2015-02-07, 00:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Har än så länge bara 10% av mitt sparkapital i fonder men så här är det fördelat:

Swedbank Robur IP Aktiefond (17%)
Swedbank Robur Indexfond Asien (50%)
SPP Aktiefond USA (33%)

Byter nog ut IP fonden till något annat snart men den fortsätter gå bra plus så avvaktar än så länge. Eventuellt att jag klämmer in en fond till i samma veva som jag för in ytterligare 10% av mitt sparkapital.

Hade tänkt ha 25-30% av mitt sparkapital i fonder, 40-50% i aktier och resten likvid någon gång i framtiden.

Tänk på att om dina pengar inte arbetar för dig förlorar de automatiskt i värde (inflation). Att inte låta dina pengar arbeta åt dig är som att varje dag ge bort pengar till någon annan.
Citera
2015-02-07, 01:05
Medlem
Trots alla råd och tips om att man inte ska ha mer än 5 fonder fortsätter jag att göra precis tvärtom.

Lade till Nordeas Rysslandsfond till min redan gedigna lista av fonder.
Citera
2015-02-07, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tänk på att om dina pengar inte arbetar för dig förlorar de automatiskt i värde (inflation). Att inte låta dina pengar arbeta åt dig är som att varje dag ge bort pengar till någon annan.
Ingen risk i dagsläget. Inflationstakten är -0,3 %, dvs. deflation.

Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Trots alla råd och tips om att man inte ska ha mer än 5 fonder fortsätter jag att göra precis tvärtom.
Varför inte? Burt Malkiel har sju.

http://gregmankiw.blogspot.se/2009/01/malkiel-portfolio.html
Citera
2015-02-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Annars kan man använda Portföljhanteraren på Morningstar som är riktigt bra.

Intressant eftersom den säkert tar upp fler fonder än dom som är registrerade i Sverige, men den verkar kräva någon form av medlemsskap.
Citera
2015-02-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Varför inte? Burt Malkiel har sju.

http://gregmankiw.blogspot.se/2009/01/malkiel-portfolio.html

Istället för att tex köpa färdiga globalfonder som har väldigt stor vikt mot USA gillar jag att sätta ihop egna fondpaket och få den fördelningen jag själv vill ha.

Eftersom jag jobbar lite med egna paketlösningar kan det bli en del fonder, det är säkert overkill men jag tycker det är ganska kul.
Senast redigerad av lindome 2015-02-07 kl. 08:32.
Citera
2015-02-07, 12:13
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Intressant eftersom den säkert tar upp fler fonder än dom som är registrerade i Sverige, men den verkar kräva någon form av medlemsskap.

Inget konstigare än att t.ex registrera sig på Flashback. Helt gratis.
Citera
2015-02-07, 13:59
Medlem
BroderKushs avatar
SEB Biotek - Lux Sek
C Indiefond

Riskybusiness, men de är ingen stor del av kapitalet. Mestadels sitter jag på Largecap aktier.
Dock ganska kul att se avkastningen de ger medans mycket annat står still.
Citera
2015-02-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
SEB Biotek - Lux Sek
C Indiefond

Riskybusiness, men de är ingen stor del av kapitalet. Mestadels sitter jag på Largecap aktier.
Dock ganska kul att se avkastningen de ger medans mycket annat står still.

Håller med dig, har ca 43% av mina fondpengar i dessa två och speciellt SEB Bioteknikfond - Lux Sek är rolig att följa. Indienfonden gick jag in i precis innan den började vända lite nedåt men jag räknar med att den vänder upp igen, ligger 2,5% back där för tillfället.
Citera
2015-02-07, 14:53
Medlem
Benziinas avatar
Även jag har kastat lite pengar i Indien & Pakistan. Inga stora summor men lite för att följa utvecklingen där borta. Jag kan ju ändå bara se MASSIVA potential i dessa länder.

Jag kommer regelbundet att tanka på dessa fonder men inga stora procentuella satsningar jämfört med mina andra fonder (mest index, Sverige, global, Europa lite USA och en smula i Asien).

Funderar även om jag bör kasta lite guld peng i Ryssland. Det måste ju någongång vända där med. Det enda som bromsar mig är att jag har redan 10 fonder och hade tänkt att stanna där. Åt andra sidan så är det bara så himla kul att testa och se Satsar man bara lite pengar så är det inte så farligt om det går käpprakt åt Helsinki
Citera
2015-02-07, 15:30
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Även jag har kastat lite pengar i Indien & Pakistan. Inga stora summor men lite för att följa utvecklingen där borta. Jag kan ju ändå bara se MASSIVA potential i dessa länder.

Jag kommer regelbundet att tanka på dessa fonder men inga stora procentuella satsningar jämfört med mina andra fonder (mest index, Sverige, global, Europa lite USA och en smula i Asien).

Funderar även om jag bör kasta lite guld peng i Ryssland. Det måste ju någongång vända där med. Det enda som bromsar mig är att jag har redan 10 fonder och hade tänkt att stanna där. Åt andra sidan så är det bara så himla kul att testa och se Satsar man bara lite pengar så är det inte så farligt om det går käpprakt åt Helsinki

Personligen håller jag mig från Ryssland då spelreglerna ändras efter makthavarnas behov.
Att ha större belopp på Rysk mark utan en "Krysha" i Kremlin är vansinne i min mening.
Citera
2015-02-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Annars kan man använda Portföljhanteraren på Morningstar som är riktigt bra.

Morningstar verkar bara visa dom 10 största innehaven, eller?
På fi.se ser man alla innehav, om det så är 500 aktier.
Citera
2015-02-07, 22:08
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför?

Jag har precis noll koll på vad som händer där men såg att det var mest köpa på Avanza under Januari efter Avanza Zero eller vad det var men då efter 111% uppgång på ett år? ..

därför:
http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/02/05/indienfonder-nr-1/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in