Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
Jag är mycket intresserad av hur många gånger på ett år du köper/säljer dina fonder för att själv få ett hum om antalet och det i sin tur renderar väl i många avgifter.
Som exempel Rysslandsfonden du nämner, den kan bli en rysare, säljer du den om den rasar, eller sitter du still i båten som många hävdar att man skall göra. Om du kör på ISK så spelar det väl ingen roll, eller räknas ny chablonskatt för varje fond du lägger till.
Satsar man på breda fonder av indextyp elller indexliknande behövs bara några få fonder och man behöver inte vara särskilt aktiv men kräver att man har längre sparhorisont än tiotalet år. Man kan då inte räkna med mer än 6-7% tillväxt per år i genomsnitt.
I andra ändan av spektrumet har vi sådana som jag som tittar till fondmarknaden varje söndag. Med sådan aktivitet kan man handla väldigt smala dyra fonder med hög risk men för att inte totalrisken ska bli för hög bör man sprida sig med många fonder. Beroende på globala marknadsläget har jag så lite som en fond upp till 12 fonder i min ISK. I skrivande stund har jag 9 efter att ha sålt 2 och köpt en i veckan som gick. Taktiken är att jaga trender i regioner, enskilda länder eller branscher. Den fond jag haft som längst är en Thailandfond sedan juli förra året och jag handlar fond i snitt ett par gånger i månaden.Taktiken ger mig 15% per år i snitt. Avanza vill inte längre visa historien längre tillbaka än 3 år men bästa år var 2009 med drygt 40% och sämsta 2008 med -9%. Som jämförelse gjorde Avanza Zero -36% 2008 och 50% 2009. En hunka insatt i AZ i januari 2008 var värd 96 kr i december 2009 medan samma hunka med min taktik var värd 127.
Avanza tar inga avgifter alls för fondsparande så man betalar bara fondens egna sådana. I en ISK skattar man för en schablonintäkt som är summan av värdet vid ingången av varje kvartal plus insättningarna dividerat med 4 och multiplicerat med statslåneräntan 30/11 året före. Värdet som avses är värdet hos värdepapprena samt likvida medel som finns i ISK. Inga extra skatter tillkommer bara för att man köper och säljer fonder inom en ISK. Jag vet inte varför du väljer att spara hos Carnegie, du har ju bara deras utbud att välja bland. Hos Avanza har jag drygt 1300 foder att välja mellan inklusive Carnegies.