2015-02-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Mig veterligen var det Arriva som drog in avgångarna då efterfrågan inte var hög nog,
Skitsnack från Arriva för att tjäna mer stålers på att packa folk som sillar.. Det åkte aldrig tomma bussar, åtminstone inte på linjen jag åker med dagligen olika tider på dygnet.
Citat:
tror SL var lika snopna själva att deras anbudsupplägg även skulle användas för att reducera avgångar.
Borde det inte gå att göra en ny upphandling då Arriva frångått avtalet? Skriver inte SL in i avtalen antalet avgångar osv. som upphandlningen var för?
Citat:
Antalet resenärer ökar stadigt för varje trafikslag så det är nog inget problem.
Kan garantera dig att många i västerort börjat ta bilen oftare än tidigare iom. detta. Själv sett folk gå hem och hämta bilen efter att ännu en fullsmockad buss rullat förbi.. Sen handlar inte det hela om att alltid köra med proppfulla bussar, nöjdkundindex är något SL inte ligger särskilt bra till på i undersökningar. http://www.svd.se/naringsliv/missnojet-med-sj-och-sl-vaxer_6684566.svd

Min poäng med det hela är att man bör se över hur kollektivtrafiken i området fungerar noga om man tänkt nyttja det och inte åka bil hela tiden. Något som på pappret ser ut att vara 20min till centralen kan i själva verket vara 35-45min.
Citera
2015-02-07, 03:39
Medlem
Tellics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Ett trevligt men lite bortglömt område. Få invandrare, många äldre o unga. Bra läge mittemellan Älvsjö pendeltågsstation o tunnelbanan vid Telefonplan. Solbergaskogen är en trevlig oas som är lätt att nå från hela stadsdelen. Perfekt förort för den naturintresserade. Det enda negativa är att skolan funkar rätt dåligt, beroende på att grannstadsdelen Västberga, har en flyktingförläggning vars ungar går där.

Fruängen? Ser att de har byggt lite nytt intill motorvägen.... vad vet vi om detta området då?
Citera
2015-02-08, 11:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Fruängen? Ser att de har byggt lite nytt intill motorvägen.... vad vet vi om detta området då?

Fruängen är på god väg att gentrifieras. Ett nybygge vid det gamla mentalsjukhuset har lyft området samt även andra nybyggda områden vilket gjort att populationen förändrats till det bättre. Däremot har inte utbudet på varor och tjänster hängt med riktigt.

Något man bör tänka på är att drägg i högre grad samlas vid knutpunkter än vid stationer innan (om man ser till tunnelbanelinjen). Detta gör att stationerna precis innan Fruängen (Västertorp och Hägerstensåsen) i mycket högre grad är lugnare och snäppet trevligare.

Tidningen Liljeholmen/Älvsjö har för övrigt precis haft en artikeln om närförorter:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/gentrifiering-pagar-priserna-stiger-nar-allt-ska-vara-som-innerstan/aRKobc!wT1jgCZ3mXbGg5gfp5Pf1w/

...dessa artiklar ska man dock ta med en stor nypa salt även om prisutvecklingen 2014 låg på +21% per kvm i Fruängen.
Citera
2015-02-08, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något man bör tänka på är att drägg i högre grad samlas vid knutpunkter än vid stationer innan (om man ser till tunnelbanelinjen). Detta gör att stationerna precis innan Fruängen (Västertorp och Hägerstensåsen) i mycket högre grad är lugnare och snäppet trevligare.

Nu fattar jag inte. Om drägg dras till knutpunkter så borde Västertorp och Hägerstensåsen dra till sig mer drägg än Fruängen eftersom de är närmare knutpunkten, som är Liljeholmen. Fruängen är ju så långt från närmaste knutpunkt på den linjen det går att komma, vilket enligt din logik skulle göra det som lugnast där.
Citera
2015-02-08, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Nu fattar jag inte. Om drägg dras till knutpunkter så borde Västertorp och Hägerstensåsen dra till sig mer drägg än Fruängen eftersom de är närmare knutpunkten, som är Liljeholmen. Fruängen är ju så långt från närmaste knutpunkt på den linjen det går att komma, vilket enligt din logik skulle göra det som lugnast där.

