2015-02-08, 04:34
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Trots alla råd och tips om att man inte ska ha mer än 5 fonder fortsätter jag att göra precis tvärtom.

Lade till Nordeas Rysslandsfond till min redan gedigna lista av fonder.

Jag är mycket intresserad av hur många gånger på ett år du köper/säljer dina fonder för att själv få ett hum om antalet och det i sin tur renderar väl i många avgifter.

Som exempel Rysslandsfonden du nämner, den kan bli en rysare, säljer du den om den rasar, eller sitter du still i båten som många hävdar att man skall göra. Om du kör på ISK så spelar det väl ingen roll, eller räknas ny chablonskatt för varje fond du lägger till.
Citera
2015-02-08, 08:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag är mycket intresserad av hur många gånger på ett år du köper/säljer dina fonder för att själv få ett hum om antalet och det i sin tur renderar väl i många avgifter.

Som exempel Rysslandsfonden du nämner, den kan bli en rysare, säljer du den om den rasar, eller sitter du still i båten som många hävdar att man skall göra. Om du kör på ISK så spelar det väl ingen roll, eller räknas ny chablonskatt för varje fond du lägger till.
Satsar man på breda fonder av indextyp elller indexliknande behövs bara några få fonder och man behöver inte vara särskilt aktiv men kräver att man har längre sparhorisont än tiotalet år. Man kan då inte räkna med mer än 6-7% tillväxt per år i genomsnitt.

I andra ändan av spektrumet har vi sådana som jag som tittar till fondmarknaden varje söndag. Med sådan aktivitet kan man handla väldigt smala dyra fonder med hög risk men för att inte totalrisken ska bli för hög bör man sprida sig med många fonder. Beroende på globala marknadsläget har jag så lite som en fond upp till 12 fonder i min ISK. I skrivande stund har jag 9 efter att ha sålt 2 och köpt en i veckan som gick. Taktiken är att jaga trender i regioner, enskilda länder eller branscher. Den fond jag haft som längst är en Thailandfond sedan juli förra året och jag handlar fond i snitt ett par gånger i månaden.Taktiken ger mig 15% per år i snitt. Avanza vill inte längre visa historien längre tillbaka än 3 år men bästa år var 2009 med drygt 40% och sämsta 2008 med -9%. Som jämförelse gjorde Avanza Zero -36% 2008 och 50% 2009. En hunka insatt i AZ i januari 2008 var värd 96 kr i december 2009 medan samma hunka med min taktik var värd 127.

Avanza tar inga avgifter alls för fondsparande så man betalar bara fondens egna sådana. I en ISK skattar man för en schablonintäkt som är summan av värdet vid ingången av varje kvartal plus insättningarna dividerat med 4 och multiplicerat med statslåneräntan 30/11 året före. Värdet som avses är värdet hos värdepapprena samt likvida medel som finns i ISK. Inga extra skatter tillkommer bara för att man köper och säljer fonder inom en ISK. Jag vet inte varför du väljer att spara hos Carnegie, du har ju bara deras utbud att välja bland. Hos Avanza har jag drygt 1300 foder att välja mellan inklusive Carnegies.
Citera
2015-02-08, 09:53
Medlem
KalleXLs avatar
Tack Rostig Hink. Lärorik redogörelse. Din berättelse tyder på att man måste vara engagerad hela tiden, men det blir en hobby och dom brukar man ägna massor av tid åt.
Det jag fastnade för hos Carnegie var att dom fått många utmärkelser med bästa fonder, detta innebär att det brukar smitta av sig att göra ännu bättre åren efter och faktiskt ett bevis på att deras fondförvaltare inte sitter med armarna i kors och så blir det en inbördes tävling bland deras förvaltare som blir sporrade av allt beröm. Jag tror inte Avanza kan hålla samma koll på 1300 fonder.

Det säger sig själv att ju fler fonder man har ju större spridning på riskerna och när jag läser att man betalar ingenting vid nyköp annat än för fonden och en chablonskatt varje kvartal, så börjar det klarna.
Jag trodde fondförvaltarna höll hårt i sina fonder, men du berättar att man kan handla Carnegiefonder hos Avanza.

Den uppfattningen jag fått, att Carnegieanhängarna håller sig till Carnegie och har bara 1-3 av deras fonder, fast för stora belopp, är fel gissat.

Du rätade ut flera frågetecken.

Tack.
Citera
2015-02-08, 15:22
Medlem
RostigHinks avatar
Avanza är återförsäljare av fonder utöver förvaltning av sina egna fonder som till exempel Avanza Zero. Köper jag en Carnegiefond via Avanza är det fortfarande Carnegie som förvaltar den. På så vis kan jag ha exempelvis Carnegie Indien i en ISK hos Avanza och behöver inte öppna en ny hos Carnegie för det.

Jag har själv Carnegie Indien som en av de 9 fonderna just nu.
Citera
2015-02-08, 17:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
I andra ändan av spektrumet har vi sådana som jag som tittar till fondmarknaden varje söndag. Med sådan aktivitet kan man handla väldigt smala dyra fonder med hög risk men för att inte totalrisken ska bli för hög bör man sprida sig med många fonder. Beroende på globala marknadsläget har jag så lite som en fond upp till 12 fonder i min ISK. I skrivande stund har jag 9 efter att ha sålt 2 och köpt en i veckan som gick. Taktiken är att jaga trender i regioner, enskilda länder eller branscher. Den fond jag haft som längst är en Thailandfond sedan juli förra året och jag handlar fond i snitt ett par gånger i månaden.

