2015-01-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
FBU handlade om utbildning och kompetensutvecklig av reserv- och vpl officerare med krigsplacering i första hand. Det fanns vissa ungdomssektioner och ungdomskurser av baskaraktär men i övrigt fabulerar du.
Även för krigsplacerade underofficerare.
Citera
2015-01-21, 21:56
Medlem
riskybizzys avatar
Principskiss över det svenska spionaget i Fib/Kulturfront

Bra modell över det svenska spionaget. Har några år på nacken men likväl av intresse.

http://fib.se/fib_1/IB/princips.html

Ot. Artiklarna från IB avslöjandet ligger ute på nätet nu.
Citera
2015-01-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Även för krigsplacerade underofficerare.

Jo även styckjunkare

Intressant för topic är ju hur det kunde gå till att sådant som Klara Lidingö kunde uppstå.
Citera
2015-01-21, 22:24
Medlem
Med tanke på det som avhandlats kan det kanske vara intressant att se på fler av t ex BW:s gamla Cypernpolare i relation till olika iakttagelser och personliga band.
Citera
2015-01-21, 23:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Om vi försöker att dela upp lite "lag" vid tidpunkten för mordet på Palme med sikte på synen på kontakterna med Sovjet och vilken politik som var lämplig kanske det kan vara en ide att försöka göra lite Sociagram över det och eventuella subgrupper.

Lag A Olof och delar av partitoppens linje att förändra relationen till Sovjet..

OP och hans linje omfattades av Thunborg, Schori OP och vilka fler? Politiska delen IB?

Lag B De delar av militären och underrättelsetjänsten som under lång tid fått oroande signaler ang personer i Lag A där det fanns rena misstankar om att de var åtminstone inflytelseagenter för KGB.

Ljung? Höga officerare särskilt inom marinen, åtminstone stora delar av Säpos kontraspionage ( Tore F, Donald F Näss?) FRA?, Militära underrättelsetjänsten (utrikes) Näringslivet/SB, Natovänliga politiker inom flera partier.

Lag C, Natos underrättelsetjänster och Natoledningen.

Lag D, Ev delar av S-interna underrättelsetjänst som skulle hantera misstankar mot politiker till höger om kommunisterna.

Lag E WACL-anstrukna grupperingar på högerkanten som ansåg det fastslaget att OP var en Landsförrädare.

Fyll gärna på med namn kontakter inom och mellan grupperingarna och synpunkter kring grupperingarna.

Var passar t ex Ebbe och Holmer in? Leon och Barbrogrupper?

Bra initiativ. Jag kompletterar med denna "nivåmatris"

Nationell nivå Internationell nivå Kombination

Motiv

Anstiftare

Organisatörer

Utförare
.................................................. .................................................. ..............................

Mörkläggare/Desinformatörer

Informerade

Edit; i ett sociogram skulle jag vilja ha med Person-Person/Person-Organisationssamband
Ex. CIA, FN-tjänst, WACL, DA, etc.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-01-21 kl. 23:44.
Citera
2015-01-21, 23:48
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Motiv

Anstiftare

Organisatörer

Utförare
.................................................. .................................................. ..............................

Informerade

Edit; i ett sociogram skulle jag vilja ha med Person-Person/Person-Organisationssamband

Jag förstår dock inte hur du får det till att Thunborg var på Palmes linje. Jag tror det var tvärtom!

Edit; Thunborg till lag D tillsammans med IE, Holmér och Carlsson

Med CIA i posten ovan avser jag personer som misstänks haft CIA kontakter såsom Grundborg m.fl.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-01-21 kl. 23:54.
Citera
2015-01-22, 00:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Motiv

Anstiftare

Organisatörer

Utförare

Informerade

Nivåmatris är inte alls dum, men du behöver ha med medgivare. Dom som låter både MOP och PU rulla på som det gör och inte agerar, då de borde ha förmågan att göra det.

Jag brukar kalla dom riksväktarna. Kommer inte ifrån känslan att MOP skedde när det gjorde hade samband med att den främste av dessa, Tage Erlanders, frånfälle försommaren 1986.
Citera
2015-01-22, 00:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nivåmatris är inte alls dum, men du behöver ha med medgivare. Dom som låter både MOP och PU rulla på som det gör och inte agerar, då de borde ha förmågan att göra det.

