2015-02-06, 14:23
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tycker åtminstone att det är fantatiskt att allt det vi har på jorden, har kunnat uppstå helt "slumpen" enbart genom "random" naturlagar. Att jag kan sitta här och diskutera med er, helt genom "slumpen" som gjorde det möjligt för dessa naturlagar att finnas, för Big Bang, för universums expansion, för vår solsystem att bildas, att vår planet kunde inneha LIV, livet som skapades (eller fördes hit) för 4 miljarder år sedan, att det kunde reproducera sig genom extremt komplicerade metoder som tog flera hundra miljoner år till organismer, att dessa kunde utveckla sig till djur och växter för 200 milj år sedan, till dinosaurier, till däggdjur för 70 miljoner år sedan, som levde i grupper för 5 milj år sedan, skapade intelligens, vi kan kalla det känslor till varandra, utvecklade verktyg för 500 000 år sedan, byggde saker, skapade byar för 50 000 år sedan, utbildning, religioner, teknologi, och generation efter generation, så att JUST VI kan sitta här och diskutera.... Och allt detta "helt slumpmässigt".

Fantastisk sak den där "slumpen". Nästan så man skulle börja dyrka den.

Tror du verkligen att dina halmgubbar tillför diskussionen något? Varför är många teister så satans oärliga? Står det verkligen i era sagoböcker att oärlighet varar längst?
Citera
2015-02-06, 14:39
Medlem
Citat:
Jag tycker åtminstone att det är fantatiskt att allt det vi har på jorden, har kunnat uppstå helt "slumpen" enbart genom "random" naturlagar. Att jag kan sitta här och diskutera med er, helt genom "slumpen" som gjorde det möjligt för dessa naturlagar att finnas, för Big Bang, för universums expansion, för vår solsystem att bildas, att vår planet kunde inneha LIV, livet som skapades (eller fördes hit) för 4 miljarder år sedan, att det kunde reproducera sig genom extremt komplicerade metoder som tog flera hundra miljoner år till organismer, att dessa kunde utveckla sig till djur och växter för 200 milj år sedan, till dinosaurier, till däggdjur för 70 miljoner år sedan, som levde i grupper för 5 milj år sedan, skapade intelligens, vi kan kalla det känslor till varandra, utvecklade verktyg för 500 000 år sedan, byggde saker, skapade byar för 50 000 år sedan, utbildning, religioner, teknologi, och generation efter generation, så att JUST VI kan sitta här och diskutera.... Och allt detta "helt slumpmässigt".

Ja,Gud kommer väl från slumpen?
Citera
2015-02-06, 14:47
Medlem
MeanMEs avatar
@DoÅ Du svarade aldrig på denna, du kan ju fundera över den tills du kommer tillbaka om ett halvår...

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har jag sagt det till dig 10-20 gånger nu att BB teorin inte berör det innan eller omedelbart efter BB?

Har du några inlärningsproblem som gör att det inte fastnar?
Citera
2015-02-06, 14:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Först och främst. Det du drar upp här är ingenting vi diskuterade. Vi diskuterade om vetenskapen någon gång föreslagit ett absolut "ingenting" i sina modeller.
Att du tar upp dina osäkerheter och oförståenden tyder bara på ett behov av att hävda dig när du inte vet vad du snackar om. Nog om det.

Citat:
Jag tycker åtminstone att det är fantatiskt att allt det vi har på jorden, har kunnat uppstå helt "slumpen" enbart genom "random" naturlagar.
Visst är det fantastiskt. Vad jag inte förstår är vad du menar med random naturlagar. Föreslår du att naturlagarna kan vara på något annat vis?

Citat:
Att jag kan sitta här och diskutera med er, helt genom "slumpen" som gjorde det möjligt för dessa naturlagar att finnas, för Big Bang, för universums expansion, för vår solsystem att bildas, att vår planet kunde inneha LIV,
Vi vet inte hur sällsynt liv är. Vår vy är ganska begränsad. Det kanske är oundvikligt i vissa tillstånd/förhållanden.

