2015-02-01, 20:53
Medlem
Venators avatar
Här är ett mord i Kungsbacka som jag inte har något direkt minne av, som inträffade trettonhelgen 2005. Det var en 26-åring som sedan dömdes till livstids fängelse för att ha mördat en 79-årig man från Kungsbacka. Mördaren ska heta Kent Andersson enligt http://www.nordisk.nu/archive/index.php/t-59786.html

Citat:
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=635085

[...]

26-åringen var på väg hem till en kompis i Svenljunga, men på vägen dit körde han i diket med bilen. Så när han såg en bil på 79-åringens gårdsplan såg han chansen att skaffa fram en ny bil som kunde ta honom vidare. 79-åringen öppnade sin dörr för den unge mannen när han knackade på. Väl inne i huset utsattes 79-åringen för en brutal misshandel, han blev knivhuggen i halsen och slagen i huvudet.

[...]

Hans skador var mycket allvarliga och han vårdades på sjukhus i två månader innan han dog den 9 mars. 26-åringen har hela tiden nekat till anklagelserna om mord och säger att han blev väldigt arg, som han ofta blir när han druckit, han erkänner bara att han misshandlade mannen för att få tag i bilnycklarna.

[...]

Själv har mannen svårt att erkänna eller förneka flera av de brotten eftersom han var så berusad att han har minnesluckor från det aktuella dygnet.

Enligt Göteborgs-Posten ska det ha inträffat i Allarängen. Under ett dygn ska han ha utöver detta mord ha misshandlat och rånat flera personer.
Citat:
Källa: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.180369-livstids-fangelse-for-brutalt-mord

[...]

79-åringen blev knivskuren, sparkad och slutligen släppte förövaren en tung skänk på den liggande mannens överkropp. Tingsrätten slår fast i sin dom att misshandeln var långdragen och avsikten var att komma över 79-åringens bilnycklar, försvårande är också att offret lämnats åt sitt öde med livshotande skador. Gärningen bedöms som mord, då 79-åringen avled i mars i år efter sviterna av misshandeln.

[...]

Mer om brotten finns också här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10609741.ab
Citera
2015-02-01, 21:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Mordet på den italienska affärsmannen var ju sonen Geo*ge och hans vän Kines-Jas*n som dömdes för det.

Jas*n har ju också en kinesbror som heter Mick*y. Djuren heter "Van Pham" i efternamn.

Nu är detta en gammal tråd men jag är också väldigt nyfiken på den galna tanten i forsbäck. Kan man ringa tingsrätten och begära ut någon FUP eller liknande?

Med "galna tanten" antar jag att du menar mamman som dödade sina båda barn? Så tantig tror jag inte hon var, men definitivt galen. Jag har sökt på nätet men hittar inte mer än detta:

Citat:
Källa: http://www.aftonbladet.se/wendela/article10264101.ab

Juni 2001. En allvarligt psykiskt störd kvinna i Kungsbacka döms till rättspsykiatrisk vård för mord och mordförsök. Hon har dödat sina två små barn i hemmet och därefter försökte hon sätta eld på huset.

Mordförsöket tror jag då gällde hennes man. Jag har som sagt ett minne av att det skulle ha skett i Forsbäck, eller åtminstone i de trakterna, längs Onsalavägen. Målet behandlades med säkerhet i Varbergs tingsrätt.

Det verkar svårt att hitta information på nätet, men där har du i alla fall månad och år.
Citera
2015-02-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Med "galna tanten" antar jag att du menar mamman som dödade sina båda barn? Så tantig tror jag inte hon var, men definitivt galen. Jag har sökt på nätet men hittar inte mer än detta:

Mordförsöket tror jag då gällde hennes man. Jag har som sagt ett minne av att det skulle ha skett i Forsbäck, eller åtminstone i de trakterna, längs Onsalavägen. Målet behandlades med säkerhet i Varbergs tingsrätt.

