2015-01-29, 21:59
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Jag tror mera att det är du som fullt förståeligt inte har någon vidare koll på Allsvenskan. Hammarby slutade en poäng före Ljungskile som blev fullständigt utklassade i kvalet. Tror Hammarby gör det helt ok och hamnar runt plats 10.
Kom igen nu. Att försöka dra slutsatser om ett lags kvalitet utifrån ett fåtal matcher spelade av helt andra lag är verkligen löjligt.
Citera
2015-01-29, 22:03
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Det var väl rätt tydligt? Att jag tycker att meningar som

Blir lustiga när de kopplas samman med hur du skrev i princip exakt samma sak om en nykomlig inför förra årets säsong. Typ

Varken mer eller mindre.

Förtydliga vad som är fel och vad som är motsägelsefullt, när du också tar hänsyn till ändrade förutsättningar.

Sedan är det ju så att det finns inga hundra procent givna resultat. Det har jag inte skrivit heller. Allt är ett resonemang med sannolikheter.

Sirius spöade skiten ur ett vårsvagt Bajen. Hmm, vad fel? Truppen blev sedermera starkare, inte minst pga den så nödvändiga Saetra in. Och att man fick jobba med sitt spel. Vad fan är problemet egentligen? Var jag för uppnosig? För återigen är ditt inlägg en halmgubbe - och dessutom off topic.
Citera
2015-01-29, 22:04
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du reagerar starkare på att en tror att Hammarby kommer topp-3, än att Hammarby ska satsa på att etablera sig. Det sistnämnda är alltså ingen självklarhet. Märk väl.

Och nej, du har inte exakt lika åsikter som ZM, bland annat, men du är högt delaktigt till en i mitt tycke generell och utbredd underskattning av Hammarby. Ofta med ganska bristfälliga argument utan ordentliga analyser. Annars vore det ju kul om du kunde höja nivån och förklara varför Bajen skulle ha så svårt (relativt mitt tycke) i AS, och då inte bara hänvisa till någon egen genomgång som menar på att Bajen plockat in rejects eller spelare från bottenlag i AS. Det är samma argumentsgrund som att hänvisa till att Bajen är nykomlingar. Det säger ju ingenting, nånsin. Dessutom när du citerar ett långt och välskrivet inlägg med en massa konstig text (eller liknande), så är det lite väl magstarkt att raljera tillbaka. Kasta inte sten i glashus är ett ordspråk som är eftersträvansvärt att leva upp till.

Med övre stycket i åtanke så ser inte jag någon särskild anledning att vara så särskilt trevlig mot dig nej. Du satte nivån.

Sista stycket är inte ens värdigt dig.

Problemet är ju att ni som hypar upp Hammarby självklart bara gissar. Ni har inte testat på dagens Allsvenska lag och kan då inte säga hur erat spel står sig i jämförelse.
Det som ger en fingervisning är kostnaden för truppen.

Tycker man kan hålla en lite lugnare ton här, det är trots allt bara fotboll och man borde kunna ha lite glimten i ögat.

Vad gör det nu om vi är många som skulle underskatta Hammarby? Ni får underskatta mitt kära AIK hur mycket ni vill, spelar ingen som helst roll. Truppmässigt hamnar vi gissningsvis 2-4, tror någon att vi gör fiasko så är det fritt fram att göra det.
Citera
2015-01-29, 22:10
Medlem
Spelbolagen har ett intresse av att sätta rätt odds på sina spel. Enligt dem hamnar Hammarby på en åttondeplats. Känns som en ganska rimlig gissning i mitt tycke.
Citera
2015-01-29, 22:13
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Problemet är ju att ni som hypar upp Hammarby självklart bara gissar. Ni har inte testat på dagens Allsvenska lag och kan då inte säga hur erat spel står sig i jämförelse.
Det som ger en fingervisning är kostnaden för truppen.

Tycker man kan hålla en lite lugnare ton här, det är trots allt bara fotboll och man borde kunna ha lite glimten i ögat.

