2015-01-19, 18:29
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp! Det gäller alla ofalsierbara "påhitt".

Det finns dom som talar om Gud som ett påhitt och de som talar om Gud ur ett existentiellt perspektiv, även en ateist kan ställa sig frågan hur kom allting till ,vad är meningen med livet?

Men ja du har rätt i att Gud för det mesta är ett påhitt men du verkar inte inse att Gud kan ha en annan betydelse.
Citera
2015-01-19, 18:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
e flesta som gått grunskola och sedan gymnasium, har ganska gott på fötterna att mycket väl, särskilt om de t.ex läst filosofi och matematik också - har inga bekymmer med resonemang, medan man ser här på fb, hur ogrundat liksom vanorna är vid mer openminded hantering av dessa ämnen religion men hur det förgrenade sig och vilka avtryck ateism som naturlig förhållning, faktiskt utgjort.

Det handlar säkert om tid och rationalism, för åldersgränsen är nu 18 år iaf här men skulle det vara säg 25 eller 30, skulle vara annat.

Iaf får det mig att höja på ögonrynet.

Det är så simpelt..... enkla ekvationer utifrån existensialism.

Einstein vore aldrig i livet så känd, om han inte vore den gode ateist som han var, han hade enbart också ett hjärta och genast slet och derog alla maniska gudstroende i honom att försöka ta patent på gudstron som varande "något mycket självklart" / mope

handel och vandel, där har trossällskapen också lagt sina klåfingranden emellan... gudstro är alltså aggressiv i sin hela intention, att vilja äga intellekt, det som i sig, frammade kanske anti-teism, det säger sig självt! ... man våldför sig inte på människors allra inenrsta som är djupt personligt.

Men de etablerade religionerne, de vågar med alla sina militanta blindstyren till buds att invagga.. i känslomässiga utpressningar, så är det i världen, usa är världsbäst på detta än så länge, nuvarande romarriket sammanslaget med GT-riket, vi ser ju hur det blev...

...på sina håll.... var det lite...? att vifta bort lite?

ja om man lever i en bubbla, så avskärmar man sig - kanske man måste där aggressiv religion tvunget ska snylta sig på.

men så finns tack och lov, förnuftet.
Citera
2015-01-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Det finns dom som talar om Gud som ett påhitt och de som talar om Gud ur ett existentiellt perspektiv, även en ateist kan ställa sig frågan hur kom allting till ,vad är meningen med livet?

Men ja du har rätt i att Gud för det mesta är ett påhitt men du verkar inte inse att Gud kan ha en annan betydelse.
Gud kan ha den betydelse man vill. Fast det blir ju inte sant för det.
Citera
2015-01-19, 19:48
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Gud kan ha den betydelse man vill. Fast det blir ju inte sant för det.

Blir det inte, eftersom det utgår från en fråga, inte en vetskap.
Citera
2015-01-19, 22:16
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Går inte igenom andra trådar då vi inte diskuterar dom här. Viss finns det antiteism , men det är inte samma sak som ateism.

Det är i denna tråden.
Citera
2015-01-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Det är i denna tråden.
Du skulle skrivit det då......
Citera
2015-01-19, 23:20
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:

De gjorde jag.
Citera
2015-01-19, 23:28
Medlem
Citat:

Antiteism innebär så vitt jag vet en uppfattning att tron på Gud inte endast är felaktig, utan också av ondo. Ateister som bedriver religionskritik för att de anser att religionen påverkar samhället negativt kan sägas vara antiteister.
Citera
2015-01-19, 23:32
Medlem
Citat:
Det har jag förklarat innan, det finns olika typer av antiteism. Sök igenom tidigare trådar ifall du vill läsa på. Jag skriver inte samma sak flera gånger för din skull. Det besväret är du inte värd.
Så här skrev du....... att jag ska gå igenom tidigare trådar!
Citera
2015-01-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Antiteism innebär så vitt jag vet en uppfattning att tron på Gud inte endast är felaktig, utan också av ondo. Ateister som bedriver religionskritik för att de anser att religionen påverkar samhället negativt kan sägas vara antiteister.
Japp!
Citera
2015-01-19, 23:36
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Så här skrev du....... att jag ska gå igenom tidigare trådar!

Nope
Citera
2015-01-19, 23:43
Medlem
Citat:
Nope
Kolla ditt inlägg....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto