Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 23:02
  #5149
Medlem
Hej.

Ytterlår av nöt. Vilken omöjlig bit att få till. Sista månaderna har jag testat att görs surstek (marinerad i över 7 dagar) och grillat den. Vid grillning prövade jag två marinader, först en köpt sedan en egen gjord på bla soja, olja och mango chutney. Hel bit och i skivor. Köttet kommer direkt från en bonde i trakten.

Alla försök har resulterat i segt kött som behövts tuggas frenetiskt. Bäst blev väl den egna marinaden eller minst segt.

Hur tillagar jag ytterlår?
Citera
2017-08-01, 23:40
  #5150
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderobsblomma
Hej.

Ytterlår av nöt. Vilken omöjlig bit att få till. Sista månaderna har jag testat att görs surstek (marinerad i över 7 dagar) och grillat den. Vid grillning prövade jag två marinader, först en köpt sedan en egen gjord på bla soja, olja och mango chutney. Hel bit och i skivor. Köttet kommer direkt från en bonde i trakten.

Alla försök har resulterat i segt kött som behövts tuggas frenetiskt. Bäst blev väl den egna marinaden eller minst segt.

Hur tillagar jag ytterlår?

Ytterlår brukar kallas nötstek också. Den behöver lång tillagning och lämpas sig inte för grillning per se om du inte gör en pulled variant eller slow cook under lång tid. Så långkok och dylikt är ett måste.
Citera
2017-08-09, 16:33
  #5151
Medlem
Lys avatar
Om du inte vet vad du ska laga och är trott på vanligt potatismos, testa bengaliskt potatismos. Koka nagra potatisar och agg. Mosa ihop med en finhackad lok, torkad, rostad chili ( eller farsk chili ), senapsolja och lite salt. Det ar gott alltsa. Ta inte for mycket senapsolja, den är stark i smaken.
Citera
2017-08-11, 12:30
  #5152
Medlem
Jag tänkte överraska tjejen med lite god mat, hon älskar skaldjur men jag kan inget om sådan mat. Vill göra något gott med typ kräftstjärtar och pasta, någon som sitter på ett bra recept?

Tack
Citera
2017-08-11, 15:45
  #5153
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Jag tänkte överraska tjejen med lite god mat, hon älskar skaldjur men jag kan inget om sådan mat. Vill göra något gott med typ kräftstjärtar och pasta, någon som sitter på ett bra recept?

Jag gör en fransk fisksoppa. Serveras med hembakt baguette/lantbröd/runstycken etc. Glöm inte vitlöksmajonäsen! :-)

Blåmusslor
Grädde
Gös
Hummerfond
Lax
Räkor
Saffran
Tomatsås
Torsk
Vatten
Vitlök
Citera
2017-08-12, 00:18
  #5154
Medlem
Woopiis avatar
Tänkte överraska tjejen och det blir verkligen en överraskning då jag inte är en naturlig kock. Hon älskar röding så tänkte kolla om någon har koll på något enkelt recept på röding?
Citera
2017-08-22, 17:57
  #5155
Medlem
Har en massa kotletter med ben.

Vad kan jag göra för enkelt och gott förutom att bara steka/grilla eller slänga in i ugnen med grädde och soja?
Citera
2017-08-23, 12:52
  #5156
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Har en massa kotletter med ben.

Vad kan jag göra för enkelt och gott förutom att bara steka/grilla eller slänga in i ugnen med grädde och soja?

Hemmagjord bea. Dubbelfriterade Pommes. En flaska gott rödtjut.

Jag har lite panik med 2 citroner som börjar bli lite mjuka och tråkiga, vill helst göra nåt av dem typ ikväll, någon som hade något trevligt förslag? Kanske något glassaktigt, vet inte hur jag ska bära mig åt utan glassmaskin dock. En sufflé hade varit spännande, det har jag aldrig gjort innan.
Citera
2017-08-25, 15:02
  #5157
Medlem
Lys avatar
Det har är gott och valdigt enkelt. Hacka gurka och tomater. Nagra klyftor vitlok. Kor i mixer så det blir mos. Lite salt och en skvatt olja. Inte dumt alls.
Citera
2017-08-27, 15:23
  #5158
Medlem
alienfins avatar
Enkelt och gott.
Ugnen 175.
Strimla falukorv
Blanda 0,5 l creme fraiche med
dijon efter smak
riven västerbotten ost
honung
25min i ugnen,servera med ris el potatis
Citera
2017-09-19, 17:24
  #5159
Medlem
Har ni några tips på recept eller vad som passar att äta tillsammans med stekt potatis?
Citera
2017-10-17, 19:18
  #5160
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Har 1.5dl matlagningsgrädde som ligger och skräpar i kylskäpet - tips på något bra recept som inte kräver alltför mycket grädde men där den ändå kommer till användning? Ca 4 port.

Gärna något med kycklingfileér då jag har flera kilo av det hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback