2015-01-29, 18:07
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ett par, tre, skriver jag. Ja, jag är tämligen övertygad om ett Bajen på topp-5. Råkar man nu bli 6:a eller 7:a så är mitt fel inte särskilt anmärkningsvärt. Värre blir det för er ryggdunkar-klubb där Bajen ska satsa, märk väl - inte ha som krav, att etablera sig och i första hand greja nytt kontrakt. Du verkar ju dela den åsikten, även om du nu såklart lättar lite på din verklighetsfrånvända tes.
Du får väldigt gärna visa upp var jag skriver att Hammarby ska vara glada för att stanna kvar i Allsvenskan (eller nått åt det hållet).

Det jag har skrivit dom sista sidorna är att det är hybris att tro på en Europa-plats (subjektiv åsikt), att dom allsvenska nyförvärven, utom ett som dom istället tänker spela på en ny position, håller låg allsvensk klass (inte speciellt subjektiv åsikt eftersom jag baserar det på att dom satt på bänken i mitten/bottenklubbar) och så har jag hyllat deras fysträning.

Jag är dessutom så pass mycket Nanne-frälst att jag har propagerat för honom som förbundskapten.

Du funderar inte på att ta bort det där röda skynket framför ansiktet innan du skriver? Det är inte direkt första gången du beter dig så här...

EDIT: Jag klipper dessutom in en bit som jag skrev i svaret till Bajenjeppe för nån sida sen:
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag hoppas att det visar sig att ni dominerar slutet på matcherna även i allsvenskan så att fler lag tar efter.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2015-01-29 kl. 18:09.
Citera
2015-01-29, 18:08
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RGiffarna eddie
Det som är fakta än så länge är att ni höll jämna steg med Ljungskile och GIF Sundsvall förra året och i år gjort en del nyförvärv inför en säsong mot betydligt bättre lag.

Man kan oftast få fram en normal ranking genom att räkna kostnaden för truppen, vet inte var ni hamnar där men kanske mitten?

Alla lag ska få känna hybris men kritisera inte dom som av förklarliga skäl ännu inte sett storheten i Hammarby.

Jag hoppas och tror på platt fall för Bajen, erkänner gärna om jag haft tokfel fram mot november.

Jag är långt ifrån Bajare.

LSK och Giffarna stod för överprestationer. Bajen gjorde en underpresterande vår. Bajens spel har i potential skyhög uppsida. Bajen har förstärkt. Skillnaden är inte gigantisk mellan SE och AS.

Måste iväg nu.
Citera
2015-01-29, 18:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du får väldigt gärna visa upp var jag skriver att Hammarby ska vara glada för att stanna kvar i Allsvenskan (eller nått åt det hållet).

Det jag har skrivit dom sista sidorna är att det är hybris att tro på en Europa-plats (subjektiv åsikt), att dom allsvenska nyförvärven, utom ett som dom istället tänker spela på en ny position, håller låg allsvensk klass (inte speciellt subjektiv åsikt eftersom jag baserar det på att dom satt på bänken i mitten/bottenklubbar) och så har jag hyllat deras fysträning.

Jag är dessutom så pass mycket Nanne-frälst att jag har propagerat för honom som förbundskapten.

Du funderar inte på att ta bort det där röda skynket framför ansiktet innan du skriver? Det är inte direkt första gången du beter dig så här...

EDIT: Jag klipper dessutom in en bit som jag skrev i svaret till Bajenjeppe för nån sida sen:

Jag har hellre rätt än är övertrevlig på anonyma forum.

Tyst medhåll av ZM bland annat. Du citerar men bemödar dig inte att svara på hans del som berör Bajens målsättning.
Citera
2015-01-29, 18:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag har hellre rätt än är övertrevlig på anonyma forum.

Tyst medhåll av ZM bland annat. Du citerar men bemödar dig inte att svara på hans del som berör Bajens målsättning.
Men du har ju inte rätt. Inte när du hoppar på alla och påstår att dom säger att Bajen kommer åka ut.

Eller menar du att jag har rätt i denna meningen?
"Du är ju en idiot som tror att Bajen kommer vinna Champions league nästa år." Jag har ju rätt, Bajen kommer inte vinna CL nästa år. Inget fel där väl? Jag menar, jag har ju hellre rätt än är övertrevlig på anonyma forum.

Nej, du har helt rätt i att jag inte bemödade mig med att svara på hans del om Bajens målsättning. Konstigt det där va? Jag säger inget om det, men ändå är jag med i nån slags ryggdunkarklubb som tävlar om att snacka ner deras målsättning. Du har inte funderat på att ta kontakt med polisen? Dina tankeläsarkunskaper verkar ju grymma och du kunde nog lösa Palmemordet rätt snabbt.
Citera
2015-01-29, 18:35
Medlem
mishimas avatar
Topp fem? Det är faktiskt rätt öppet bakom Malmö, AIK, Göteborg och Elfsborg. Det är rätt många lag som kan bli femma om man har lyckats med nyförvärven, klarar sig från skador på nyckelspelarna, kommer in i zonen och har lite flyt.

