Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Sluta definiera ateism och sluta definiera icke-tro då.
Det är redan definierat.
Citat:
Sluta svara på teismen. Vad har du där att göra?
Gör dig inte dummare än du verkar.
Citat:
Kan man inte alls. Ateism, Agnosticism och Teism är 2 olika saker. Teism/Ateism är TRO-baserat. Agnosticism är FAKTA-baserat.
Ateism innebär att jag inte tror på någon gud, agnostik ateist innebär att jag inte tror att jag kan veta vad sanningen är. Det är inget nytt koncept och det är inte speciellt avancerat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheismLycka till.
Citat:
Kan kan du, men det blir en TRO.
Nej, avsaknad av tro blir det.
Person1: Jag tror det här.
Person2: Jag delar inte din tro.
Citat:
Du tror på att det han säger inte är sant. Men du vet ju inte. Religiösa sanningar kan inte vara bevisade, du måste uppleva dom själv som sanna eller osanna. Att säga jag tror inte på det gör det till en egen TRO.
Struntprat.
Citat:
Ifall jag hittar på att det finns en till måne och sen säger du: nej jag tror inte på det. Låter inte det knasigt?
Inte det minsta.
Citat:
Nej det är två sidor av samma mynt. Myntets valuta är ignorans. Båda påstår något de inte kan bevisa.
Falsk analogi. Dessutom ligger bevisbördan på den som påstår någots existens. Det är inte upp till den som nekar ett påstående att motbevisa något tills bevis presenterats. Vi har gått igenom det här redan.
"When debating any issue, there is an implicit burden of proof on the person asserting a claim. An argument from ignorance occurs when either a proposition is assumed to be true because it has not yet been proved false or a proposition is assumed to be false because it has not yet been proved true."
Så, agnostisk ateism är det enda resonabla med tanke på att påståendet inte bevisats sant.
Citat:
Ateister verkar inte fatta att de är troende. De tror inte på Gud.
Avsaknad av tro är inte en tro. Varför fattar du inte det?
Citat:
Så du menar att det finns en anledning att INTE tro på Gud?
Jag skrev precis att jag inte tror på Gud eftersom det inte finns någon anledning att göra det.
Jag skrev alltså INTE att jag hade någon specifik anledning att inte tro på Gud.
Citat:
Du har identifierat dig med en åsikt, en tro. Gud finns inte. Du reagerar precis som en Kristen när man ifrågasätter hans tro på Gud.
Jasså, det tycker du. Vad sägs om att du belägger det med något konkret?
Citat:
Dom har ingen skyldighet att bevisa något för dig för att du ska ha anledning att tro på det. Det är du som måste ta reda på det själv. För du verkar ha det som anledning att inte tro på Gud. Då är det du som är strawman.
ÄR jag strawman? Varför inte ta reda på vad termerna betyder innan du försöker använda dem. Jag hänvisar återigen till den filosofiska bevisbördan.
Citat:
Än en gång TROR du. :P
Nej, jag skrev "tror inte". Kan du läsa?
Därav AGNOSTISK ateist. Ingen annan vet heller.
Citat:
Det är lätt att komma fram till en fix inställning och sedan somna in. Riktigt behagligt. Precis det kristna gör när de tror på Gud och känner sig tryggare när de ska gå och sova.
Skillnaden ligger i att jag accepterar bevis och ändrar min uppfattning efter presenterad fakta. Detta har inte hänt.
Citat:
Inte du heller. Du påstår att Gud inte finns utan att veta om det.
Nej, jag påstår att jag inte tror på Gud. Jag har även påpekat den agnostiska delen. Ändå kommer du och gör en massa strawmen (kollat upp det ännu?)
Citat:
jo det gör man. Utan Teism finns inte Ateism.
Jag definieras fortfarande inte av min ateism. Det är en mycket liten del av den jag är.
Citat:
Men det är lätt att tro på det motsatta när personliga känslor blandas in.
Nu skriver du bara en massa strunt igen.
Citat:
Du börjar lära dig lite. Det som har mening är att man inte ska behöva tro på något. Ateister har en föreställning att Gud inte finns. Sluta tro på det!
Jag tror INTE på Gud, alltså har jag inte en tro.
Citat:
Därför att Ateism grundar sig i en enkel tro: Att gud inte finns.
Sluta hitta på egna definitioner.
Citat:
Det är viktigast för ateister.
Nej, absolut inte.
Citat:
Hur ska du lära dig något om livet när det är bara det enda du bryr dig om?
Nu är det dessutom DET ENDA jag bryr mig om? Du är inte riktigt klok. Är du så desperat att du är tvungen att vilt greppa efter argument i din egen kloak?
Citat:
Du hade knappast kallat dig för ateist ifall du hade ett intresse för att lära dig sånt som teism försöker uppnå.
Jag har inget problem med att vara ateist och ändå lära mig om teistiska trossatser. Varför skulle man ha det? Man kan lära sig OM saker utan att dela deras uppfattning.
Citat:
Nej. En seriös person som vill ta reda på religiösa sanningar nöjer sig inte med nya trosuppfattningar. Utan hellre vill ha rena svar. Fakta.
Du motsäger dig själv. Nyss handlade det inte om fakta utan om tro och sökandet.
Citat:
Ateister kan aldrig nå dit då de inte ens försöker.
Försöker vad? Fantisera ikapp?
Citat:
De har redan gett upp.
Gett upp med att söka upplysning genom dagdrömmar? Det är möjligt. Vi föredrar konkreta metoder.
Citat:
De tycker det är roligare att leka passiv apa som inte kan något.
Hah. Inte kan något, jämfört med vad? Dig?
Citat:
De finner det mer ändamålsenligt.
Tja, vi föredrar saker som faktiskt fungerar. Inte konstigt.