Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Nej, bara om man utgår ifrån den falska premissen att det är en de facto tro, vilket det inte är. Det är avsaknad av tro på något. Det är upp till den kristna att definiera Gud, inte mig.
Sluta definiera ateism och sluta definiera icke-tro då.
Citat:
Ateismen är ett svar på teism, den står inte för sig själv.
Sluta svara på teismen. Vad har du där att göra?
Citat:
Det kan man visst säga. Lär dig dina termer istället för att hitta på vad de betyder.
Kan man inte alls. Ateism, Agnosticism och Teism är 2 olika saker. Teism/Ateism är TRO-baserat. Agnosticism är FAKTA-baserat.
Citat:
Klart jag kan. Det är därför jag gör det. Är du helt ute och cyklar? Teisten har inga bevis för det han säger, alltså tror jag inte på det han påstår. Enkelt. Fullt logiskt, tills.. Vem gör det? Ateism behandlar bara en fråga, om man tror på någon gud eller ej.
Kan kan du, men det blir en TRO. Du tror på att det han säger inte är sant. Men du vet ju inte. Religiösa sanningar kan inte vara bevisade, du måste uppleva dom själv som sanna eller osanna. Att säga jag tror inte på det gör det till en egen TRO.
Citat:
Lika felaktiga? Det är lika felaktigt att påstå något utan bevis som att inte acceptera det någon säger utan bevis? Hur tänker du då?
Ifall jag hittar på att det finns en till måne och sen säger du: nej jag tror inte på det. Låter inte det knasigt?
Citat:
Neutral? Antingen tror du eller så tror du inte. Det är ett binärt förhållande.
Nej det är två sidor av samma mynt. Myntets valuta är ignorans. Båda påstår något de inte kan bevisa.
Citat:
Min existens definieras absolut inte av min ateism. Varför är du så desperat att göra strawmen?
Ateister verkar inte fatta att de är troende. De tror inte på Gud.
Citat:
Jag säger ofta att jag inte vet om en massa saker. Inklusive Gud. Däremot tror jag inte på Gud eftersom det inte finns någon anledning att göra det.
Så du menar att det finns en anledning att INTE tro på Gud? Du har identifierat dig med en åsikt, en tro. Gud finns inte. Du reagerar precis som en Kristen när man ifrågasätter hans tro på Gud.
Citat:
Om dom lämnar stadiet var deras tro är personlig, så visst ska dom det.
Dom har ingen skyldighet att bevisa något för dig för att du ska ha anledning att tro på det. Det är du som måste ta reda på det själv. För du verkar ha det som anledning att inte tro på Gud. Då är det du som är strawman.
Citat:
Bara om man inte vet vad bevis är. Nej. Jesus sa säkert en del vettiga grejer, minst lika många korkade, men det betyder inte att jag kommer att tro på Gud.
Än en gång TROR du. :P Men du vet inte. Det är lätt att komma fram till en fix inställning och sedan somna in. Riktigt behagligt. Precis det kristna gör när de tror på Gud och känner sig tryggare när de ska gå och sova.
Citat:
Struntprat. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Du gör bara en massa påståenden.
Inte du heller. Du påstår att Gud inte finns utan att veta om det.
Citat:
Nej. Igen, man definieras inte av det man inte tror på.
jo det gör man. Utan Teism finns inte Ateism. Men det är lätt att tro på det motsatta när personliga känslor blandas in.
Citat:
Om inga sådana hade funnits hade normen gjort att ingen term för ateism behövs. DET bevisar att det inte är en tro eller en religion då det hade fortsatt ha mening.
Du börjar lära dig lite. Det som har mening är att man inte ska behöva tro på något. Ateister har en föreställning att Gud inte finns. Sluta tro på det!
Citat:
En falsk ambition? Nu hittar du på igen. När har ateism betytt att man inte vill ta reda på något om livet?
Därför att Ateism grundar sig i en enkel tro: Att gud inte finns. Det är viktigast för ateister. Hur ska du lära dig något om livet när det är bara det enda du bryr dig om? Du hade knappast kallat dig för ateist ifall du hade ett intresse för att lära dig sånt som teism försöker uppnå.
Citat:
Sluta ljug. Struntprat. Det är magiska lösningar som just gudar som leder till stagnation. Allt kan besvaras med "guds vilja" under det systemet.När har man det? Sluta ljug.
Nej. En seriös person som vill ta reda på religiösa sanningar nöjer sig inte med nya trosuppfattningar. Utan hellre vill ha rena svar. Fakta. Ateister kan aldrig nå dit då de inte ens försöker. De har redan gett upp. De tycker det är roligare att leka passiv apa som inte kan något. De finner det mer ändamålsenligt.