Citat:
Ursprungligen postat av
ZeroTranquility
Varför köper du en dyr mobil från blocket? Detta sätt är välkänt speciellt från blocket/tradera.
Köp en i butik istället och få garanti speciellt dyra telefoner
Man köper en dyr mobil på Blocket för att den är betydligt billigare än en ny. Garantin är dessutom sällan något man utnyttjar. Det vanligaste idag är inte att telefonen har ett fabrikationsfel utan att folk har sönder sina telefoner eller får dem stulna.
Garantin täcker inte spruckna skärmar, vattenskador eller stöld. I det sammanhanget så kan en drulle täcka den men då är det 1500 kr i självrisk. Då är det oftast billigare att laga på sidan om (vilket förbrukar garantin) eller att ibland till och med att köpa en ny begagnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
skn88
Håller med. Finns även ett STORT antal telefoner på begagnatmarknaden som kommit i säljarens händer genom identitetsstölder och bedrägerier. Kvitto är verkligen ingen garanti. råkar du köpa en så kallad "bedrägeri-telefon" så risken stor att den blir spärrad via sitt IMEI-numret...
De flesta telefoner som säljs är ändå ärliga. Jag brukar gratis hjälpa folk att handla saker via nätet (både nytt och begagnat). Jag köpte dryga 100-talet begagnade telefoner förra året och ingen har i efterhand blivit spärrad. I två fall fick vi operatörslåsta telefoner som behövdes låsas upp så det blev en liten merkostnad.
Men det gäller att veta vad man ska undvika. Det har väl varit 5-10 säljare som jag undvikit för att de verkat oseriösa.
Jag brukar kolla upp alla säljare via upplysning.se, facebook, mm. Jag brukar också ringa och prata med dem. En del vill inte lämna ut namn och adress och då brukar jag inte heller rekommendera att köpa.
Sen finns det en massa tips och saker man kan säga för att avslöja en bedragare men jag tänker inte gå ut med dem här för då kan även bedragarna läsa om dem.