2015-01-22, 11:24
Medlem
LeifD2s avatar
Varifrån kommer uppgiften att Ebbe C och Bertil Wedin skulle känna varandra?

Jag vill minnas att jag läst någonstans att dom stött på varandra vid ett par tillfällen (tidigt, mitten på 1970-talet), men inte mer än så. Det är dock inte alls omöjligt att jag blandar ihop figurerna.

Kopplingar mellan S och nassar, som ju har ventilerats lite lätt i tråden på senare tid, sträcker sig tillbaka till 1930-talet. Kopplingen var ideologisk. Det fanns också starka motsättningar mellan S och nazsi-Tyskland, men dom genemsamma faktorerna har av naturliga skäl tystats ned.
Någon ny generation som förvaltade det här arvet kom aldrig men det är i den här kopplingen vi måste se Åk J Ek och hans bravader.

När det gäller MOP dock så är det nog lite som en lök:
- Anstiftare (i den gruppen är alla väl införstådda med verksamheten och motivet)
- Planerare (i den här gruppen vet inte alla allt)
- Operatörer ( i den här gruppen vet inte heller alla allt)

Samma person kan ingå i flera grupper. Det är lätt att gå vilse. Ta en sådan snubbe som CGÖ. Han och Grundborg kan ha getts möjligheter via televerket radio att avlyssna OPs telefon. Men behöver ju inte ha vetat varför. Likadant med mordvapnet (som jag tror kom från CGÖ). Han behöver inte ha vetat vad det skulle användas till, men skulle ju knappast klaga när han upptäckte det. Tvärtom. Nu finns det inga bevis alls på att CGÖ var inblandad i MOP, bara lite indicier. Men jag tog han som ett exempel då han ofta figurerar som misstänkt.

Dom mest intressanta delarna är fortfarande i dunkel. Kontakter mellan B. Wedin och Klöverknekt, fanns det och hur? Ebbe C? Vem stog bakom Hans Holmér, egentligen? Kontakter mellan förmögna svenskar (även utomlands) och blåbrun höger i Sverige? Och deras kontakter med säkerhetstjänsterna. En jäkla soppa. Men en hel del har ändå kommit fram. Mycket intressant.
Citera
2015-01-22, 11:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Jag vill minnas att jag läst någonstans att dom stött på varandra vid ett par tillfällen (tidigt, mitten på 1970-talet), men inte mer än så. Det är dock inte alls omöjligt att jag blandar ihop figurerna.

Kopplingar mellan S och nassar, som ju har ventilerats lite lätt i tråden på senare tid, sträcker sig tillbaka till 1930-talet. Kopplingen var ideologisk. Det fanns också starka motsättningar mellan S och nazsi-Tyskland, men dom genemsamma faktorerna har av naturliga skäl tystats ned.
Någon ny generation som förvaltade det här arvet kom aldrig men det är i den här kopplingen vi måste se Åk J Ek och hans bravader.

När det gäller MOP dock så är det nog lite som en lök:
- Anstiftare (i den gruppen är alla väl införstådda med verksamheten och motivet)
- Planerare (i den här gruppen vet inte alla allt)
- Operatörer ( i den här gruppen vet inte heller alla allt)

Samma person kan ingå i flera grupper. Det är lätt att gå vilse. Ta en sådan snubbe som CGÖ. Han och Grundborg kan ha getts möjligheter via televerket radio att avlyssna OPs telefon. Men behöver ju inte ha vetat varför. Likadant med mordvapnet (som jag tror kom från CGÖ). Han behöver inte ha vetat vad det skulle användas till, men skulle ju knappast klaga när han upptäckte det. Tvärtom. Nu finns det inga bevis alls på att CGÖ var inblandad i MOP, bara lite indicier. Men jag tog han som ett exempel då han ofta figurerar som misstänkt.

Dom mest intressanta delarna är fortfarande i dunkel. Kontakter mellan B. Wedin och Klöverknekt, fanns det och hur? Ebbe C? Vem stog bakom Hans Holmér, egentligen? Kontakter mellan förmögna svenskar (även utomlands) och blåbrun höger i Sverige? Och deras kontakter med säkerhetstjänsterna. En jäkla soppa. Men en hel del har ändå kommit fram. Mycket intressant.

Personen som gav Holmer makt var Palme. Olof som satte honom som chef för SÄPO.

Samma Holmer som tillsammans med Ebbe räddade honom politiskt vid ett flertal tillfällen. Samma Holmer som sagt att Palme uppskattade honom och att han uppskattade Palme. Tro fan.

Där jag inte kan se HH som anstiftare eller deltagare till ett mord. Ett mord som hugger av den handen som föder en makthungrig med makt.

Det är ologiskt.

Men där bruna element omhuldades av samma Holmer. Där dessa krafter anlitades i ett annat sammanhang och syfte som inte brydde sig om politisk hemvist. Där deras åsikter rent av var en fördel i ett nationalistiskt sammanhang.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-22 kl. 11:45.
Citera
2015-01-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nja, det passar nog bättre in på Bertil Wedin

Självklart är din tolkning av GKs text korrekt. Men jag menar att texten ska omvärderas, GK har inte tolkningsföreträde.