Det verkar svårt att hitta information på nätet, men där har du i alla fall månad och år.

Ja det var i forsbäck, skall ringa varbergs TR
Citera
2015-02-01, 22:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ja det var i forsbäck, skall ringa varbergs TR

Berätta gärna vad du får veta!
Citera
2015-02-06, 14:30
Medlem
Citat:
Berätta gärna vad du får veta!

FUP.en är gallrad, den finns alltså inte längre.

För att få fram domen så måste vi ha exakt datum när domen meddelades. Vet inte hur intressant domen egentligen är, FUP hade varit mer intressant.
Citera
2015-02-07, 11:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
FUP.en är gallrad, den finns alltså inte längre.

För att få fram domen så måste vi ha exakt datum när domen meddelades. Vet inte hur intressant domen egentligen är, FUP hade varit mer intressant.

Om du har vägarna förbi tidskriftsbiblioteket i Göteborg (eller annat välförsett bibliotek) så tror jag du kan kolla Göteborgstidningen och Göteborgsposten för juni 2001. Där kan du leta dig vidare till både referat från domstolsförhandlingen och också se vilken dag domen föll. Jag tror referaten från domstolen i tidningen är den mest detaljerade källan du kan finna om FUP är gallrad, men underskatta inte vad du kan hitta i domen om du ändå får fram datumet i tidningen.
Citera
2015-02-07, 19:43
Medlem
Citat:
Nu är detta en gammal tråd men jag är också väldigt nyfiken på den galna tanten i forsbäck. Kan man ringa tingsrätten och begära ut någon FUP eller liknande?

Morddatum: 12 oktober 1996.
Senast redigerad av persephone 2015-02-07 kl. 19:48.
Citera
2015-02-07, 20:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Morddatum: 12 oktober 1996.

Ajdå! Då stämmer förmodligen inte uppgiften jag hittade på nätet att domen föll i juni 2001? Men jag tyckte det lät nyligen så 1996 låter rimligare i relation till mitt minne av händelsen. Det förklarar i så fall också att det finns så lite på nätet - det hände mycket när det gäller nyhetsbevakning och diskussionsforum mellan 1996 och 2001.

Vågar jag fråga efter källan...? Inte för att jag misstror dig utan för att jag letat som fan själv.
Citera
2015-02-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ajdå! Då stämmer förmodligen inte uppgiften jag hittade på nätet att domen föll i juni 2001? Men jag tyckte det lät nyligen så 1996 låter rimligare i relation till mitt minne av händelsen. Det förklarar i så fall också att det finns så lite på nätet - det hände mycket när det gäller nyhetsbevakning och diskussionsforum mellan 1996 och 2001.

Vågar jag fråga efter källan...? Inte för att jag misstror dig utan för att jag letat som fan själv.

Vet tyvärr inte varifrån jag fått uppgiften. Jag upptäckte att jag hade det nedskrivet i en av mina listor och först inkluderade jag namnen på barnen men eftersom efternamnet är extremt ovanligt blev det för lätt att identifiera förövaren och hennes adress så jag tog bort den uppgiften. Hon ansågs väl sjuk.
Citera
2015-02-07, 21:42
Medlem
Citat:
Vet tyvärr inte varifrån jag fått uppgiften. Jag upptäckte att jag hade det nedskrivet i en av mina listor och först inkluderade jag namnen på barnen men eftersom efternamnet är extremt ovanligt blev det för lätt att identifiera förövaren och hennes adress så jag tog bort den uppgiften. Hon ansågs väl sjuk.

Visa oss ett exempel på något bortglömt fall från dina listor
Citera
2015-02-08, 00:34
Medlem
Venators avatar
Citat:

Ok, då vet jag i alla fall att uppgiften inte gick att hitta på nätet, för det hade imponerat rejält på mig om du lyckats googla fram datumet.
Citera
2015-02-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Visa oss ett exempel på något bortglömt fall från dina listor

(FB) Återfallsmördare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto