2015-01-17, 07:44
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Fattar inte. På kvittot står det att telefonen är köpt på avbetalning inom ett Telenor-abonnemang och att den är operatörslåst. Vem fan köper något sådant?
Det är folk som köper sånt, varför skulle det vara så konstigt? Det verkar som om du inte ser vad som faktiskt köps och säljs på Blocket, Tradera, Facebook, mm.

De flesta föredrar olåsta men för den som har Telenor så kan en Telenorlåst telefon vara intressant. Annars brukar man få c:a 200-300 kr rabatt om telefonen är låst eftersom det är vad det kan kosta att låsa upp den.

Inget konstigt alls.
Citera
2015-01-17, 08:00
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Varför köper du en dyr mobil från blocket? Detta sätt är välkänt speciellt från blocket/tradera.
Köp en i butik istället och få garanti speciellt dyra telefoner
Man köper en dyr mobil på Blocket för att den är betydligt billigare än en ny. Garantin är dessutom sällan något man utnyttjar. Det vanligaste idag är inte att telefonen har ett fabrikationsfel utan att folk har sönder sina telefoner eller får dem stulna.

Garantin täcker inte spruckna skärmar, vattenskador eller stöld. I det sammanhanget så kan en drulle täcka den men då är det 1500 kr i självrisk. Då är det oftast billigare att laga på sidan om (vilket förbrukar garantin) eller att ibland till och med att köpa en ny begagnad.

Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Håller med. Finns även ett STORT antal telefoner på begagnatmarknaden som kommit i säljarens händer genom identitetsstölder och bedrägerier. Kvitto är verkligen ingen garanti. råkar du köpa en så kallad "bedrägeri-telefon" så risken stor att den blir spärrad via sitt IMEI-numret...
De flesta telefoner som säljs är ändå ärliga. Jag brukar gratis hjälpa folk att handla saker via nätet (både nytt och begagnat). Jag köpte dryga 100-talet begagnade telefoner förra året och ingen har i efterhand blivit spärrad. I två fall fick vi operatörslåsta telefoner som behövdes låsas upp så det blev en liten merkostnad.

Men det gäller att veta vad man ska undvika. Det har väl varit 5-10 säljare som jag undvikit för att de verkat oseriösa.

Jag brukar kolla upp alla säljare via upplysning.se, facebook, mm. Jag brukar också ringa och prata med dem. En del vill inte lämna ut namn och adress och då brukar jag inte heller rekommendera att köpa.

Sen finns det en massa tips och saker man kan säga för att avslöja en bedragare men jag tänker inte gå ut med dem här för då kan även bedragarna läsa om dem.
Citera
2015-01-17, 09:09
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Tillvägagångssättet är ju känt sen länge och Polisen har varnat för det så att det skulle vara så är inte speciellt långsökt.

Det har du rätt i. Men alla bedragare är inte så genomtänkta som man skulle vilja tro. Du och jag kanske inte skulle göra misstag när det går o göra det i princip utan att bli avslöjad. Men normalbegåvade personer behöver ju inte hålla på med såna tarvliga brott för de beloppen. Bedragare e sugna på pengar så de begår mycket misstag o skiter lite i att det kanske blir en polisutredning. Jag menar att det ska inte tas för en sanning att det är så jävla vattentätt o perfekt genomfört bara för att någon menar den sk stackaren med swishkontot påstås blivit lurad.
Citera
2015-01-17, 09:13
Medlem
LucioFontanas avatar
Felpost
Senast redigerad av LucioFontana 2015-01-17 kl. 09:51.
Citera
2015-01-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRelax
Godkväll kära vänner.
Sitter såhär på juldagens kväll och kollar på lite jaktsaker på Tradera och hittar två auktioner som ser spännande ut. Två auktioner utlagda av samma person (användare: j*nas358). Det är två st helt nya Härlika Turek jackor som med nypris på 6000st för tillfället ligger på runt 1000 som intresserade mig.
Eftersom användaren inte har några omdömen tyckte jag det verkade lite skumt med två st identiska auktioner av två så fina jackor, samma bild men varierande storlekar.
Jag valde att googla "Härlika Turek jacka tradera" och hittade då användaren: k*msoder016 som sålt en exakt likadan jacka, tro det eller ej?! med samma bild på auktionen och båda användarna är från Eskilstuna. Skumt? Jo tack. Luskade lite till och sökte såklart på det självklara namnet k*m s*der + Eskilstuna, en träff. Likaså en träff på Lexbase. Vad kan detta röra sig om? Stölder? Bedrägeri?

Ska tilläggas att användaren k*msoder016 konto på Tradera är nedstängt. Dock inga negativa omdömen men något är jävligt skumt...

Ska jag buda hem jackan??

var nog tur att du inte bjöd på jackan , jag kontaktade han via mailen , och jag fick köpa en jacka betalade hälften av 1700 , men fick ingen jacka. men stackar dom som köpte grejer för 3700 på tradera :/ han kallade sig för j*n*s Mart**sson , kollade med swedbank om kontonummret stämde med det namnet o de gjorde det inte :/ skulle vara skoj o få reda på ägaren till kontonumret men var inte lätt på swedbank
Citera
2015-01-18, 22:51
Medlem
Tradera...

Passa er för steva28 en riktig ful fisk.
Säljer elektronik som inte fungerar, sedan ska han ersätta men kommer med en massa ursäkter...
Chefen har inte betalat ut lön mm allt för att förhala så man inte kan ge negativt omdöme...
Citera
2015-01-19, 01:48
Medlem
PrepareAnuss avatar
Ett hett tips till er alla jävla dårar som lyckats bli blåsta.

Jag har handlar i säkert 10-15år nu från Blocket, Tradera, Ebay, Aliexpress etc etc och har TRO DET ELLER EJ aldrig blivit blåst, inte ens på 1:-. Varför?

Magkänsla, den säger ALLT. Om du börjar tveka, då går du inte vidare med affären heller.

Det finns några typiska varningar att hålla utkik efter:

* Bortförklaringar, det är nummer 1
-Jag har precis blivit av med jobbet
-Min mamma har dött det har varit en tung period
-Min katt har rymt är ute i skogen just nu och letar kan tyvärr inte skicka ditt paket

När det kommer till sjukdomar är fan EBOLA den enda jävla anledningen en människa inte kan ta sitt feta arsle till posten och skicka ett paket, allt annat är bortförklaringar.

* PayPal / Payson - Bedrägeri varning nr 2 såvida du inte handlar av en stor säljare på Ebay.com, då är risken minimal. I sverige är risken STORALLA i sverige har ett bankkonto, Comprende!! Du kan inte få ut dina Paypal pengar utan ett bankkonto, så varför då ta betalt via ett Paypal?
Bankerna står ju förfan praktiskt taget uppradade vid gränsen och kastar bankkonton på flyktingar.

Så sannolikheten att en säljare på Tradera eller blocket INTE har bankonto och dessutom INTE kan göra affär öga mot öga är ytterst minimal, den är lika liten som att en malaria fluga skulle lyckas följa med en afrikan som rest hit med bananbåt och DU är den första som lyckas bli stucken av just den myggan.

* Öga mot öga, bortförklaringar om affär öga mot öga är VARNING. Vill inte personen mötas p.ga att den där jävla katten rymt eller farmor ligger för döden så kan man helt enkelt säga "ok vi väntar tills du hittat katten eller din farmor dött så löser vi affären sen", svaret avslöjar sedan allt.
Handla inte, svara inte ens, be personen dra nått gammalt över sig om det haglar bortförklaringar om att lösa en affär på stan eller hemma hos hen.

