2015-02-08, 14:48
Medlem
Köpt oöppnad Ipad Air 2 via Tradera, blev lovad kvitto

Hej

Vet inte om jag behöver ens bry mig, men blev sur för att utkomsten inte blev som jag blev lovad.

Jag bjöd på en oöppnad Ipad Air 2 128GB "värstingmodellen" på Tradera, mitt i budgivningen så tog säljaren bort den, så jag mailade och frågade varför. Det var något om Klarna och att auktionen lades ut igen. Säljaren hade bara 100% i köp/sälj på Tradera samt att det stod i annonsen att kvitto finns.

Ok, så efter ett tag så får jag ett mail där säljaren erbjuder mig paddan till 4000kr om jag köper den nu. Jag går med på det, den kostar 7800kr ny http://store.apple.com/se/buy-ipad/ipad-air-2/128gb-rymdgrå-wifi-cellular, så det är rätt bra deal men inga misstanker på annat.

Jag köper den via "köp nu" av säljaren och nu "jagar" säljaren på, då han haft andra som vill ha den, han vill ha betalat via en banköverföring eller Swish. Jag ringer och talar med honom, förklarar att jag inte går med på det, men det brukar han göra, näe jag vill ha något som är säkert. Vi kör Paypal istället och inget konstigt han går med på det. Jag frågar dessutom efter kvittot över telefon, jaja det skall skickas med.

Jag betalar och paketet kommer..en oöppnad ipad men inget kvitto. Jag blir lite irriterad för kvitto skulle ändå kännas skönt att ha, men jag ringer faktiskt till Apple för säkerhetsskull och frågar om ipad:n med serienr. xxx har blivit anmält som stulen. Det har den inte, den är bara 1vecka gammal tydligen.

Jag mailar säljaren och frågar efter kvittot som annonsen samt han lovat över telefon. Han måste leta efter det. Jag mailar dagen efter och säger att jag kommer anmäla detta annars. Inget svar på mail eller telefon.

Skiter jag i det eller vad?
Citera
2015-02-08, 14:50
Medlem
Loxuss avatar
Varför skulle man inte misstänka detta?
Citera
2015-02-08, 22:08
Medlem
Antagligen så har han ett företag och har plockat ut paddan på det. Då behöver han kvittot till sin bokföring. Många gör så och det stämmer ganska bar med priset du betalade. Vemskulle annars sälja en ej stulen helt ny iPad så billigt?
Citera
2015-02-08, 22:58
Medlem
trehundras avatar
När elektronikkedjorna gör sina inventeringar så brukar det finnas ett svinn på X antal produkter. Flera utav dessa har då serienummer som skyndsamt anmäls som "svinn" utav väktarföretagen som är underleverantörer eller av säkerhetsansvarig på företaget/arbetsplatsen.
Inventeringar görs med jämna mellanrum, oftast mindre var tredje månad och större var sjätte månad.
Är däremot väktarföretagen och säljpersonalen i butiken mer alerta på lagersaldo och hyllor i butiken så bör det gå snabbare att fastslå tid och dag för tillgreppet av varan om den nu skulle vara stulen och bör därför inom en snar framtid finnas sökbar i polisens register. Oftast även med bild och film på ev gärningsman, äpplet faller inte långt ifrån trädet och dessa nötter brukar inte vara smartare än att de kränger av stöldgodset själva för att slippa betala mellanhänder.

Jag hade snarare synat säljaren mer än produkten i helhet, vem säljer en helt ny platta för nästan halva priset när kvitto "finns"? vart är logiken i detta? en oöppnad vara för närmare 8000kr med kvitto, varför lämnar då inte denna "säljare" tillbaka varan och får hela summan tillbaka från butiken?

När du väl får ett kvitto (om) så innehåller detta papper även ett dokumentnummer. Jag hade föreslagit dig att omgående då ta kontakt med elektronikföretaget ifråga och kontrollera att detta nummer stämmer.

Det hade känts mycket dumt att lämna in en platta på service/reklamation eller liknande med ett fejkat kvitto på en stulen och registrerad produkt.

Jag vet inte om jag har kunnat vara mer tydlig, du har precis köpt en platta för 4000kr som inte personen ifråga har betalat för...
Citera
2015-02-09, 09:35
Medlem
tzjs avatar
Ber mina kollegor baka ihop med: (FB) Blåsningar på Tradera / Blocket

Hårdvara - Mac --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2015-02-09, 09:50
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ber mina kollegor baka ihop med: (FB) Blåsningar på Tradera / Blocket

Hårdvara - Mac --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Done.

/Mod
Citera
2015-02-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Blev just blåst på en ipod nano på 700 spänn. Säljaren hade 100% bra omdömen när jag betalade, kollade nu några dagar senare och omdömena är nere på 50%. Massa som blivit blåsta, jag är väl en i mängden. Vad kan man göra egentligen?

Passa dig för steva28 en pajsare i Bjuv som säljer trasiga saker lovar att betala till baka lite men det är bara snack... Ljuger och säger chefen har inte satt in lön bla bla bla men samtidigt sålt en massa på tradera under tiden. Han heter Tomysla Nikolic
Citera
2015-02-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas
jaha, fan nu har man blivit blåst på 3124:- suger riktigt hårt men men, dum som man är så kör man via förskottsbetalning.
var via tradera, köpte en sony laptop och en nokia N95 för 3000:- lät billigt och bra, han hade ju iofs 2 positiva omdömen..
någon mer som har blivit lurad på blocket / tradera som kan dra sin historia här?
ska anmäla detta till polisen på måndag, men förmodligen lär det inte hända något....

Passa dig för steva28 heter Tomislav Nikolic bor i Bjuv en riktig lurendrejare!
Lovar och är så full av skit att han själv tror på vad han sagt till slut.
Citera
2015-02-09, 22:27
Medlem
Jag har mitt kvitto nu, så jag känner lugnet.
Citera
2015-02-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Tradera har påtvingat vissa säljare att använda Klarna! Trots att det redan finns säkra betalningsförmedlare t ex Payson och PayPal. Skulle aldrig använda Klarna. Paypal är bättre.

Sedan är man bra blåst i planeten om man sätter in pengar i förskott när säljare inte ens har riktiga bilder på auktionen och inga omdömen heller. Vissa får faktiskt skylla sig själva, dessa bedrägerier har pågått i snart 13 års tid , inget verkar hjälpa folk att sluta betala in i förskott.

Från min synvinkel som har 0 negativa omdömen på 11 år och över 100 unika omdömen kan jag säga att det är Tradera som är korkade. Om man använder Klarna måste man ha 5 betyg med över 4,5 i snitt om man vill få sina pengar snabbt. Det här började Tradera med 2011 så om man inte sålt så mycket är det svårt för de flesta skriver inte betyg utan bara omdöme.

Det innebär ju att säljaren inte vill använda Klarna eftersom pengarna kan dröja c.a. 14 dagar. Nu har dom infört Klarna som krav i vissa säljkategorier vilket resulterar i missnöjda säljare.
Citera
2015-02-23, 13:35
Medlem
Hej! Vill varna för en misstänkt bedragare som hänger lite här och var på blocket, tradera och sweclockers med olika namn!

Har nu blivit blåst av en person vid namnet Sevelin som bor i Finspång.
Vi använde swish och jag överförde pengar i förväg då han verkade trovärdig (jättedumt). Har sålt och köpt varor utan problem på både tradera, blocket och sweclockers. Detta är första gången som jag blir lurad. Nu har jag dock hans kontonummer, telefonnummer, namn och adress.

Affären ägde rum på sweclockers marknad i onsdags förra veckan (18:e februari 2015). Han har två olika konton där och det är flera än mig som blivit lurade. Har gjort en polisanmälan, kontaktat min bank (swedbank) och blocket hade han också en annons som nu blivit borttagen men går att gå in på om man följer denna länk:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:aX2xzuULvoQJ:https://m.blocket.se/ostergotland/gaming_dator_med_raprestanda_58172399.htm+&cd=9&hl =sv&ct=clnk&gl=se

http://www.sweclockers.com/forum/private.php?do=showpm&pmid=2029638
http://www.sweclockers.com/profil/sevelin

Förhoppningsvis slipper fler bli blåsta!
Citera
2015-02-25, 13:51
Medlem
Så var han på G igen!

Han blåste även mig i januari via blocket. Hävdar att han bor i Lidköping nu.
http://www.hitta.se/lars-erik+tulin/lidk%C3%B6ping/person/LMRs4nkoAK?vad=lars+erik+thulin
Samma visa som för alla er andra, ursäkter på mailen, men svarar såklart inte på mobilen.

Lite sugen på att besöka honom, men oklart vilken adress som gäller egentligen.
Det handlade bara om 1500 spänn, men drygt som fan i alla fall.

Blir i alla fall polisanmälan, men jag har väl inga förhoppningar direkt.
Dom lägger som regel ner förundersökningen, utan att ens meddela vare sig mig eller brottslingen.

Någon som har mer info om hans senaste bravader? Fler domar, fler anmälningar, fler adresser eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in