2015-01-23, 14:18
Medlem
Ett stalle i snabb positiv forandring, men val vart att titta narmare pa, ar Nybohov. D.v.s. kullen ovanfor Liljeholmens centrum. Det ar en kombination av miljonprogramslagenheter byggda pa 60-talet och nyare punkthus. Aven om priserna har gatt upp snabbt de senaste aren ar priset per km fortfarande hogre langre bort langs roda linjen sasom Aspudden eller Midsommarkransen

Tidigare var det kant som ett struligt stalle, men Liljeholmsgallerian innebar en rejal forandring av omradet. Man haller aven nu pa att bygga 14 hus langs backen upp till Nybohov for att "knyta ihop" bebyggelsen och frascha upp backen, som var ratt sunkig tidigare. Liljeholmen i sig ar ju en knutpunkt for bussar, tvarbanan samt sista stationen innan roda linjen delar pa sig soderut vilket alltid uppskattat.
Citera
2015-01-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kikuchiyo-san
Ett stalle i snabb positiv forandring, men val vart att titta narmare pa, ar Nybohov. D.v.s. kullen ovanfor Liljeholmens centrum. Det ar en kombination av miljonprogramslagenheter byggda pa 60-talet och nyare punkthus. Aven om priserna har gatt upp snabbt de senaste aren ar priset per km fortfarande hogre langre bort langs roda linjen sasom Aspudden eller Midsommarkransen

Tidigare var det kant som ett struligt stalle, men Liljeholmsgallerian innebar en rejal forandring av omradet. Man haller aven nu pa att bygga 14 hus langs backen upp till Nybohov for att "knyta ihop" bebyggelsen och frascha upp backen, som var ratt sunkig tidigare. Liljeholmen i sig ar ju en knutpunkt for bussar, tvarbanan samt sista stationen innan roda linjen delar pa sig soderut vilket alltid uppskattat.

Plötsligt slår det mig hur mycket Nybohov påminner om Hagalund i Solna som också är ett f.d. "ghetto" (den svenska vänligare varianten) med dåligt rykte, som ligger på en höjd, men som blivit allt bättre och som ligger centralt i regionen och nära alla kommunikationer (t-bana, snart iaf, pendel, tvärbana osv). De är som två tvillingar i norr och söder.
Citera
2015-01-23, 21:54
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Jag tycker det är helt sinnes att folk kan betala flera miljoner för en sketen lgh inne i sthlm city bland avgaser och råttor. Nej city är förjävla överskattat helt enkelt

Det håller jag också fullständigt med om.
Citera
2015-01-24, 00:17
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Mälarhöjden är superfint, inte så mycket lägenheter till salu där den senaste tiden bara.. Någon som har kommentarer om Hägerstensåsen?
Det dyker upp efterhand! Själv bor jag på Lidingö vilket jag (surprice!) kan rekommendera dig att ta en titt på, BR är klart mindre svindyrt än centralt och ungefär samma som i Hägersten. Här är skitbra att bo om man har barn då det är en miljö av tämligen funktionella människor och därmed ghettofritt. Lidingö stad är inte alls med på noterna om någon vill bygga nytt heller..
Citera
2015-01-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Plötsligt slår det mig hur mycket Nybohov påminner om Hagalund i Solna som också är ett f.d. "ghetto" (den svenska vänligare varianten) med dåligt rykte, som ligger på en höjd, men som blivit allt bättre och som ligger centralt i regionen och nära alla kommunikationer (t-bana, snart iaf, pendel, tvärbana osv). De är som två tvillingar i norr och söder.

Intressant. Har ingen koll alls pa Hagalund men nu blev jag nyfiken. Har alltid varit intresserad av "gentrification" (vad heter det pa svenska?) och stadsdelars forvandling. Bade Hagalund och Nybohov ar ju aven sa pass mycket narforort att centrum inte ar sa distant utan endast en promenad bort.
Citera
2015-01-24, 10:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är fan sjukt när folk betalar över sex miljoner för att bo i fucking Spånga?! Usch. Har varit där rätt mkt pga kundbesök och jag vet inte vad jag skulle hitta på att säga för positivt om stället. Kanske att man kan relativt fort åka därifrån...?

