2015-01-23, 13:14
Medlem
Lotsos avatar
Penguins of Madagascar (2014)

Pingvinerna från Madagaskar är nu tillbaka i sin första egna långfilm där de ger sig ut på ett superhemligt uppdrag för att rädda världen.

Hade man gått och frågat folk som sett Madagascar filmerna hade de flest nog svarat att det roligaste och mest minnesvärda med de filmerna är de fyra pingvinerna. Så det känns ganska naturligt att de får sin egna långfilm. Likaså att Minions från Despicable Me får deras egna långfilm nu till sommaren.
Problemet med dessa slags filmerna är när en viss grupp blir populära och det funkar i små mängder men i det stora hela kanske det blir för mycket. Därför var jag lite orolig för hur denna filmen skulle vara.

Lyckligtvis så klarade filmen av det och pingvinerna kan klart hålla sin egna långfilm och stå på egna ben. Detta var en rolig film som verkligen levde upp till förväntan när man vill ha pingvinernas egna långfilm. Handlingen i sig är bra och jag skrattade väldigt mycket utav denna filmen.
Problemet för mig är att filmen går nedför de sista 30 minuterna då den gör precis samma sak som vartenda animerad film har gjort de sista 10 åren och blir en klichéfest.

Anledningen till att jag reagerade mer på det i denna är för att filmen fram tills dess var ganska så originell. Humorn var verkligen snabb, klyftig och smart. Det var ingenting jag har sett förr i en animerad film och till den tiden kändes filmen någorlunda originell i sitt utförande. Skratten kändes unika och filmen hade en snabb "pacing" och handlingen även den gillade jag och var med.
Men det kändes bara så förutsägbart och klyschigt att ena pingvinen, Private. Som inte gör någonting riktigt i laget och vill göra jobb men de andra tar inte honom på allvar. Att det är han som räddar dagen i slutet och att även elit teamet blir tillfångatagna. Man har sett det miljontals gånger förr inte bara i animerade filmer. Så när filmen gjorde detta kändes det smått irriterande för filmen upp tills dess var faktiskt något oförutsägbar och smart i sin humor.

Det tar inte ifrån att jag fortfarande skrattade under slutet och var underhållen, vilket jag var. Men för en film som var så pass bra första timmen bara för att halka ner de sista 30 minuterna och göra exakt som alla andra filmerna och bli förutsägbar och kliché gjorde mig ledsen. Detta kunde verkligen varit något unikt bland de animerade filmerna.

Men när jag ser det i det stora hela gillade jag filmen Troligtvis mer än vad jag trodde. Pingvinernas charm och karaktärer är där och känns verkligen hemma. Gillade även elit teamet som var med på ena hörnet där Benedict Cumberbatch verkligen levererade.
Men personen som stal showen förutom pingvinerna då, var troligtvis John Malkovich som skurken Dave. Han var verkligen härlig och skurken i sig var bra.
Så filmen levererade bland sidokaraktärerna också och hade inte bara pingvinerna som de intressanta vilket jag tror också var en stor behållning i filmen och någonting bra. Så det inte enbart blir pingvinerna som är intressanta.

I sin helhet är detta en väldigt rolig film i mitt tycke. Jag skrattade flertals gånger. Humorn var klipsk och snabb och effektiv, något som det bör vara i pingvinernas egna film. Skurken var bra och elit teamet likaså. Så filmen stöds även av sidokaraktärer som även de är intressanta.
Däremot blir det de sista 30 minuterna som blir filmens nedfall då det blir en förutsägbar och kliché fylld film som gör det man sett förr. Vilket gjorde mig lite irriterad och ledsen då filmen fram tills dess var smart, originell och gjorde någonting nytt, speciellt med sin humor. Så att se filmen förvandla sig till vilken annan animerad films sista tredje akt kändes lite tråkigt.
Men i det stora hela är det fortfarande en underhållande film som både barn och vuxna lär får nöje ifrån. Detta är nog en av de få exempel där jag föredrar spin-off filmen istället för de originella filmerna. Jag hade hellre satt på denna igen än någon av Madagascar filmerna.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1911658/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=retX8Wj7JdM
Citera
2015-01-23, 16:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Dog Day Afternoon (1975)
Fan vilken spännande film! Pacino gör riktigt bra ifrån sig.

