Citat:
Ursprungligen postat av
Heliopolis
1. Det sägs att det finns supermassiva svarta hål i många galaxers centrum. Varför just i centrum?
De trillar dit. Det är lokalt nedåt för dem.
Citat:
2. Enligt en dokumentär jag såg är trycket djupt nere i Jupiters atmosfär så högt att gaserna planeten består av "inte liknar gaser alls". Vad liknar de i sådana fall? Kan man - förutsatt att trycket är högt nog - sätta sin fot på en gas utan att falla igenom?
Jovisst, på samma sätt som du kan gå på en ljuslåga.
Citat:
3. Är
detta en korrekt återgivning av hur vårt solsystem rör sig i rymden?
Nej.
Citat:
4. Finns det per definition något mer än storlek som skiljer en planet från en dvärgplanet?
Ja, storlek har ingenting med saken att göra, enligt IAU. Enligt deras nya definition så kan Jupiter vara en dvärgplanet.
Citat:
5. Vilket är det mest fascinerande och/eller bisarra astronomiska fenomen/fakta/teori du hört talas om?
Att saker och ting ser större ut ju längre bort de är.
Citat:
6. Kan en himlakropp teoretiskt sett bli hur stor som helst eller finns det någon lag som förhindrar det? Om ja, vad är maxgränsen?
Beror på densiteten. Maxgränsen för det är när det blir ett svart hål och inte längre kan synas alls. Men gasmoln glesare än perfekt laboratorievakuum kan ju vara hur stora som helst utan problem-.
Citat:
7. Är vatten essentiellt för liv eller kan det finnas livsformer som behöver ämne X lika mycket som vi behöver vatten?
Vatten är essentiellt för liv. Det är inte bara universums vanligaste molekyl, den har dessutom essentiella egenskaper eftersom den är bipolär. Den underlättar därför kemiska kombinationer som få andra molekyler kan göra och som är nödvändigt för biologiskt liv.
Citat:
8. 10 000-kronorsfrågan: Tror ni vi kommer upptäcka ET innan 2000-talet övergår i 2100-talet?
Ja. Jag kan PM:a dig mitt kontonummer