Bra kommunikationer är en selling point, du är inte så många minuter från stan med pendeltåget och du är inte så långt från stan generellt. Sen är det väl inget större fel på de bättre villaområdena där, husen är ofta rejäla jämfört med exempelvis Bromma där du kan få betala lika mycket eller mer för ett gammalt egnahemshus med 70+70 kvm där hälften är i källarplanet.

Grundproblemet är att om du ska få tag på en prisvärd villa i dag så ska du väldigt långt bort från centrala Stockholm. Situationen är väl något bättre söder om stan, men inte mycket. De som vill ha hus och ändå kunna pendla till jobbet på mindre än en timme enkel resa får helt enkelt köpa det de har råd med. För många börjar nog Spånga också att bli för dyrt...
Citera
2015-01-24, 14:32
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Jag tycker det är helt sinnes att folk kan betala flera miljoner för en sketen lgh inne i sthlm city bland avgaser och råttor. Nej city är förjävla överskattat helt enkelt

Det har kommit till det läget att man betalar för sin omgivning. Vill man att ens barn ska gå i en bra skola, inte hänga med diverse löske och leva i en hyggligt trygg miljö får man betala för det. En kompis bor i en fiiin del av Enskede, likförbannat går hans barn i Järvaskolan. Dåligt deal om man inte vill skeppa barnen till en bra skola.
Citera
2015-01-26, 23:06
Medlem
Tellics avatar
Solberga - Vad har vi att säga om detta område?
Citera
2015-01-31, 00:26
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
2017 är citybanan klar och då ska antalet avgångar öka vad jag sett. Idag är det 15-minuterstrafik från stationer som Spånga, troligen blir det 10-minuterstrafik när citybanan öppnar och då kan pendeln konkurrera med t-banan. Särskilt som man även planera införa nattrafik på helgerna.

Alla områden kring Spånga station är bra. Bromstens industriområde är inte så kul kanske men det ska ju göras om till en helt ny stadsdel med börjar nästa år.

Citybanan är toppen och det lär bli mycket trevligare att pendla i Stockholm när den är klar, det finns dock inga planer från SL att öka antalet avgångar mot idag. Inte ens i rusningstid fylls vagnarna i dagsläget, det är en löjligt låg beläggning jämfört med tunnelbanan.
Citera
2015-01-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Citybanan är toppen och det lär bli mycket trevligare att pendla i Stockholm när den är klar, det finns dock inga planer från SL att öka antalet avgångar mot idag. Inte ens i rusningstid fylls vagnarna i dagsläget, det är en löjligt låg beläggning jämfört med tunnelbanan.
Finns ju en anledning till det.. Bor 5min med buss ifrån pendeln, 15min från tunnelbanan och jag väljer tuben alla dagar i veckan. SL är ju också det enda företag som har som mål att dubbla antalet resenärer till 2025 (eller något sådant) men ändå väljer att dra in tusentals bussavgångar i västerort.
Citera
2015-02-01, 11:48
Medlem
hazzos avatar
Ett trevligt men lite bortglömt område. Få invandrare, många äldre o unga. Bra läge mittemellan Älvsjö pendeltågsstation o tunnelbanan vid Telefonplan. Solbergaskogen är en trevlig oas som är lätt att nå från hela stadsdelen. Perfekt förort för den naturintresserade. Det enda negativa är att skolan funkar rätt dåligt, beroende på att grannstadsdelen Västberga, har en flyktingförläggning vars ungar går där.

Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Solberga - Vad har vi att säga om detta område?
Citera
2015-02-02, 09:45
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Finns ju en anledning till det.. Bor 5min med buss ifrån pendeln, 15min från tunnelbanan och jag väljer tuben alla dagar i veckan. SL är ju också det enda företag som har som mål att dubbla antalet resenärer till 2025 (eller något sådant) men ändå väljer att dra in tusentals bussavgångar i västerort.

Mig veterligen var det Arriva som drog in avgångarna då efterfrågan inte var hög nog, tror SL var lika snopna själva att deras anbudsupplägg även skulle användas för att reducera avgångar.

Antalet resenärer ökar stadigt för varje trafikslag så det är nog inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in