Citat:
livet som skapades (eller fördes hit) för 4 miljarder år sedan, att det kunde reproducera sig genom extremt komplicerade metoder som tog flera hundra miljoner år till organismer,
I labb har man fått encelliga organismer att klumpa ihop sig till att skapa flercelliga organismer. Steget till djur är ett långt, men förmodligen ganska oundvikligt steg i rätt miljö.
Citat:
att dessa kunde utveckla sig till djur och växter för 200 milj år sedan, till dinosaurier, till däggdjur för 70 miljoner år sedan,
Det enda slumpmässiga med evolutionen är mutationerna. Resten är styrt genom selektionstryck och miljö.
Citat:
som levde i grupper för 5 milj år sedan, skapade intelligens, vi kan kalla det känslor till varandra, utvecklade verktyg för 500 000 år sedan, byggde saker, skapade byar för 50 000 år sedan, utbildning, religioner, teknologi, och generation efter generation, så att JUST VI kan sitta här och diskutera.... Och allt detta "helt slumpmässigt".
Slump finns inte. Slump är förenklingen av konceptet av faktorer för intrikata för att vi ska förstå dem. En tärning landar inte slumpmässigt på ett vis. Alla faktorer spelar in för att avgöra resultatet, men det är INTE slumpmässigt.
Om du menar att alternativet är att börja tro på magiska entiter, så bör du ha i åtanke att hela ditt argument är ett enda argument for ignorance/incredulity. Det BEVISAR ingenting mer än att du inte förstår och/eller är överväldigad av problemet.

Citat:
Det är precis vad teisten gör fast man har antropomorferat slumpen och gjort den till sin gud, ympat på sina egna värderingar och skrivit en beteendemanual som del i paketet.
Citera
2015-02-06, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Tror du verkligen att dina halmgubbar tillför diskussionen något? Varför är många teister så satans oärliga? Står det verkligen i era sagoböcker att oärlighet varar längst?
Jag tror inte ens de är "aware" om att de är oärliga. De säger vad de tror är sant.

Deras motto: Varför leva i verkligheten när man kan sticka huvudet i sanden?
Citera
2015-02-06, 17:17
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Jag tror inte ens de är "aware" om att de är oärliga. De säger vad de tror är sant.

Obildade och stolta över det.
Citera
2015-02-06, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Din vetenskaps-imbecilitet är ännu mer "fantastisk". Frånvaron av "arguments from ignorance" ledar inte till att vetenskapen arbeter med "slump".

Citat:

Fantastisk sak, den där semantiska akrobatik.
Citera
2015-02-06, 19:22
Medlem
This_is_me_s avatar
Ur ingenting kom någonting.
Citera
2015-02-06, 19:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Ur ingenting kom någonting.

Och fortsättningen på detta resonemang är möjligen ...?
Citera
2015-02-06, 19:30
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och fortsättningen på detta resonemang är möjligen ...?

Om ingenting är det enda som existerar så kan endast ingenting skapas. Gud kan göra ingenting till någonting. Ur ingenting kommer någonting.
Citera
2015-02-06, 19:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Om ingenting är det enda som existerar så kan endast ingenting skapas.

Har du helt missat efterlysningen av ett preciserande av "ingenting"-konceptet, och därför själv börjar från ruta étt igen?

Citat:
Gud kan göra ingenting till någonting. Ur ingenting kommer någonting.

Före vi går vidare in på upprepninger av missionsmanualens rutin-"argument" ... vad menar DU med "ingenting"?
Citera
2015-02-06, 19:47
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du helt missat efterlysningen av ett preciserande av "ingenting"-konceptet, och därför själv börjar från ruta étt igen?

Före vi går vidare in på upprepninger av missionsmanualens rutin-"argument" ... vad menar DU med "ingenting"?

Ingenting är total avsaknad av tid och rum. Det är allt universum inte är. Om ingenting är det enda som existerar, då kan ingenting inte skapas. Någonting är universum som ur ingenting blev någonting.
Senast redigerad av This_is_me_ 2015-02-06 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in