Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Tack för svaren.
Är det helt givet? Russinen (materia) i degen (rummet) förflyttas genom en "växelverkan" när bullen jäser i ugnen. Jag har säkert fel eftersom all min kunskap om fysik kommer från att baka..
Det är ingen dålig erfarenhet. Allting finns i rymden. Även din deg och din ugn. Rymden är inte nånting som finns nån annanstans, rymden är här! Inuti dig och mig och dina bakta russinbröd. Det är därför jag intresserar mig för astronomi varje gång jag äter en bulle här inuti rymden.
Citat:
Är rummets expansion detsamma som inflationen som man pratar i samband med Big Bang? Pratar man fortfarande om att det är en accelererande expansion? Men "accelerationen" består väl enbart av avståndet mellan mätpunkterna och en summa av rummets expansion i varje "punkt"?
Jo, det är samma expansion av rummet. Den första nånting bråkdelen av en sekund så expanderade (inflationen) rummet så snabbt att ingen punkt hade kontakt med någon annan punkt. Sen lugnade det ned sig. Och nu har man mätt upp att rummet måttligt har ökat accelerationen igen. Det är dagens väderprognos.
Utan förståelse för rummets expansion så hade man knappast kunnat mäta upp några avstånd mellan några mätpunkter. Man mäter nu upp att rummets expansion faktiskt accelererar igen, till allas stora förvåning. De mätningarna bygger mycket på supernovor typ Ia (som mätpunkter om du vill). Men trots vissa utstuderade tvister på hur somliga av dessa supernovor kan avvika från modellen, så rår det inte på slutsatsen att rummet börjat accelerera sin expansion igen.
Och för expansionen är varje punkt lika, alla avlägsnar sig lika mycket från varandra. Om två russin i degen närmar sig varandra så beror det på att gravitationskraften lokalt är starkare än rummets expansion. Men tendensen är att allting jäser allt snabbare.