Det finns ju flera lag som är rätt svåra att skilja åt på förhand; Norrköping, Kalmar, Örebro, Djurgården, Hammarby, Häcken och Helsingborg. Det är lag 5-11. Bottenlagen är sedan Åtvidaberg, Gefle, Sundsvall, Halmstad och Falkenberg.

Det är väl närmast helgardering att säga att Hammarby slutar 5-11.
Citera
2015-01-29, 18:44
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Topp fem? Det är faktiskt rätt öppet bakom Malmö, AIK, Göteborg och Elfsborg. Det är rätt många lag som kan bli femma om man har lyckats med nyförvärven, klarar sig från skador på nyckelspelarna, kommer in i zonen och har lite flyt.

Det finns ju flera lag som är rätt svåra att skilja åt på förhand; Norrköping, Kalmar, Örebro, Djurgården, Hammarby, Häcken och Helsingborg. Det är lag 5-11. Bottenlagen är sedan Åtvidaberg, Gefle, Sundsvall, Halmstad och Falkenberg.

Det är väl närmast helgardering att säga att Hammarby slutar 5-11.
Ungefär så ser även jag det, fast med en liten skillnad. Minst ett av de fyra topplagen kommer underprestera och så länge det inte är Malmö så kommer det laget bli sämre än fyra.
Citera
2015-01-29, 18:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det är alltid så att lagen som är bofasta i en serie inte gärna gillar när ett ambitionsstarkt lag kommer upp. Man vill sola sig glansen av den svenska fotbollens finrum. Problemet i dessa fall av starka nykomlingar är att alla som är emot en berättigad hype bara pekar på laget och ser svagheter i truppen, man ser svagheter i att man inte har spelat i AS på ett tag och således saknar tempo och rutin, man ser de facto nykomlingsstatusen som en enorm nackdel. Det blir fel. Jag vet att vissa inte har möjligheten att analysera ett spel och en prestation och sätta det i realitet med andra lag på en seriemässigt högre nivå. Men då ska man heller inte vara så förbannat självgod på att man har rätt.

Det krävs inte heller mycket av fotbollsanalyserande för att se hur tämligen unikt bra Hammarbys samlade spel är. Det ska inte behövas bekräftas eller mindre troligt falsifieras av möten med bättre lag.

Jag tänker så här. Truppen i sig är någonstans runt 4-7 i kvalitet relativt de andra 15 AS-lagen. Det utvecklade spelet, det förande bollspelet, och linjerna i hur man totalt sett vill spela, kommer ta Hammarby ett par, tre snäpp högre upp än sin truppstyrka. I ett land där bara en handfull klubbar i AS kan spela bra, offensiv och bollvårdande fotboll, så kommer Hammarbys inträde i den skaran göra laget ännu mer slagkraftigt. Man kommer inte spela noll-noll för att man är för stela offensivt, eller för defensivt balanserade.

Det är illavarslande att så få håller med mig, och några till. Att man inte kan dra den här slutsatsen av en gedigen analys. Jag var själv med om det förra året. Östersund och Sirius skulle hålla käften, rätta sig i ledet, och inte tro att man kan utmana i toppen, eller i det sistnämnda fallet nå en placering på högre halvan. Det var tydligen för mycket begärt. Att folk hade mage att uttrycka dessa mål/krav på dessa lag. Hujedamig. Hur det gick? Sirius gjorde en usel säsong - men slutade sexa, något jag blev hånad för att man skulle ha som minikrav inför året. Östersund hade länge chansen på tredjeplatsen - men slutade femma trots försäljning av sin bästa spelare vid oläglig tid. Att lägre minikrav inför säsongen fastslogs som hybris av den så korrekta pöbeln har detta folk långsamt förträngt.

Likt i Bajens fall fanns uppenbara styrkor i ÖFK och Sirius. Det var tillräckligt namnkunniga lag för att anta en hög mitten-tabellspostion (som sämst) i direkt spelarkvalitet, medan man också hade ett grundspel som skulle för dessa lag en bit längre upp.

Det blir en intressant Bajen-säsong - och till er som är så självklara i att sätta era etiketter av hybris på användare i detta forum har jag bara en önskan. Att stå för ert fel säsongen ut, och sluta använda hybris-argument till uppenbart starka nykomlingar och outsiders i framtiden.
Man hör detta rätt ofta från nykomlingar, Öster skulle etablera sig och Syrianska skulle bjuda på ett spel svensk fotboll aldrig skådat osv osv.

