2015-01-27, 05:00
Medlem
Hur säger man e=mc2 med ord istället för formel?
Citera
2015-01-27, 05:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Hur säger man e=mc2 med ord istället för formel?
e är lika med em se två

eller

energin är lika med massan gånger ljusets hastighet i vacuum i kvadrat
Citera
2015-01-27, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
e är lika med em se två

eller

energin är lika med massan gånger ljusets hastighet i vacuum i kvadrat

Jag får nog hänga här på Flashback i hundra år till. Vad har en liksidig fyrkant för samband med relativitetsteorin?
Citera
2015-01-27, 10:08
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jag får nog hänga här på Flashback i hundra år till. Vad har en liksidig fyrkant för samband med relativitetsteorin?
Vem är det som ställer så fåniga frågor till dig? Kvadraten syftar antagligen på ljushastigheten c, fast "kvadratfart" är inte precis ett intuitivt begrepp att illustrera med en yta.
Citera
2015-01-28, 09:57
Medlem
IgorTks avatar
Hej jag undrar en fråga angående vitt hål. Stämmer det som det står på den svenska wikipedia att big bang är ett vitt hål och samtidigt står det att vita hål anses inte finnas?

Såvida jag förstått det rätt, så kan inte vita hål existera? Vitt hål är ett slags början?
Det kan omöjligt finnas små vita hål motsvarande svarta hål för det är inte teoretiskt möjligt?
Är det inte så att enligt Kvantgravitation, så ska svarta hål bli vita hål till slut?

Jag vill gärna veta mer angående vita hål om någon kan komma med lite kunskap o belysa mig.
Citera
2015-01-28, 10:05
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:

Alltså. "I kvadrat" har inte med fyrkanter att göra. Inte med kvadrater heller. Att kvadrera ett tal innebär att multiplicera talet med sig självt. Resultatet kallas talet i kvadrat.

Exempelvis är 5 i kvadrat 25. (5 gånger 5). Man skriver: 52 = 25. (Ibland skriver man 5^2 =25. för att klargöra att tvåan är 'upphöjd')

8-)
Citera
2015-01-28, 11:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorTk
Hej jag undrar en fråga angående vitt hål. Stämmer det som det står på den svenska wikipedia att big bang är ett vitt hål och samtidigt står det att vita hål anses inte finnas?

Såvida jag förstått det rätt, så kan inte vita hål existera? Vitt hål är ett slags början?
Det kan omöjligt finnas små vita hål motsvarande svarta hål för det är inte teoretiskt möjligt?
Är det inte så att enligt Kvantgravitation, så ska svarta hål bli vita hål till slut?

Jag vill gärna veta mer angående vita hål om någon kan komma med lite kunskap o belysa mig.
Kvantmekanik och relativitetsteori är två olika teorier. Den ena beskriver mikrokosmos (där gravitation är irrelevant), den andra makrokosmos (där gravitation dominerar). I svarta hål möts däremot de båda. Gravitationen har där dragit samman massan till ett mikrokosmos. Kvantmekanik och relativitetsteori måste samsas där, och det är oklart hur. Därför dessa ogrundade fantasier om "vita hål". Det är som att dividera med noll, man kan härleda vad man vill ur det.

Det är inget konstigt med svarta hål. De är bara stjärnor som har så hög dragningskraft på ytan att inte ens ljus har tillräcklig flykthastighet. Svarta hål förutsågs redan 1783 av Henry Cavendish, mer än hundra år före både relativitetsteori och kvantmekanik. Det finns ett helt galleri av mer och mer kompakta föremål. Jordklotet är är ogenomträngligt tätt p.g.a. sin gravitation. en stjärna ännu mer, så att atomer fusioneras av trycket. Vita dvärgar är så tätt packade som atomer kan vara. I neutronstjärnor har atomerna brutit samman. I Strange Stars har även neutronerna kollapsat till en kvarkgröt. Svarta hål är nästa steg. De är väl helt enkelt kvarkgröt med högre flykthastighet än ljusets hastighet. Det finns ingen grund till mysko sci fi som "vita hål". De är helt enkelt tunga, märkvärdigare än så är det inte.
Citera
2015-01-29, 01:39
Medlem
Heliopoliss avatar
1. Det sägs att det finns supermassiva svarta hål i många galaxers centrum. Varför just i centrum?

2. Enligt en dokumentär jag såg är trycket djupt nere i Jupiters atmosfär så högt att gaserna planeten består av "inte liknar gaser alls". Vad liknar de i sådana fall? Kan man - förutsatt att trycket är högt nog - sätta sin fot på en gas utan att falla igenom?

