2015-01-30, 08:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det kommer alltid finnas lag som under- eller överpresterar i förhållande till lönerna men räknat på ett större urval blir sambandet tydligt.

Ja, men nu diskuterar vi Bajen nykomlingar 2015.
Klart att ett lag som låg i superettan förra året per definition kommer att ha lägre lönekostnader. Det säger dock inte allt om kvaliteten.

Återigen, jag tror Bajen är ett stabilt lag på undre halva, men jag köper anteri17s poäng att Bajen kan vara väldigt underskattat (även av mig isf).
Många bedömer Bajen genom titta på tabellen förra året. Att säga såga Bajens chanser med det enda argumentet att Bajen kom 1 poäng före LSK som torskade i kvalet visar på dåligt fotbollskunnande och/eller inblick. Faktum är att Bajen i mångt och mycket krossade motstånden, men en 6-0 vinst med 33 avslut (när hade ditt lag det senast...?) ger lika många poäng som en turlig 1-0 vinst med typ 3 avslut.
Senast redigerad av se_där... 2015-01-30 kl. 08:16.
Citera
2015-01-30, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Öster hade 66 poäng vid avancemang och förstärkte truppen med bla Pavey och Pinones Arce, sistnämnde var en nyckelspelare spelare i Hammarby förra säsongen, i allsvenskan var han inte mer än okej i ett Öster som åkte ur och detsamma gäller Johan Persson.
Hammarby hade 61.
Syrianska hade 56.

Varken Öster eller Syrianska blev långvariga i denna serie, nu är jag medveten om att det är en viss skillnad gentemot Hammarby ur många avseenden men jag säger heller inte att man åker ur, bara de att jag inte tror man har med toppen att göra.

Kennedy är 34 år, Pablo är 33 och har blir knappast yngre med tiden (något jag skrev igår) samtidigt som de flesta allsvenska nyförvärven inte kommer från toppklubbar i Sverige (undantaget Haglund som mestadels nötte bänk i Göteborg). Truppen är det största bekymret.

En annan anledning jag tar upp Syrianska är för att snacket dom kom med då påminner mycket om det snacket som många kommer med nu, att man har ett nytänk inom fotbollen som kommer bli revolutionerande för andra svenska klubbar.

Öster hade ett betydligt svagare lag i allsvenskan än vad Bajen har nu. Det är bara kolla på CV när du jämför trupperna.

Om det visar sig att Johan Persson återigen inte funkar i allsvenskan så är det ingen ko på isen med tanke på att vi har flera alternativ till honom.

Om Pablo inte levererar så har vi Linus, Måns Söderkvist, Kennedy, Torsteinbö och Rennie som alla är mer eller mindre goda alternativ. Vi står inte och faller med Pablo heller.

Kennedy rapporteras (av Nanne) vara i betydligt bättre fysisk status i år än motsvarande tidpunkt förra året.

Hav förståelse för att jag tycker du verkar ha dålig koll på Bajen när du säger att "truppen är det största bekymret". Absolut inte. Det enda stora bekymret är Haglunds skada på en position (mittbackarna) som är ganska oprövad på allsvensk nivå.

Styrkan är Nanne, hela offensiven inklusive ytterbackarna, att vi är underskattatde och faktumet att vi likt Aik 2006 rider på en framgångsvåg. Vi har (tillskillnad Syrianska) dessutom bra ekonomi om det behöver stärkas upp någonstans. Vi har råd att förlora lite matcher här och där utan att det blir någon knirr i supporterled (hur är det för Aik på denna punkt...?)
Senast redigerad av se_där... 2015-01-30 kl. 08:26.
Citera
2015-01-30, 08:48
Medlem
Pickmylussys avatar
Levererade ens Hallenius i superettan?
Skulle inte sätta något större hopp till honom.
Citera
2015-01-30, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Levererade ens Hallenius i superettan?

Ja.

Bedöm själv: https://www.youtube.com/watch?v=WUcjeYLgMGQ
Citera
2015-01-30, 09:55
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja.

