2009-08-25, 00:30
Medlem
bluetramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLYPIG
Mamman som dödade sina barn och försökte köra över mannen i Forsbäck.Sundin i Varla som sköt sin fru.
Det fiins många mördade och självdöda i Kungsbacka

Det var en hemsk historia minns jag. Det var väl nån från familjen i den kända biluthyrningsfirman i Gbg ?
Citera
2009-11-05, 14:57
Medlem
HWGs avatar
Fel av mig...

Ang. mitt tidigare inlägg om att mordet på det äldre paret i Onsala skulle vara "polisiärt löst", så vill jag bara säga att jag hade fel. Jag blandade ihop det med ett annat fall och ber så mycket om ursäkt för detta!

Nu har jag förhört mig lite bättre; Det finns ingenting för polisen att gå på i detta fallet, man står tydligen helt utan ledtrådar. Offren är inte rånade, ingenting verkar vara plockat ur huset eller plånböcker etc. Paret verkade heller inte ha några kända fiender, i alla fall ingenting som kommit fram under utredningen.

Det polisen vet, och har spekulerat kring, är att mannen var känd för sin smått extrema motvilja mot människor av utländsk härkomst. Han gav tydligen ofta uttryck för sin motvilja till i stort sett vem som helst.

Polisen har letat (och letar fortfarande) efter personer av utländsk härkomst som kan ha vistats i närområdet i samband med morden. Försäljare, hantverkare etc. är intressanta. Dock har man såvitt jag förstår inte lyckats hitta någon ännu så länge.

En tanke är att någon av utlänsk härkomst besökt paret av okänd anledning, gubben har spårat ur verbalt och besökaren har överreagerat...
Citera
2009-11-05, 15:26
Medlem
Venators avatar
Usch ja, både dubbelmordet på Onsala och barnamordet i Forsbäck minns jag mycket väl. När beskrivningen av mordet på de båda gamla kom ut i nyheterna passade beskrivningen in på ett annat par i trakten som mina föräldrar kände mycket väl. Det var ju en del snack om mystiska personer som hade setts smyga omkring runt stall och annat. Jag kom för övrigt att tänka på det fallet när den här dåren på Onsala Sandö angrep en barnfamilj i somras (finns en tråd om det i Veckans brott).

I Forsbäck var det väl också så att mamman försökte ta livet av sig också. Först trodde polisen att det var pappan som var skyldig. Det lär ha varit en mycket otäck historia och en mycket obehaglig rättegång, inte minst på grund av att mamman då insåg vad hon gjort. Jag förmodar att hon blev dömd till rättspsyiatrisk vård?

Sedan kommer jag ihåg ett rykte, eller snarare... en historia som en kompis på gymnasiet berättade efter några öl på en skolresa till Fredrikshavn - kompisen hade väl en del känningar bland raggare och MC-folk. Någon gång runt 1980 eller något tidigare skulle det kommit någon slemmig typ från Göteborg som försökte sälja droger till några högstadieungar på Onsala. Vad den slemmiga typen inte visste var att dessa ungar hade några äldre släktingar som inte hade så fint sätt och som inte uppskattade försäljningen (möjligen av konkurrensskäl?). Den slemmiga typen plockades upp och fick råstryk, och lite för mycket av den varan eftersom han dog. Kroppen lär ha dumpats i havet inlindad i kättning. Bör det avfärdas som vandringssägen? Eller är det någon som hört någon liknande historia från Onsala?
Citera
2009-11-05, 16:08
Medlem
ttamizs avatar
Ja det där mordet i Onsala 1990 var mycket omtalat. Hade själv flyttat till området vid tidpunkten. Tror det varit uppe vid ngt tillfälle som "cold case".

Polisen har famlat mest i blindo hela tiden.

För övrigt känns det som Kungsbacka är en "lågintensiv" kommun vad gäller mord per capita. Denna observation efter 20 år i kommunen.

Forsbäck mordet var ju också en ruskig historia. Minns det som igår.

Vi hade ju ett i mord i år ute i Frillesås där någon klöv sin "kompis" med yxa eller hur det nu var.

Mord i Kungsbacka stad vet jag knappt att jag hört talas om senaste 20 åren.

Någon som kommer på något "Kungsbacka-Stad" mord ?
Citera
2009-11-05, 20:42
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttamiz
Ja det där mordet i Onsala 1990 var mycket omtalat. Hade själv flyttat till området vid tidpunkten. Tror det varit uppe vid ngt tillfälle som "cold case".

Polisen har famlat mest i blindo hela tiden.

