Citat:
Ursprungligen postat av
DyingAtheist
Okej. Principer är bra att ha, men man har ju en verklighet att förhålla sig till också. Hur många elitidrottsklubbar skulle klara likviditeten under "lågsäsong" utan kredit hos en bank? Inte många.
Ja, någonstans får jag självklart balansera min strävan att minimera föreningens beroende till olika externa parter med möjligheten att faktiskt kunna prestera sportsligt och ekonomiskt. Jag drömmer ju trots allt också om SM-guld emellanåt. Egna medlemsägda kreditinstitut likt AIKs Den Svarta Massan tycker jag är intressant i sammanhanget.
Sen tror jag personligen att det kommunala utgör ett större hot mot föreningarnas autonomi än det kommersiella i nuläget. Kommunerna har ofta mark, fastigheter och mycket annat av förutsättningarna för att ens kunna bedriva idrottsverksamhet, utöver de rent monetära bidragen, som sätter klubbarna i en djup beroendeställning. Långt värre än vad privata minoritetsägare och finansiärer oftast har i nuläget. Dessutom har de privata oftast "bara" ekonomiska hänsyn, som de idag allt mer inser inte gynnas genom att klä ut spelarna i lustiga clowndräkter och dylikt, medan kommuner vill komma åt andra icke-monetära värden med sitt engagemang i föreningen. Man ska inte förringa endera, men jag vet vilket jag är oroad mest för.