Vad gör det nu om vi är många som skulle underskatta Hammarby? Ni får underskatta mitt kära AIK hur mycket ni vill, spelar ingen som helst roll. Truppmässigt hamnar vi gissningsvis 2-4, tror någon att vi gör fiasko så är det fritt fram att göra det.

Jag är inte Hammarby. Jag är inte Bajen-fan.

Det är ju det som är felet med era argument. Ingen kan tydligen veta hur Bajen står sig mot AS-lag, men ändå är det ni som sitter med sanningen. Otroligt vilket hyckleri. Bestäm dig. I så fall kan du inte uttala dig i fallet alls. Vänta och se liksom.

Jag litar mer på min analys, och några andra skarpa fotbollshjärnor jag diskuterat det här irl med. Mer tror jag på det än att kolla vad en trupp är värd.

Jag satte inte tonen.

Vad det gör? Ja, inte mycket mer än att man möjligtvis kan finna fint spelvärde på Hammarby under hela 2015. Inte mig emot. Däremot kanske en användare med nära tusen inlägg ska förstå att vi är på ett diskussionsforum. Vi ska diskutera, och då är det snarare ni med svaga argument som på något sätt sänker nivån. Och stryka någon medhårs, det gör jag sällan.
Citera
2015-01-29, 22:15
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Spelbolagen har ett intresse av att sätta rätt odds på sina spel. Enligt dem hamnar Hammarby på en åttondeplats. Känns som en ganska rimlig gissning i mitt tycke.

Jag litar med på föra diskussioner med svenska storspelare med 10-20% avkastning på svensk fotboll, än på spelbolag. Storspelarna leker bort bolagen i det fallet.

Dessutom blir det något problematiskt att hänvisa till vinnarodds för vilken position ett bolagstippat mittenlag hamnar i.
Citera
2015-01-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det är så hög klass på detta. Jävlar vilken analys.

Du har två lag. Ena underpresterar något under en vår, det andra överpresterar ganska radikalt en hel säsong. Ska du då helt och hållet jämna ut styrkeförhållandena till nästkommande säsong? Jag vill ha ett intellektuellt och reflekterande svar på detta. Om dina påhitt varit sanna hade du kunnat gjort miljoner på betting. De lärda vet att det inte är så det är.

Du har ett lag, som har en tydlig närmast linjär utveckling i prestation. Det laget är Hammarby. Laget förstärker, och alla indikationer pekar på att den linjära utvecklingen fortsatt även under eftersäsongen - med stärkta tester, med uttalanden från den annars så försiktige Nanne, men även från spelarna (Israelson bland annat). Hmm, seglar laget ifrån det överpresterande i laget (LSK) mer och mer över tid, om vi antar att det som står över är sant? Ja, inte en särskilt tung fråga.

Du har ett lag som aktivt jobbar dag ut och dag in för att spela en i längden vinnande fotboll. Ett annat lag spelar bara efter sina resurser. Det i sig är rätt och fint, och viktigt och bra - men toppen är inte hög. Uppsidan för det första laget förblir en nersida för det andra laget, dvs LSK. Du måste spela som ett topplag för att bli ett topplag. Hammarby och max en handfull andra spelar som ett topplag i AS. Här har Bajen uppsida. Maxpotentialen är hög, det finns då anledning att tro att normalutfallet av en säsong blir bättre av att man ständigt höjer sin maxpotential. Är det här för svårt att förstå?

Och sist men inte minst har man förstärkt rejält utifrån säsongsstarten av SE 2014. Laget är rejält bättre.

Ditt inlägg är ett skämt då ditt argument är ett jävla luftslott. Ibland får man vara otrevlig, och jag tar mig själv friheten att vara just det idag, i den här diskussionen.

Nu brukar jag inte svara på trollinlägg men jag gör ett undantag. Det är ren fakta att Hammarby slutade en poäng för Ljungskile. Jag skrev aldrig att skillnaden mellan de två lagen kommer vara lika liten 2015 men 2014 skilde det 1 poäng. Din "analys" verkar gå ut på att Hammarby inte kommer göra några dåliga matcher utan hela tiden spela på toppen av sin förmåga att trots att de som lag alltså underpresterade en halv säsong. Jag skulle tippa på att minst hälften av alla lags tränare säger att det ser bättre ut i år och att resultaten på testerna är bättre så det säger enligt mig inget alls.
Citera
2015-01-29, 22:18
Medlem
mishimas avatar
Någon som vet vad Hammarby hade i lönebudget 2013? 2014 har väl inte kommit än.
Citera
2015-01-29, 22:23
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Man hör detta rätt ofta från nykomlingar, Öster skulle etablera sig och Syrianska skulle bjuda på ett spel svensk fotboll aldrig skådat osv osv.

