2013-01-04, 17:44
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
Detta låter kanske underligt , hade en dröm inatt om att en rödspätta , som först lades i mjöl sedan ägg sedan i krossade pepparkakor istället för ströbröd.
Och att det skulle funka med en variant på glöggsås / apelsinsås.
Hade inte druckit nått heller men svårt att släppa tanken nu , skulle detta funka , eller bli ätbart kanske är frågan.

Skumt när man börjar drömma konstiga varanter på mat

ouuf, låter förjävla äckligt
Citera
2013-01-04, 19:35
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Funderat mer o mer på det och det låter fasen inte gott
Men skum sak att drömma om
Citera
2013-01-04, 19:49
Medlem
har kört långkok 2 söndagar i rad med revben o fläskstek. har fått oxstek på 800 gram denna gång så har någon tips på vad som e gott?:-) långkok ?
Citera
2013-01-04, 20:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
Detta låter kanske underligt , hade en dröm inatt om att en rödspätta , som först lades i mjöl sedan ägg sedan i krossade pepparkakor istället för ströbröd.
Och att det skulle funka med en variant på glöggsås / apelsinsås.
Hade inte druckit nått heller men svårt att släppa tanken nu , skulle detta funka , eller bli ätbart kanske är frågan.

Skumt när man börjar drömma konstiga varanter på mat

Det låter som om det kommer att skära sig i smakerna men det finns bara ett sätt att veta: prova

Apelsin är nog från lukterna i huset med instoppad kryddnejlika och pepparkakor drömmer väl alla om

Men pepparkaka och mögelost, kanske med en vindruva är en märklig kombo - men den funkar.
Citera
2013-01-04, 20:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingenhej
har kört långkok 2 söndagar i rad med revben o fläskstek. har fått oxstek på 800 gram denna gång så har någon tips på vad som e gott?:-) långkok ?

En riktig chili. Finns en tråd om det, the original ... inte alls som den man äter normalt.
Citera
2013-01-04, 21:30
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
En riktig chili. Finns en tråd om det, the original ... inte alls som den man äter normalt.

Hmmmm låter intressant. Har du länk till den tråden

Tackar på förhand!
Citera
2013-01-04, 22:00
Medlem
Newblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShazzaJones
Okej, har två enkla recept.

Kikärtsbiffar:
Mixa ihop 800g kokta kikärter på burk (skölj dem först!) med 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 2 msk hackad persilja, 1 ägg, 1 msk maizena och salt & peppar i en matberedare. Forma till biffar och stek ett par minuter per sida tills gyllenbruna.
Servera i pitabröd med grönsaker och tahini eller med klyftpotatis och tzatsiki.

Vintergryta:
Sätt ugnen på 180, ta fram en gryta med lock som tål att stå i ugnen. Klyfta 2 gula lökar och skär 3 morötter, 1 sötpotatis och 3 selleristjälkar i tumstora bitar. Lägg sedan allting i grytan och täck med 1 liter grönsaksbuljong och låt koka upp.
Finhacka 2 vitlöksklyftor och skär upp en purjolök i lagom bitar och lägg ned i grytan tillsammans med 2 tsk torkad salvia och 1,5dl korngryn. Salta och peppra! Låt stå i ugnen ca 1 timme, servera med finhackad persilja och ett gott bröd.

Salvia kan bytas ut mot andra kryddor, korngryn mot ris eller liknande och grönsaker är bara att testa - blir säkert gott med blomkål t.ex.

Ohh det lät riktigt gott. Jag tackar för recepten. Ska absolut prova dem 2 recepten
Citera
2013-01-04, 22:02
Medlem
Newblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
3 dl ekologiskt matvete
4½-5 dl vatten
1 vegetarisk buljongtärning, ekologisk
1 krm cayennepeppar

Detta kokas i knappt ca 10 minuter. Det skall alltså vara lätt underkokt med en hård kärna. Det "kokar efter när du tillsätter de andra ingredienserna och sedan låter det stå i kylskåp några timmar.

