2015-01-29, 22:28
Medlem
jacoooops avatar
Känns inte helt rättvist att jämföra oss (Bajen) med Ljungskile för att det endast skiljde 1 poäng i slutändan. Faktum är att vi redan from hösten spelade mycket bättre fotboll än Ljungskile medan de vann match efter match genom mål i 96'.

Sen kan man inte dra stora slutsatser av värdet på truppen heller. Är det rimligt att Torsteinbö som var helt briljant förra säsongen bara är värderad till 1M av fotbollstransfers, eller att Fuhre är värderad till 700K? Nä, spelare utvecklas.

Att våra nyförvärv är avbrytare från mittenklubbar orkar jag knappt kommentera. Ni som såg Söderqvist i början av 2014 förstår att man inte kan döma ut honom pga en svag höstsäsong. Han har klass och det kommer ni få se.
Senast redigerad av jacoooop 2015-01-29 kl. 22:35.
Citera
2015-01-29, 22:29
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Någon som vet vad Hammarby hade i lönebudget 2013? 2014 har väl inte kommit än.

Jag hörde att 2014 års trupp, alltså den som gick upp, också var den som var billigast av alla 5 åren i Superettan. Möjligt att det är fel, men lönerna har lagt sig på en betydligt lägre nivå än tidigare i alla fall.
Citera
2015-01-29, 22:31
Avslutad
Citat:
Jag ville sätta den i jämförelse med de allsvenska lagen. Det finns ett tydligt samband mellan tabellplacering och lönebudget.
Ja det skriver jag undet på, iaf om vi ser på sikt. Ser vi kortare tid så är det större fluktationer pga överskattningar/underskattningar av spelares värde.

Dif är ett tydligt exempel på att det inte är hela sanningen. Häcken ett annat... *edit* Bajens superettan år ett tredje...
Citera
2015-01-29, 22:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Jag hörde att 2014 års trupp, alltså den som gick upp, också var den som var billigast av alla 5 åren i Superettan. Möjligt att det är fel, men lönerna har lagt sig på en betydligt lägre nivå än tidigare i alla fall.

Lägre löner = Lägre tabellplacering.

Man betalar knappast mer än Malmö, AIK, Göteborg och Elfsborg.
Jag tror nog att Helsingborg (har fortfarande flera välbetalda spelare) och Djurgården ligger högre.

Kan de vara sjua på listan?
Citera
2015-01-29, 22:38
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag är inte Hammarby. Jag är inte Bajen-fan.

Det är ju det som är felet med era argument. Ingen kan tydligen veta hur Bajen står sig mot AS-lag, men ändå är det ni som sitter med sanningen. Otroligt vilket hyckleri. Bestäm dig. I så fall kan du inte uttala dig i fallet alls. Vänta och se liksom.

Jag litar mer på min analys, och några andra skarpa fotbollshjärnor jag diskuterat det här irl med. Mer tror jag på det än att kolla vad en trupp är värd.

Jag satte inte tonen.

Vad det gör? Ja, inte mycket mer än att man möjligtvis kan finna fint spelvärde på Hammarby under hela 2015. Inte mig emot. Däremot kanske en användare med nära tusen inlägg ska förstå att vi är på ett diskussionsforum. Vi ska diskutera, och då är det snarare ni med svaga argument som på något sätt sänker nivån. Och stryka någon medhårs, det gör jag sällan.

Jo, jag vet att du hakade på trenden att hålla på Bajen och inte är Hammarbyare på riktigt, vilket gör hetsigheten än märkligare.

Vi sitter väl inte med sanningen mer än er. Tycker det är ni som tar illa upp för att vi inte köper haussen. Vi säger bara att era höga förväntningar inte är så väldigt väl underbyggda eftersom ni inte har mött allsvenska lag än och omöjligt kan bedöma hur spelidén fungerar mot dessa. Inte ens Malmö får hål på alla lag som parkerar bussen framför mål. Drömma får man men förvänta er inte att alla ska tycka som ni.

