2015-01-29, 16:51
Bannlyst
Idag är det Giffarnas första träningsmatch mot SJK Seinäjoki (de kvalar in till Europa League) klockan 17:30, de kom tvåa i Finlands motsvarighet mot Allsvenskan. Jag tror GIF torskar med 0-2. Och på lördag 13:30 möter vi VSP Vasa som kom fyra förra året. Jag tror Giffarna vinner mot VPS och VPS:arna kommer senast med en torsk i baken mot ett division två lag. Man får hålla tummarna nu för att de inte gör bort sig
Senast redigerad av Giffare 2015-01-29 kl. 16:52. Anledning: Felstavning
Citera
2015-01-29, 16:57
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Haka inte upp dig på ordet "profiler". De spelare som försvunnit sedan förra har inte ersatts i samma utsträckning. Tycker lagen, överlag, ser svagare ut än så länge (MFF exkluderat).
Vet inte om jag håller med om dom ser sådär jättesvaga ut. Sillyn är inte över. Trodde vid första läsning av ditt inlägg att du själv vill intala dig att det ser svagare ut för att Bajen ska få det lättare
Citera
2015-01-29, 17:07
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Är det verkligen en bajenhybris? Jag tycker de flesta verkar tippa oss som ett lag för undre halvan. Julinho här är rätt ensam med att allvarligt tro på topp 3.
Jag fick för mig att det var nån annan också nu men det kanske var att det blev för mycket inlägg av Julinho på en gång helt enkelt..

Citat:
Många profiler har försvunnit sedan förra året, samtidigt som att få kommit in (bortsett från MFF då). Snacka om att MFF har slagläge att ta ett punggrepp på Svenskfotboll ett par år framöver.
Ja, jag håller med. Bara bytet Mjällby - Hammarby har ju gjort allsvenskan väldigt mycket fattigare.
Citera
2015-01-29, 17:13
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Jag tror faktiskt att vi har en väldigt hög fysisk status även gentemot allsvenska lagen. Dock beror det inte på att vi bedriver samma fysträning som övrig lag men bättre, utan beror snarare på att den skiljer sig mot övriga. Efter match brukar egentligen samtliga lag köra rehab eller lättare träning dagen efter match. Det Bajen gör annorlunda är att man kör hårda fyspass dagen efter match plus efterföljande dag med motiveringen att det är enda tiden under säsong som man kan utveckla fysiken mer än att bara bibehålla sin fysiska status eller utvecklas marginellt. Detta gav verkligen utdelning förra hösten då vi fullständigt dominerade slutet av matcherna och vann även om vi legat under tidigare.
Jag kan egentligen ingenting om fysträning, men en tanke bara: Är det inte lättare att köra ett sådant upplägg i en serie där man är det spelförande/bättre laget. Jag menar, om Bajen får jaga boll i 90 minuter mot AIK så är det väl inte många som orkar ett hårt fyspass dagen efter?
Citera
2015-01-29, 17:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag fick för mig att det var nån annan också nu men det kanske var att det blev för mycket inlägg av Julinho på en gång helt enkelt..
JevlaTomteVerkstad var också inne på samma linje, undantaget dessa två verkar de flesta Bajare ha bättre bild av verkligheten.
Citera
2015-01-29, 17:21
Avslutad
Citat:

Ja, jag håller med. Bara bytet Mjällby - Hammarby har ju gjort allsvenskan väldigt mycket fattigare.
Vi säger att Allsvenskan 2014 skulle vara favoriter i ett möte med Allsvenskan 2015... :-)

Men, som konstaterat, silly är inte slut (på gott och ont).
Citera
2015-01-29, 17:30
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag kan egentligen ingenting om fysträning, men en tanke bara: Är det inte lättare att köra ett sådant upplägg i en serie där man är det spelförande/bättre laget. Jag menar, om Bajen får jaga boll i 90 minuter mot AIK så är det väl inte många som orkar ett hårt fyspass dagen efter?

Vi bygger ett spel som går ut på att ha mycket boll. Givetvis är det ändå jobbigt i och med vårt höga presspel, men fysträningen är ju till för att kunna spela i ett högt tempo. Oavsett om vi har mycket boll eller inte så kvarstår ju faktumet, för alla lag, att man egentligen enbart kan lägga fysträning efter matcherna om man vill utveckla fysiken.

Vill dock lägga till angående exemplet om AIK ovan att jag inte vet om man kommer få se Bajens höga presspel. Matchen spelas på naturgräs och ingen vet väl riktigt hur gräset på Friends kommer vara då... Vissa matcher i Superettan, som spelades på naturgräs, valde Bajen att ligga lägre i positionerna vilket visserligen fungerade bra, men jag hoppas vi får se det höga presspelet. För att slå gnaget tror jag man ska sätta press på deras backlinje som får anses vara svag med spelare som Nisse, Sonko och Haukur(heter han så?).
Citera
2015-01-29, 17:34
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Vill dock lägga till angående exemplet om AIK ovan att jag inte vet om man kommer få se Bajens höga presspel. Matchen spelas på naturgräs och ingen vet väl riktigt hur gräset på Friends kommer vara då... Vissa matcher i Superettan, som spelades på naturgräs, valde Bajen att ligga lägre i positionerna vilket visserligen fungerade bra, men jag hoppas vi får se det höga presspelet. För att slå gnaget tror jag man ska sätta press på deras backlinje som får anses vara svag med spelare som Nisse, Sonko och Haukur(heter han så?).
Ja, uttalas Höjkur om ni nu vill veta det.