Jag tycker inte spelarmaterialet i Hammarby är tillräckligt bra för att ta en topp 5 plats, om Nannes trollstav är tillräckligt skarp är man med rätta skeptisk till, inte ens han själv verkar tro på det utifrån hans snack i 08-fotboll. Han snackar väldigt ofta om tålamod och de är en grej nykomlingar i de flesta fall behöver. Som du säger är det ingen gigantisk skillnad mellan superettan och AS men det är skillnad. Det har tidigare nykomlingar bekräftat samt kvalmötena där de allsvenska laget oftast håller sig kvar.

Men absolut, har jag fel är jag den första som erkänner.
Citera
2015-01-29, 19:42
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Man hör detta rätt ofta från nykomlingar, Öster skulle etablera sig och Syrianska skulle bjuda på ett spel svensk fotboll aldrig skådat osv osv.

Jag tycker inte spelarmaterialet i Hammarby är tillräckligt bra för att ta en topp 5 plats, om Nannes trollstav är tillräckligt skarp är man med rätta skeptisk till, inte ens han själv verkar tro på det utifrån hans snack i 08-fotboll. Han snackar väldigt ofta om tålamod och de är en grej nykomlingar i de flesta fall behöver. Som du säger är det ingen gigantisk skillnad mellan superettan och AS men det är skillnad. Det har tidigare nykomlingar bekräftat samt kvalmötena där de allsvenska laget oftast håller sig kvar.

Men absolut, har jag fel är jag den första som erkänner.
Såhär lät det från honom föregående år
Citat:
Förstår fortfarande inte Bajen att det enklaste sättet att gå upp en division är att värva smart från e högre division? Nu värvar de en massa halvmesyrer, och tänker "långsiktigt". Men långsiktighet får inte förblinda att värvningarna hittills inte håller måttet.

Ska bli kul att se när Sirius spöar skiten ur er. De vet hur man bygger ett lag. Truppen redan färdig, och som ni kommer få skrämselhicka när ni ser deras inledande resultat.

Kommer fortfarande ihåg raljerandet om Siruis i anknytning till svenska cupen.
Citera
2015-01-29, 20:22
Medlem
Har några klubbar officiellt gått ut med någon ambition för 2015?
Malmö joggar väl hem det?
Göteborg ska slå Stahres 2:a och 3:e plats?
Gnaget har väl ingen hypris(!) än, men det är väl Europa är ok, guld är godkänt?
Elfsborg byggde nytt för framtiden 2014, slutade 4:a på samma poäng som Gnaget. Top-3?
Sundsvall vill etablera sig.

I övrigt, någon (klubb) som stuckit ut hakan med lite ambitioner för 2015?
Citera
2015-01-29, 20:25
Medlem
Julinhos avatar
Skriver från mobilen så det är lite bökigt att citera.

Förklara gärna varför det AIK gjorde 2006 skulle vara orealistiskt för Hammarby 2015. Är det hybris att tro att vi kan upprepa det? Det är större sannolikhet att vi vinner SM-guld i år än det var inför 2001 när det enda nyförvärvet var en omskolad mittback från Barnsley.

Gällande att gå in för att vinna varje match; självklart gör alla lag det. Därmed poängen - varför gå in på förhand med att vara nöjd att hänga kvar? Framför allt är det många Gnagare som tuggar om det. Vad är det för jävla mentalitet?

Att Nanne tonar ner våra chanser inför säsongen är inte så konstigt. Han vill slippa resultathetsen och istället utveckla spelet i lugn och ro. Han vidhöll dock igår, trots kritik mot spelet mot Assyriska, att vi är långt mycket bättre nu än när vi torskade med uddamålet på Malmö stadion förra vintern/våren.

Var och en får ha sin egen uppfattning. Jag respekterar att andra har andra åsikter men man bör inte vifta bort ett lag bara för att laget är nykomlingar. Den 7 mars får vi se om vi är redo för Allsvenskan.
Citera
2015-01-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho

Förklara gärna varför det AIK gjorde 2006 skulle vara orealistiskt för Hammarby 2015. Är det hybris att tro att vi kan upprepa det? Det är större sannolikhet att vi vinner SM-guld i år än det var inför 2001 när det enda nyförvärvet var en omskolad mittback från Barnsley.

AIK studsade rakt upp och kunde starta premiären i Allsvenskan 2006 med Wilton, Mjällby, Rubarth, Örlund, Tjernström, Boateng etc. Ett väldigt mycket bättre lag än det Hammarby har just nu.
Citera
2015-01-29, 20:55
Medlem
Julinhos avatar
Sett till antal matcher ställde AIK upp så här 2006:

Daniel Örlund
--
Markus Jonsson
Niklas Sandberg
Nicklas Carlsson
Jimmy Tamandi
--
Kenny Pavey
Dulee Johnson
Daniel Tjernström
Mats Rubarth
--
Wilton Figureido
Bernt Hulskler

Bra lag? Absolut, men knappast något exceptionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in