Betyg: 8/10

Glöm inte bort Cazale också, han var fan enastående i alla fem filmer som han medverkade i!
Citera
2015-01-23, 16:49
Medlem
Big Hero 6 (2014)

Inte riktigt lika fantastisk och komisk som jag hade hoppats på, men jag gillade den. Baymax var en riktigt härlig karaktär. Hade nog gillat den mer om jag inte sett den på en liten jävla surfplatta. 7/10
Senast redigerad av GreenEyesCuddles 2015-01-23 kl. 16:53.
Citera
2015-01-23, 17:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Big Hero 6 (2014)

Inte riktigt lika fantastisk och komisk som jag hade hoppats på, men jag gillade den. Baymax var en riktigt härlig karaktär. Hade nog gillat den mer om jag inte sett den på en liten jävla surfplatta. 7/10

Inga filmer gör sig egentligen bra på en surfplatta, tv eller bio som gäller.
Citera
2015-01-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Håller med, tror den här hade varit mycket bättre att se i större format. Enda anledningen att jag glodde på surfplattan var för att den klarar bra bildkvalité bättre och snabbare än min dator, men det misstaget ska jag nog inte göra om...
Citera
2015-01-23, 17:14
Medlem
kaptentus avatar
The Interview http://www.imdb.com/title/tt2788710/

Jag tyckte att filmen var väldigt roande. Och att någon vågade göra sådan narr av Kim Jong Un som de gjorde var imponerande. Effekterna var lite i underkant men de la sin budget på rätt ställe ändå tycker jag

Betyg: 6,5/10
Citera
2015-01-23, 18:38
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Börjat på senare tid att se filmer på surfplatta, åtminstone de som går att hitta på Popcorntime eller Netflix. 12" dock så lite större än den genomsnittliga. I sådana fall nästan värre med screeners i mitt tycke. TV används bara till filmer a la Gravity eller Avatar.
Citera
2015-01-23, 18:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Börjat på senare tid att se filmer på surfplatta, åtminstone de som går att hitta på Popcorntime eller Netflix. 12" dock så lite större än den genomsnittliga. I sådana fall nästan värre med screeners i mitt tycke. TV används bara till filmer a la Gravity eller Avatar.

Rent tekniskt sett så kan man ju åstadkomma samma 3D-vinkel i synfältet bara man håller surfplattan tillräckligt nära ansiktet, och ljudet kan man ju då ta genom ett par högkvalitativa hörlurar. Det enda egentliga problemet är ju att det enligt min åsikt är ganska obekvämt att ligga på rygg med surfplattan vilande på magen/bröstet, och vissa kanske lätt somnar i det läget. Att å andra sidan sitta med surfplattan på ett bord gör ju i allmänhet att bilden tar upp en lite för liten del av synfältet, så i det fallet håller jag med Rakii.
Citera
2015-01-23, 20:46
Medlem
N.I.Bs avatar
En kort recension om Rosemary's Baby (1968) av Roman Polanski.

Filmen handlar kort om ett par som flyttar in i en ny lägenhet. Där frun i paret blir gravid och konstiga saker börjar hända.

Filmen bygger upp en väldigt bra obehagskänsla och jobbar mycket med symbolik och ljud . Mia Farrow är väldigt bra som Rosemary. Hennes utseende genom hela filmen bidrar till obehagskänslan och atmosfären runt filmen. Väldigt bra och spännande film som rekommenderas.

Betyg: 8.5/10

Citera
2015-01-23, 20:48
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
David Lynch har något att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=wKiIroiCvZ0
Citera
2015-01-23, 21:16
Medlem
Men, Women & Children (2014)

Intressant och tänkvärd. Gillade den. Tack gode gud att man har föräldrar som knappt kunnat låsa upp sina egna mobiler Står i valet och kvalet mellan 7 eller 8/10. Får låta den sjunka in lite innan jag bestämmer mig.
Citera
2015-01-23, 21:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Men, Women & Children (2014)

Gillade även Adam Sandler i denna, han borde ju göra fler dramafilmer än vad han hittills har gjort, men ja, jag gillar ju hans komedier också, stort fan av den mannen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in