2014-06-29, 01:01
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Facit är antagligen att SB inte utförde ett enda övergrepp på barn mellan 1991 och 2014.
Det sitter väl inga barn på Säter!?
Citera
2014-06-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, problemet är närmast att det råder olika meningar om vad det s.k. "barnporrbeslaget" 1994 egentligen innehöll. - Badande barn, pojkar upphängda i sina händer..?
Ja jag har inte sett filmerna så jag vet inte. Men även om det varit smygtagna (?) bilder av barn på en badstrand är det inte helt fräscht. Jag gillar inte att man försöker sopa det här under mattan, det är också som att en del inte begriper att en pedofil kan verka som en trevlig mysfarbror, alltså att han kan vara både rar och fin i TV-rutan och då enas alla journalister om att han bara begick några pojkstreck för att han var berusad. Det är mycket allvarligare än så och blir j-ligt skevt om man ska skylla allt på droger och terapi.
Citera
2014-06-29, 01:07
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Nej, problemet är närmast att det råder olika meningar om vad det s.k. "barnporrbeslaget" 1994 egentligen innehöll. - Badande barn, pojkar upphängda i sina händer..?
Vad har du fått badande barn ifrån? Det rörde sig väl om tidningar innehållande barnporr. Men det hela kanske bara är en lögn från pedofilgubben som för ögonblicket gynnade honom.
Citera
2014-06-29, 01:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det sitter väl inga barn på Säter!?
Du måste räkna tiden från 1969 och fram till i dag. Övergreppen ägde rum under ett par månader 1969 och härefter har inga liknande övergrepp skett. SB vistades inte på Säter 770501 - 910529.
Citera
2014-06-29, 01:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Vad har du fått badande barn ifrån? Det rörde sig väl om tidningar innehållande barnporr. Men det hela kanske bara är en lögn från pedofilgubben som för ögonblicket gynnade honom.
"väl" och "kanske" låter inget vidare; det låter som att du inte har en susning om vad beslaget innehöll.
Citera
2014-06-29, 01:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja jag har inte sett filmerna så jag vet inte. Men även om det varit smygtagna (?) bilder av barn på en badstrand är det inte helt fräscht. Jag gillar inte att man försöker sopa det här under mattan, det är också som att en del inte begriper att en pedofil kan verka som en trevlig mysfarbror, alltså att han kan vara både rar och fin i TV-rutan och då enas alla journalister om att han bara begick några pojkstreck för att han var berusad. Det är mycket allvarligare än så och blir j-ligt skevt om man ska skylla allt på droger och terapi.
Och vilka övergrepp har han gjort sig skyldig till 1969 - 2014?
Citera
2014-06-29, 01:48
Medlem
Citat:
Du måste räkna tiden från 1969 och fram till i dag. Övergreppen ägde rum under ett par månader 1969 och härefter har inga liknande övergrepp skett. SB vistades inte på Säter 770501 - 910529.

Det handlar om övergrepp under drygt ett halvt år:

- En 11-årig pojke utnyttjades sexuellt kvällen den 16 mars 1969 bakom en verkstad i centrala Falun.
- Två 14-åriga skolpojkar blev den 22 oktober och den 25 oktober samma år nästa offer. En av dem lockades in i bakhåll på Östra skola och den andre överfölls på Svärdsjögatan.
- En 9-årig pojke, som vårdades på centrallasarettet i Falun, utsattes natten till den 29 oktober samma år för våldtäktsförsök och grov otukt. Den lilla pojken var nära att strypas till döds.

SB var då anställd som vårdbiträde på centrallasarettet och hade den här natten klätt sig i en lång vit rock som en läkare. Det gjorde att pojken först låg tyst, men började sparka och försvara sig när SB inledde sina närmanden. Attacken övergick till sexuellt våld och pojken blödde svårt och ramlade avsvimmad ur sängen.

Inga? Att man inte känner till flera fall inte innebär att det inte förekommit....
Citera
2014-06-29, 01:54
Medlem
Citat:
Och vilka övergrepp har han gjort sig skyldig till 1969 - 2014?
Även om han inte blivit dömd för något sådant efter 69 så är det ingenting som säger att han inte skulle vara pedofil.
Citera
2014-06-29, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tycker det är rätt osmakligt att en 41-åring blir kär i en 16-åring, och lurar iväg denne att råna en bank. Men det är klart att smaken är ju olika.
Bara en pedofil kan se nåt gulligt i detta.
Citera
2014-06-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Det står ingenting varken om olåsta lådor eller att personalen skulle haft tabletter i fickorna, det är Stures egna lögner. Doserna är inte överdrivet höga heller, och jag ligger i perioder på liknande nivå utan att tappa kontakten med verkligheten.
Nja, det är nog inte lögner från Bergwall. På en av filmerna där Bergwall vallas på en förmodad brottsplats kan man se hur Ståhle tar upp kartor med läkemedel och ger honom stora mängder.
Citera
2014-06-29, 11:56
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Jag måste ingenting. Jag utgår från den tidsperiod som JHEL angav i det inlägg jag besvarade.

Citat:
"väl" och "kanske" låter inget vidare; det låter som att du inte har en susning om vad beslaget innehöll.
Till skillnad från dig då?

Beslaget av barnporr på hans rum gjordes under en period sådana bilder inte var straffbara att inneha men personalen reagerade mycket starkt på händelsen vilket i vart fall antyder att det inte rörde sig om bara badande pojkar. Om man är beredd att begå anala våldtäkter mot gossar i tioårsåldern ställer man nog litet högre krav på på sin porr än så.
Citera
2014-06-29, 17:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte, men var ser du pedofilin efter 1969?
Citat:
1969 - 2014.
Citat:
Josefsson (2013, s. 227):
Mot slutet av 1980-talet flyttade Patrik hemifrån och bosatte sig mer eller mindre hos Sture. (...) Till mig säger Sture att han i själva verket var olyckligt kär i Patrik. Den omöjliga kärleken gjorde hans liv till en plåga...

Mattsson (2002, s. 171):
Den 1 mars flyttar Quick och Niklas till Sågmyra, norr om Grycksbo. (...) Då vänder hon ["Niklas" mamma] sig till socialtjänsten och försöker få Niklas omhändertagen med stöd av Lvu (...) Vid den här tidpunkten har Quick återupptagit samtalen med sin läkare på Säters sjukhus.

Någon har väl nånstans beskrivit Bergwalls vårdhistoria där lite mer noggrant, ungefär att Bergwall var orolig för sin egen sexualitet i slutet av 80-talet och återupptog kontakten med Säter, men plötsligt avbröt den? Minns nån var det sägs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in