2015-01-19, 09:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Jag noterar att du väljer att ignorera frågan om den okända döda vita mannen du hänvisade till...
Skumt.
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Hur vet du att E=mc^2? Ligger det i naveln?
Det är testbart.
Citat:
Sanningen vet man i hjärnan. Det är absurt av dig att påstå att verbal kommunikation ska kunna förklara religiösa upplevelser?
Om man inte har mer än otestbart flum så har man inte så mycket att komma med.
Citat:
Verbal kommunikation är väldigt primitivt då det bara överför symboler baserat på 20-30 olika ljud som produceras i talorganet. Hur ska det kunna förklara djupa sanningar för en trångsynt jävel som dig?
Det är inte mitt fel att du inte kan skilja på fantasi och verklighet.

Citat:
Men vad jag menar är att religion har en djupare etymologisk mening som har en rotad validitet som ingen kan skaka bort. Det religiösa sinnet har mycket mer potential än vetenskapsmannens sinne.
Citat:
Det har du inget som helst belägg för.
Citat:
Behöver jag inte ha heller. Men ja, du kanske inte är medveten om att du är gjord av materia utan bara är medveten av abstraktionen av det i en pytteliten del av din hjärna. Inte konstig att du inte är med på noterna. Vad är falskt i det? Är du inte gjord av universums beståndsdelar? Det du är gjord av finns i alla stjärnorna när du kollar ut över natthimlen.
Vad fan pratar du om? Besvara frågorna istället för att kräka upp så mycket flum. Mina beståndsdelar är inte relevanta.

Citat:
Okej, när ska vetenskapen förklara varför folk tillverkar kärnvapen varför vill folk kriga mot varandra trots att de är gjorda av samma materia, har samma identitet?
Vad har vetenskapen med det att göra? Vetenskapen är en analysmetod, ingenting annat. Igen, se min signatur om du är förvirrad.
Citat:
Om jag pratar strunt kan du bevisa varför folk lever som de lever ur ett vetenskapligt perspekiv?
Det finns inget sammanhang mellan det du pratar om. Går du på droger?
Citat:
Att ha teorier och spekulationer som är observationer av vad som försiggås kan inte kallas för strunt förrän du själv kan förklara det.
Det slutar vara strunt när du kan fastställa slutsatser baserade på fakta.
Citera
2015-01-19, 09:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
"vi diskuterar om tron på gudar här"

Tala för dig själv.

Jag diskuterar huruvida ateism är en tro eller inte. Ordet ateism betyder anti teism (anti gudstro) Det är alltså motståndare till att tro att gudar existerar. Oftast pga att dem anser att all religion är lögner. Men det finns även andra ateister, tex en teistisk satanist som är motståndare till gudstro. Det är knappast många som platsar i den kategorin nu för tiden.

Jag kan sträcka mig så långt att säga att du har halvt rätt i det du säger. En agnostisk atheist har inte en tro varken för eller emot gudar. En agnostiker anser att vi människor ändå inte har förmågan att förstå om det finns gudar eller ej. Det är ett ställningstagande i frågan. Men det är inte en tro.

Ateism är en tro.

Som det förklarats tidigare. ateism innebär helt enkelt utan gudstro. a- står för "avsaknad" eller "utan". Inte för anti.
Det sagt så finns det även antiteister men det är inte synonymt med ateist.

Att kalla ateism en tro är fel. Att inte acceptera någon annans uppfattning är inte en tro i sig. Det är möjligen en uppfattning som så, men inte en "tro".
Citera
2015-01-19, 09:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har läst the satanic bible många gånger. Den står här på min bokhylla inklämd mellan nya testamentet och mormonska bibeln.

Jag får inte Lavey-satanismen till någonting. Church of Satan som skrev boken The Satanic Bible får det till ateism.

Tror du mig inte? Läs boken själv å far långt åt helvete med dig

Så länge du är på det klara med att bara för att Laveyer är ateister, så innebär det inte att ateister är satanister. Det har jag stött på för många gånger.
Citera
2015-01-19, 09:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om du inte håller med om det faktum så har du uppenbarligen lärt dig fel.

Ateism betyder Anti Teism. Teism betyder tron på en personlig gud

Anti tro på en personlig gud.
Lustigt att du har hemmasnickrade definitioner och sedan menar på att andra lärt sig fel...

Citat:
I så fall är du en Agnostiker. Skulle du dessutom vara emot religion som fenomen så skulle du vara en Agnostisk Ateist. (även kallat Svag atteist)
Ifall du studerade bibeln och big bang teorin och insåg att vetenskapen är mer sant än någon religion så skulle du gå från agnostiker till Stark Ateist.
Dina definitioner är helt åt helvete fel.
Citera
2015-01-19, 10:25
Medlem
SnobbenLs avatar
Alla åsikter, inklusive livsåskådningar, är kort och gott uppdelat i två grupper:

Tro

Och vetande.

Om man tror nåt så kan det vara baserat på fakta, men man kan inte VETA nåt om det inte är evidensbaserat.