Har en liknande strategi, men handlar inte specifikt på söndagar utan snarare när det är helg eller i slutet av veckan och handlar inte heller ett par gånger i månaden utan snarare en gång per månad beroende på min bedömning av läget (har dock aldrig över 5 fonder utan snarare 4-5 som mest). På tal om läget -- får man fråga vad du använder dig av för att läsa av det globala marknadsläget?
Citera
2015-02-08, 17:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Har en liknande strategi, men handlar inte specifikt på söndagar utan snarare när det är helg eller i slutet av veckan och handlar inte heller ett par gånger i månaden utan snarare en gång per månad beroende på min bedömning av läget (har dock aldrig över 5 fonder utan snarare 4-5 som mest). På tal om läget -- får man fråga vad du använder dig av för att läsa av det globala marknadsläget?
Globala marknadsläget... pja det är inte en enskild källa utan i princip alla nyheter och händelser runt om planeten som jag tror påverkar marknaderna. Analys gör jag på söndagarna men ofta handlar jag på tisdagar efter att ha sett hur veckan inleddes. PPM byter jag dock på just söndagar.
Citera
2015-02-08, 18:36
Medlem
Peromans avatar
Citat:
I andra ändan av spektrumet har vi sådana som jag som tittar till fondmarknaden varje söndag. Med sådan aktivitet kan man handla väldigt smala dyra fonder med hög risk men för att inte totalrisken ska bli för hög bör man sprida sig med många fonder. Beroende på globala marknadsläget har jag så lite som en fond upp till 12 fonder i min ISK. I skrivande stund har jag 9 efter att ha sålt 2 och köpt en i veckan som gick. Taktiken är att jaga trender i regioner, enskilda länder eller branscher. Den fond jag haft som längst är en Thailandfond sedan juli förra året och jag handlar fond i snitt ett par gånger i månaden.Taktiken ger mig 15% per år i snitt. Avanza vill inte längre visa historien längre tillbaka än 3 år men bästa år var 2009 med drygt 40% och sämsta 2008 med -9%. Som jämförelse gjorde Avanza Zero -36% 2008 och 50% 2009. En hunka insatt i AZ i januari 2008 var värd 96 kr i december 2009 medan samma hunka med min taktik var värd 127.
.

Hur länge har du hållit på såhär och hur har det gått för dig, jämfört med branchindex?
Citera
2015-02-09, 09:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Globala marknadsläget... pja det är inte en enskild källa utan i princip alla nyheter och händelser runt om planeten som jag tror påverkar marknaderna.

Jo -- givetvis, trodde inte att du bara satt med en datakälla. Frågan kanske var lite luddig, menade mer på om det var någon särskild bland alla källor som du ansåg bättre och som man själv kanske förbisett.

Edit: För er intresserade av oss som har lite högre aktivitet med fonder kan jag säga att jag tillfälligt omallokerat 70% av mitt kapital till fonder som handlar i USD. Detta då Riksbanken kommer med räntebesked på torsdag samtidigt som Danmark precis sänkt till -0,75%. Om Riksbanken sänker till minus är risken överhängande att kronan försvagas ytterligare mot dollarn.
Senast redigerad av sinewave 2015-02-09 kl. 09:51.
Citera
2015-02-10, 03:03
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
därför:
http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/02/05/indienfonder-nr-1/
Att det fanns förhoppningar bland det egna folket på de nya ledarna efter valet förstod / visades ju då. Demografin antar jag inte är någon nyhet.

Verkar ändå konstigt att jaga något som har dragit 100% på ett år.
Citera
2015-02-10, 09:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo -- givetvis, trodde inte att du bara satt med en datakälla. Frågan kanske var lite luddig, menade mer på om det var någon särskild bland alla källor som du ansåg bättre och som man själv kanske förbisett.

Edit: För er intresserade av oss som har lite högre aktivitet med fonder kan jag säga att jag tillfälligt omallokerat 70% av mitt kapital till fonder som handlar i USD. Detta då Riksbanken kommer med räntebesked på torsdag samtidigt som Danmark precis sänkt till -0,75%. Om Riksbanken sänker till minus är risken överhängande att kronan försvagas ytterligare mot dollarn.
Exempelvis SPP Aktiefond USA kan vara bra att ha ifall Riksbanken sänker. Fondens innehav är viktigare än valutan man handlar den i. I en svensk fond slipper man valutaväxlingsavgifterna.

Jag har allt i USA eller länder som peggar mot dollarn.
Citera
2015-02-10, 09:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Hur länge har du hållit på såhär och hur har det gått för dig, jämfört med branchindex?
Sedan 2007. Det året fick jag ett brev från PPM som undrade om det inte var dags att se över placeringarna. Jag som så många andra valde några fonder då det släpptes och brydde mig inte sen. 2007 hade jag ett snitt på 1% per år, idag har jag jobbat upp det till 7% per år och räknar med 8% i år. Lite senare det året började jag med privat fondsparande. Jag jämför mig med SIXPRX och ligger något bättre än det.
Citera
2015-02-10, 15:12
Medlem
SSP Aktieond Sverige, Usa, Europa samt Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in