Tunnelbanenätet är inte den enda faktorn som räknas.
Citera
2015-02-08, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blumenkrieg
Tunnelbanenätet är inte den enda faktorn som räknas.

Och vilket annat trafikslag gör att Fruängen skulle ligga närmare en knutpunkt än Västertorp och Hägerstensåsen?
Citera
2015-02-08, 19:45
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Skitsnack från Arriva för att tjäna mer stålers på att packa folk som sillar.. Det åkte aldrig tomma bussar, åtminstone inte på linjen jag åker med dagligen olika tider på dygnet.

Borde det inte gå att göra en ny upphandling då Arriva frångått avtalet? Skriver inte SL in i avtalen antalet avgångar osv. som upphandlningen var för?

Kan garantera dig att många i västerort börjat ta bilen oftare än tidigare iom. detta. Själv sett folk gå hem och hämta bilen efter att ännu en fullsmockad buss rullat förbi.. Sen handlar inte det hela om att alltid köra med proppfulla bussar, nöjdkundindex är något SL inte ligger särskilt bra till på i undersökningar. http://www.svd.se/naringsliv/missnojet-med-sj-och-sl-vaxer_6684566.svd

Min poäng med det hela är att man bör se över hur kollektivtrafiken i området fungerar noga om man tänkt nyttja det och inte åka bil hela tiden. Något som på pappret ser ut att vara 20min till centralen kan i själva verket vara 35-45min.

Det var inget fel på avtalet, rimligen bör entreprenören som får betalt per resenär även få reglera trafiken själva.

Kundnöjdhet är knepigt, trafiknämndens verksamhetsberättelse rapporterar en ökning under 2013 från 73 till 74%. Antal resenärer bara ökar också, hur 2014 blev kommer väl snart ut men jag skulle inte tro att det har minskat. För övrigt tror jag Arriva har ordentliga ekonomiska incitament för att uppnå hög kundnöjdhet, då det är ett av SLs största fokusområden nuförtiden.

En god kollektivtrafik gynnar många, men att köra turer med att köra turer som det inte finns underlag för ger dålig valuta för skattebetalarnas pengar.
Citera
2015-02-08, 20:09
Medlem
Citat:
En god kollektivtrafik gynnar många, men att köra turer med att köra turer som det inte finns underlag för ger dålig valuta för skattebetalarnas pengar.
Tänker inte argumentera med dig mer utan råder dig att åka buss i västerort numer i rusningstrafik och uppleva det själv, pusspårej
Citera
2015-02-09, 14:29
Medlem
Vi kollar runt lite på större lägenhet och med vår budget så måste vi flytta oss lite längre utåt för att ha råd med större. Hur är läget i Kungsängen? Har hört väldigt blandade budskap, vissa säger att det är lugnt och trevligt och andra att det är mycket kriminalitet och lite "ghetto". Har aldrig hängt där i krokarna så har ingen uppfattning själv.

Tacksam för svar!
Citera
2015-02-10, 00:31
Medlem
Claysons avatar
Bor på Gärdet och kan varmt rekommendera detta område, helt fantastiskt faktiskt.
Citera
2015-02-10, 17:05
Medlem
Hur är det att bo i Hökarängen? Tycker att det ser fint ut, lite charmigare bebyggelse än det som byggdes senare under miljonprogrammet...
Citera
2015-02-14, 11:34
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Tänker inte argumentera med dig mer utan råder dig att åka buss i västerort numer i rusningstrafik och uppleva det själv, pusspårej

Bra svar. Ja vi går vidare med att anta att bussbolagen i västerort inte vill tjäna pengar då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in