Jag brukar kalla dom riksväktarna. Kommer inte ifrån känslan att MOP skedde när det gjorde hade samband med att den främste av dessa, Tage Erlanders, frånfälle försommaren 1986.

Tack för tipset om medgivare. Ja, riksväktare är ett bra uttryck tycker jag - onekligen var T.E. en sådan. B.E. bör väl också ses som en dito?

Jag vill även tipsa om ett bra inlägg på nätet som anknyter till Myrdals tillämpning av begreppet "statsräson".

Mordet på Sveriges statsminister Olof Palme den 28 februari 1986 kommer – med all sannolikhet – inte att lösas juridiskt.

Skälet, som jag ser det, är att de som anser sig företräda statens intresse (både dess öppna och hemliga delar) – eftersom de själva har ett egenintresse i detta – har bedömt att mordet måste förbli ouppklarat (så kallad statsräson).

http://temp.kiruna-nytt.se/?p=753
Citera
2015-01-22, 00:28
Medlem
Citat:
Vet inte om det har framgått att CG Edqvist bytte namn till Borgenstierna.
Tobias Hubinette skriver lite mer på twitter.
Jag tycker inte det är så långsökt att koppla ihop Åke J EK och CG E. Samma generation, båda frivilliga i Finland, nazister etc.

@Researchgruppen Borgenstierna var advokat åt både Lundahl & "Obducenten" liksom åt "Bombmannen", och han var vän m Christer Pettersson osv.

Edqvists/Borgenstiernas vänskap med Christer Pettersson kände jag inte till. Intressant! På vilket sätt var de vänner? Källa?
Citera
2015-01-22, 00:43
Medlem
Citat:
Med tanke på det som avhandlats kan det kanske vara intressant att se på fler av t ex BW:s gamla Cypernpolare i relation till olika iakttagelser och personliga band.

Inte Cypern iofs, men man ska inte heller glömma bort det märkliga förhållandet att Bertil Wedin och Ebbe Carlsson kände varandra sedan långt tillbaks i tiden. Vidare sade sig Bengt Henningsson och Anders Larsson känna BW, så där finns även en koppling till Contra-Stig (vilket Hubbe påpekat tidigare). BW har också sagt sig känna Pierre Schori.

BW:s mest kända bekanting är Craig Williamsson, som i sin tur - i sin då icke avslöjade roll som infiltratör - också hade kontakter med Pierre Schori, Mats Hellström och troligen Bernt Carlsson. Bara kring BW går det att göra ett omfattande sociogram som spänner från högerextrema och rakt in i ett socialdemokratiskt maktcentrum...
Citera
2015-01-22, 00:45
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Edqvists/Borgenstiernas vänskap med Christer Pettersson kände jag inte till. Intressant! På vilket sätt var de vänner? Källa?

Källan är Tobias Hubinnettes twitterkonto (se länk). Jag tycker dock att det är oklart om han menar att Tingström var vän med Pettersson - vilket vi vet - eller om de facto är Edqvist/Borgenstierna han avser.

https://twitter.com/researchgruppen/status/360099618039660544
Citera
2015-01-22, 00:55
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Inte Cypern iofs, men man ska inte heller glömma bort det märkliga förhållandet att Bertil Wedin och Ebbe Carlsson kände varandra sedan långt tillbaks i tiden. Vidare sade sig Bengt Henningsson och Anders Larsson känna BW, så där finns även en koppling till Contra-Stig (vilket Hubbe påpekat tidigare). BW har också sagt sig känna Pierre Schori.

BW:s mest kända bekanting är Craig Williamsson, som i sin tur - i sin då icke avslöjade roll som infiltratör - också hade kontakter med Pierre Schori, Mats Hellström och troligen Bernt Carlsson. Bara kring BW går det att göra ett omfattande sociogram som spänner från högerextrema och rakt in i ett socialdemokratiskt maktcentrum...

Spännande! Märkligt att jag just idag börjat se tecken på en ohelig allians mellan just sådana extrema högerkrafter och personer inom SAP/statsmakten.
Jag har inte tänkt tanken innan men stay-behind var ju en mötesplats för dessa parter och otroligt nog kan de i detta avseende haft ett gemensamt intresse.
Det förklarar ju i så fall en hel del kring Holmérs och EC:s märkliga kontakter och förehavanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in