2009-01-02, 17:04
Medlem
Har planer att flytta till Stockholm men då i en lägenhet som hyrs ut andra hand. Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag vill bo. Helst centralt i ett fint område. Har alltid gillat Söder och Djurgården och så Betalar max 5000 i hyra, behöver bara en enkel etta. Har kollat blocket och hittat fina lägenheter men vad säger ni flashbackare, något område ni tycker är bra och prisvärt?
Citera
2009-01-02, 17:27
Medlem
csts avatar
Innanför tullarna skiljer det inte så mycket, det är ändå nära till allt. Att bo på Djurgården verkar krångligt ur flera aspekter, dels existerar knappt någon kommunaltrafik, så bil är ett måste. Sen tror jag inte heller att det finns många lägenheter att hyra där, iaf inte så små.

Östermalm/Gärdet är lugnt och trevligt samt nära ner till "city". Hyrorna på Östermalm kan vara hutlöst dyra, men uppe på Gärdet finns det prisvärda lägenheter.

Vasastan är också trevligt, lite mer "off" skulle jag nog beskriva det. Dock inget fel på det.

Kungsholmen är även det trevligt, om än stort. Runt omkring Fridhemsplan finns det bra förbindelser men kan vara ganska stökigt på nätter och helger.

Beroende av var på söder du bor så kan det antingen vara hektiskt eller i princip dött. Finns både bättre och sämre områden.

Det är bara din hyra som sätter gränser, dock bör du kanske inte vänta dig några palats för 5k i månaden.
Citera
2009-01-02, 17:35
Medlem
Tack! Nej absolut inte, jag är nybliven student och vill bara he en enkel lägenhet som är innanför tullarna somsagt. Gärdet låter helt klart intressant även om jag bara lyckats hitta lägenheter över min budget (ligger runt 8k). Finns det något mer ställe än blocket och hyralya som någon kan rekommendera ?
Citera
2009-01-02, 17:35
Medlem
Om du vill ha det mesta inom gångavstånd och gillar lite liv och rörelse så är såklart innerstaden ett bra val.

Om du hellre vill bo där det är lite lugnare och ha nära till naturen (och då kan tänka dig ett boende utanför tullarna), så skulle jag nog rekommendera Hammarbyhöjden/Björkhagen. Där har du bra kommunikationer - tunnelbanan tar bara några minuter in till Söder (som du nämnde), men ändå är det lugnt och Nackareservatet når du inom några minuters promenad.

Om du skriver lite mer om vad du vill bo i för typ av område (alltså vad du gillar/ogillar), så kanske jag kan komma med fler förslag
Senast redigerad av Fellun 2009-01-02 kl. 17:38.
Citera
2009-01-02, 17:40
Medlem
Jag gillar somsagt att röra mig i "stan" och runt Söder,Östermalm. Det känns helt enkelt bäst för mig även om jag somsagt inte har oändligt med pengar att röra mig med men en enkel 1:a funkar bra.
Citera
2009-01-02, 17:45
Medlem
Snurrens avatar
Om du söker via Blocket så måste du vara fruktansvärt snabb. Förbered ett dokument om dig själv, gärna med foto. När du sedan ser en annons så kolla om det finns ett telefonnummer, då ringer du omedelbart även om det är tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Samtidigt (du har väl simultankapacitet?) så slänger du iväg ditt förberedda dokument.

Så när/om du kommer fram till telefonen så säger du att "jag har/ska just skicka en presentation av mig själv och jag är jätteintresserad". Det är jättesvårt att få riktiga andrahandskontrakt i innerstan.

Det kan vara svårt att få tag på något om man inte är på plats, så du kanske kan börja med att hyra ett rum någon månad, det är lättare.

Parallellt kan du sätta in en annons själv också för många som vill hyra ut bävar för alla 500 mailen/telefonsamtalen som blir resultatet av en annons,

Någonstans är finns en tråd om ett blufföretag som påstår sig förmedla lägenhetskontrakt, men det är ren "scam" . Kommer inte ihåg vad det hette dock, men man uppmanades SMS:a ett nummer som kostar 50 kr. Undvik!
Citera
2009-01-02, 18:42
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
Har planer att flytta till Stockholm men då i en lägenhet som hyrs ut andra hand. Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag vill bo. Helst centralt i ett fint område. Har alltid gillat Söder och Djurgården och så Betalar max 5000 i hyra, behöver bara en enkel etta. Har kollat blocket och hittat fina lägenheter men vad säger ni flashbackare, något område ni tycker är bra och prisvärt?

Jag hjälpte nyligen en kompis att leta andrahands lägenhet i Stockholm och då bland annat i innerstan.

Kan säga ganska direkt att för 5000kr hittar du nog ingen lägenhet för i innerstan och dom som finns försvinner jäkligt snabbt.
Citera
2009-01-02, 18:44
Medlem
TheWickerMans avatar
Det bästa är att annonsera själv på Blocket (och andra sajter) och berätta att man är jätteskötsam, och gärna ha referenser.

Att svara på annonser på Blocket är döfött. De som lägger ut attraktiva lägenhetsannonser brukar få hundratals svar.

Man får utgå från att man får vara glad om man över huvud taget hittar NÅNTING någorlunda nära stan.
Citera
2009-01-02, 19:05
Medlem
Vad finns det för andra sajter? Jo ska ta och göra det, men det kan ju inte vara omöjligt att hitta.
Citera
2009-01-03, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice

Seriöst så kan du säkert få tag på t ex 25 kvm i andrahand på söder för 4-5 tusen, men jag skulle då inte kalla det prisvärt...
Och om du bor precis utanför tullarna kommer du nog ner lite i pris, hittar fler möjliga lägenheter(www.bostaddirekt.com hade 2 lägenheter inom tullarna....), och förlorar inte så mycket i t ex restid till stan/skola.
Citera
2009-01-03, 23:44
Medlem
jerkuss avatar
Mitt tips till alla som söker boende i Stockholm är ur trevlighetssynpunkt Reimersholme. Världens mysigaste lilla ö, precis bredvid Hornstull (d.v.s centralt) men aldrig bråkigt och högljutt. Själv har jag en liten brygga utanför ytterdörrn som är alldeles utmärkt för badande på sommarn, och hur mycket sådana bostäder kan man hitta i Stockholms innerstad? Leta på Reimers!
Citera
2009-01-04, 21:16
Medlem
Jerkus

Hyr ut ett rum åt mig då Nej men det verkar jävligt fint helt klart, var dock dåligt med lägenheter där för uthyrning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in