2015-01-23, 16:01
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Hade gärna sett Gerson kvar i Norrköping, en nyttig spelare med god attityd. Att han fick lite speltid senaste säsongen berodde på en långdragen skada. Som jag sagt innan tror jag att det är en klockren värvning av Sundsvall.

Precis vad alla andra IFK:are anser, med andra ord. Tack! Det känns naturligtvis bra och hoppfullt att vi troligen har ersatt Kevin med en minst lika bra snubbe. Hoppas då bara att han får gå skadefri kommande säsong.
Citera
2015-01-23, 16:13
Bannlyst
Jag gillar IFK Göteborg som fotbollslag och vad de gjort för Svensk fotboll.
Jag gillar även staden och göteborgare i allmänhet.

Men varför är så många IFK anhängare så enormt självgoda?
Som ödmjuk MFF supporter blir man lite sur.

Till exempel har jag diskuterat med en del och hört en del hån "haha 40 miljoner för Thelin, när de kunde köpt Engvall som är så mycket bättre."

Personligen gillar jag Engvalls spelartyp mer då jag anser Thelins vara lite utdöende inom fotbollen såvida han inte förbättrar sin teknik, men varför detta hån mot Malmöspelare och Thelin i synnerhet?
Om man bara hör på lovorden han fått av alla olika profiler och nu senast Bordeauxs manager som sa att han "förmodligen bara kommer passera hos oss"

managern pungar alltså upp 40 miljoner för Thelin och anser dessutom direkt att ligasjuan i Ligue:1 bara är en mellanstation för Thelin.

ändå detta tjat om Engvall. Jag gillar Engvall, stor talang men han har mycket kvar att bevisa. Det är inte alls säkert han kan ta nästa steg.
När engvall blivit såld för 40 miljoner till en Top 5 liga kan vi snacka.. han har en lång väg dit även om jag tror han når dit.

Slutligen:
Det har ju blivit rena Liverpool över Göteborg nu som tror dem ska vinna ligan...
Många IFK:are tippar dessutom att Malmö inte ens slutar topp 5.

Nej alldeles för mycket snack och självgodhet i IFK:s led!
Har man inte vunnit allsvenskan på så länge kan man gott vara lite ödmjuk
Citera
2015-01-23, 16:58
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Jag gillar IFK Göteborg som fotbollslag och vad de gjort för Svensk fotboll.
Jag gillar även staden och göteborgare i allmänhet.

Men varför är så många IFK anhängare så enormt självgoda?
Som ödmjuk MFF supporter blir man lite sur.

Till exempel har jag diskuterat med en del och hört en del hån "haha 40 miljoner för Thelin, när de kunde köpt Engvall som är så mycket bättre."

Personligen gillar jag Engvalls spelartyp mer då jag anser Thelins vara lite utdöende inom fotbollen såvida han inte förbättrar sin teknik, men varför detta hån mot Malmöspelare och Thelin i synnerhet?
Om man bara hör på lovorden han fått av alla olika profiler och nu senast Bordeauxs manager som sa att han "förmodligen bara kommer passera hos oss"

managern pungar alltså upp 40 miljoner för Thelin och anser dessutom direkt att ligasjuan i Ligue:1 bara är en mellanstation för Thelin.

ändå detta tjat om Engvall. Jag gillar Engvall, stor talang men han har mycket kvar att bevisa. Det är inte alls säkert han kan ta nästa steg.
När engvall blivit såld för 40 miljoner till en Top 5 liga kan vi snacka.. han har en lång väg dit även om jag tror han når dit.

Slutligen:
Det har ju blivit rena Liverpool över Göteborg nu som tror dem ska vinna ligan...
Många IFK:are tippar dessutom att Malmö inte ens slutar topp 5.

Nej alldeles för mycket snack och självgodhet i IFK:s led!
Har man inte vunnit allsvenskan på så länge kan man gott vara lite ödmjuk

För att vi är trötta på att vi måste tycka om MFF, glädjas över deras framgångar i Europa och på allvar inte ser positiva i att de får in 200 miljoner från CL. Ska vi glädjas åt det och tycka det är bra? Nej tack. Har inte Thelin lika mycket att bevisa om inte mer än Engvall egentligen?

Engvall gjorde 8 mål 3 assist på 11 starter från och med att hösten drog igång. Vad gör Thelin? 5 mål på 25 allsvenska amtcher typ?

