2015-01-18, 14:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Finns redan sedan 1966 en global förening vid namn Church of Satan.
I korta drag stark ateism med psykodrama-övningar kallade magi.

200 $ för att joina. Så jävla ovärt. Men ideologin är klassat som en religion, och Lavey satanister är ateister.
Nu är ju bevisligen inte alla ateister och agnostiker satanister. Utan helt vanliga människor som inte tror eller inte vet.
Citera
2015-01-18, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
OJ du har slutat tro på en vit död man. Grattis för din intellektuella bedrift, ni ateister är verkligen smarta! Vill du ha en medalj nu?

Irrelevant.

Citat:
Har inte hävdat att mormoner och scientologer söker sanning.

Citat:
Religion är för det mesta en falsk institution. kristendom, islam, buddism, scientologi, new age, mormonism osv...eftersom den är organiserad och därav korrupt.

Men DU "vet"?

Citat:
Sanningen kan inte förklaras.

Men predikande, anti-logisk trams, semantisk akrobatik etc går bra.

Citat:
Men vad jag menar är att religion har en djupare etymologisk mening som har en rotad validitet som ingen kan skaka bort.

Och när kommar du till beläggen för detta?

Citat:
Det religiösa sinnet har mycket mer potential än vetenskapsmannens sinne. Vetenskap kan bara förklara en del av verkligheten medan människan eftersom denne är gjord av materia och en del av kosmos har av goda skäl möjlighet att förstå sig på universum intuitivt, religiöst och fundamentalt. En sådan upplevelse påverkar ens liv direkt. Vetenskapsmän kommer fortsätta skapa nya vapen tills vi utrotas. Till människan och maskinen går ihop. Vetenskapsmän tror att det är ändamålsenligt. Men det är det inte.

Alltså ett försvar för "arguments from ignorance".
Citera
2015-01-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vill du ha en helig ateistskrift? Skapa en då. Annars förmodar jag att ateister är som mig. Vill ha det lugnt och humant runt sig.
Religion kan jag inte påstå att det är men en RÖRELSE kan jag väl påstå. En mänsklig rörelse så till den milda grad att de har en egen sida: Ateismen.se
Var har jag sagt att jag vill ha en ateistskrift?
Citera
2015-01-18, 14:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Hur får du church-of-satan, till ateism ?

utveckla din logiska förmåga nu i den fria andemeningen med att leka tolkare

islam, är enl sig själv teistisk religion, man tror på dels änglar dels på djinner

ateism, är avsaknad av t.o.m inspirationsläsning att därefter ge sig på skapandet av trossatser

är du verkligen färdig med åk 8 ??
Citera
2015-01-18, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ja du har rätt i det, men det var inte den etablerade religionen jag refererade till.

Men däremot till din egen navelskådande och egocentriska version, som du försökar marknadsföra med semantisk akrobatik.
Senast redigerad av Bogomil 2015-01-18 kl. 14:59.
Citera
2015-01-18, 14:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var har jag sagt att jag vill ha en ateistskrift?
Jag gav dig ett tipps endast. Eftersom du sa att det inte finns någon skrift till denna icke-religion.
Ville vara snäll alltså
Citera
2015-01-18, 14:49
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vi diskuterar om tron på gudar här. Så det menas om man tror på existensen av gud/ar. Ordet tro kan i övrigt betyda massa saker. Om jag berättar en sak för min kompis och sedan frågar "tror du på mig?, så menar jag "tror du på det jag just berättade".

"vi diskuterar om tron på gudar här"

Tala för dig själv.

Jag diskuterar huruvida ateism är en tro eller inte. Ordet ateism betyder anti teism (anti gudstro) Det är alltså motståndare till att tro att gudar existerar. Oftast pga att dem anser att all religion är lögner. Men det finns även andra ateister, tex en teistisk satanist som är motståndare till gudstro. Det är knappast många som platsar i den kategorin nu för tiden.

Jag kan sträcka mig så långt att säga att du har halvt rätt i det du säger. En agnostisk atheist har inte en tro varken för eller emot gudar. En agnostiker anser att vi människor ändå inte har förmågan att förstå om det finns gudar eller ej. Det är ett ställningstagande i frågan. Men det är inte en tro.

Ateism är en tro.
Citera
2015-01-18, 14:51
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Hur får du church-of-satan, till ateism ?

Jag har läst the satanic bible många gånger. Den står här på min bokhylla inklämd mellan nya testamentet och mormonska bibeln.

Jag får inte Lavey-satanismen till någonting. Church of Satan som skrev boken The Satanic Bible får det till ateism.

Tror du mig inte? Läs boken själv å far långt åt helvete med dig
Senast redigerad av SnobbenL 2015-01-18 kl. 14:54.
Citera
2015-01-18, 14:53
Medlem
SnobbenLs avatar
Dom flesta agnostiker är per definition INTE ateister dock. Men ska vi ändå slänga runt med olika termer så får vi fan göra det ordentligt ;D
Citera
2015-01-18, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad gör man inte för att obstruera schism?

"The map is not the territory".

Men pådyvlande teister har individuellt och kollektivt levd så länge i en semantisk kartas pseudo-verklighet (~skolastisk retorik) att verklighets-konceptet och sökandet/beskrivandet av verkligheten för dom har blivit ren retorisk semantik.
Citera
2015-01-18, 14:55
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men predikande, anti-logisk trams, semantisk akrobatik etc går bra.

Du kan inte säga så förrän du själv vet sanningen om ens något. Kan du förklara något om mänskligt beteende som du vet absolut? Ifall du någonsin kommer det, vilket du inte lär göra tack vare din inställning så får du gärna förklara det för mig och jag kommer vara glad ifall jag förstår dig. Men säg inte att det är trams när du själv inte vet något.

Citat:
Och när kommar du till beläggen för detta?

ifall du var mer ärlig så kunde du sett att jag länkat till religion från wikipedia. Etymologiska meningen säger att det betyder "carefully consider" eller "to bond". Och att carefully consider i en religiös kontext är väl att försöka förstå sig på saker och ting antar jag. Men du får fortsätta leka apa bara för att jag inte har samma åskådningar som du.

Citat:
Alltså ett försvar för "arguments from ignorance".

Vad snackar du om?
Citera
2015-01-18, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att jag kommer vakna imorgon. Vem vet, jag kanske dör på väg hem från jobbet?

Engelskans distinktion mellan "belief" och "faith" är relevant här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in