Så för alla snorvalpar här inne som tror att ateism inte är en "tro".. Jo, det är en tro. För det går inte att bevisa att en gud inte finns.

Är ateism en GUDStro? Nä. Att inte tro på påskharen är inte en påskhare tro heller
Citera
2015-01-19, 10:31
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Lustigt att du har hemmasnickrade definitioner och sedan menar på att andra lärt sig fel...

Det är inte hemmasnickrat. Ateism står för Anti Teism. Teism (Teo/gud + ism/särskild inrikting inom ett större sammanhang.)

Citat:
Dina definitioner är helt åt helvete fel.

Mina definitioner är logiska. Dina åsikter om mina definitioner däremot är lite barnsliga. Du anklagar folk för att "snickra" ihop egna definitioner. Men det roliga är att jag har rätt. Kolla upp det själv.

Hejdå
Citera
2015-01-19, 10:33
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Så länge du är på det klara med att bara för att Laveyer är ateister, så innebär det inte att ateister är satanister. Det har jag stött på för många gånger.

Ateism och Satanism är inte samma sak. Jag har aldrig påstått att ateister per definition är satanister. Det är dina ord som du kastar i ansiktet på mig. Allt jag har sagt är att Satanismen som Church of Satan tror på är en ateistisk religion.

Hejdå
Citera
2015-01-19, 10:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Alla åsikter, inklusive livsåskådningar, är kort och gott uppdelat i två grupper:

Tro

Och vetande.

Om man tror nåt så kan det vara baserat på fakta, men man kan inte VETA nåt om det inte är evidensbaserat.

Så för alla snorvalpar här inne som tror att ateism inte är en "tro".. Jo, det är en tro. För det går inte att bevisa att en gud inte finns.

Är ateism en GUDStro? Nä. Att inte tro på påskharen är inte en påskhare tro heller

Svenska ordet tro är abiguöst då det kan betyda fler än en sak.
I engelska skiljer man på faith och belief.
Att tro att solen går upp även imorgon och att ha en religiös tro är två skiljda saker.
Bara för att du blandar ihop de två sakerna betyder inte att det är samma sak.
Dessutom så är det teisten som har en tro, jag delar bara inte den som ateist. Det innebär att jag INTE har en tro.
Citera
2015-01-19, 11:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inte hemmasnickrat. Ateism står för Anti Teism. Teism (Teo/gud + ism/särskild inrikting inom ett större sammanhang.)
Nej, det gör det inte. A- är inte Anti. Det är "utan", "avsaknad av".

Citat:
Mina definitioner är logiska. Dina åsikter om mina definitioner däremot är lite barnsliga. Du anklagar folk för att "snickra" ihop egna definitioner. Men det roliga är att jag har rätt. Kolla upp det själv.

Hejdå
Det är ingen ny diskussion. Detta är grundkunskap och det är inget jag behöver kolla upp.
Däremot kan vi gärna göra det.

In early ancient Greek, the adjective átheos (ἄθεος, from the privative ἀ- + θεός "god") meant "godless".

The Greek word αθεοι (atheoi), as it appears in the Epistle to the Ephesians (2:12) on the early 3rd-century Papyrus 46. It is usually translated into English as "[those who are] without God".

In Ancient Greek grammar, privative a (also known as privative alpha; in Latin, α prīvātīvum, in Greek, α στερητικόν) is the prefix a- that expresses negation or absence (e.g., a-theos, a-typical).

Till skillnad från:

ἀντί (+ genitive)

over against, opposite.

Alltså, enligt etymologin är det en klar skillnad mellan anti- och a- prefixen som båda finns och används. Om man menade antiteist med ateism så hade man skrivit anti, inte a-, vilket innebär avsaknad eller utan.
Citera
2015-01-19, 11:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bravo, det verkar som att poletten äntligen föll ner. EUREKA!

Precis. Religiös tro är två ord. Tro i sig är ett ord med många innebörder.

Måste du tjafsa med folk som har rätt och upprepa det dom säger?

HEJDÅ

Vilket alltså innebär att ateism inte är en tro.
Bra att vi konstaterade det då.
Citera
2015-01-19, 12:07
Medlem
Citat:

Tro

Och vetande.

Ateism är inte en tro,det är en icketro. Och för tusende gången: A i ateism står inte för "anti".
Och nu ska jag ägna mig åt min nya hobby ; att inte spela gitarr......
Citera
2015-01-19, 12:42
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateism är inte en tro,det är en icketro. Och för tusende gången: A i ateism står inte för "anti".

Ateism, eller anti teism, som det är en förkortning av, är inte en religion. Men det är en tro.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och nu ska jag ägna mig åt min nya hobby ; att inte spela gitarr......

Att inte spela gitarr är inte en hobby, men det är fortfarande något du gör. Med ditt trångsynta och ganska efterblivna synsätt så är ordet tro per definition förknippat med gudstroende. Så är inte fallet.

Däremot om du med ordet tro menar religion, säg istället korrekt ord så får du en korrekt kommunikation utan eventuella dispyter.

HEJDÅ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in