Bedöm själv: https://www.youtube.com/watch?v=WUcjeYLgMGQ
Förra säsongen givetvis.
Hen har ju knappt lirat sen hen lämnade Sverige.
Citera
2015-01-30, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Förra säsongen givetvis.
Hen har ju knappt lirat sen hen lämnade Sverige.

Förra säsongen var en uppbyggnads säsong med målsättning att vara 100% till denna säsong.

*edit* Han var som du kanske inte visste, mycket skadedrabbad och dåligt behandlad under sin tid ute i Europa. Det var därför han valde Bajen. Pengarna hade han kunnat gjort i andra klubbar, men han ville i lung och ro bygga upp sig och komma i form, något han kunde göra i Bajen förra året.

Efter sin säsong 2010 så bedömde jag att Linus kommer vara landslagsklass. Så bra var han. Jag måste stå kvar vid det, tills dess att han fått en ärlig chans och bevisat motsatsen.

*edit 2*
Hur många spelare i allsvenskan kan skjuta lika hårt med båda fötterna som Linus:
Vänster exempel: https://www.youtube.com/watch?v=uquKY7trPAY
Högern exempel: https://www.youtube.com/watch?v=7IUC1NlCQiU (sen har vi ju van Basten målet också...)
Senast redigerad av se_där... 2015-01-30 kl. 10:17.
Citera
2015-01-30, 10:16
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffare
Idag är det Giffarnas första träningsmatch mot SJK Seinäjoki (de kvalar in till Europa League) klockan 17:30, de kom tvåa i Finlands motsvarighet mot Allsvenskan. Jag tror GIF torskar med 0-2. Och på lördag 13:30 möter vi VSP Vasa som kom fyra förra året. Jag tror Giffarna vinner mot VPS och VPS:arna kommer senast med en torsk i baken mot ett division två lag. Man får hålla tummarna nu för att de inte gör bort sig

Det blev visst torsk med 2-4, efter att man först hämtat in 0-2. Och vilka jävla baklängesmål sedan! Ålander satte tonen direkt med sitt självmål:

https://www.youtube.com/watch?v=drCoeLo6vtQ

Citera
2015-01-30, 11:34
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
*edit 2*
Hur många spelare i allsvenskan kan skjuta lika hårt med båda fötterna som Linus:
Vänster exempel: https://www.youtube.com/watch?v=uquKY7trPAY
Högern exempel: https://www.youtube.com/watch?v=7IUC1NlCQiU (sen har vi ju van Basten målet också...)
Höger/vänster är inte din starka sida va?
Citera
2015-01-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukmacka
Hammarby är ett bättre lag än Djurgården, en stabil 6e placering kommer jag sätta mina pengar på.

Den åldershets som diskuteras här alltså,,,Kennedy är 34 men kommer ändå hålla toppklass i AS ett par år till tro mig.

AIK är det mest överskattade laget inför iår, tror dom kommer göra en katastrofsäsong i deras mått mätt. Inte top 5!

Med andra ord så tror du alltså att Hammarby kommer sluta före AIK med Bangura - Goitom - Bahoui på topp.

När det gäller Kennedy så verkar det som att hälften av bajarna tror att han kommer dominera och andra halvan tror att han kommer vara bänkad, det blir minst sagt intressant att följa.

5 veckor kvar till derbyt, då vet vi mer.
Citera
2015-01-30, 11:46
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
När det gäller Kennedy så verkar det som att hälften av bajarna tror att han kommer dominera och andra halvan tror att han kommer vara bänkad, det blir minst sagt intressant att följa.

Nej, ingen bajare tror att vi kommer bänka lagkaptenen som dessutom gjorde 17 mål och 8 assist ifjol.
Citera
2015-01-30, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Höger/vänster är inte din starka sida va?
Touché
Citera
2015-01-30, 11:48
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Det blev visst torsk med 2-4, efter att man först hämtat in 0-2. Och vilka jävla baklängesmål sedan! Ålander satte tonen direkt med sitt självmål:

https://www.youtube.com/watch?v=drCoeLo6vtQ

Som jag skrev tidigare om matchen, kan ju inte finnas på kartan att Ålander går före Jocke Nilsson när Allsvenskan börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in