2015-01-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
"vi diskuterar om tron på gudar här"

Tala för dig själv.

Jag diskuterar huruvida ateism är en tro eller inte. Ordet ateism betyder anti teism (anti gudstro) Det är alltså motståndare till att tro att gudar existerar. Oftast pga att dem anser att all religion är lögner. Men det finns även andra ateister, tex en teistisk satanist som är motståndare till gudstro. Det är knappast många som platsar i den kategorin nu för tiden.

Jag kan sträcka mig så långt att säga att du har halvt rätt i det du säger. En agnostisk atheist har inte en tro varken för eller emot gudar. En agnostiker anser att vi människor ändå inte har förmågan att förstå om det finns gudar eller ej. Det är ett ställningstagande i frågan. Men det är inte en tro.

Ateism är en tro.
Håller inte med om att ateism står för att vara motståndare till gudstro. Det betyder snarare avsaknad av gudstro. Och den avsaknaden kan bero på många saker. Själv tror jag inte på någon gud för att jag inte funnit bevis för någon gud. Jag har svårt att vara motståndare till något jag inte tror existerar. Jag kan däremot vara emot vissa religiösa människor. Men det är något helt annat....
Citera
2015-01-18, 15:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Hur vet du att E=mc^2? Ligger det i naveln? Sanningen vet man i hjärnan. Det är absurt av dig att påstå att verbal kommunikation ska kunna förklara religiösa upplevelser? Verbal kommunikation är väldigt primitivt då det bara överför symboler baserat på 20-30 olika ljud som produceras i talorganet. Hur ska det kunna förklara djupa sanningar för en trångsynt jävel som dig?

Eftersom du tydligt ställar "arguments from ignorance" som alternativ är detta helt irrelevant.
Citera
2015-01-18, 15:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Håller inte med om att ateism står för att vara motståndare till gudstro. Det betyder snarare avsaknad av gudstro. Och den avsaknaden kan bero på många saker. Själv tror jag inte på någon gud för att jag inte funnit bevis för någon gud. Jag har svårt att vara motståndare till något jag inte tror existerar. Jag kan däremot vara emot vissa religiösa människor. Men det är något helt annat....
Här skall du få lite synonymer till ateist: Gudsförnekare, gudlös människa, irreligiös, icke troende, agnostiker, fritänkare och hedning
Citera
2015-01-18, 15:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ateism är en tro.

Aaaah, nu kommar vi förmodentligen snart till Kartesianismen, "Matrix", solipsism och annat "last stand" spekulerande.
Citera
2015-01-18, 15:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vill du ha en helig ateistskrift? Skapa en då.

Trams.

Citat:
Annars förmodar jag att ateister är som mig.

Narcissistisk och megaloman?

Varför i Noodlis namn skulle ateister vara som dig?
Citera
2015-01-18, 15:09
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Håller inte med om att ateism står för att vara motståndare till gudstro. Det betyder snarare avsaknad av gudstro.

Om du inte håller med om det faktum så har du uppenbarligen lärt dig fel.

Ateism betyder Anti Teism. Teism betyder tron på en personlig gud

Anti tro på en personlig gud.

Citat:
Och den avsaknaden kan bero på många saker. Själv tror jag inte på någon gud för att jag inte funnit bevis för någon gud. Jag har svårt att vara motståndare till något jag inte tror existerar. Jag kan däremot vara emot vissa religiösa människor. Men det är något helt annat....

I så fall är du en Agnostiker. Skulle du dessutom vara emot religion som fenomen så skulle du vara en Agnostisk Ateist. (även kallat Svag atteist)
Ifall du studerade bibeln och big bang teorin och insåg att vetenskapen är mer sant än någon religion så skulle du gå från agnostiker till Stark Ateist.
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Trams.

Narcissistisk och megaloman?

Varför i Noodlis namn skulle ateister vara som dig?
Ja varför skall alla vara som den pådyvlade irreligiösa hedning som dig?
Senast redigerad av goran744 2015-01-18 kl. 15:14.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En bättre fråga skulle vara, vad betyder ordet tro.

Förlitande sig på ofalsifierbara spekulationer/postulat.
Citera
2015-01-18, 15:11
Medlem
Citat:
Här skall du få lite synonymer till ateist: Gudsförnekare, gudlös människa, irreligiös, icke troende, agnostiker, fritänkare och hedning
Japp...inget om att vara motståndare till gudstro. Särskilt inte motståndare till andras gudstro....
Citera
2015-01-18, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var har jag sagt att jag vill ha en ateistskrift?

Citat:
Jag gav dig ett tipps endast.

Mer substanslös retorik.
Citera
2015-01-18, 15:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Japp...inget om att vara motståndare till gudstro. Särskilt inte motståndare till andras gudstro....
Är du en irreligiös hedning? Eller vilken kategori av människor tillhör du? Du är ju inte kategorin mentalt störda kristna. Så vilken av dem har du placerat dina skor?
Citera
2015-01-18, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ordet ateism betyder anti teism (anti gudstro)

Nej, det gör det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in