2015-01-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Teori bekräftas av observation. Mätfelen beror dels på imperfektioner i instrumenten (eller på att den signal man vill mäta störs naturligt på vägen hit), och EVENTUELLT dels på att teorin är ofullständig. Om teorin är ofullständig så är det verkligen inte mycket som saknas. Vare sig i det stora hela angående Big Bang, eller i somliga delmängder som planeternas rörelser. Förklaringar av mindre förstådda delmängder, som t.ex. tidig galaxbildning, har att hålla sig inom ramarna för de universella teorier vi har verifierat med sådan oerhörd precision, som relativitetsteorin.

Påminner om något citat från slutet av 1800-talet/början av 1900-talet...då fysiker i gemen väl ansåg att det inte fanns så mycket kvar att upptäcka...
Citera
2015-01-25, 00:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Påminner om något citat från slutet av 1800-talet/början av 1900-talet...då fysiker i gemen väl ansåg att det inte fanns så mycket kvar att upptäcka...
I de där sista millimetrarna till Månen kanske det döljer sig ett systematiskt fel. Så stort är det på sin höjd i så fall. Hur stora är felen i andra vetenskaper än fysiken?
Citera
2015-01-25, 01:26
Medlem
Citat:
I de där sista millimetrarna till Månen kanske det döljer sig ett systematiskt fel. Så stort är det på sin höjd i så fall. Hur stora är felen i andra vetenskaper än fysiken?

Strunta i millimetrarna!
Det var inte det som jag förde fram...har Du förstått det?
Citera
2015-01-25, 01:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Strunta i millimetrarna!
Det var inte det som jag förde fram...har Du förstått det?
Du påstod att vi inte förstår fysikens lagar. Hur vet vi då på millimetrarna när exakt var Månen finns vid varje tidpunkt? Gissningar?
Citera
2015-01-25, 02:41
Medlem
Citat:
Du påstod att vi inte förstår fysikens lagar. Hur vet vi då på millimetrarna när exakt var Månen finns vid varje tidpunkt? Gissningar?

Med all respekt så förstår Du fortfarande inte vad jag för fram!
Fortsätt Du gärna att mäta dina millimetrar!
Citera
2015-01-26, 19:25
Medlem
orrecrists avatar
Hej.

Jag skulle vilja ha den där adressen till en sida (jag vet finns) där människor sitter runt om i världen & "avlyssnar" universum. Man gör det tydligen lite som ideelt arbete & får inget betalt för det, det man först & främst strävar efter är att snappa upp signaler från utomjordiskt liv.

Någon som vet? Hade varit kul att kolla in sidan & kanske jaga lite aliens när man ska dra sig tillbaka så att säga.
Citera
2015-01-26, 19:50
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hej.

Jag skulle vilja ha den där adressen till en sida (jag vet finns) där människor sitter runt om i världen & "avlyssnar" universum. Man gör det tydligen lite som ideelt arbete & får inget betalt för det, det man först & främst strävar efter är att snappa upp signaler från utomjordiskt liv.

Någon som vet? Hade varit kul att kolla in sidan & kanske jaga lite aliens när man ska dra sig tillbaka så att säga.
http://setiathome.ssl.berkeley.edu/
Citera
2015-01-26, 19:54
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hej.

Du menar säkert SETI, Search for ExtraTerrestrial Intelligence.
SETI@Home är deras verksamhet för att engagera folk att ladda hem en app som spenderar ens annars oanvända datortid till att analysera data om radiovågorna de fångat in.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SETI
https://en.wikipedia.org/wiki/SETI@home
Citera
2015-01-26, 21:35
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Varför medför rummets expansion att även materia förflyttas? Vilken kraft beskriver samverkan mellan rum och materia? Är anledningen till de relativt konstanta positionerna i solsystemet och galaxen de små avstånden eller tyngdkraften? Eftersom hastigheten ökar med avståndet så växer rummet överallt och inte bara i "kanterna"?
Citera
2015-01-26, 21:48
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Varför medför rummets expansion att även materia förflyttas?
Bra fråga, faktiskt! Jag antar att materia "sitter fast" i rummet på något sätt. Näe, det är bara så att rummet mellan objekt expanderar. Materia förflyttas inte genom rummet, det är rummet som expanderar. Flyttfirmans önskedröm.

Citat:
Vilken kraft beskriver samverkan mellan rum och materia?
Gravitation. Relativitetsteorin beskriver hur massa kröker rummet och hur materia rullar omkring i detta krökta rum.

Citat:
Är anledningen till de relativt konstanta positionerna i solsystemet och galaxen de små avstånden eller tyngdkraften?
Ja. Avstånden, även till våra närmaste galaxer, är för små för att påverkas nämnvärt av rummets expansion.

Citat:
Eftersom hastigheten ökar med avståndet så växer rummet överallt och inte bara i "kanterna"?
Everywhere.
Citera
2015-01-26, 22:47
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Bra fråga, faktiskt! Jag antar att materia "sitter fast" i rummet på något sätt. Näe, det är bara så att rummet mellan objekt expanderar. Materia förflyttas inte genom rummet, det är rummet som expanderar. Flyttfirmans önskedröm.

Tack för svaren.

Är det helt givet? Russinen (materia) i degen (rummet) förflyttas genom en "växelverkan" när bullen jäser i ugnen. Jag har säkert fel eftersom all min kunskap om fysik kommer från att baka..

Citat:
Everywhere.

Är rummets expansion detsamma som inflationen som man pratar i samband med Big Bang? Pratar man fortfarande om att det är en accelererande expansion? Men "accelerationen" består väl enbart av avståndet mellan mätpunkterna och en summa av rummets expansion i varje "punkt"?
Citera
2015-01-26, 23:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tack för svaren.

Är det helt givet? Russinen (materia) i degen (rummet) förflyttas genom en "växelverkan" när bullen jäser i ugnen. Jag har säkert fel eftersom all min kunskap om fysik kommer från att baka..
Det är ingen dålig erfarenhet. Allting finns i rymden. Även din deg och din ugn. Rymden är inte nånting som finns nån annanstans, rymden är här! Inuti dig och mig och dina bakta russinbröd. Det är därför jag intresserar mig för astronomi varje gång jag äter en bulle här inuti rymden.

Citat:
Är rummets expansion detsamma som inflationen som man pratar i samband med Big Bang? Pratar man fortfarande om att det är en accelererande expansion? Men "accelerationen" består väl enbart av avståndet mellan mätpunkterna och en summa av rummets expansion i varje "punkt"?
Jo, det är samma expansion av rummet. Den första nånting bråkdelen av en sekund så expanderade (inflationen) rummet så snabbt att ingen punkt hade kontakt med någon annan punkt. Sen lugnade det ned sig. Och nu har man mätt upp att rummet måttligt har ökat accelerationen igen. Det är dagens väderprognos.

Utan förståelse för rummets expansion så hade man knappast kunnat mäta upp några avstånd mellan några mätpunkter. Man mäter nu upp att rummets expansion faktiskt accelererar igen, till allas stora förvåning. De mätningarna bygger mycket på supernovor typ Ia (som mätpunkter om du vill). Men trots vissa utstuderade tvister på hur somliga av dessa supernovor kan avvika från modellen, så rår det inte på slutsatsen att rummet börjat accelerera sin expansion igen.

Och för expansionen är varje punkt lika, alla avlägsnar sig lika mycket från varandra. Om två russin i degen närmar sig varandra så beror det på att gravitationskraften lokalt är starkare än rummets expansion. Men tendensen är att allting jäser allt snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in