2015-01-13, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellic
Tack för alla svaren, och speiellt detta jag citerar.

Vi har nu höjt budgeten till 2,5 - 2,8 mkr och kan tänka oss en trea.
Ett område vi nu hittat ett nyproduktionsområde är Skärholmen, inte långt i från t-banan.
Slutpriserna här för tvåor och treor ligger runt 1,5 till 2,0 så det känns lite skumt att kanske köpa något för mycket mer. Är risken att man kanske går med förlust? Eller tvärtom - kanske med vinst p.g.a. att det är en av få nyproduktioner i området?

Vad vet ni om Skärholmen? Kan det funka? Eller är det sunkigt och mycket kriminalitet som jag hört... ?

Har bott i söderort sedan sent 90-tal (Midsommarkransen, Aspudden) och kan röda linjen söderut bra.

Jag skulle aldrig köpa i Skärholmen. Jag säger: köp inte längre ner än Mälarhöjden på Norsborgslinjen medan Fruängenlinjen är OK ända ut.

Fruängen har byggt ett stort nytt område har jag sett, men vet inget mer om det.
Senast redigerad av Kacki 2015-01-13 kl. 05:22.
Citera
2015-01-13, 10:09
Medlem
MsDoubelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Har bott i söderort sedan sent 90-tal (Midsommarkransen, Aspudden) och kan röda linjen söderut bra.

Jag skulle aldrig köpa i Skärholmen.
Jag säger: köp inte längre ner än Mälarhöjden på Norsborgslinjen medan Fruängenlinjen är OK ända ut.

Fruängen har byggt ett stort nytt område har jag sett, men vet inget mer om det.
Håller helt med. Har bott i Skärholmen och det var det värsta jag gjort. Bodde på en kompis soffa typ 3 nätter i veckan bara för jag inte ville åka hem. Skitäckligt och ganska bråkigt. Tror inte det hjälper att bygga nytt för det fanns en del ganska nybyggda områden där jag bodde också men alla drabbas ju av samma och måste gå av vid samma t-bana, åka samma buss etc. Inne i huset kan det ju va fint, men det spelar ju ingen roll om man blir rånad eller överfallen på vägen dit/hem.

Mälarhöjden verkar vara helt annorlunda isf. Har inte bott där men har varit där en del och det är stor skillnad jämfört med Skärholmen. Brukade träna i fruängen förut och det kändes helt ok. Inte så snyggt kanske, men lugnt och så. Man såg en del barn ute också.

Jag tycker barn kan vara en ganska bra måttstock. Om man ser många barn som är ute och som inte verkar vara några stackars ligistungar utan vanliga barn med ok föräldrar, så betyder det oftast att området är ok. Har själv bott och åkt mycket utmed gröna norrut. Fram till brommaplan är det ju ganska dyrt men det finns flera områden efter det som är säkra och väldigt lite bråk men som är ganska ok i pris. Typ Blackeberg har blivit mycket bättre än för några år sedan.
Citera
2015-01-13, 14:16
Medlem
Citat:
Tack för alla svaren, och speiellt detta jag citerar.

Vi har nu höjt budgeten till 2,5 - 2,8 mkr och kan tänka oss en trea.
Ett område vi nu hittat ett nyproduktionsområde är Skärholmen, inte långt i från t-banan.
Slutpriserna här för tvåor och treor ligger runt 1,5 till 2,0 så det känns lite skumt att kanske köpa något för mycket mer. Är risken att man kanske går med förlust? Eller tvärtom - kanske med vinst p.g.a. att det är en av få nyproduktioner i området?

Vad vet ni om Skärholmen? Kan det funka? Eller är det sunkigt och mycket kriminalitet som jag hört... ?

Det jag kan säga direkt till er; Priserna följer ALLTID områdets status och trygghetskänsla.
Hittar ni alltså ett lågt prissatt område kan jag lova att man inte vill släppa ut flickvännen på kvällen.

Har arbetat med fastigheter i Skärholmen och kan säga att jag ALDRIG I HELA MITT LIV skulle välja att flytta dit. Mängden skit man fick se och vara med om där är omöjlig att räkna. Och då har jag ändå bott i Malmö...

Välj ett annat område.
Citera
2015-01-13, 15:25
Medlem
Vill slå ett slag för Spånga, det är nog rätt prisläge för dig. Underskattat ställe. Lugnt, rätt fina gamla hus och bra kommunikationer med pendeltåg - 3 min till Sumpan, 6 min till Odenplan (i framtiden) och 9 min till T-centralen. Visst, pendeln är opålitlig vintertid för tillfället men kommer bli mycket bättre när citytunneln är klar om två år. Jag tror mkt på att bo vid pendeltågsstationer i framtiden, det är betydligt mer effektivt än t-banan och kommer att bli bättre med fler avgångar osv i framtiden. Skulle du köpa i Rissne som vissa föreslår hamnar du genast 15 min från T-centralen med en rätt deppig t-banefärd.

Samma sak gäller väl egentligen för Stuvsta söder om stan, men Spånga känns mer centralt i och med närheten till trevliga Sumpan. Även Huddinge C är ok tycker jag.

Dessa ställen är ljusår bättre än Skärholmen om du frågar mig.
Citera
2015-01-17, 13:49
Medlem
Tellics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Vill slå ett slag för Spånga, det är nog rätt prisläge för dig. Underskattat ställe. Lugnt, rätt fina gamla hus och bra kommunikationer med pendeltåg - 3 min till Sumpan, 6 min till Odenplan (i framtiden) och 9 min till T-centralen. Visst, pendeln är opålitlig vintertid för tillfället men kommer bli mycket bättre när citytunneln är klar om två år. Jag tror mkt på att bo vid pendeltågsstationer i framtiden, det är betydligt mer effektivt än t-banan och kommer att bli bättre med fler avgångar osv i framtiden. Skulle du köpa i Rissne som vissa föreslår hamnar du genast 15 min från T-centralen med en rätt deppig t-banefärd.

Samma sak gäller väl egentligen för Stuvsta söder om stan, men Spånga känns mer centralt i och med närheten till trevliga Sumpan. Även Huddinge C är ok tycker jag.

Var på visning på Skärholmen nyligen, helt nybyggda lägenheter "Sjöblick" - hyffsat fina, men området asså - det var ju ingen höjdare direkt.

Närmre stan, Midsommar-Hägersten-Årsta-Liljeholmen då? En hyffsad tvåa 45 - 55 kvm - vad ligger en bra deal respektive dålig (ungefär) på om lägenheten är fräsch och då?
Citera
2015-01-17, 14:33
Medlem
Citat:
Närmre stan, Midsommar-Hägersten-Årsta-Liljeholmen då? En hyffsad tvåa 45 - 55 kvm - vad ligger en bra deal respektive dålig (ungefär) på om lägenheten är fräsch och då?

Oj, nu ställer du en fråga som är omöjlig att ge svar på.

Vilket av områdena?
Är det 45 kvm eller 55kvm?
Vad är "fräsch", fräsch orenoverad, renoverad i äldre hus eller nyprod.?
Är avgiften 1000kr/mån eller 5000kr/mån?
Balkong?
BV eller vindsvåning?
osv osv

Som du märker finns en hel del som man måste veta för att kunna göra en bra bedömning... Varje lägenhet är unik.
Citera
2015-01-17, 16:24
Medlem
mteds avatar
Citat:
Var på visning på Skärholmen nyligen, helt nybyggda lägenheter "Sjöblick" - hyffsat fina, men området asså - det var ju ingen höjdare direkt.

Som Playtime1 är inne på får du nog specificera dig mer än sådär om du vill ha ett bra svar. Men som tumstock kan du nog räkna på ett kvadratmeter pris på runt 55000 i exempelvis Midsommarkransen/Telefonplan för en "fräsch" tvåa på runt den storleken.
Senast redigerad av mted 2015-01-17 kl. 16:31.
Citera
2015-01-18, 15:44
Medlem
Citat:

Vad har Skärholmen med Spånga att göra? Helt olika delar av stan och helt olika typ av områden. Spånga/Bromsten är mycket trevligare men ungefär lika billigt.
Citera
2015-01-18, 15:47
Medlem
Citat:
Vad har Skärholmen med Spånga att göra? Helt olika delar av stan och helt olika typ av områden. Spånga/Bromsten är mycket trevligare men ungefär lika billigt.

Oj läste fel. Du har rätt om Skärholmen, undvik. Kolla upp pendeltågsstationerna som jag listade tidigare. Liljeholmen-Hägersten är rätt trevligt men inte prisvärt i dagsläget. Kransen är nästan lika dyrt som innerstan.
Citera
2015-01-18, 16:32
Medlem
krss avatar
Citat:

Inget fel på att bo längs pendeln så länge man inte behöver ta buss till stationen. Men det kommer inte inom ske någon nämnvärd skillnad i antal avgångar inom snar framtid, det är långt dit.

Just Spånga tycker jag kan vara fint med. Vilka områden skulle du rekommendera?
Senast redigerad av krs 2015-01-18 kl. 16:35.
Citera
2015-01-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Inget fel på att bo längs pendeln så länge man inte behöver ta buss till stationen. Men det kommer inte inom ske någon nämnvärd skillnad i antal avgångar inom snar framtid, det är långt dit.

Just Spånga tycker jag kan vara fint med. Vilka områden skulle du rekommendera?

2017 är citybanan klar och då ska antalet avgångar öka vad jag sett. Idag är det 15-minuterstrafik från stationer som Spånga, troligen blir det 10-minuterstrafik när citybanan öppnar och då kan pendeln konkurrera med t-banan. Särskilt som man även planera införa nattrafik på helgerna.

Alla områden kring Spånga station är bra. Bromstens industriområde är inte så kul kanske men det ska ju göras om till en helt ny stadsdel med börjar nästa år.
Citera
2015-01-19, 13:42
Medlem
Citat:
Alla områden kring Spånga station är bra. Bromstens industriområde är inte så kul kanske men det ska ju göras om till en helt ny stadsdel med börjar nästa år.
Mja, på "fel" sida av spåret skulle jag inte vilja bo, alltså Bromsten sidan. Alldeles för nära Rinkeby och Tensta, mycket personrån i anslutning till kyrkogården och Spånga IP. Bromstens industriområde är en soptipp enligt mig, bra att de tar tag i det.

Men håller med dig i övrigt, Spånga på andra sidan av spåret är helt okej, speciellt prismässigt. Lite tråkigt centrum men så är det ju överallt. Finns Nordea, Handelsbanken, gym, vårdcentral, ICA, skräddare, kiosker osv. vilket är bra dock. Lidl ligger precis ned för gatan också om man vill handla billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in