Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Ateismen =( a-) är en negation. Kan översättas med(-icke) och Theos som betyder Gud.
Det råder en förvirring i om a-teism är en lära mot Gud eller en icke-Gudslära.
Därför kan man dela in det i svag och stark ateism.
Svag ateismen: X tror inte (att Gud finns)
Stark ateismen: X tror(att Gud inte finns)
Ingen betydelse att applicera grammatisk lära över teism, då teism oavsett går in absurdum : därav, att det är helt bortgjort för dig att ge dig på då A-TEISM.
Ateism kan man säga inte bara avviker.. det är helt frigjort (men du får kanske forska o ordet frigöra, vari människan är fri ifrån föreställningarnas absurditeter) fast jag tror det är för avancerat för dig, om jag ska va ärlig.
Nåja, ateism avviker i ATESTEN, inte kanske lika tydligt i själva ismen, då ism är intellektuella försök att orda det vi pratar om, för tro och gudstro är ju också två olika fenomen.
Däremot gudstron, är specifik, kristendomen har tacksamt nog, själv stakat ut hela hypotesen i alla dess valörer, så inte så lätt för de mer lärda och erfarna, att snabbare förstå på vilka sätt ateism är frigjort, och inte står i natagnism ens, med teism.
Anti, är något helt annat - både du göran och dina terroriserande grupperingar och dina trosfränder, brukar ofta missförstå detta..
Men när ni kanske en dag inträder i mer akademisk anda, kan ni eventuellt.... klarna lite i knoppen., då teism i allra hägsta grad är fullt mentala försvarssystem, som ateism inte kan sälla sig till.
inte utmed så långsökta RIGIDA och därmed bevisliga trix/hittepå.
För att fostra.. kontrollera, begära.. utöva slaveri.. och lyckas med sytematiserat förtryck, så användes kristendom en gång i tiden, och islam är verkligen inte bättre utifrån att de kristna var militanta, islam är ju sju resor värre, enligt mig och vad jag har förstått av islam.
Så är kristendom också otroligt bred religion, så det finns många som är riktigt välartade nu för tiden. Men!! inte utan att de fick läxas upp av livets egna sanningar. Så kom ju kristendom att kunna öht.. införlivas men står idag separat i de flesta civiliserade samhällena, där det är primitivare, tillämpas ännu mycket repressiv maktutövning med hjälp av att hämta från kristendom, bibeln.. men skapa sekter av det istället, har sett för mycket av sådant, otäckt att se : att de vågar.
(traditionellt tillämpad kristendom är inte särskilt fint alls, enbart tradition på slentrian)