2015-01-23, 00:22
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Självklart glömmer jag inte tunnelbanan, perfekt med raka vägen till universitetet samt 10 min till Söder. Jag är dock också ute efter hyfsade tvärförbindelser till andra röda linjen samt till pendel, och det verkar vara drygt 10 minuter med buss till respektive och det är ett stort plus.

Jag har aldrig haft några problem att ta mig hem sent på kvällarna i någon förort, sunt förnuft funkar nästan alltid. Hade såklart helst bott i stan, men det är som sagt inget alternativ med gällande priser.
Ja, det är någon kilometer över till Mälarhöjden.. Du, kolla på Mälarhöjden. I mitt tycke en väldigt trevlig förort även om det är s a s den sista utposten mot pärlbandet av ghetton längs röda linjen. Klubbbacken är fint som snus. Hur priserna är jmf med Fruängen vet jag inte, men garanterat lägre än hipsterträsket Kransen, Aspudden osv.
Citera
2015-01-23, 00:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Glöm inte tunnelbanan! Jag tror Fruängen är nästa surdegsghetto, om det inte redan blivit det. Ligger klart bra till.

Säkert, men själv tänker jag mest på tratten och finkel...

https://www.youtube.com/watch?v=WmewXrl4uAY
Citera
2015-01-23, 00:43
Medlem
Tellics avatar
Vad säger vi om Solberga vid Älvsjö? Har hört gott om det.
Citera
2015-01-23, 08:41
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Villorna i Spånga tycker jag är ganska dyra nu, åtminstone i de trevligare delarna (typ Solhem). Bekanta köpte hus där för ett år sen eller så och de fick betala en bit över sex miljoner.

Det är fan sjukt när folk betalar över sex miljoner för att bo i fucking Spånga?! Usch. Har varit där rätt mkt pga kundbesök och jag vet inte vad jag skulle hitta på att säga för positivt om stället. Kanske att man kan relativt fort åka därifrån...?
Citera
2015-01-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är fan sjukt när folk betalar över sex miljoner för att bo i fucking Spånga?! Usch. Har varit där rätt mkt pga kundbesök och jag vet inte vad jag skulle hitta på att säga för positivt om stället. Kanske att man kan relativt fort åka därifrån...?

Jag tycker det är helt sinnes att folk kan betala flera miljoner för en sketen lgh inne i sthlm city bland avgaser och råttor. Nej city är förjävla överskattat helt enkelt
Senast redigerad av MildaMakaroner 2015-01-23 kl. 10:59.
Citera
2015-01-23, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Jag tycker det är helt sinnes att folk kan betala flera miljoner för en sketen lgh inne i sthlm city bland avgaser och råttor

Det är inte frågan om att betala miljoner. Det är frågan om att betala räntan på miljoner. Stor skillnad.

Men jag håller med. Ur ett strikt boendeperspektiv borde priserna vara lägst i innerstaden med allt buller och alla avgaser.
Citera
2015-01-23, 11:02
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ja, det är någon kilometer över till Mälarhöjden.. Du, kolla på Mälarhöjden. I mitt tycke en väldigt trevlig förort även om det är s a s den sista utposten mot pärlbandet av ghetton längs röda linjen. Klubbbacken är fint som snus. Hur priserna är jmf med Fruängen vet jag inte, men garanterat lägre än hipsterträsket Kransen, Aspudden osv.

Mälarhöjden är superfint, inte så mycket lägenheter till salu där den senaste tiden bara.. Någon som har kommentarer om Hägerstensåsen?
Citera
2015-01-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte frågan om att betala miljoner. Det är frågan om att betala räntan på miljoner. Stor skillnad.

Men jag håller med. Ur ett strikt boendeperspektiv borde priserna vara lägst i innerstaden med allt buller och alla avgaser.

Fast nu vill ju många bo i levande stadsmiljöer med tät och varierad bebyggelse, lokaler i bottenplanen och bostäder och arbetsplatser blandat. Tyvärr bygger man inte så längre fastän man borde med tanke på efterfrågan. Istället fortsätter man att strössla ut punkthus i spenaten, stänga in kommersen i köplador och bygga motorvägar däremellan. Vi har inte byggt stad sedan 20-talet. Sedan har vi nimbyegoisterna som överklagar allt och som gör det omöjligt att omvandla förorten till stad, även när den ligger ett stenkast från innerstan t.ex. som i Hammarby. De är i minoritet men missbrukar systemet till sin fördel. Nåväl, nu blev det off topic...
Citera
2015-01-23, 11:23
Medlem
Om vi pratar röda linjen sydvästlig riktning så tycker jag att Bredäng är bättre än ryktet. Byggdes precis innan miljonprogrammet och har högre kvalitet i arkitektur och stadsplanering. Jag skulle naturligtvis mycket hellre bo i innerstadsliknande miljöer som Kransen eller Aspudden men om man har begränsad ekonomi så kan det vara idé att kolla upp Bredäng. Axelsberg är ett annat ok alternativ i prisläget mellan Aspudden och Bredäng.
Citera
2015-01-23, 11:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Fast nu vill ju många bo i levande stadsmiljöer med tät och varierad bebyggelse, lokaler i bottenplanen och bostäder och arbetsplatser blandat. Tyvärr bygger man inte så längre fastän man borde med tanke på efterfrågan. Istället fortsätter man att strössla ut punkthus i spenaten, stänga in kommersen i köplador och bygga motorvägar däremellan. Vi har inte byggt stad sedan 20-talet. Sedan har vi nimbyegoisterna som överklagar allt och som gör det omöjligt att omvandla förorten till stad, även när den ligger ett stenkast från innerstan t.ex. som i Hammarby. De är i minoritet men missbrukar systemet till sin fördel. Nåväl, nu blev det off topic...

Det stämmer, men ur ett strikt hälsoperspektiv så borde priserna vara lägre och populariteten mindre. Vissa debattörer hävdar att förorten är ett så dåligt ställe att bo på, men jag håller inte alls med där. Förorten har stora kvalitéer och det är synd att inte alla ser det.
Citera
2015-01-23, 12:01
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Om vi pratar röda linjen sydvästlig riktning så tycker jag att Bredäng är bättre än ryktet. Byggdes precis innan miljonprogrammet och har högre kvalitet i arkitektur och stadsplanering. Jag skulle naturligtvis mycket hellre bo i innerstadsliknande miljöer som Kransen eller Aspudden men om man har begränsad ekonomi så kan det vara idé att kolla upp Bredäng. Axelsberg är ett annat ok alternativ i prisläget mellan Aspudden och Bredäng.

Jag håller med, jag jobbar en del i Bredäng och det har oförtjänt dåligt rykte. En del alkisar och stökiga ungdomsgäng, men det är för det mesta hur lugnt som helst. Känns som att andelen bostadsrätter är förhållandevis låg bara?
Citera
2015-01-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det stämmer, men ur ett strikt hälsoperspektiv så borde priserna vara lägre och populariteten mindre. Vissa debattörer hävdar att förorten är ett så dåligt ställe att bo på, men jag håller inte alls med där. Förorten har stora kvalitéer och det är synd att inte alla ser det.

För mig är det för dyrt att bo i förorten. Bara pendlingstiden blir många fina tusenlappar i månaden. Sen tillkommer de extra taxiresorna och det ökade bilkravet. Totalt blir det billigare för mig att bo i stan än i förorten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in