2015-01-15, 15:46
Bannlyst
Varför köper du en dyr mobil från blocket? Detta sätt är välkänt speciellt från blocket/tradera.
Köp en i butik istället och få garanti speciellt dyra telefoner
Citera
2015-01-15, 15:48
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Eftersom att transaktionen skett genom banksystemet så kan det väl inte vara särskilt svårt för polisen att nysta upp det här? Självklart har mottagaren av pengarna en koppling till bedragaren, annars skulle ju denne inte få några pengar.

Har svårt att se varför det här ärendet skulle läggas ner när bevisläget är så pass bra. Det får väl inte hög prioritet, men polisen lär väl säkert göra ett försök med att få fram personuppgifter kopplade till banktransaktionen och kalla till förhör? De lägger ju inte ner utredningar av vardagsbrott för att det är roligt utan för att det ofta inte går att utreda, men utredningsläget borde väl vara ganska bra i det här fallet?

Har fler blivit utsatta av samma bedragare och skickat pengar till samma mottagare så borde ju ärendet få högre prioritet också.

Ett, enligt flertalet i tråden, vanligt tillvägagångssätt är att bedragaren köper något av en annan person på blocket och den som bedragaren säljer något till hänvisas till att betala in på dennes konto. Man låter alltså någon annan betala för sakerna man köper, enkelt förklarat. Så nej, det är inte helt givet att personen som mottagit pengarna faktiskt är bedragaren.

Men rent generellt så läggs inget krut alls på såna här ärenden såvida säljaren inte är en storbedragare. Jag är faktiskt osäker på det juridiska läget också, vem av säljaren och köparen som har bevisbördan för att tradition har skett/inte skett. Det är generellt så att säljaren står för risken t o m avlämnandet, vilket i normalfallet bör innebära när man lämnar ifrån sig paketet på posten, men vem som har bevisbördan vet jag faktiskt inte.
Citera
2015-01-15, 16:07
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ett, enligt flertalet i tråden, vanligt tillvägagångssätt är att bedragaren köper något av en annan person på blocket och den som bedragaren säljer något till hänvisas till att betala in på dennes konto. Man låter alltså någon annan betala för sakerna man köper, enkelt förklarat. Så nej, det är inte helt givet att personen som mottagit pengarna faktiskt är bedragaren.

Men rent generellt så läggs inget krut alls på såna här ärenden såvida säljaren inte är en storbedragare. Jag är faktiskt osäker på det juridiska läget också, vem av säljaren och köparen som har bevisbördan för att tradition har skett/inte skett. Det är generellt så att säljaren står för risken t o m avlämnandet, vilket i normalfallet bör innebära när man lämnar ifrån sig paketet på posten, men vem som har bevisbördan vet jag faktiskt inte.
Ja, det där låter ju lite knepigt. Enklaste sättet att komma åt GM är väl då kanske genom Gmails IP-loggar och mejltrafik, om polisen kan begära ut dem.
Citera
2015-01-15, 18:20
Medlem
Jag har också blivit lurad via blocket. Jag köpte en Armaniklocka strax innan nyår som säljaren hade kvitto på från uret.se. Jag bad honom skicka en bild på kvittot via mail innan köpet för att se om den var äkta, vilket han gjorde.

Jag betalade sedan via swish INNAN han skickade klockan och nu uppstår det konstiga...nämligen att han faktiskt skickade klockan trots att han redan fått pengarna. Den kom i en Armanibox med garantibok och kvittot som han hade bifogat via mail tidigare. Allting såg EXAKT ut som på uret.se's hemsida. Det enda som var lite mysko var att jag tyckte att urtavlan var aningen ljusare än på bilderna som finns på bland annat uret.se, och detta fick mig att tro att klockan var fejk. Jag gick därför till 2 olika ur-affärer som sålde den äkta klockan och kunde då konstatera att urtavlan faktiskt var något ljusare på min klocka, samt att den äkta klockan inte hade några gulddetaljer på insidan av länken, vilket min har. Jag valde då att kontakta uret.se och bifogade kvittot som säljaren hade skickat med. Uret.se svarar då att kvittot är falskt och inte alls ser ut att stämma. Säljaren har alltså lurat mig och sålt en fejk-klocka.

Eftersom jag swishade över pengar till honom så är ju hans telefonnummer kopplat till hans kontonummer. Kan man på något sätt komma åt honom tack vare detta? När jag ringer honom så klickar han bara upptaget, alternativt skiter i att svara.
Citera
2015-01-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simp00
Är man så dum att man förskotts betalar så förtjänar man nästan att bli blåst! Lär ni er aldrig? är ju inte så att det är en nyhet med nätbedragare!

Inte heller är det en nyhet, att det finns sådana som du, som påpekar hur viktigt det är att man betalar i efterskott - Seriöst? Lär ni er aldrig? MAN BLIR BLÅST på pengar lika mycket i det motsatta tillfället. Jag hade för den sakens skull ALDRIG skickat en iPhone utan att försäkra mig för att jag får beloppet. Aldrig. Ska säljaren verkligen kunna tåla att sälja varan och först få pengar EFTERFÖLJANDE? Nej, nej, nej och åter nej.
Citera
2015-01-15, 22:42
Medlem
Ta reda på svift ägarens adress, kolla föräldrar och syskon via folkbokföringen. Meddela bedragaren när du har dessa adresser att du tänker tala med släktingar om bedragarens skuld tills du fått tillbaka pengarna.
Citera
2015-01-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Varför köper du en dyr mobil från blocket? Detta sätt är välkänt speciellt från blocket/tradera.
Köp en i butik istället och få garanti speciellt dyra telefoner
Håller med. Finns även ett STORT antal telefoner på begagnatmarknaden som kommit i säljarens händer genom identitetsstölder och bedrägerier. Kvitto är verkligen ingen garanti. råkar du köpa en så kallad "bedrägeri-telefon" så risken stor att den blir spärrad via sitt IMEI-numret...
Citera
2015-01-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Att bedragaren lyckas hitta en vara för exakt den summan som TS ska swischa över, komma överens med den personen om betalningsmetod etc känns för långsökt för att det ska vara den mest trovärdiga historian.

Måste det vara exakt? Kan inte bedragaren få skickat för mycket och förhandla om något extra, eller få skickat för lite och beklaga sitt misstag och försöka pruta, eller skicka resterande ur egen ficka?
Senast redigerad av kruzzidullmannen 2015-01-16 kl. 00:03.
Citera
2015-01-16, 00:25
Medlem
På telefonen så finns det fingeravtryck som syns på bild, bästa sätt är ifall du skickar in fingeravtrycken till polisen så hittar dom lätt vem det är, har gjort detta tiotals gånger och det har alltid funkat
Citera
2015-01-16, 00:53
Medlem
Dynamiks avatar
Fattar inte. På kvittot står det att telefonen är köpt på avbetalning inom ett Telenor-abonnemang och att den är operatörslåst. Vem fan köper något sådant?
Citera
2015-01-16, 03:20
Medlem
Eleve11s avatar
Alltså är alla i den här tråden fullständiga amatörer? Vet någon ens hur Swish fungerar? Man blir ju fan själv sugen på att börja scamma när man inser vilka nötter det finns.

Först och främst, när man signerar visar mottagarens namn. TS har redan bekräftat att det stod Marie-Louise Pettersson vilket innebär att ett konto i hennes namn mottagit pengarna. Det finns därmed två möjliga scenarion, Marie-Louise är bedragaren alternativt har drabbats av en identitetsstöld.

Tre snabba tips för att inte bli scammad i framtiden:
* Hetsa inte upp dig, då missar du uppenbara fel i kundens kontakt.
* Hitta säljaren på Upplysning samt verifiera att den personen verkligen är densamma som du har kontakt med (bara efterblivna bedragare gör det i sitt eget namn men de avskum som ägnar sig åt sådana här pajasbedrägerier missar allt som oftast något, t.ex. utger sig vara någon som inte ens existerar. genom blocket får du reda på postkod och då ska det inte vara svårt att lägga pusslet namn + postnummerk).
* Är det för att bra för att vara sant så är det oftast det. Inte alltid, men är det extra billigt så var försiktig. Många trollnissar är duktiga på att stressa upp köparen, t.ex. "Det är flera som är intresserade, en annan bjöd högre men vi hade deal"). Då är det lätt att göra bort sig och inte tänka ordentligt.
Citera
2015-01-16, 09:25
Medlem
Kanske har varit uppe tidigare, men det finns ju massa information i bilden med telefon+ kvitto.

Bedragaren själv tycks ju speglas ganska fint i displayen, går det inte ljusa upp/förstora bilden så man ser i alla fall den tatuerade armen tydligare.

Bör inte telenor med hjälp av dom siffror som syns kunna få fram vem den sålts till ursprungligen?

Hans sista siffror på mastercardet bör ju kunna bekräfta vems telefon det är som fotats.

Mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in