2015-01-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Tidigare bombardemang med Sydafrikaspår
Hösten 2013 skrev Garry Coper många och långa inlägg som gick ut på att
Sydafrika låg bakom MOP. Han nämnde då också att han minsann skulle ge
ut en bok om detta. Han hade också en annan käpphäst; en person som då
och då nämns här i tråden var i hans ögon absolut oskyldig.

Vem var det som var oskyldig enligt Gary Cooper?
Citera
2015-01-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Du har ju vad jag sett inte kunnat komma med ett enda argument som motsagt det jag framfört.

Du har uppenbart inte förmåga att se vad som är sakargument och vad som inte är det.

Metoden att antyda att det är mystiskt att folk dör i hjärtinfarkt är argumentation i dina ögon men när jag kan visa att de källor du hänvisar till är synnerligen dubiösa och dessutom kopplade i flera fall till kretsar som hatade OP är det inte sakargument.

Sakligt har vi bett om att du skall komma med något konkret som visar att Sydafrikaspåren kan kopplas till mordplatsen och händelserna där eller till alla de märkliga turerna i utredning och mörkläggningar men helt utan framgång och sakligt bemötande eller svar. Istället hänvisar du till obekräftade uppgifter från dubiösa källor. Jag skulle lika gärna kunna hänvisa till tokskallen i lund som gick runt med plakat.

Det enda du kommer med är gamla uppgifter som inte lett vidare där det annonserades nytt och kontroversiellt i marknadsföringen av en bok som ingen har läst. Så långt verkar det vara mera ett verk i klipp- och klistrabranschen helt värdigt DWP:s ande och senaste verk.

Du försöker gång på gång dra växlar på att GK tar upp t ex tredjehandsuppgifter om ett samtal som privatspanare rapporterat. GK hade som uppgift att ta upp allt sådant hur bisarrt och felaktigt det än var. GK verifierar därmed inte alla tips och mer eller mindre välgrundade påståenden eller teorier som förts fram. Om du vill hävda nummerlikheten. Varför har då inte dessa nummer publicerats och kontrollerats öppet under alla dessa år? Jag har frågat den som påstår detta men det visade sig att det var en fråga som denne inte kunde svara på.

Summan av GK är att man kritiserar arbetet i utredningen och tycker att fixeringen vid CP var oförklarlig och märklig och att man anser att polisspår över huvud taget inte utretts seriöst och strukturerat. Flera av dem som deltagit i granskningarna har också helt andra uppfattningar än att det finns substans i Sydafrikaspår faktum är att de nu tror mera på Jallais spår än på något annat och de har tillgång till helt annat materiel än vad allmänheten har.

Jag tror att meningsutbytet är avslutat. I rest my case! Låt den tänkande människorna avgöra.
Citera
2015-01-18, 15:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Jansson
Tänkte ta mig en närmare titt på Stig Engström Vad vet vi om denne herre egentligen?
Egentligen borde du få göra som vi andra och söka via sökfunktionen, uppe till höger i bild. Skriv t ex Skandiamannen, klicka i visa inlägg och varsågod. Men här får du två länkar till inlägg som kanske ger lite kött på benen om Stig Engström, alias Skandiamannen:

https://www.flashback.org/sp51690097

https://www.flashback.org/sp31963927
Citera
2015-01-18, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
OFF-TOPICu kommer aldrig få några vettiga svar från denna person, denna "det".
"Det" angriper på ett nedlåtande och arrogant sätt ALLA som inte delar de "rätta" åsikterna.
"Det" vill nedkämpa ALLA som vill ha en öppen diskussion i denna tråd. END OFF-TOPIC.

SYDAFRIKASPÅRET
Eftersom det finns bevis på att det dåtida Sydafrika agerade med våld på den internationella scenen är det självklart att det finns en möjlig inblandning i MOP.

OP var mycket aktiv i sitt arbete mot Sydafrikas rasistregim och i stödet till det kommunistiska ANC.

Sverige hade stor export till Sydafrika och om jag minns rätt fabriker i Sydafrika och genom stöd till bojkott av Sydafrika fanns det ekonomiska incitament till att motarbeta ett land och statsminister som stod i frontlinjen för detta.

