Citat:
Ursprungligen postat av
Moffin
Dummaste frågan men hur kokar jag egentligen potatis?
Även fast jag köper fast sort så blir de alltid mjöliga och smaklösa tycker jag.. Hur ska jag koka dem för att de ska bli sådär gula och goda, typ som skolans potatis?
Framförallt, hur mycket salt ska det vara i vattnet? hur mycket vatten? Hört nångång att vattnet ska smaka som en tår så är det rätt mängd salt men vet inte hur mycket det är, dessutom låter det väldigt salt.
Ska koka utan skal och har inte tillgång till ångkokare, hjälp?
Tja, jag kokar ju med skal till att börja med. Men om jag tar färskpotatis som exempel som är lite svår att koka då den lätt överkokas så kör jag den utan vattenbad. Skär ner bitarna i ungefär samma storlek, blandar lite olja, salt och potatiskrydda som jag sen rullar runt potatishalvorna i innan jag slänger dom i en pastagryta (vanlig gryta men med en "sil" som potatisen ligger i) dvs helt utan kontakt med vatten.
Kollar när dom är färdiga genom att sticka igenom största bitarna med kniv eller sticka.
Vinterpotatis med skal, en handfull salt - blir inte så jäkla salt i alla fall i en gryta som fylls med vatten just till den täcker potatisen. Gasen i botten på spisen, och sänker när det börjat stormkoka. Samma trick med kniv/sticka. Hälla av vattnet när dom är klara, sen klarar dom sig själv i grytan med locket på åxå.
Hört om dom som kokar mandelpotatis genom att koka upp vattnet och sen med locket på ställer dom på en skärbräda för att koka klart. Kan fungera på färsk mandel, men jag tror inte det blir lika bra med vintermandeln.
Kokar alltid med skal, det skyddar potatisen från vattnet lite och att den inte liksom lakas ut - eller det tror jag i alla fall. Enda gången det kan vara vettigt är ju med potatismos.
Annars lämnar jag skalet på, vill man käka potatis+skal (fungerar bäst på färskpotatis såklart) eller skala dom är upp till matgästen.
Har säkert glömt hälften av det jag gör, det går liksom på automatik. Gör som morsan gjorde.
Men att eftersträva fullfärgs och mjällande men samtidigt med en rå känsla (skolmats potatisen) har jag inte gjort. Snarare tvärt om, jag har inte lyckats misshandla en potatis såpass att den skulle motsvara det vi fick när jag gick i skolan.
men skall jag nu gissa så: maskinskalad, billigaste sorten man kan få tag i och kokas färdig för att sen varmhållas i timmar är väl nåt som jag antar att dom knölarna har fått genomleva.