Läggs mattan inom loppet av 2 veckor tills derbyt kommer gräset va bra, om man nu inte glömt stänga taket.
Citera
2015-01-29, 17:34
Medlem
anteri17s avatar
Det är alltid så att lagen som är bofasta i en serie inte gärna gillar när ett ambitionsstarkt lag kommer upp. Man vill sola sig glansen av den svenska fotbollens finrum. Problemet i dessa fall av starka nykomlingar är att alla som är emot en berättigad hype bara pekar på laget och ser svagheter i truppen, man ser svagheter i att man inte har spelat i AS på ett tag och således saknar tempo och rutin, man ser de facto nykomlingsstatusen som en enorm nackdel. Det blir fel. Jag vet att vissa inte har möjligheten att analysera ett spel och en prestation och sätta det i realitet med andra lag på en seriemässigt högre nivå. Men då ska man heller inte vara så förbannat självgod på att man har rätt.

Det krävs inte heller mycket av fotbollsanalyserande för att se hur tämligen unikt bra Hammarbys samlade spel är. Det ska inte behövas bekräftas eller mindre troligt falsifieras av möten med bättre lag.

Jag tänker så här. Truppen i sig är någonstans runt 4-7 i kvalitet relativt de andra 15 AS-lagen. Det utvecklade spelet, det förande bollspelet, och linjerna i hur man totalt sett vill spela, kommer ta Hammarby ett par, tre snäpp högre upp än sin truppstyrka. I ett land där bara en handfull klubbar i AS kan spela bra, offensiv och bollvårdande fotboll, så kommer Hammarbys inträde i den skaran göra laget ännu mer slagkraftigt. Man kommer inte spela noll-noll för att man är för stela offensivt, eller för defensivt balanserade.

Det är illavarslande att så få håller med mig, och några till. Att man inte kan dra den här slutsatsen av en gedigen analys. Jag var själv med om det förra året. Östersund och Sirius skulle hålla käften, rätta sig i ledet, och inte tro att man kan utmana i toppen, eller i det sistnämnda fallet nå en placering på högre halvan. Det var tydligen för mycket begärt. Att folk hade mage att uttrycka dessa mål/krav på dessa lag. Hujedamig. Hur det gick? Sirius gjorde en usel säsong - men slutade sexa, något jag blev hånad för att man skulle ha som minikrav inför året. Östersund hade länge chansen på tredjeplatsen - men slutade femma trots försäljning av sin bästa spelare vid oläglig tid. Att lägre minikrav inför säsongen fastslogs som hybris av den så korrekta pöbeln har detta folk långsamt förträngt.

Likt i Bajens fall fanns uppenbara styrkor i ÖFK och Sirius. Det var tillräckligt namnkunniga lag för att anta en hög mitten-tabellspostion (som sämst) i direkt spelarkvalitet, medan man också hade ett grundspel som skulle för dessa lag en bit längre upp.

Det blir en intressant Bajen-säsong - och till er som är så självklara i att sätta era etiketter av hybris på användare i detta forum har jag bara en önskan. Att stå för ert fel säsongen ut, och sluta använda hybris-argument till uppenbart starka nykomlingar och outsiders i framtiden.
Citera
2015-01-29, 17:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Massa konstig text
Du är medveten om att det är rätt många neutrala som tror att Hammarby kommer ta en stabil mittenplacering i år va? Och att hybris-snacket kommer sig av att vissa bajare är övertygade om att det blir topp 3 i år?

Det känns inte direkt så när man läser din text...

Fast å andra sidan så håller du ju med hybris-bajaren nummer 1. Trupp för 4-7 placering och sen 3 placeringar upp på det, det innebär alltså att dom kommer som absolut sämst på 4:e plats. Ja. Jag hoppas inte du har några problem att stå för det hela säsongen ut.
Citera
2015-01-29, 17:55
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Du är medveten om att det är rätt många neutrala som tror att Hammarby kommer ta en stabil mittenplacering i år va? Och att hybris-snacket kommer sig av att vissa bajare är övertygade om att det blir topp 3 i år?

Det känns inte direkt så när man läser din text...

Fast å andra sidan så håller du ju med hybris-bajaren nummer 1. Trupp för 4-7 placering och sen 3 placeringar upp på det, det innebär alltså att dom kommer som absolut sämst på 4:e plats. Ja. Jag hoppas inte du har några problem att stå för det hela säsongen ut.

Ett par, tre, skriver jag. Ja, jag är tämligen övertygad om ett Bajen på topp-5. Råkar man nu bli 6:a eller 7:a så är mitt fel inte särskilt anmärkningsvärt. Värre blir det för er ryggdunkar-klubb där Bajen ska satsa, märk väl - inte ha som krav, att etablera sig och i första hand greja nytt kontrakt. Du verkar ju dela den åsikten, även om du nu såklart lättar lite på din verklighetsfrånvända tes.
Citera
2015-01-29, 18:02
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Massa konstig text

Det som är fakta än så länge är att ni höll jämna steg med Ljungskile och GIF Sundsvall förra året och i år gjort en del nyförvärv inför en säsong mot betydligt bättre lag.

Man kan oftast få fram en normal ranking genom att räkna kostnaden för truppen, vet inte var ni hamnar där men kanske mitten?

Alla lag ska få känna hybris men kritisera inte dom som av förklarliga skäl ännu inte sett storheten i Hammarby.

Jag hoppas och tror på platt fall för Bajen, erkänner gärna om jag haft tokfel fram mot november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in