2015-01-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ateism, eller anti teism, som det är en förkortning av, är inte en religion. Men det är en tro.

Att inte spela gitarr är inte en hobby, men det är fortfarande något du gör. Med ditt trångsynta och ganska efterblivna synsätt så är ordet tro per definition förknippat med gudstroende. Så är inte fallet.

Däremot om du med ordet tro menar religion, säg istället korrekt ord så får du en korrekt kommunikation utan eventuella dispyter.

HEJDÅ
Fast det är ju inte en förkortning av anti teism. Jag förknippar inte ordet tro med gudstroende. Men när vi pratar om teism och ateism så gör jag det. Gör inte du? Och nej , jag menar inte religion när jag skriver tro. Hur kan du tycka att inte spela gitarr , är att göra något?
Citera
2015-01-19, 13:29
Medlem
goran744s avatar
Ateismen =( a-) är en negation. Kan översättas med(-icke) och Theos som betyder Gud.
Det råder en förvirring i om a-teism är en lära mot Gud eller en icke-Gudslära.
Därför kan man dela in det i svag och stark ateism.
Svag ateismen: X tror inte (att Gud finns)
Stark ateismen: X tror(att Gud inte finns)
Citera
2015-01-19, 15:19
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast det är ju inte en förkortning av anti teism.

Citat:
Jag förknippar inte ordet tro med gudstroende. Men när vi pratar om teism och ateism så gör jag det. Gör inte du?

Min tro är på vetenskapen. Är det okej att ha en tro som strider mot religiösa övertygelser? Går det bra att använda ordet tro för att förklara vilken åskådning man har? För det är just det jag och resten av svenska befolkningen använder ordet tro för.

Citat:
Och nej , jag menar inte religion när jag skriver tro. Hur kan du tycka att inte spela gitarr , är att göra något?

Vad du än gör, så gör du något. Om du inte gör något så sitter du , ligger ner, chillar, sover, whatever du gör så är det ändå att du gör något.. Språkligt sett. Allt du gör är ett verb.

Samma sak med att tycka, vad du än tycker så är det återigen antingen vetskap eller tro.

Inga belägg = tro

Har belägg = Vetskap
Citera
2015-01-19, 16:40
Medlem
Citat:

Min tro är på vetenskapen. Är det okej att ha en tro som strider mot religiösa övertygelser? Går det bra att använda ordet tro för att förklara vilken åskådning man har? För det är just det jag och resten av svenska befolkningen använder ordet tro för.

Vad du än gör, så gör du något. Om du inte gör något så sitter du , ligger ner, chillar, sover, whatever du gör så är det ändå att du gör något.. Språkligt sett. Allt du gör är ett verb.

Samma sak med att tycka, vad du än tycker så är det återigen antingen vetskap eller tro.

Inga belägg = tro

Har belägg = Vetskap
Jo,jag vet att jag gör något annat än spelar gitarr....det var väl inte det vi pratade om?
Varför räknar du upp saker du tror på? Det är ju inte det vi pratar om. Du säger att det man inte tror på är en tro. Att inte tro på jultomten är en tro,att inte tro på någon gud är en tro,att inte tro på spöken är en tro o.s,v. Så resonerar du och nej, hela svenska befolkningen håller inte med dig där.
Citera
2015-01-19, 17:06
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Jo,jag vet att jag gör något annat än spelar gitarr....det var väl inte det vi pratade om?
Varför räknar du upp saker du tror på? Det är ju inte det vi pratar om. Du säger att det man inte tror på är en tro. Att inte tro på jultomten är en tro,att inte tro på någon gud är en tro,att inte tro på spöken är en tro o.s,v. Så resonerar du och nej, hela svenska befolkningen håller inte med dig där.

Japp, i frågan "finns jultomten eller inte" Blir mitt svar nej det TROR jag INTE. Min Tro är alltså att Jultomten inte finns. Å det säger jag med djup whiskeyröst, och sorg i hjärtat!
Citera
2015-01-19, 18:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=SnobbenL|51940787]
Citat:
Alla åsikter, inklusive livsåskådningar, är kort och gott uppdelat i två grupper:

Tro

Och vetande.
Efter den sorts enkelriktade svartvita antingen- eller kategoriseringen, brukar man mogna och vidga.. och fördjupa... det är då kognition så att säga expanderar, för vissa sker det tidigt, typ redan på lågstadiet, för andra först under högstadiet, och somliga behöver helt enkelt högskola univ för att få poletter att trilla ner.

Det säger klick-klick eller vanligt uttryck är "aha-upplevelse" , att få aha-upplevelser.. är obeskrivligt underbart...

Du kanske kommer dithän, låt se och låt ditt liv avgöra sådant, som du ännu inget vet om.

Alla går vägar, vissa kroknar, ibland kan det stanna upp helt : som fr dig nu där du står på platån och förstår inte srskilt mycket mer än tro/vetande

Dock : ateism är inte """en tro"""
nej

a teism, är att stå helt utan tropågud, teism är alltså ett samlingsbegrepp för ursprungligen de gudstroende och deras präntningar, de präntade en faslig massa ... som många gick och anammade och började införliva, ATT det är införlivat.. betyder icke, att därmed sanning uppnåtts.

men du verkar lite narrowminded och bevisar det iaf här.

att ateism är som a teism, inte något som är införlivat i TROSDOGMA eller BLIND helt intetsägande tro för trons skull, för dem vilka tror på gud, de tror FÖR TRONS SKULL - då religion tidigt blev starkt institutionaliserat oxh starkt internaliserat, dun dumme kork vad korkad du är.