MFF:are är ju annars inte direkt kända för att ödmjuka utan verkar förvänta sig att resten av de allsvenska klubbarna ska knäböja inför deras excellens. Sköt ni er så sköter vi vårt. Sen att ni/dom råkar göra det mycket bättre är ett faktum som är svårt att bortse från. men det är väl en aning enklare och mer rimligt att agera ödmjukt i medvind med 200 miljoner från CL än att kräva att en klubb som har identitetskris för tillfället ska vara det?
Citera
2015-01-23, 17:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Visst är Engvall en talang men inte någon större talang än IKT. De är olika spelartyper så det är väl inte riktigt rättvist att jämföra så där rakt över.

Att Engvall ska gå till en top 5 liga tror jag är fullt troligt men inte för några 40 mille snarare runt 20. Det beror på att IFK inte har muskler att sätta emot varken ekonomiskt eller vid förhandligensbordet.

Tror ni att IKT eller Foppa hade gått för liknande summor om de spelat i andra klubbar?
Citera
2015-01-23, 17:04
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Visst är Engvall en talang men inte någon större talang än IKT. De är olika spelartyper så det är väl inte riktigt rättvist att jämföra så där rakt över.

Att Engvall ska gå till en top 5 liga tror jag är fullt troligt men inte för några 40 mille snarare runt 20. Det beror på att IFK inte har muskler att sätta emot varken ekonomiskt eller vid förhandligensbordet.

Tror ni att IKT eller Foppa hade gått för liknande summor om de spelat i andra klubbar?

Nej, CL-spelet har säkerligen adderat 10-15 miljoner på de båda. Samt landslagsspelet då, men det hade de nog nått i en annan klubb.

Men CL-spelet har ju verkligen boostat deras priser med 10ish. Och med rätta väl då klubbarna såg att de faktiskt inte var kattskit mot bra lag.

Edit

IFK möter Nordsjälland imon. Ska bli kul. Äntligen fotboll igen. Sobra inte ens med i truppen. Han är nog ett minne blott snart. Äntligen.
Citera
2015-01-23, 17:18
Medlem
Spel i A-landslaget och i Champions League är givetvis något som ökar en spelares värde. U17-VM och några mål i Allsvenskan väger inte lika tungt.

Engvall är dock också fyra år yngre än Kiese Thelin vilket gör det orättvist att jämföra (Kiese Thelin spelade i Div. 3 när han var i Engvalls ålder). Det betyder inte att Engvall är värd några 40 miljoner för det.
Citera
2015-01-23, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
För att vi är trötta på att vi måste tycka om MFF, glädjas över deras framgångar i Europa och på allvar inte ser positiva i att de får in 200 miljoner från CL. Ska vi glädjas åt det och tycka det är bra? Nej tack. Har inte Thelin lika mycket att bevisa om inte mer än Engvall egentligen?

Engvall gjorde 8 mål 3 assist på 11 starter från och med att hösten drog igång. Vad gör Thelin? 5 mål på 25 allsvenska amtcher typ?

MFF:are är ju annars inte direkt kända för att ödmjuka utan verkar förvänta sig att resten av de allsvenska klubbarna ska knäböja inför deras excellens. Sköt ni er så sköter vi vårt. Sen att ni/dom råkar göra det mycket bättre är ett faktum som är svårt att bortse från. men det är väl en aning enklare och mer rimligt att agera ödmjukt i medvind med 200 miljoner från CL än att kräva att en klubb som har identitetskris för tillfället ska vara det?

Det har jag inte påstått.
Tvärtom så är jag förvånad över att alla håller på så och ska "tycka det är bra för Svensk fotboll".
Åt helvete med det, jag tycker inte folk ska uppskatta malmös miljoner då det ger oss ett övertag.

Jag vill inte att vi ska vara omtyckta och det är man inte heller när man vunnit allsvenskan 2 ggr i rad, då är man jagad byte.

Det enda jag kritiserar är att Göteborg blivit en klubb som Liverpool där det snackas om "nästa år ska vi vinna", drömmer om fornstora dagar, och har en enorm självgodhet att era talanger är de bästa trots att de bevisat 0.

Sen kan du inte bara gå efter statistik och mål.
Om vi pratar Thelin så finns de ju något stort med honom, som gör att folk förbiser hans statistik, så det är ju enbart positivt.

Eller kan du mer fotboll än Markus Rosenberg, Bordeauxs coach eller Malmös ledning som inte ville släppa Thelin under 40 miljoner?

Eller Sveriges coach Hamrén som låter honom starta A landslagskamper..
Eller ja glöm det där sista, jag är övertygad om att du kan mer fotboll än sopan Hamrén
Hamrén out
Citera
2015-01-23, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Spel i A-landslaget och i Champions League är givetvis något som ökar en spelares värde. U17-VM och några mål i Allsvenskan väger inte lika tungt.

Engvall är dock också fyra år yngre än Kiese Thelin vilket gör det orättvist att jämföra (Kiese Thelin spelade i Div. 3 när han var i Engvalls ålder). Det betyder inte att Engvall är värd några 40 miljoner för det.

Men fotboll handlar om steg och det är ENORMT stora steg att ta.
Vi snackar ljusår i steg.

Att ta steget från talang, lirare i Allsvenskan och till Landslaget, till topp 5 ligor, till prislappar runt 40 miljoner, den resan för Engvall är som att ta sig från jorden till Mars.

Folk verkar inte förstå det. Ni som själva hållit på med idrott förstår. Jag tillhörde själv Sverigeeliten i min idrott men stagnerade sedan helt, även skador inblandat och utvecklades knappt något på 3 år och var inte ens bäst i klubben längre.

Engvall har potentialen.
Men hur många lever upp till den? Man måste först ha den vilka få har, Engvall har den så det är bra.
men att leva upp till den, det gör liksom 1 på 10, knappt.

De "stortalanger" vi har i Sverige, som sagt 1/10 kommer lyckas, det kan mycket väl bli så att det inte blir något av Engvall
Citera
2015-01-23, 18:40
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daman23
Det enda jag kritiserar är att Göteborg blivit en klubb som Liverpool där det snackas om "nästa år ska vi vinna", drömmer om fornstora dagar, och har en enorm självgodhet att era talanger är de bästa trots att de bevisat 0.

Jag förstår inte riktigt varför du kritiserar snacket om "nästa år ska vi vinna"? Alla föreningar som är bland de fem bästa i Sverige borde väl tänka så? Vi kom trea 2013, tvåa 2014, det hade väl snarare varit sjukt konstigt att inte säga "nästa år ska vi vinna", snarare än självgott att säga det?

Alla drömmer om fornstora dagar.

Alla tycker att deras talanger är de bästa trots att de bevisat 0.

/feldgrau
Citera
2015-01-24, 11:59
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Gött väder för en match mot Danmark idag i Göteborg.

Och Hjalle startar. Perfekta förutsättnignar för en stor match
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-01-24 kl. 12:10.
Citera
2015-01-24, 12:25
Medlem
Bättre underlag idag när AIK spela på skytteholms B-plan med detta offensiva lag

Stamatopolous
Haukur - Pertan - Sonko - Sauli
Blomberg - Ofori - Nikolic
Lundholm - Goitom - Bahoui
Citera
2015-01-24, 13:21
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
För vår del är det väl tveksamt om vi ens kommer med någon starkare trupp än fjolårets. Tänker även att 2012 års GIF var bättre än årets och den räckte ju uppenbarligen inte riktigt ändå...
Tycker du är lite väl negativ nu. Jag tycker vi har en starkare trupp nu än båda förra året och 2012. Det jag värderar är att vi är ett jävligt samspelt lag nu och framförallt försvaret ser sjukt mycket bättre ut än vad det gjorde med Ålander längst bak 2012. Nu har vi Fjoluson och Danielsson som har spelat ihop sig riktigt bra, och en Lundström som har utvecklats enormt sen 2012, en helt annan spelare både framåt och framförallt bakåt. 2012 hade vi som även kännt sopan Berglund i mål...

Sen förra året har vi tappat Walker, Lundgren och Buzuku (utlånad). Walker har vi ersatt rakt av med Gerson som jag tror och tycker är en bättre spelare för tillfället än Walker, jag tycker Walker nästan varit överskattad i Sundsvall, visst var han bra, men knappast så viktig som många vill få det till. Enormt långt ifrån Skulasson tex. Lundgren är det ju bara skönt att bli av med, satan vilken loj och meningslös spelare. Där kommer säkerligen Suljevic agera bättre inhoppare (eller annan värvning om den mot förmodan inte blir av). Och Buzuku gjorde endast några fåtal inhopp förra året och haft mycket skadeproblem tyvärr. Sen har det ju snackats lite löst om en anfallare ska in också.

Men jag tycker helt klart vi är ett bättre lag både på papperet och på planen än vi var 2012. Ända jag saknar därifrån är Skulasson, visserligen Forsberg också, men det många glömt är hur ojämn han kunde vara och hade inte fysiken för att spela hela matcher.
Sen hur långt det räcker i Allsvenskan 2015 är en annan femma, men får vi inga allvarliga långtidsskador tror jag vi placerar oss alldeles ovanför kvalplats.

Det som vi ska undvika till varje pris är att göra om misstagen som vi gjort senaste gångerna vi varit uppe i Allsvenskan.. sälja av viktiga spelare i sommarfönstret. 2008 sålde vi Lustig och rasade som en sten, 2012 sålde vi Myrestam som var vår bästa spelare och helt överlägsen i våran defensiv, och efter att tappat 3-0 mot Göteborg vet vi ju alla hur det gick..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in