3. Är detta en korrekt återgivning av hur vårt solsystem rör sig i rymden?

4. Finns det per definition något mer än storlek som skiljer en planet från en dvärgplanet?

5. Vilket är det mest fascinerande och/eller bisarra astronomiska fenomen/fakta/teori du hört talas om?

6. Kan en himlakropp teoretiskt sett bli hur stor som helst eller finns det någon lag som förhindrar det? Om ja, vad är maxgränsen?

7. Är vatten essentiellt för liv eller kan det finnas livsformer som behöver ämne X lika mycket som vi behöver vatten?

8. 10 000-kronorsfrågan: Tror ni vi kommer upptäcka ET innan 2000-talet övergår i 2100-talet?
Citera
2015-01-29, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du påstod att vi inte förstår fysikens lagar.

Jag har aldrig påstått det. Men, efter vidare tankar, vill jag nog påstå att Du fortfarande har en del att lära vad gäller fysikens lagar.
Citera
2015-01-29, 02:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliopolis
1. Det sägs att det finns supermassiva svarta hål i många galaxers centrum. Varför just i centrum?
De trillar dit. Det är lokalt nedåt för dem.

Citat:
2. Enligt en dokumentär jag såg är trycket djupt nere i Jupiters atmosfär så högt att gaserna planeten består av "inte liknar gaser alls". Vad liknar de i sådana fall? Kan man - förutsatt att trycket är högt nog - sätta sin fot på en gas utan att falla igenom?
Jovisst, på samma sätt som du kan gå på en ljuslåga.

Citat:
3. Är detta en korrekt återgivning av hur vårt solsystem rör sig i rymden?
Nej.

Citat:
4. Finns det per definition något mer än storlek som skiljer en planet från en dvärgplanet?
Ja, storlek har ingenting med saken att göra, enligt IAU. Enligt deras nya definition så kan Jupiter vara en dvärgplanet.

Citat:
5. Vilket är det mest fascinerande och/eller bisarra astronomiska fenomen/fakta/teori du hört talas om?
Att saker och ting ser större ut ju längre bort de är.

Citat:
6. Kan en himlakropp teoretiskt sett bli hur stor som helst eller finns det någon lag som förhindrar det? Om ja, vad är maxgränsen?
Beror på densiteten. Maxgränsen för det är när det blir ett svart hål och inte längre kan synas alls. Men gasmoln glesare än perfekt laboratorievakuum kan ju vara hur stora som helst utan problem-.

Citat:
7. Är vatten essentiellt för liv eller kan det finnas livsformer som behöver ämne X lika mycket som vi behöver vatten?
Vatten är essentiellt för liv. Det är inte bara universums vanligaste molekyl, den har dessutom essentiella egenskaper eftersom den är bipolär. Den underlättar därför kemiska kombinationer som få andra molekyler kan göra och som är nödvändigt för biologiskt liv.

Citat:
8. 10 000-kronorsfrågan: Tror ni vi kommer upptäcka ET innan 2000-talet övergår i 2100-talet?
Ja. Jag kan PM:a dig mitt kontonummer
Citera
2015-01-29, 02:35
Medlem
Fris avatar
Jag måste rätta mig själv ovan angående supermassiva svart hål. Jag har ingen aning om varför de påstås finnas i galakters centra. Det var nog en så kallad bra fråga där. Jag bara hoppas att man vid närmare mätning inte kommer fram till att de ligger lite till höger om centrum.

En gråtande astronom på presskonferensen försöker dölja sitt ansikte bakom ett refuserat paper: "- Jo, lite till höger om. Det är svårt att förstå, men man vänjer sig efter ett tag. Folk gick ju på det där med gummirummet, så..."
Senast redigerad av Fri 2015-01-29 kl. 03:25.
Citera
2015-01-29, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag måste rätta mig själv ovan angående supermassiva svart hål. Jag har ingen aning om varför de påstås finnas i galakters centra. Det var nog en så kallad bra fråga där. Jag bara hoppas att man vid närmare mätning inte kommer fram till att de ligger lite till höger om centrum.

En gråtande astronom på presskonferensen försöker dölja sitt ansikte bakom ett refuserat paper: "- Jo, lite till höger om. Det är svårt att förstå, men man vänjer sig efter ett tag. Folk gick ju på det där med gummirummet, så..."

Det svarta hålet är väl en biprodukt av en galax födelse? Det har alltid befunnit sig i mitten. Galaxen har sedan kolliderat med andra galaxer och det svarta hålet slår ihop sig med andra galaxers svarta hål för att tillslut växa till ett supermassiva svart hål.
Senast redigerad av DaCrap 2015-01-29 kl. 03:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in