1 finhackad stark röd chilifrukt
½ dl valfria färska örter (jag körde på den djupfrysta provencalblandningen från Findus)
2-4 msk tomatpuré (gärna Änglamarks Ekologiska)
1 pressad vitlöksklyfta
pressad lime- eller citronsaft
½ dl jungfruolivolja av god kvalité
Blandade valfria oliver av god sort
Torkade tomater (jag använde Markattas ekologiska lättorkade tomater i olivolja med timjan och rosmarin)
Eventuellt mer salt och peppar
Valfritt som jag inte hade i är stora bitar av fetaost.

Låt stå några timmer eller över natten i kylskåp så smakerna utvecklas.
Serveras varmt eller kallt. Det är gott vilket som.

Tack så mycket för receptet. Jag ska testa det
Citera
2013-01-04, 22:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hmmmm låter intressant. Har du länk till den tråden

Tackar på förhand!

Testade sökfunktionen på mmr och den fungerar utmärkt.

https://www.flashback.org/t1406460

Det du vill åt är texas longhorn chili på sidan 4 eller 5 tror jag om minnet inte sviker mig.

Fan vad jag låter grumpy
Citera
2013-01-05, 06:15
Medlem
christerys avatar
Hmm, istället för pizza som jag tänkte så kanske ... vaddå?

Jo det är nån timme kvar men, när butiken öppnar 8 så skulle det vara kul att veta vad jag ska plocka med mig. Annars blir det nåt trist.

Rostbiff och potatissallad igår. Inte inspirerande direkt.
Senast redigerad av christery 2013-01-05 kl. 06:22.
Citera
2013-01-05, 10:40
Medlem
Hej!

Min flickvän kommer över ikväll. Vill laga något som får henne att ramla av stolen (av lycka, inte matförgiftning). Hon tycker om indiskt, thai, vegetariskt och liknande. Inte sådant jag själv uppskattar särskilt mycket, som är mer för kött, pasta, fett osv. Efterfrågar något recept som är väldigt nyttigt och smakar himmelskt.

Måste tillägga att det inte får ta mer än max 2 timmar att tillaga.

MvH Porterbiff
Citera
2013-01-05, 12:33
Medlem
HannesErikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Januari är ju av gammal hävd den stora laxmånaden, så varför inte servera inkokt lax med pressad potatis och dill och majonnäsgrädde? Det är ju superenkelt att laga till och allt utom potatisen lagar du dagen innan.

Jag kan tyvärr inte laga något innan då jag inte gör maten hemma. Men allt borde väll gå att göra samma dag också?

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
http://smakkansla.blogspot.se/2011/11/mosters-kottgryta-med-gronsakerna-pa.html

Lite väl många ingredienser för mig just för tillfället. Men jag ska ha receptet i åtanke till någon annan gång

Citat:
Ursprungligen postat av Extrakt
Spelar pris någon större roll?

Själv brukar jag bjuda på lövbiff med klyftpotatis, kantarellsås, stekta champinjoner & lök. Brukar alltid bli en höjdare.

Ikväll blir det dock att bjuda på fläskfilé (färdiglagad i sky) som jag tänker snöra ner i lite färdigköpt vitlöksmarinad och sen snabbsteka den lite lätt.
Till blir det potatisgratäng (färdig, bara uppvärmning i ugn som krävs) tillsammans med kantarellsås, smör & vitlöksstekta champinjoner & lök.

Sjukt enkelt & väldigt lyxigt

Pris spelar roll, ju billigare ju bättre. Men klyftpotatis och lövbiff låter helt okej. Kantareller vet jag att det finns så det blir ingen utgift och champinjoner och lök är inte allt för dyrt heller. Provar detta! Tack så mycket Har du något tips på hur man ska göra såsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in