För övrigt känns det som Kungsbacka är en "lågintensiv" kommun vad gäller mord per capita. Denna observation efter 20 år i kommunen.

Forsbäck mordet var ju också en ruskig historia. Minns det som igår.

Vi hade ju ett i mord i år ute i Frillesås där någon klöv sin "kompis" med yxa eller hur det nu var.

Mord i Kungsbacka stad vet jag knappt att jag hört talas om senaste 20 åren.

Någon som kommer på något "Kungsbacka-Stad" mord ?
Som nämns i inlägg #9 var det en man i Varla som sköt sin fru i början av seklet.

Ett annat mord i kommunen var i mitten av 90-talet när en man ströp sin 10-åriga dotter i en bil i Onsala. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård och fick frigång bara månader senare.
Citera
2009-11-05, 20:49
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
Ang. mitt tidigare inlägg om att mordet på det äldre paret i Onsala skulle vara "polisiärt löst", så vill jag bara säga att jag hade fel. Jag blandade ihop det med ett annat fall och ber så mycket om ursäkt för detta!

Nu har jag förhört mig lite bättre; Det finns ingenting för polisen att gå på i detta fallet, man står tydligen helt utan ledtrådar. Offren är inte rånade, ingenting verkar vara plockat ur huset eller plånböcker etc. Paret verkade heller inte ha några kända fiender, i alla fall ingenting som kommit fram under utredningen.

Det polisen vet, och har spekulerat kring, är att mannen var känd för sin smått extrema motvilja mot människor av utländsk härkomst. Han gav tydligen ofta uttryck för sin motvilja till i stort sett vem som helst.

Polisen har letat (och letar fortfarande) efter personer av utländsk härkomst som kan ha vistats i närområdet i samband med morden. Försäljare, hantverkare etc. är intressanta. Dock har man såvitt jag förstår inte lyckats hitta någon ännu så länge.

En tanke är att någon av utlänsk härkomst besökt paret av okänd anledning, gubben har spårat ur verbalt och besökaren har överreagerat...
Jag tror på ett mer personligt motiv. Det verkar inte logiskt att knivmörda mannen, sedan ta sig till en annan del av huset för att ha ihjäl den rullstolsburna kvinnan. Ett par i 80-års åldern som inte kunde göra mycket motstånd och inte blev bestulna men ändå brutalt mördade tycker jag tyder på det.
Citera
2009-11-05, 21:17
Medlem
ttamizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Som nämns i inlägg #9 var det en man i Varla som sköt sin fru i början av seklet.

Ett annat mord i kommunen var i mitten av 90-talet när en man ströp sin 10-åriga dotter i en bil i Onsala. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård och fick frigång bara månader senare.

Just det - "Skottet i Varla" hade jag glömt. Tack !
Citera
2010-07-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
I Forsbäck var det väl också så att mamman försökte ta livet av sig också. Först trodde polisen att det var pappan som var skyldig. Det lär ha varit en mycket otäck historia och en mycket obehaglig rättegång, inte minst på grund av att mamman då insåg vad hon gjort. Jag förmodar att hon blev dömd till rättspsyiatrisk vård?
Detta har mina föräldrar berättat om. Finns det någon mer information om detta? Om rättegången, namn på kvinnan etc?

Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Fan vad sjukt, det har jag aldrig hört talas om. Finns det några uppgifter om den mannen? Förstår inte hur man kan släppa ut såna idioter i samhället igen, fan vad trött man blir!
Citera
2010-09-23, 17:37
Medlem
ttamizs avatar
I dagens Norra Halland att de är något på spåret vad gäller dubbel-mordet på det äldre paret.

Intressant !
Citera
2010-09-23, 20:45
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttamiz
I dagens Norra Halland att de är något på spåret vad gäller dubbel-mordet på det äldre paret.

Intressant !

Knappast i Norra Halland, väl? Den kommer ju ut på tisdagar och fredagar.
Citera
2010-09-23, 21:03
Medlem
Borgheses avatar
Vart ju ett knivmord i mitten av 90-talet där både offer och förövare var ganska unga (runt 16-18 år nånstans). Mordoffret var hemmahörande i Vallda vill jag minnas.
Citera
2015-02-01, 18:35
Medlem
Mordet på den italienska affärsmannen var ju sonen Geo*ge och hans vän Kines-Jas*n som dömdes för det.

Jas*n har ju också en kinesbror som heter Mick*y. Djuren heter "Van Pham" i efternamn.

Nu är detta en gammal tråd men jag är också väldigt nyfiken på den galna tanten i forsbäck. Kan man ringa tingsrätten och begära ut någon FUP eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in