2015-02-03, 09:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headshoot666
Ah det var ganska intressant! Så vilka börser skulle du rekommendera att börja spara i Och vilka undvika för tillfället?

Skulle köra 50/50 aktiefonder och räntefonder och exponera mig mer mot Asien än mot USA och EU. Då marknaden är lite skakig just nu skulle jag dock hålla uppsikt och flytta runt beroende på hur det ser ut.
Citera
2015-02-03, 12:31
Medlem
Har slopat aktier pga bristande tid och intresse, sålt lägenhet precis för flytt och funnit idealisk hyreslägenhet tills studierna är över. Fonder känns bekvämt och man slipper sömnlöshet även om det såklart är en risk det med. Fördelningen är som följer.

SPP Aktiefond USA 23%
UBS Biotech 18%
Länsförsäkringar global index 17%
Spiltan Aktiefond Investment 14%
Robur Indexfond Asien 11%
Didner&Gerge Småbolag 9%
Carnegie Indien 8%

Välbalanserad eller inte, det var vad jag kände att jag ville ha utifrån säkerhet och kryddor. Synpunkter?

Edit: 40% av mitt kapital finns här, resterande finns utspritt på två institut med rörlig ränta, hänförande 1.5% ungefär. =)
Citera
2015-02-05, 19:52
Medlem
sigurts avatar
Jag skall nu köpa mig en Indienfond!

Det står mellan följande:

Danske Invest India A, avgift 1,7%
Carnegie Indienfond avgift 2,2%
Franklin India A Acc USD avgift 1,0%

Jag har hört mycket om de två första att det ska vara "bra" osv.
Den 3e betydligt billigare har ungefär samma procentuella utveckling över senaste året och sen årsskiftet.

Den har även en rating på 4 från morningstar såsom Danske och Carnegie.

Vad bör jag välja?
Handlas Franklin india i dollar och om dollar rasar är jag "körd" ?
Citera
2015-02-05, 21:29
Medlem
Hej!

Jag har en fond som har legat och "skräpat" sen i början av 1990-talet när jag var ca 10 år, mina föräldrar satte in 100kr i månaden på den fonden och avslutade inbetalningar på denna fond för ett par år sen.
Jag har inte gjort något med fonden utan den har växt och inte brytt mig något. Jag har nästintill noll kunskap om fonder och aktier, men har börjat bli lite intresserad av aktier/fonder de senaste veckorna.

Har ett par frågor:
Bör jag sälja fonden och köpa nåt annat? Eller bör jag sitta still i båten? Några tips?
Är det värt att fortsätta med den trots avgiften är på 1,42%?

Tack på förhand! T

Redovisar de två senaste årsbeskeden här nedan.

Allemansfond Komplett från Swedbank period from 2014-01-01 till 2014-12-31:

Ingående marknadsvärde: ca 39400 SEK
Insättningar/Uttag: 0 SEK
Periodens värdeförändring: ca 8000 SEK
Utgående marknadsvärde: ca 47400 SEK

Aktuellt innehav:

Sparat belopp 26900 SEK
Anskaffningsutgift 27700 SEK
Värdeförändring sedan start 19700 SEK
Andelar 836,26
Kurs 56,78
Marknadsvärde 47400 SEK
Avgiften är 1,42%.

---------------------------------------------------------------------------

2013-01-01 - 2013-12-31

Ingående marknadsvärde: 32300 SEK
Insättningar/uttag: 700 SEK
Periodens värdeförändring: 6300 SEK
Utgående marknadsvärde: 39400 SEK
Andelar 836,26
Kurs 47,16

-----------------------------------------------------------------------------

Just nu ligger kursen på 60,44 och marknadsvärdet på 51599:- (Köpte på fonden för 1000:- i tisdags)

Åsikter?

Vet inte om jag har hamnat på rätt tråd, men jag chansar..
Senast redigerad av Sketz 2015-02-05 kl. 21:31.
Citera
2015-02-06, 17:13
Medlem
Är ganska ny i aktievärlden och skulle därför vilja att ni ser över mina val av fonder.
Jag har valt följande:

SPP Obligationsfon - 16k
AMF Aktiefond Europa -8k
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 8k
SPP Aktiefond Global - 7k
Swedbank Robur Indexfond Asien - 8k
DNB Global Indeks - 16k

Ser fördelningen bra ut? Är där fonder som ni anser vara bättre än någon annan som jag har valt? Alla tips är välkomna!
Citera
2015-02-06, 17:30
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasseriet
Är ganska ny i aktievärlden och skulle därför vilja att ni ser över mina val av fonder.
Jag har valt följande:

SPP Obligationsfon - 16k
AMF Aktiefond Europa -8k
DNB Global Indeks - 16k

Ser fördelningen bra ut? Är där fonder som ni anser vara bättre än någon annan som jag har valt? Alla tips är välkomna!

Känns lite overkill tycker jag, har du några andra investeringar? Själv har jag 30% av mitt totala kapital i portföljen men endast 30% av mina 30% i fonder.

Ta mig inte fel, fonder är väldigt bra. Men att bara pumpa in kapital känns inte rätt då folk oftast använder fonder till att "säkra" sin portfölj, månadsspara eller ta sig in på svår åtkomliga marknader. Dock har du valt bra fonder (enligt mig) och dem ser jag inget fel på, men 6 stycken är som jag sa overkill i mina ögon.
Citera
2015-02-06, 18:26
Medlem
Jag har bestämt mig för att tänka kortsiktigt och byta PPM-fonder ofta och jag sålde av Ryssland förra året när orosmolnen var som värst och de var just då på 80 procent plus. Nu har jag gått tillbaka i dem med 10 procent av mina PPM-fonder. Idag bytte jag ut realräntefonden till Indien(behöll 5 av 30 proent) och har även satsat på Biotech(30 procent) plus en svensk fond på 30 procent(tror kapitalinvest). Nämligen missnöjd över enbart 2 procent i snitt uppgång(satt still i båten 2008 och förlorade massor) och har senaste veckan sett fonderna stiga enbart då med totalt 3 procent.

Jag hoppas på en global ekonomisk kris igen så jag kan satsa på penningmarknadsfonden ett tag tills allt är på bottennivå och sen handla gärnet.
Citera
2015-02-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasseriet
Jag har valt följande:

SPP Obligationsfon - 16k
AMF Aktiefond Europa -8k
DNB Global Indeks - 16k

Det räcker med en globalfond. Välj DNB.
Citera
2015-02-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Känns lite overkill tycker jag, har du några andra investeringar? Själv har jag 30% av mitt totala kapital i portföljen men endast 30% av mina 30% i fonder.

Ta mig inte fel, fonder är väldigt bra. Men att bara pumpa in kapital känns inte rätt då folk oftast använder fonder till att "säkra" sin portfölj, månadsspara eller ta sig in på svår åtkomliga marknader. Dock har du valt bra fonder (enligt mig) och dem ser jag inget fel på, men 6 stycken är som jag sa overkill i mina ögon.

Jag förstår din tanke. Jag har hämtat mycket av min inspiration ifrån "Rikatillsammans" med nybörjarportföljen och långsiktigt sparande.

Jag sitter sedan en tid tillbaka på olika aktier:
Ratos B
Securitas B
Amasten Holding
Fortnox
Enquest
Lundin Mining
Investor B
Kambi
ABB

Min tanke är att månadsspara i den tidigare nämnda portföljen med fonder. Cirka 2500 i månaden.
Kan tillägga att jag har 170 000 i kontanter som jag ännu inte har bestämt mig över hur de ska förvaltas.
Senast redigerad av brasseriet 2015-02-06 kl. 20:00.
Citera
2015-02-06, 20:37
Medlem
Sneks avatar
Har än så länge bara 10% av mitt sparkapital i fonder men så här är det fördelat:

Swedbank Robur IP Aktiefond (17%)
Swedbank Robur Indexfond Asien (50%)
SPP Aktiefond USA (33%)

Byter nog ut IP fonden till något annat snart men den fortsätter gå bra plus så avvaktar än så länge. Eventuellt att jag klämmer in en fond till i samma veva som jag för in ytterligare 10% av mitt sparkapital.

Hade tänkt ha 25-30% av mitt sparkapital i fonder, 40-50% i aktier och resten likvid någon gång i framtiden.
Citera
2015-02-06, 22:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag skall nu köpa mig en Indienfond!
Varför?

Jag har precis noll koll på vad som händer där men såg att det var mest köpa på Avanza under Januari efter Avanza Zero eller vad det var men då efter 111% uppgång på ett år? ..
Citera
2015-02-07, 00:01
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Vill man veta exakt vilken fördelning och vilka aktier som finns i en fond så kan man se det på finansinspektionens sida.

http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/

Bra om man tex vill undvika dubbelexponering.

Annars kan man använda Portföljhanteraren på Morningstar som är riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in