Citat:
Om man tror nåt så kan det vara baserat på fakta, men man kan inte VETA nåt om det inte är evidensbaserat.

Så för alla snorvalpar här inne som tror att ateism inte är en "tro".. Jo, det är en tro. För det går inte att bevisa att en gud inte finns.

Är ateism en GUDStro? Nä. Att inte tro på påskharen är inte en påskhare tro heller
Pseudo, du försöker ge dig på "fostringtekniskt malande"

tyvärr, löst ovidkommande pseudo... ; det du säger här är öht inte relaterat vad vi diskuterar och förklarar.
Citera
2015-01-19, 18:13
Medlem
Citat:
Japp, i frågan "finns jultomten eller inte" Blir mitt svar nej det TROR jag INTE. Min Tro är alltså att Jultomten inte finns. Å det säger jag med djup whiskeyröst, och sorg i hjärtat!
Nu är vi på religionsforumet och TS har påstått att ateism inte är en tro. Du påstår alltså att det är en tro? Det är skillnad på tro och tro. Vad tror i så fall en ateist på?
Citera
2015-01-19, 18:15
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Nu är vi på religionsforumet och TS har påstått att ateism inte är en tro. Du påstår alltså att det är en tro? Det är skillnad på tro och tro. Vad tror i så fall en ateist på?

Det har jag förklarat innan, det finns olika typer av antiteism. Sök igenom tidigare trådar ifall du vill läsa på. Jag skriver inte samma sak flera gånger för din skull. Det besväret är du inte värd.
Citera
2015-01-19, 18:15
Medlem
Herzs avatar
Citat:

Ateisten tror ju inte på att Gud finns. Men bara för att man inte tror det så kan Gud fortfarande finnas.
Citera
2015-01-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ateisten tror ju inte på att Gud finns. Men bara för att man inte tror det så kan Gud fortfarande finnas.
Japp! Det gäller alla ofalsierbara "påhitt".
Citera
2015-01-19, 18:24
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ateismen =( a-) är en negation. Kan översättas med(-icke) och Theos som betyder Gud.
Det råder en förvirring i om a-teism är en lära mot Gud eller en icke-Gudslära.
Därför kan man dela in det i svag och stark ateism.
Svag ateismen: X tror inte (att Gud finns)
Stark ateismen: X tror(att Gud inte finns)
Ingen betydelse att applicera grammatisk lära över teism, då teism oavsett går in absurdum : därav, att det är helt bortgjort för dig att ge dig på då A-TEISM.

Ateism kan man säga inte bara avviker.. det är helt frigjort (men du får kanske forska o ordet frigöra, vari människan är fri ifrån föreställningarnas absurditeter) fast jag tror det är för avancerat för dig, om jag ska va ärlig.

Nåja, ateism avviker i ATESTEN, inte kanske lika tydligt i själva ismen, då ism är intellektuella försök att orda det vi pratar om, för tro och gudstro är ju också två olika fenomen.

Däremot gudstron, är specifik, kristendomen har tacksamt nog, själv stakat ut hela hypotesen i alla dess valörer, så inte så lätt för de mer lärda och erfarna, att snabbare förstå på vilka sätt ateism är frigjort, och inte står i natagnism ens, med teism.

Anti, är något helt annat - både du göran och dina terroriserande grupperingar och dina trosfränder, brukar ofta missförstå detta..

Men när ni kanske en dag inträder i mer akademisk anda, kan ni eventuellt.... klarna lite i knoppen., då teism i allra hägsta grad är fullt mentala försvarssystem, som ateism inte kan sälla sig till.

inte utmed så långsökta RIGIDA och därmed bevisliga trix/hittepå.
För att fostra.. kontrollera, begära.. utöva slaveri.. och lyckas med sytematiserat förtryck, så användes kristendom en gång i tiden, och islam är verkligen inte bättre utifrån att de kristna var militanta, islam är ju sju resor värre, enligt mig och vad jag har förstått av islam.

Så är kristendom också otroligt bred religion, så det finns många som är riktigt välartade nu för tiden. Men!! inte utan att de fick läxas upp av livets egna sanningar. Så kom ju kristendom att kunna öht.. införlivas men står idag separat i de flesta civiliserade samhällena, där det är primitivare, tillämpas ännu mycket repressiv maktutövning med hjälp av att hämta från kristendom, bibeln.. men skapa sekter av det istället, har sett för mycket av sådant, otäckt att se : att de vågar.

(traditionellt tillämpad kristendom är inte särskilt fint alls, enbart tradition på slentrian)
Citera
2015-01-19, 18:26
Medlem
Citat:
Det har jag förklarat innan, det finns olika typer av antiteism. Sök igenom tidigare trådar ifall du vill läsa på. Jag skriver inte samma sak flera gånger för din skull. Det besväret är du inte värd.
Går inte igenom andra trådar då vi inte diskuterar dom här. Viss finns det antiteism , men det är inte samma sak som ateism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in