• 1
  • 2
2009-07-20, 00:13
Medlem
Hej!

Jag har nyligen hittat hit till detta underhållande forum. Jag har lite funderingar kring mord med anknytning till min hemstad Kungsbacka i Halland som jag undrar om någon känner till något intressant om. Jag har sökt bland trådarna, men inte funnit något.

Det första gäller det olösta dubbelmordet på ett gammalt par i Onsala utanför Kungsbacka 1990. Mannen hittades död innanför ytterdörren och kvinnan satt i sin rullstol i köket. De båda hade mördats med knivhugg mot överkroppen. Enligt polisen hade "visst övervåld" använts. Först trodde man det rörde sig om rånmord eftersom mannens plånbok var tömd på pengar, men inga andra värdesaker saknades i huset.

Polisen verkar varken ha motiv, spår eller ledtrådar. Jag har inte kunnat hitta särskilt mycket på nätet om det heller. Har bara hittat artiklar i ett annat forum: http://www.svenskamord.se/index.php?...6654;topicseen

Någon som känner till något intressant om det här fallet?

Det finns ett annat Kungsbacka-relaterat mord som jag skulle vilja veta mer om. Det var nog inte särskilt uppmärksammat, men eftersom jag är från trakten och är ungefär lika gammal som mördarna så skulle det vara intressant att få reda på lite detaljer. Det handlar om två bröder (med utländskt påbrå tror jag) som enligt uppgift klubbade ihjäl sin far med ett basebollträ. Det måste ha varit i början eller mitten på 90-talet. Jag tror inte att mordet skedde i Kungsbacka, men en av killarna gick iaf i högstadiet där. Enligt vad jag har hört ska dom ha kidnappat pappan, kört ut honom i en skog och slagit ihjäl honom. Enligt en kompis till mig som jag talade med nyligen skall dom också ha skurit ut hjärtat på pappan, men det tycker jag själv låter väldigt osannolikt.

Någon som kan friska upp mitt minne?
Citera
2009-07-20, 21:58
Medlem
rigbos avatar
Kan det andra fallet vara detta? det är från 1997.

Citat:

Polisen misstänker att den italienske affärsman som i fredags hittades död utanför Alingsås, mördades av sin 21-årige son, bosatt i Göteborg.

Sonen och en 22-årig kamrat från Kungsbacka häktades i går i jourdomstolens lokaler på polishuset i Göteborg som misstänkta för "mord, alternativt människorov under tiden 28 mars till 3 april".
Sedan åklagaren framställt brottsmisstanken, och de båda misstänkta kort förnekat gärningen och motsatt sig häktning, stängdes dörrarna av "utredningstekniska skäl".
Varken åklagare eller polis ville i går säga någonting om vad som lett till att de båda männen misstänks för dådet.
- Vi vet inte vad mannen dog av, därav den alternativa brottsrubriceringen, sa spaningskommissarie Göran Nordenstam till TT.
Den italienske affärsmannen, bosatt utanför Rom, kom till Landvetter med ordinarie flyg från Italien på långfredagen för att hälsa på sin son och dennes
familj. På påskaftonen anmäldes han som saknad av den nu häktade 21-åringen. Sonen uppgav då för polisen att han åkt ut till flygplatsen för att möta sin far men blivit försenad. När han kom fram var fadern spårlöst borta.
Citera
2009-07-20, 22:49
Medlem
bluetramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Kan det andra fallet vara detta? det är från 1997.

Om inte mitt minne sviker, så bodde sonen när detta hände i Rannebergen (Angered). Men det är nog detta fall han söker.
Citera
2009-07-21, 07:27
Medlem
Det måste vara det fallet jag söker. Det mesta verkar iaf stämma. Mycket intressant. Tack för hjälpen!
Citera
2009-08-12, 22:18
Medlem
HWGs avatar
Morden i Onsala är "polisiärt lösta" men man lyckades inte få ihop tillräckligt med bevis för att åklagaren skulle kunna gå vidare. Tyvärr...
Citera
2009-08-13, 18:59
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
Morden i Onsala är "polisiärt lösta" men man lyckades inte få ihop tillräckligt med bevis för att åklagaren skulle kunna gå vidare. Tyvärr...
Var har du hört det?
Vad skulle det finnas för motiv i så fall?
Citera
2009-08-20, 19:35
Medlem
Angående de som mördade sin far misstänker jag att du syftar på traktens mest ökända zigenarfamilj. Att deras pappa var "italiensk affärsman" stämmer inte. För övrigt ett mord som omgärdades av mycket osannolikt och överdrivet skvaller i trakten. När jag var yngre (uppväxt i KBA) så gick snacket om att de dödat pappan genom att slå spik i huvudet på honom...
Citera
2009-08-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stendahl
Angående de som mördade sin far misstänker jag att du syftar på traktens mest ökända zigenarfamilj. Att deras pappa var "italiensk affärsman" stämmer inte. För övrigt ett mord som omgärdades av mycket osannolikt och överdrivet skvaller i trakten. När jag var yngre (uppväxt i KBA) så gick snacket om att de dödat pappan genom att slå spik i huvudet på honom...

Varför mördade sonen sin far? Fanns det ekonomiska motiv bakom det hela?
Citera
2009-08-20, 23:15
Medlem
FLYPIGs avatar
Mer mord i Kungsbacka

Mamman som dödade sina barn och försökte köra över mannen i Forsbäck.
Sundin i Varla som sköt sin fru.
Det fiins många mördade och självdöda i Kungsbacka
Citera
2009-08-22, 16:03
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stendahl

Josefssonfamiljen?
Citera
2009-08-23, 14:14
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Josefssonfamiljen?

Dom hade väl absolut inget med det att göra. Det är ju inte samma familj.
Citera
2009-08-23, 17:31
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Dom hade väl absolut inget med det att göra. Det är ju inte samma familj.

Känner bara till en zig..romfamilj i Kba, bosatta runt Rosengår..rosengatan. Drog en snabb slutsats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in