Det handlar alltså om att en "vittne"som hör av sig till Palmeutredningen om en FN löjtnant han träffat 20 år tidigare och som liknar fantom bilden. Lars Lindh avsmalnande ansikte är mycket likt fantombilden. Bertil Wedin har en kraftigare haka och rundare ansikte. Vore orimligt att någon efter 20 år skulle förknippa Bertil Wedin med fantombilden, Willy Lars Lindh fungerar däremot. Informationen om Kongo , London etc kommer ju inte från vittnet, vittnet har ju saknat kontakt. Utan det är snarare utredarna som identifierat mannen som Bertil Wedin och då lagt till uppgifterna som sedan GK redovisar.
Citera
2015-01-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Edqvists/Borgenstiernas vänskap med Christer Pettersson kände jag inte till. Intressant! På vilket sätt var de vänner? Källa?

Kontakterna bör åtminstånde funnits via Tingström som använde sig av Edqvists/Borgenstierna som juridiskt ombud. Edqvists bok "Land du förskingrade" hittades i husrannsakan hoss Christer Pettersson.
Hur boken hamnade hoss CP vägrar CP att berätta i polis förhör. (detta tycker jag är anmärkningsvärt)

Kopplingen med Tingström används som motiv bild när åklagarna gör resningsansökan om CP till Högsta Domstolen.

Pelle Svensson har i boken "Sanningen om mordet på Olof Palme" pekat ut Edqvist som andlig fader till mordet. Pelle Svensson menar också att Tingström fått hotbrev från Edqvist under den tid Tingsström satt fängslad.

Ovanstående uppgifter är hämtade från Karl Alvar Nilssons bok.

Strax innan Christer Pettersson blir ihjälslagen av marken har han försökt att kontakta Mårten Palme för att träffas. Mårten Palme har då som krav för träff att CP ska erkänna.
Citera
2015-01-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Inte Cypern iofs, men man ska inte heller glömma bort det märkliga förhållandet att Bertil Wedin och Ebbe Carlsson kände varandra sedan långt tillbaks i tiden. Vidare sade sig Bengt Henningsson och Anders Larsson känna BW, så där finns även en koppling till Contra-Stig (vilket Hubbe påpekat tidigare). BW har också sagt sig känna Pierre Schori.

BW:s mest kända bekanting är Craig Williamsson, som i sin tur - i sin då icke avslöjade roll som infiltratör - också hade kontakter med Pierre Schori, Mats Hellström och troligen Bernt Carlsson. Bara kring BW går det att göra ett omfattande sociogram som spänner från högerextrema och rakt in i ett socialdemokratiskt maktcentrum...

Ytterliggare cypern polare till Bertil Wedin kan vara:
Lars Ulfving (skytteföreningen) och diplomaten Gunnar Jarring

https://www.flashback.org/sp51094325
Citera
2015-01-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Enligt Karl N Alvar Nilsson så uppger bröderna Poutiainen att Ebbe Carlsson och Bertil Wedin ska ha sammanträffat. Jag har inte Labyrinten tillgänglig men någon kan väll kontrollera vad som står där?
Citera
2015-01-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Tidigare bombardemang med Sydafrikaspår
Hösten 2013 skrev Garry Coper många och långa inlägg som gick ut på att
Sydafrika låg bakom MOP. Han nämnde då också att han minsann skulle ge
ut en bok om detta. Han hade också en annan käpphäst; en person som då
och då nämns här i tråden var i hans ögon absolut oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Vem var det som var oskyldig enligt Gary Cooper?

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tror det är Jägar-Nisse.

Privatspanaren i Lidköping som skriver en bok om Syd Afrika spåret är såklart intressant eftersom han även intervjuar sina källor. Jag hoppas särskillt på mer information om kuppövningen. Med närhet till Karlsborg och Såtenäs så kan det komma saker med substans. I synnerhet som författaren själv är ett vittne i periferin, tänk om han deltog i övningen!
Citera
2015-01-22, 14:11
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Enligt Karl N Alvar Nilsson så uppger bröderna Poutiainen att Ebbe Carlsson och Bertil Wedin ska ha sammanträffat. Jag har inte Labyrinten tillgänglig men någon kan väll kontrollera vad som står där?
Enl. "Inuti Labyrinten", så kommer uppgiften om EC kontra Wedin från en artikel i SVD 9/6 -88. (sid.6)
Står även om detta i en artikel i tidningen VI , som jag lagt ut på nätet tidigare ( men den är tydligen raderad nu)
Citera
2015-01-22, 14:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Ytterliggare cypern polare till Bertil Wedin kan vara:
Lars Ulfving (skytteföreningen) och diplomaten Gunnar Jarring

https://www.flashback.org/sp51094325

Gunnar Jarring och Bertil Wedin som polare , kom igen nu, inte direkt samma division
Citera
2015-01-22, 14:42
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Gunnar Jarring och Bertil Wedin som polare , kom igen nu, inte direkt samma division
Nu vet jag inte om det denne författare är "vår" BW, men i boken finns en dedikation till just Jarring.
http://www.abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=225983044&searchurl=tn%3Dorienten +genom+vindrutan
Citera
2015-01-22, 14:52
Medlem
bernad_laws avatar
Nu gäller det att skärpa till er, det är för mycket tramsande och personliga vendettor i tråden just nu. /Mod
Citera
2015-01-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Nu vet jag inte om det denne författare är "vår" BW, men i boken finns en dedikation till just Jarring.
http://www.abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=225983044&searchurl=tn%3Dorienten +genom+vindrutan

Det verkar vara fel Wedin. Jarrings författarvän föddes 1915.

http://libris.kb.se/bib/1922401
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in