Även om jag inte tror så mycket på det spåret tycker jag det kan vara intressant att läsa inlägg om det.
Jag håller med dig fullständigt och jag ska ta åt dig ditt tips förövrigt. Tack. Det jag skrivit om det är bakgrunden och framför allt motivet. Men det finns ju mer än så som jag inte kan skriva om som F har med i sin bok som för hela Sydafrikaspåret framåt och rätt ner på Sveavägen. Jag är hyfsat insatt i utredningen runt PM och läst en hel del böcker i ämnet, men det här tyckte jag var skarpt. Han har ju inte nöjt sig med att bara läsa och inhämta teoretisk fakta. Han har ju träffat en hel del folk och fått fram uppgifter som klart är komprementerande i kombination med logiska slutsatser utifrån den fakta som framkommit. Men det kan ju läsarna göra själva eftersom det är belagt med just bakgrunds fakta. Det blir ganska tydligt. Det jag fick läsa visade också på att PW Botha var en sjuk person, som inte var tillräknelig, han var inte vid sina sinnes fulla bruk i tiden före mordet.
Citera
2015-01-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bra att börja med att se om MOP gav något utslag. Ändrades SAPs och Sveriges politik på något sätt i samband med Olof Palmes död?

Kan till att börja med peka på en sak . Med Olof palme dog det svenska engagemanget för en kärnvapenfri zon i Norden.

Citat:
Motståndarna till den kärnvapen fria zonen i europa skulle alltså ligga bakom mordet?

Vilka belägg finns det för en sådan teori?

Anders Jallai tar upp det i sin skönlitterära bok "landsförrädaren".

Det finns inte många som stödjer denna teori.

Självklart fanns det en oro från NATO-håll när OP kom med sin naiva idé om kärnvapenfrizon.
Det fanns medeldistansrobotar laddade med kärnvapen i Baltikum som INTE hade flyttats, det fanns U-båtar från Warzawa-pakten med kärnvapen i Östersjön. Det fanns kärnvapen ubåtar i Murmansk.
Om då NATO hade plockat bort kärnvapen helt från norra Europa hade terrorbalansen rubbats.
Freden under Kalla Kriget byggde på terrorbalans. Om den rubbades riskerades freden i Europa.
Det fanns uppfattningar om att OP var en nyttig idiot alternativt en KGB-agent som gick Sovjetmaktens ärenden. OP kritiserades hårt från högt uppsatta svenska militärer för detta.

Det väldigt många i denna tråd och inom SAP inte kan skilja på är följande: det är en oerhörd och väsentligt stor skillnad på att vara kritisk och motståndare till OP och SAP 1986 och planera och verkställa ett mord på statsministern.
Citera
2015-01-18, 15:48
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Egentligen borde du få göra som vi andra och söka via sökfunktionen, uppe till höger i bild. Skriv t ex Skandiamannen, klicka i visa inlägg och varsågod. Men här får du två länkar till inlägg som kanske ger lite kött på benen om Stig Engström, alias Skandiamannen:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
I din andra länk, hänvisar Heheho till walls bok mörkläggning....men i den står det knappt något om eap, och inget alls ( har jag för mig) om SE.
Han kanske blandat ihop boken med någon annan bok...?
Citera
2015-01-18, 16:04
Medlem
Citat:
Vem var det som var oskyldig enligt Gary Cooper?

Tror det är Jägar-Nisse.
Citera
2015-01-18, 16:12
Medlem
Citat:
Tillbaka till topic mina herrar:

Vad talar för respektive emot Anders Jallais landsförädarspår?

Emot: CIA och västeuropas underrättelsetjänster sysslade inte med mord på politiker i väst.
De försvarade demokratin mot kommunismen. För mig är Anders Jallai nya Sven Anér.
Med skillnaden att här är det $ som är orsaken till konspirationsteorin. Andra som stödjer den teorin är bara ute efter att casha in på böckerna, intervjuerna och föredrag m.m.

De som stod för våld mot politiker under denna tid i Europa var: RAF, Action Directe, PKK, CCC (kommunistiska kämpande cellerna), Röda Brigaderna, Japanska Röda Armén, IRA och INTE AGAG, CIA, Barbrogruppen, Stay Behind. Idag är det AFA och RevFront som står för det våldsbejakande dåden.

För: Att OP var en naiv mörkröd politiker, en nyttig idiot alternativt KGB-agent som stötte Sovjetimperiet med sin otroligt naiva idé om en kärnvapenfrizon. Det är på samma nivå som när Miss World får frågan om vad hon tycker är viktigt: "world peace". Det är tack vare terrorbalansen med kärnvapen som Europa slapp ännu ett krig. Om man för en sekund tror att det går att förbjuda kärnvapen är man antingen en dold propagandaagent för ena sidan eller en imbecill som borde aborterats.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-18 kl. 16:14.
Citera
2015-01-18, 17:02
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan oss två boboslacke är att jag föredrar fakta framför fritt spekulerande, lösa antaganden och rena gissningar eller har jag fel? Vilket förhållningssätt som är bäst får andra avgöra. För att kunna bedöma om en uppgift är trovärdig då krävs en verifierbar källa som kan undersökas. Om sådan saknas så går det ej att göra en god bedömning gällande trovärdigheten. Seriösa människor kan belägga sina påståenden med källor och har ej några problem att människor är källkritiska.

On topic: Två frågor gällande Stig Engström.

Hur få tag på källan gällande Engströms folkbokföring 28/2-1986?
Tidtabell för SL:s trafik 28/2-1/3-1986?

Nej du ställde fråga vad som talade för Jallais spårbild inte att man skalle bevisa att hans spår är sant. Du frågade inte efter bevis utan rimliga tvivel.

Du försöker sysselsätta tråden med att mata dig med uppgifter som du lätt kan hitta i tråden och att få det att framstå som att Jallais gedigna arbete är taget ur luften och består av overifierade källor när det samtidigt finns de som systematiskt hävisar till fullständigt ovidkommande och eller obekräftade uppgifter som inte ifrågasätts.

Jallais uppgifter är t ex i de många artiklar han publicerat är späckade med verifierbara uppgifter och källor. Också de som debbaterar spåret här har en stor tilltro till att söka i öppna källor och vrida och vända på det kritiskt. Att det utöver detta finns mer information som av högst naturliga skäl inte kan avslöjas källor på av ganska uppenbara skäl har inget med det att göra.

Eftersom det här teamworket ,som nu dragit igång igen med samma upplägg som det skett flera gånger förut med nic som till slut blivit portade eller som på andra sätt bränt sig, inte är någon nyhet för oss luttrade i tråden känns det igen snabbt.

Flerfrontsattackerna som skall dränka och stoppa meningsfulla utbyten och sabotera tråden lyckas bara temporärt.

Vart vill du komma med dina lömska påståenden.

Bland de som satt sig in i det omfattande materialet tror jag det inte finns många annat än de uppenbara haveristerna som inte finner landsförrädarspåret möjligt utan rent av troligt i någon variant och det ändras inte av att samma argument som misslyckats förut återupprepas.

Hitta en ny strategi!
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-18 kl. 17:04.
Citera
2015-01-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej du ställde fråga vad som talade för Jallais spårbild inte att man skalle bevisa att hans spår är sant. Du frågade inte efter bevis utan rimliga tvivel.

Du försöker sysselsätta tråden med att mata dig med uppgifter som du lätt kan hitta i tråden och att få det att framstå som att Jallais gedigna arbete är taget ur luften och består av overifierade källor när det samtidigt finns de som systematiskt hävisar till fullständigt ovidkommande och eller obekräftade uppgifter som inte ifrågasätts.

Jallais uppgifter är t ex i de många artiklar han publicerat är späckade med verifierbara uppgifter och källor. Också de som debbaterar spåret här har en stor tilltro till att söka i öppna källor och vrida och vända på det kritiskt. Att det utöver detta finns mer information som av högst naturliga skäl inte kan avslöjas källor på av ganska uppenbara skäl har inget med det att göra.

Eftersom det här teamworket ,som nu dragit igång igen med samma upplägg som det skett flera gånger förut med nic som till slut blivit portade eller som på andra sätt bränt sig, inte är någon nyhet för oss luttrade i tråden känns det igen snabbt.

Flerfrontsattackerna som skall dränka och stoppa meningsfulla utbyten och sabotera tråden lyckas bara temporärt.

Vart vill du komma med dina lömska påståenden.

Bland de som satt sig in i det omfattande materialet tror jag det inte finns många annat än de uppenbara haveristerna som inte finner landsförrädarspåret möjligt utan rent av troligt i någon variant och det ändras inte av att samma argument som misslyckats förut återupprepas.

Hitta en ny strategi!
Skicka PM om du vill delge mig dina åsikter mig. Åter till topic tack.

On topic: Vad vet vi om Engströms eventuella kopplingar till FM?
Citera
2015-01-18, 17:09
Medlem
Citat:
Norrköpingsmötet? KG Bäcks uppgiftslämnare? Frånstedt?

Hur menar du?

Hur menar du? Finns väl inga vittnesuppgifter från brottsplatsen som tyder på ett landsförädrarspår eller?

Frånstedt? Jallai? Leif GW Persson?

Hur menar du? Något du kan belägga med verifierbara källor?

Det finns inga verifierbara källor i "landsförrädarspåret".
Det hänvisas till: "det är hemligstämplat", "har hört från en som kände en som jobbade på SÄPO".
Sedan finns det sådana som Olof Frånstedt som hävdar en massa saker utan några som helst bevis.

Meningen med MI5, MI6, CIA, SÄPO, SSI, SSG, GRU, KGB, DIA, NSA, FRA är ju att de ska vara hemliga och verka i det dolda. Det mest komiska är när en del börjar misstänka Barbro-gruppen eller Baseball-ligan.

En del personer har svårt för det "hemliga" och ser då konspirationer i det de inte får veta.
Det kan gälla väldigt småsaker och sedan börjar de bygga luftslott av något rykte eller någon som sagt "palme borde skjutas". Om alla som sa något negativt om OP 1969-1986 skulle misstänkas för MOP skulle listan den bli mycket lång och jag skulle garanterat stå med på den.
Palmehatare var inte samma sak som att i realiteten vilja planera och verkställa mordet på landets statsminister. Det var många som ville ha ett stopp på DDR-iseringen av nationen Sverige.

Men det går att tjäna pengar på "landsförrädarspåret" och det passar bra in på PK-agenda som härskar på media arenan idag.

Sydafrikaspåret har ju i alla fall bäringen av ett logiskt motiv och en organisation som utfört politiska mord på den internationella arenan

Leif GW Persson, Frånstedt, Jallai har ingen som helst aning om vem som är GM till MOP.

PS. Den här tråden blir riktigt bra om man sätter "det" på IGNORE.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-18 kl. 17:17.
Citera
2015-01-18, 17:14
Medlem
Citat:
Det finns inga verifierbara källor i "landsförrädarspåret".
Det hänvisas till: "det är hemligstämplat", "har hört från en som kände en som jobbade på SÄPO".
Sedan finns det sådana som Olof Frånstedt som hävdar en massa saker utan några som helst bevis.

Meningen med MI5, MI6, CIA, SÄPO, SSI, SSG, GRU, KGB, DIA, NSA, FRA är ju att de ska vara hemliga och verka i det dolda. Det mest komiska är när en del börjar misstänka Barbro-gruppen eller Baseball-ligan.

En del personer har svårt för det "hemliga" och ser då konspirationer i det de inte får veta.
Det kan gälla väldigt småsaker och sedan börjar de bygga luftslott av något rykte eller någon som sagt "palme borde skjutas". Om alla som sa något negativt om OP 1969-1986 skulle misstänkas för MOP skulle listan den bli mycket lång och jag skulle garanterat stå med på den.
Palmehatare var inte samma sak som att i realiteten vilja planera och verkställa mordet på landets statsminister. Det var många som ville ha ett stopp på DDR-iseringen av nationen Sverige.

Men det går att tjäna pengar på "landsförrädarspåret" och det passar bra in på PK-agenda som härskar på media arenan idag.

Leif GW Persson, Frånstedt, Jallai har ingen som helst aning om vem som är GM till MOP.
De finns hypoteser, spekulationer och antaganden. Egentligen inget fel med sådant men det krävs fakta för att det ska bli substansiellt. Kommer fakta fram är landsförädarspåret definitivt tänkbart. Ner på Sveavägen, ett mordvapen och en gärningsman då blir det intressant.

On topic: Funderar på gällande Engströms påstådda Palmehat, möjliga källor till detta påstående?
Senast redigerad av Hugo.Jansson 2015-01-18 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in