De flesta är överens om att Hammarby är svårbedömda vilket inte är så konstigt.
Vi som sägs underskatta laget kanske i själva verket överskattar det.
Självklart får vi vänta och se, det är ju själva vitsen med att faktiskt spela matcherna. Därför är dessa hetsiga diskussioner ganska idiotiska

Hos Unibet som faktiskt lever på att ligga rätt oddsmässigt rankas laget 8:a efter både Dif och Helsingborg. Fast vad vet väl dom jämfört med din och dessa andras skarpa fotbollshjärnor.
Citera
2015-01-29, 22:43
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:

Jag tror nog att Helsingborg (har fortfarande flera välbetalda spelare) och Djurgården ligger högre.

Är det verkligen så enkelt, att lönen styr tabellplacering? I så fall borde vi ha vunnit Superettan redan 2010 eller 2011 när medelmåttor som Jose Monteiro lyfte löner på ca 80k.
Citera
2015-01-29, 22:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Är det verkligen så enkelt, att lönen styr tabellplacering? I så fall borde vi ha vunnit Superettan redan 2010 eller 2011 när medelmåttor som Jose Monteiro lyfte löner på ca 80k.

Ja, ur ett större perspektiv finns det en stark korrelation mellan hur stor lönebudget ett lag har och tabellplacering.

Hammarby borde ha vunnit Superettan för länge sedan, men underpresterade sportsligt under flera år.
Citera
2015-01-29, 22:46
Medlem
Peromans avatar
Citat:

Om man bara kollar värdet på truppen ligger dem 10a.http://www.transfermarkt.co.uk/jumplist/startseite/wettbewerb/SE1

Återstår att se hur Måns funkar med laget, han gick ju verkligen ner sig efter Hallberg lämnade.
Citera
2015-01-29, 22:47
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Jag ville sätta den i jämförelse med de allsvenska lagen. Det finns ett tydligt samband mellan tabellplacering och lönebudget.
Ja, det var vad vi bajare intalade oss under fem år i sugerettan.
Citera
2015-01-29, 22:50
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jo, jag vet att du hakade på trenden att hålla på Bajen och inte är Hammarbyare på riktigt, vilket gör hetsigheten än märkligare.

Vi sitter väl inte med sanningen mer än er. Tycker det är ni som tar illa upp för att vi inte köper haussen. Vi säger bara att era höga förväntningar inte är så väldigt väl underbyggda eftersom ni inte har mött allsvenska lag än och omöjligt kan bedöma hur spelidén fungerar mot dessa. Inte ens Malmö får hål på alla lag som parkerar bussen framför mål. Drömma får man men förvänta er inte att alla ska tycka som ni.

De flesta är överens om att Hammarby är svårbedömda vilket inte är så konstigt.
Vi som sägs underskatta laget kanske i själva verket överskattar det.
Självklart får vi vänta och se, det är ju själva vitsen med att faktiskt spela matcherna. Därför är dessa hetsiga diskussioner ganska idiotiska

Hos Unibet som faktiskt lever på att ligga rätt oddsmässigt rankas laget 8:a efter både Dif och Helsingborg. Fast vad vet väl dom jämfört med din och dessa andras skarpa fotbollshjärnor.

Du fortsätter ni som att jag är ett fan. Släpp det.

Vad gör du på forumet om man inte ska kunna analysera och göra predictions inför en säsong? Stäng tråden fram till april, mods.

Unibet lever på såna som dig. Den gråa massan. Men får dugligt med spö av sharpsen - så länge de får lira utan limitering.
Citera
2015-01-29, 22:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, det var vad vi bajare intalade oss under fem år i sugerettan.

Det kommer alltid finnas lag som under- eller överpresterar i förhållande till lönerna men räknat på ett större urval blir sambandet tydligt.
Citera
2015-01-29, 22:54
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Det kommer alltid finnas lag som under- eller överpresterar i förhållande till lönerna men räknat på ett större urval blir sambandet tydligt.
Självklart är det så, marknadsekonomin gäller även inom fotbollen, själv är jag mer än nöjd med en tiondeplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in