* Ej spårbara nummer / adresser / användarnamn / telefonnummer.
De flesta 90% ärliga svenskar använder sina riktigt namn och nummer och svarar när man ringer, dessutom kan man söka upp deras vänner på FB och helt enkelt skriva ett snällt PM och fråga "Känner du denna person och är hen reko?"
En person som döljer något av det ovan är inte reko, du kanske får din vara, MEN, den kan vara stulen / efterlyst / smittad med HIV / blir spärras om 2 veckor / piratkopia.

* Telefoner / iPads och annat elektroniskt - Oöppnad kartong? Tjing den köper vi direkt.
Nej, en telefon i kartong kan också bli spärrad efter några ynka dagar om den är köpt med falskt kreditkort eller stulen. Här hjälper inte ens en affär öga mot öga, dra ut på affären, ju längre tid som går desto större sannolikhet att den har hunnit blir spärrad i samma veva som du gör affär och kan testa den. Och då gör du som jag gör, du ger säljaren en stor fet jävla lavett, tar pengarna OCH telefonen och säger "Välkommen till 2015, åk hem och göm dig så släpper jag av mobilen hos polisen med ditt telefonnummer".

Lita på magkänslan, om du tycker att det känns fel, luktar fel eller bara helt enkelt låter konstigt.
AVSTÅ AFFÄREN!

Man bli så jävla trött på godtrogna jävla svenssons som sitter där o dreglar och alltid går på alla dessa jävla "känns det för bra för att vara sant"...
Senast redigerad av PrepareAnus 2015-01-19 kl. 01:55.
Citera
2015-01-28, 12:34
Medlem
Ja jag har lärt mig av det här.
Nu var det snart 2 år sen det hände.
Men förra veckan fick jag en bunt papper!

Det är 5-6 personer som hade koppling till varandra och som bedrog folk på samma telefon till ungefär samma pris. Alla var tjejer i åldrarna 20-30. Förutom en som var mamma till 2 av bedragarna.
Mamman utreds för psykisk sjukdom. Den drivande dottern har misshandlat 2 personer. Och den andra dottern har asperger.
Resten av tjejerna ansågs vara helt normala.

Vi är över 50 personer som har blivit bedragna av denna ligan.

Samtliga har erkänt på ett eller annat vis.
Citera
2015-01-29, 00:46
Medlem
Nytt bedrägeri på Tradera.
http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3848197
Citera
2015-01-29, 01:51
Medlem
InDrogoVeritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Nytt bedrägeri på Tradera.
http://gamla.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=3848197
Nu har jag själv ingen erfarenhet av just tradera men hon la upp badrumsfläkten i början av januari då hon den 3e får ett +++++omdöme av sig själv förmodligen.
Nu till det jag inte förstår, från den 15e till den 27e har hon fått nitton negativa omdömen av folk som uppenbarligen betalat i förskott för den här badrumsfläkten.
Kollar folk inte omdömen? Den sista personen måste ju ha sett att badrumsfläkt är både såld och består av luft.
Eller hon kanske har pitchat att hon hittade en container med badrumsfläktar medans hon letade efter sin bortsprunga katt i skogen?
Men vem vet hu folk tänker
Citera
2015-01-29, 19:12
Medlem
anre24s avatar
Tradera har påtvingat vissa säljare att använda Klarna! Trots att det redan finns säkra betalningsförmedlare t ex Payson och PayPal. Skulle aldrig använda Klarna. Paypal är bättre.

Sedan är man bra blåst i planeten om man sätter in pengar i förskott när säljare inte ens har riktiga bilder på auktionen och inga omdömen heller. Vissa får faktiskt skylla sig själva, dessa bedrägerier har pågått i snart 13 års tid , inget verkar hjälpa folk att sluta betala in i förskott.
Citera
2015-01-29, 23:04
Medlem
Kan det vara så att folk vill bli lurade?
En del skriver på Traderas forum, det var bara 300-500:- tur att det inte var mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in