2015-01-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jo det stämmer nog. Även i ett resningsärende gäller rimligen att åklagaren skall kunna förvänta sig fällande dom för att väcka åtal. Jag kan nog tycka att den evinnerliga diskussionen om eventuellt tjänstefel vid nytt åtal känns överflödig. Problemet är mycket mer grundläggande än så Vad skall skrivas i stämningsansökan Åklagarna har ju konstaterat att all den bevisning som motiverade de ursprungliga domarna saknar värde. Det finns alltså ingenting att pröva. Hade det funnits så ju för den delen domstolen inte heller gjort något annat än att prövat befintlig bevisning. Så hur han skulle blivit mera frikänd på det viset återstår att förklara.

Kan du ingenting i ett resningsärende är åtalet redan väckt och ska efter resningen omprövas eller läggas åt sidan!
Citera
2015-01-23, 19:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bolsjevik skrev

Van der Kwast blev asförbbanad på en läkare på Säter som drog in permissionerna för SB. Så teamet ville nog ha honom på fri fot så han var på gott humör och kunde läsa på om de olika morden.

Läser man journalerna så stämmer inte det. Man måste också fatta att "frigång" inom rättspsykiatrin betyder att man får röra sig utanför den avdelning man vårdas, men inom sjukhusets område. Men dom kanske hade något arkiv på Säter där han kunde läsa på.
Citera
2015-01-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra att du går in på ämnet motvilja!

Jag känner motvilja mot dem alla nu. De har tyckt för mycket redan hela högen och exploaterat denna sak tillräckligt nu. Det som var sakfrågan för Sture Bergwall var resningar och friheten.

Det jag vill se är en vettig debatt om hur Sture Bergwall ska kunna gå vidare, och hur han ska få ett drägligt liv ifred, från alla dessa människor som lever på hur de tolkar det som hänt honom.
Om han ger fan i eventuella skadeståndsprocesser, inte skriver någon bok slutar ge intervjuer och slutar blogga så är han glömd om några år och får vara ifred.
Citera
2015-01-23, 19:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Kan du ingenting i ett resningsärende är åtalet redan väckt och ska efter resningen omprövas eller läggas åt sidan!
Det är obegripligt. Vänligen, korrekturläs och skriv om. Och helst utan pannklappar, om du kan avstå.
Citera
2015-01-23, 19:37
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Stina-Lina skrev

Mytomani är när man ljuger tvångsvis och inte kan låta bli att ljuga fast man är nykter.Det är inte sällan beroende på någon störning

Ha, ha. Trådens största mytoman och lögnare definierar mytomani.
Citera
2015-01-23, 19:37
Medlem
Citat:
Och exakt vad har denna terminologiska fråga för betydelse alls. Om det ens är som du säger. En stämningsansökan måste han fortfarande få ihop.
Citera
2015-01-23, 19:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

SB tvångsavgiftades, då han inte längre fick narkotika slutade han berätta!!

Nej, pedofilen slutade och berätta när han kände sig kränkt av Kerstin Koorti.

Dagens Nyheter den 15 november 2001:

"Aftonbladet ropar högt över två sidor den 12 november: ”Thomas Quick är en mytoman”. Artikeln under den för mig tunga rubriken handlar om vad Leif G W Persson och hans goda vän advokaten Kerstin Koorti vill få människor och domstolar att tro: Thomas Quick ljuger. Syftet: Att själva få synas, att få massmedial uppmärksamhet och den vägen påverka domstolar.

"Så upprepar man okritiskt de osanningar som Kerstin Koorti anfört som skäl för hovrätten att pröva Sundsvalls tingsrätts fällande dom mot mig angående mordet på Johan Asplund."

"Jag tar time-out för min egen skull, för att om möjligt behålla min vilja att leva. Jag är faktiskt människa och som sådan har jag naturligtvis ett behov av bekräftelse på det moraliskt riktiga och det rättsligt viktiga mitt berättande är. Att år efter år mötas av helt ogrundade påståenden från en trojka av falska sanningssägare att jag är mytoman, och att denna lilla grupp får ett sådant okritiskt bemötande massmedialt, är och blir för jobbigt.

