2014-12-17, 20:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Kan man beräkna universums omkrets med hjälp av pi? Eller diametern? När jag funderade på det här fick jag problem med själva pi. Är inte pi ett förhållande mellan omkrets och diameter? Varför är pi inte ett exakt tal då egentligen. Det är väl tillräckligt noggrant med alla dessa decimaler förstås, men varför inte precis. Med astronomiska mått mätt kanske något blir galet av att använda pi. eller...
Det synliga i alla fall.
92 * pi miljarder ljusår ~ 290 miljarder ljusår,
en liten anständig joggingtur innan lunch m.a.o.
Citera
2014-12-17, 20:48
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponly
Kanske den relativt snabba ändringen av rester från kolförbränning i atmosfären eller vad gäller jordbrukets intåg att förhållandevis stora ytor är bevuxna med en enda växt. En snabb titt avslöjar nog inte något, men en långvarig observation kanske ger bevis på en förändring.
True. Tänkte mer att kolförbränning eller andra utnyttjade ämnen kunde förklaras av andra naturfenomen, vulkanutbrott t.ex.
Dock så pågick ju inte industrialismen i hela världen så det är ju en hake då.

Växter över ett område skulle inte säga mkt om de har liknande teleskop som oss
Citera
2014-12-18, 09:29
Medlem
Citat:
Kan man beräkna universums omkrets med hjälp av pi? Eller diametern? När jag funderade på det här fick jag problem med själva pi. Är inte pi ett förhållande mellan omkrets och diameter? Varför är pi inte ett exakt tal då egentligen. Det är väl tillräckligt noggrant med alla dessa decimaler förstås, men varför inte precis. Med astronomiska mått mätt kanske något blir galet av att använda pi. eller...

Nu var det allt för länge sen jag gick i skolan, så vågar inte gå in på pi, men beräkna universums omkrets med hjälp av diametern är ju inte alls svårt.

Vi leker med tanken att Universum är 3 cm åt alla håll. Diametern är då 9 cm och omkretsen 12 cm. Eller missuppfattade jag nu vad du menade?

EDIT: Kolla nedanför uträkningen.
Senast redigerad av 400Ben 2014-12-18 kl. 09:34.
Citera
2014-12-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det synliga i alla fall.

Tror han inte menade att gånga diametern med pi, utan att beräkna universums omkrets med hjälp av pi.

Universums omkrets = 376 miljarder ljusår.
Universums diameter = 8836 miljarder ljusår.
Citera
2014-12-18, 11:33
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Tror han inte menade att gånga diametern med pi, utan att beräkna universums omkrets med hjälp av pi.

Universums omkrets = 376 miljarder ljusår.
Universums diameter = 8836 miljarder ljusår.
Hur räknar du?
Omkretsen för vårt synliga universum idag är det MeanME skrev.
Citera
2014-12-18, 12:00
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Det synliga i alla fall.

Okej, men blir det antagligen inte rejält fel vid så här stora tal när pi inte är exakt. Bara att beräkna Jordens diameter och omkrets med hjälp av pi blir ju fel på åtskilliga kilometer. eller... Varför är inte pi exakt och hur har man egentligen kommit fram till det?
Citera
2014-12-18, 12:30
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Okej, men blir det antagligen inte rejält fel vid så här stora tal när pi inte är exakt. Bara att beräkna Jordens diameter och omkrets med hjälp av pi blir ju fel på åtskilliga kilometer. eller... Varför är inte pi exakt och hur har man egentligen kommit fram till det?
Vad det gäller vårt synliga universums nuvarande storlek har vi faktiskt en ganska respektabel felstapel. Det duger med att räkna med pi med en värdesiffra.
Så, ~3 * 92 miljarder ljusår.
Citera
2014-12-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Hur räknar du?
Omkretsen för vårt synliga universum idag är det MeanME skrev.

Jag kanske uppfattat fel. Men Universum är ju 94 miljarder ljusår åt alla håll på diametern. Borde inte omkretsen då vara 94 x 4? Eller det är ju bara tvådimensionellt. Universum är ju tre. Och 8836 miljarder ljusår ska självfallet vara arean och inte diametern som jag skrev. 94 x 94. Eller är jag ute och cyklar? Är det svårare än så? Här kanske man ska räkna tredimensionellt också. Jag som rör till det ordentligt nu. Då kommer väl pi in i bilden.
Senast redigerad av 400Ben 2014-12-18 kl. 12:56.
Citera
2014-12-18, 14:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag kanske uppfattat fel. Men Universum är ju 94 miljarder ljusår åt alla håll på diametern. Borde inte omkretsen då vara 94 x 4? Eller det är ju bara tvådimensionellt. Universum är ju tre. Och 8836 miljarder ljusår ska självfallet vara arean och inte diametern som jag skrev. 94 x 94. Eller är jag ute och cyklar? Är det svårare än så? Här kanske man ska räkna tredimensionellt också. Jag som rör till det ordentligt nu. Då kommer väl pi in i bilden.
Omkretsen på ett klot eller en cirkel är samma sak.
Citera
2014-12-18, 14:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det har noll betydelse faktiskt för vardagliga funderingar.
Du kan lika gärna säga att den är 92 miljarder ljusår i pienheter så slipper du bry dig om pi alls.
Citera
2014-12-19, 00:47
Medlem
Heliopoliss avatar
Vad har ni för kunskap om anomalier ute i universum att dela med er av? Jag tänker på saker och ting som är så väsensskilda från det vi upplever som normalt på vår planet, att vi inte skulle tro våra ögon. Behöver inte vara svårbegripliga storslagna fenomen, det lilla är av intresse också.

Som exempel kan jag nämna något jag såg i en dokumentärfilm (kan ha varit Through the Wormhole). Där tog de upp en stenplanet som kretsade runt en liten, röd stjärna. Man lekte med tanken att det skulle finnas växtlighet på planeten. Som ett resultat av stjärnas svaga ljus skulle alla växter utvecklas till att bli svarta, för att maximalt utnyttja den lilla mängd ljus (eller ljusspektrum, eller hur det nu fungerar) som skulle finnas tillgängligt.

Vet inte hur vetenskapligt underbyggt just mitt exempel är, men den surrealistiska bilden av helsvarta växter på en avlägsen planet fångade mig verkligen.
Citera
2014-12-19, 07:02
Medlem
Citat:
Omkretsen på ett klot eller en cirkel är samma sak.

Det synbara universum borde väl vara mera som en tredimensionell rektangel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in