2015-01-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Konstigt, köpte du det möjligtvis på ica maxi?

Hittade denna sida i alla fall. Fast jag vet inte om den löser problemet.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-miljo/Ta-hand-om-maten--minska-svinnet/Forvara-maten-ratt/#kott

Är förpackningen öppnad förresten? Om den är det och någon varit och petat på köttet så kan det bli samre fortare. Eftersom den som petat kan haft smutsiga händer och tillfört bakterier till köttet.

Skriv gärna sen om du kommer på vad problemet är.

Köpte på Konsum och är svenskt kött iaf, förpackat 24e, förpackningen var helt oöppnad och står i kylen hela tiden, vet inte om mitt kylskåp är ganska ojämn i temp. Flyttade termostaten närmare dörren och blev genast 4 grader varmare. Kanske kan vara därför men känns endå märkligt.
Fast kanske är ganska normalt för kylskåp att vara lite ojämn i temperatur i olika delar av den?
Stod ju även i länken att man ska ställa köttet i kallaste delen i kylskåpet vilket jag inte har tänkt på direkt så bra att veta tills nästa gång iaf
Citera
2015-01-27, 19:17
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du kan inte byta ut socker mot vaniljsocker, det kommer smaka vedervärdigt (vaniljsocker använder man nån tesked till ett helt bak).

Sålänge det bara står "socker" och inte specificeras nån typ av socker så är det alltid vanligt socker som avses dvs strösocker.

På samma sätt om det bara står "mjöl" i ett recept så avser det vanligt vetemjöl.

Smakade fullkomligt underbart med vaniljsocker! Toppen blev lite hård men i övrigt var det äkta pannacotta
Citera
2015-01-28, 08:36
Medlem
Moffins avatar
Dummaste frågan men hur kokar jag egentligen potatis?

Även fast jag köper fast sort så blir de alltid mjöliga och smaklösa tycker jag.. Hur ska jag koka dem för att de ska bli sådär gula och goda, typ som skolans potatis?

Framförallt, hur mycket salt ska det vara i vattnet? hur mycket vatten? Hört nångång att vattnet ska smaka som en tår så är det rätt mängd salt men vet inte hur mycket det är, dessutom låter det väldigt salt.

Ska koka utan skal och har inte tillgång till ångkokare, hjälp?
Citera
2015-01-28, 11:27
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Även fast jag köper fast sort så blir de alltid mjöliga och smaklösa tycker jag.. Hur ska jag koka dem för att de ska bli sådär gula och goda, typ som skolans potatis?

Framförallt, hur mycket salt ska det vara i vattnet? hur mycket vatten? Hört nångång att vattnet ska smaka som en tår så är det rätt mängd salt men vet inte hur mycket det är, dessutom låter det väldigt salt.

Blir lite orolig när du vill att potatisen ska smaka som skolans, vi gick nog inte på samma skola

Vill du ha dem mindre mjöliga så får du helt enkelt koka dem mindre. Ett tips är att du kan skära potatisarna i lite mindre bitar innan du kokar dem. Då blir de lättare att koka jämt, och mindre mosiga.

Angående vattnet så ska du ha så mycket att det knappt täcker potatisen. Är det mer vatten kommer mer av potatissmaken att gå ut i vattnet. Det är nog lättast om du provar dig fram vad det gäller saltet. Men jag brukar ha ett par rågade teskedar.

//Trollet
Citera
2015-01-28, 14:21
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, jag kokar ju med skal till att börja med. Men om jag tar färskpotatis som exempel som är lite svår att koka då den lätt överkokas så kör jag den utan vattenbad. Skär ner bitarna i ungefär samma storlek, blandar lite olja, salt och potatiskrydda som jag sen rullar runt potatishalvorna i innan jag slänger dom i en pastagryta (vanlig gryta men med en "sil" som potatisen ligger i) dvs helt utan kontakt med vatten.

Kollar när dom är färdiga genom att sticka igenom största bitarna med kniv eller sticka.

Vinterpotatis med skal, en handfull salt - blir inte så jäkla salt i alla fall i en gryta som fylls med vatten just till den täcker potatisen. Gasen i botten på spisen, och sänker när det börjat stormkoka. Samma trick med kniv/sticka. Hälla av vattnet när dom är klara, sen klarar dom sig själv i grytan med locket på åxå.

Hört om dom som kokar mandelpotatis genom att koka upp vattnet och sen med locket på ställer dom på en skärbräda för att koka klart. Kan fungera på färsk mandel, men jag tror inte det blir lika bra med vintermandeln.

Kokar alltid med skal, det skyddar potatisen från vattnet lite och att den inte liksom lakas ut - eller det tror jag i alla fall. Enda gången det kan vara vettigt är ju med potatismos.

Annars lämnar jag skalet på, vill man käka potatis+skal (fungerar bäst på färskpotatis såklart) eller skala dom är upp till matgästen.

Har säkert glömt hälften av det jag gör, det går liksom på automatik. Gör som morsan gjorde.

Men att eftersträva fullfärgs och mjällande men samtidigt med en rå känsla (skolmats potatisen) har jag inte gjort. Snarare tvärt om, jag har inte lyckats misshandla en potatis såpass att den skulle motsvara det vi fick när jag gick i skolan.

men skall jag nu gissa så: maskinskalad, billigaste sorten man kan få tag i och kokas färdig för att sen varmhållas i timmar är väl nåt som jag antar att dom knölarna har fått genomleva.
Citera
2015-01-28, 14:45
Medlem
Moffins avatar
Tack för tipsen! Blir till att testkoka ikväll innan jag bjuder folk på det, ifall det blir för salt. Jag tycker potatisen brukar bli bättre när den stått lite, blir liksom lite fastare då så kan nog ha med det att göra.
Citera
2015-01-28, 18:22
Bannlyst
Jag kokade spaghetti och lät det rinna av. Dock glömde jag bort det sen så det har legat ute hela natten utan plast eller liknande skydd. Är det fortfarande ätbart?
Citera
2015-01-28, 18:24
Medlem
Hur snabbtinar man fryst fiskfilé (t.ex torskfilé) på bästa sätt? Är det dåligt att använda upptiningsläget i micro?
Citera
2015-01-28, 18:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Jag kokade spaghetti och lät det rinna av. Dock glömde jag bort det sen så det har legat ute hela natten utan plast eller liknande skydd. Är det fortfarande ätbart?
Jag hade inte ätit det.
Finns roliga bakterier som kan växa till sig i pasta, Bacillus cereus.

Citat:
Vissa stammar av B. cereus utsöndrar ett annat gift när de tillväxer i framför allt stärkelsehaltiga livsmedel såsom ris, pastarätter mm. Detta gift förstörs inte vid normal tillagning i form av upphettning. Det tål även kroppens egna nedbrytande enzymer och kan alltså utan att skadas passera magsäcken för att sedan utöva giftverkan i tolvfingertarmen.
Inga roliga gynnare.
Citera
2015-01-28, 20:23
Medlem
Citat:

Lukta på pastan, luktar den ok så häll ner den i kikande vatten i 30 sekunder.... Blir du sen sjuk så posta här så ska jag äta upp mina kalsonger
Citera
2015-01-28, 20:27
Medlem
le-chefs avatar
Citat:

Kan inte tänka mig att det är någon fara så länge det luktar och ser bra ut. Men är det bara pasta det handlar om hade jag nog kokat ny oavsett
Citera
2015-01-28, 21:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

Mycket salt.
Och lägg potatisen i kallt vatten och koka sen upp och låt den småputtra tills den är genommjuk.
Börjar du med varmt vatten så blir det yttre på potatisen allt för snabbt klar innan det inre i potatisen blir det.
Om jag kan så kokar jag den med skal, och överkokar den! Jag tycker att den blir krämigare om man överkokar den med skal, kanske 5-10 minuter. Men funkar inte utan skal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in