Jag tycker inte spelarmaterialet i Hammarby är tillräckligt bra för att ta en topp 5 plats, om Nannes trollstav är tillräckligt skarp är man med rätta skeptisk till, inte ens han själv verkar tro på det utifrån hans snack i 08-fotboll. Han snackar väldigt ofta om tålamod och de är en grej nykomlingar i de flesta fall behöver. Som du säger är det ingen gigantisk skillnad mellan superettan och AS men det är skillnad. Det har tidigare nykomlingar bekräftat samt kvalmötena där de allsvenska laget oftast håller sig kvar.

Men absolut, har jag fel är jag den första som erkänner.

Jag skiter väl i vad folk trodde om Öster och Syrianska. Jag kan tala för vad jag själv tycker och har tyckt i tiden. Jag tyckte ingenting om varken Öster eller Syrianska. Det är aldrig hållbart att hänvisa till vad många tycker eller tyckte. Många är också osmarta och ser mindre fotboll än mig och många andra.

Vilket är det femte laget som är bättre då? Häcken? Och varför? Det centrala mittfältet är jämnstarkt, annars håller jag Bajen något högre både i bak och bland de mer offensiva positionerna.

Nanne är ju en tönt eller om han nu bara snackar skit utåt. Han vet mycket väl var Hammarby står. Och han mörkar. Han vill säkert också ge sig tid för lättlurade fans. Men jag köper det inte.
Citera
2015-01-29, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Någon som vet vad Hammarby hade i lönebudget 2013? 2014 har väl inte kommit än.
Finns inga siffror än.
Den var rekordlåg 2013 och lite dyrare 2014 vill jag minnas att det är sagt. Men beroende på vad du vill ha sagt så skall du ha i åtanke att truppen var (och är fortarande) liten och optimerad.

I övrigt, bra ord Anteri.
Citera
2015-01-29, 22:26
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_dude2
Nu brukar jag inte svara på trollinlägg men jag gör ett undantag. Det är ren fakta att Hammarby slutade en poäng för Ljungskile. Jag skrev aldrig att skillnaden mellan de två lagen kommer vara lika liten 2015 men 2014 skilde det 1 poäng. Din "analys" verkar gå ut på att Hammarby inte kommer göra några dåliga matcher utan hela tiden spela på toppen av sin förmåga att trots att de som lag alltså underpresterade en halv säsong. Jag skulle tippa på att minst hälften av alla lags tränare säger att det ser bättre ut i år och att resultaten på testerna är bättre så det säger enligt mig inget alls.

Det var ett lite för djupt inlägg. Kanske var lite jobbigt med att bedöma vad är en maxprestation över en säsong är, vad ens normalutfall betyder, vad är ett vägvinnande spel, vad är spelmässig utveckling värd? Hur ska detta ställas mot ett lag som LSK, och hur mycket ska man våga gå till sin egen analys istället för att skriva dylikt: "nykomling - okej, det blir tufft". Jag skiter i vidare analys.

Jag förstår att den enkla utvägen lockade. Det räcker ju att skriva troll så har man vunnit och kan krypa tillbaka.
Senast redigerad av anteri17 2015-01-29 kl. 22:28.
Citera
2015-01-29, 22:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Finns inga siffror än.
Den var rekordlåg 2013 och lite dyrare 2014 vill jag minnas att det är sagt. Men beroende på vad du vill ha sagt så skall du ha i åtanke att truppen var (och är fortarande) liten och optimerad.

I övrigt, bra ord Anteri.

Jag ville sätta den i jämförelse med de allsvenska lagen. Det finns ett tydligt samband mellan tabellplacering och lönebudget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in