Jag avstår från vidare medverkan i polisarbetet också för offrens anhörigas skull, de som i likhet med domstolarna accepterar bevismaterialet.
Jag vill inte att de på nytt, om och om igen, skall känna sig osäkra på vad som hänt."
Citera
2015-01-23, 19:47
Medlem
Citat:
Och exakt vad har denna terminologiska fråga för betydelse alls. Om det ens är som du säger. En stämningsansökan måste han fortfarande få ihop.

Du menar gärningsbeskrivning...
Citera
2015-01-23, 19:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
SB tvångsavgiftades, då han inte längre fick narkotika slutade han berätta!!

Ja men det är ju det jag säger. Liksom i Växjö kunde han inte berätta utan benzo när det dragits in! Det borde de ansvariga för vården på Säter ha insett redan då. (När han förflyttats till Växjö) Istället för att ta tillbaka honom och börja om att ge honom benzo praktiskt taget som snask redan på väg tillbaka till Säter ifrån Växjö.
Växjös ställningstagande byggde ju på just att Benzo var olämpligt att ge,Där förekom ingen sån medicinering,.Varför såg inte de ansvariga på Säter det?

Och jag hoppas att de flesta vet att missbrukare inte så sällan måste behandlas via tvång för att bli av med sitt missbruk.! Därför att drogerna drar så mycket att utan tvång är det mycket svårt att sluta. Nu var ju Säter bidragande orsak till att missbruket avancerat så-så det var väl deras ansvar att se till att han blev av med narkotikan?

Jag vill minnas att SB efteråt (efter tillnyktringen) vägrade delta i fler spektakulära verksamheter.jag ska kolla.

Han tvångsmedicinerades också...i grund och botten även om han fick mer än han skulle ha fått pga sitt berättade. Han var ju dömd att vara på Säter så allt som skedde där med eller utan hans medverkan skedde under tvång,det fanns det papper på eller??????????????

Jag vet att det är dubbelt.Men han var faktiskt vårdad med tvång
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-01-23 kl. 20:01.
Citera
2015-01-23, 19:59
Medlem
Citat:
Du menar gärningsbeskrivning...
En sådan finns i stämningsansökan som en åklagare skickar in.Den innehåller även åberopade bevisning vilket var vad som skulle saknats här.
Senast redigerad av severus 2015-01-23 kl. 20:05.
Citera
2015-01-23, 20:56
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det behövs nyanser för att förstå den här soppan. En del frågetecken kvarstår också, är det belagt fullt ut att det manipulerats medvetet, t.ex? Klippts och klistrats i filmer? Det leder inte så långt att säga Kwast hade misslyckats med sin karriär och därför påverkades han av Norell som också hade misslyckats med sin karriär och sen ösa på med att säga att det handlar om farliga människor i en sekt. Jaha så enkelt allt kan vara.
Ja. Ett exempel är när TQ skall visa hur tältmorden gick till. Allt filmas med videokamera, och TQ har fel om allt: vilken färg tältet hade, längd och färg på kvinnans hår, hur mördaren kom in i tältet osv.

Då tar Seppo Penttinen honom åt sidan för ett enskilt samtal, och kameran stoppas. När den startas igen visar klockan att det gått över en timme, men Seppo säger att det bara gått några minuter. Efter pratstunden så kan TQ visa precis hur allting har gått till, helt korrekt. Det var den videosnutten som visades upp i tingsrätten, utan att man berättade att TQ haft fel om precis allt innan sitt timslånga samtal med Seppo.
Citera
2015-01-23, 21:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jo det stämmer nog. Även i ett resningsärende gäller rimligen att åklagaren skall kunna förvänta sig fällande dom för att väcka åtal. Jag kan nog tycka att den evinnerliga diskussionen om eventuellt tjänstefel vid nytt åtal känns överflödig. Problemet är mycket mer grundläggande än så Vad skall skrivas i stämningsansökan Åklagarna har ju konstaterat att all den bevisning som motiverade de ursprungliga domarna saknar värde. Det finns alltså ingenting att pröva. Hade det funnits så ju för den delen domstolen inte heller gjort något annat än att prövat befintlig bevisning. Så hur han skulle blivit mera frikänd på det viset återstår att förklara.

Jag är övertygad om att ingen åklagare skulle vilja ta det självmordsuppdraget det skulle vara att driva dessa fall, eftersom det denna gång skulle finnas en aktiv försvarare som mycket enkelt skulle smula sönder allt som åklagaren teoretiskt kunde lägga fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in