2015-01-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jehovas gör det, men inte hos mig. Portkod. Måste ha det så inte en ateist kommer och gör inbrott hos mig, eller kan det vara en troende? Vet inte?
Eller kanske en inbrottstjuv? Fast det är väl också en religion?
Citera
2015-01-16, 18:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller kanske en inbrottstjuv? Fast det är väl också en religion?
Ja en individ
Citera
2015-01-16, 18:11
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, bara om man utgår ifrån den falska premissen att det är en de facto tro, vilket det inte är. Det är avsaknad av tro på något. Det är upp till den kristna att definiera Gud, inte mig.

Sluta definiera ateism och sluta definiera icke-tro då.

Citat:
Ateismen är ett svar på teism, den står inte för sig själv.

Sluta svara på teismen. Vad har du där att göra?

Citat:
Det kan man visst säga. Lär dig dina termer istället för att hitta på vad de betyder.

Kan man inte alls. Ateism, Agnosticism och Teism är 2 olika saker. Teism/Ateism är TRO-baserat. Agnosticism är FAKTA-baserat.

Citat:
Klart jag kan. Det är därför jag gör det. Är du helt ute och cyklar? Teisten har inga bevis för det han säger, alltså tror jag inte på det han påstår. Enkelt. Fullt logiskt, tills.. Vem gör det? Ateism behandlar bara en fråga, om man tror på någon gud eller ej.

Kan kan du, men det blir en TRO. Du tror på att det han säger inte är sant. Men du vet ju inte. Religiösa sanningar kan inte vara bevisade, du måste uppleva dom själv som sanna eller osanna. Att säga jag tror inte på det gör det till en egen TRO.

Citat:
Lika felaktiga? Det är lika felaktigt att påstå något utan bevis som att inte acceptera det någon säger utan bevis? Hur tänker du då?

Ifall jag hittar på att det finns en till måne och sen säger du: nej jag tror inte på det. Låter inte det knasigt?

Citat:
Neutral? Antingen tror du eller så tror du inte. Det är ett binärt förhållande.

Nej det är två sidor av samma mynt. Myntets valuta är ignorans. Båda påstår något de inte kan bevisa.

Citat:
Min existens definieras absolut inte av min ateism. Varför är du så desperat att göra strawmen?

Ateister verkar inte fatta att de är troende. De tror inte på Gud.

Citat:
Jag säger ofta att jag inte vet om en massa saker. Inklusive Gud. Däremot tror jag inte på Gud eftersom det inte finns någon anledning att göra det.

Så du menar att det finns en anledning att INTE tro på Gud? Du har identifierat dig med en åsikt, en tro. Gud finns inte. Du reagerar precis som en Kristen när man ifrågasätter hans tro på Gud.

Citat:
Om dom lämnar stadiet var deras tro är personlig, så visst ska dom det.

Dom har ingen skyldighet att bevisa något för dig för att du ska ha anledning att tro på det. Det är du som måste ta reda på det själv. För du verkar ha det som anledning att inte tro på Gud. Då är det du som är strawman.

Citat:
Bara om man inte vet vad bevis är. Nej. Jesus sa säkert en del vettiga grejer, minst lika många korkade, men det betyder inte att jag kommer att tro på Gud.

Än en gång TROR du. :P Men du vet inte. Det är lätt att komma fram till en fix inställning och sedan somna in. Riktigt behagligt. Precis det kristna gör när de tror på Gud och känner sig tryggare när de ska gå och sova.

Citat:
Struntprat. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Du gör bara en massa påståenden.

Inte du heller. Du påstår att Gud inte finns utan att veta om det.

Citat:
Nej. Igen, man definieras inte av det man inte tror på.

jo det gör man. Utan Teism finns inte Ateism. Men det är lätt att tro på det motsatta när personliga känslor blandas in.

Citat:
Om inga sådana hade funnits hade normen gjort att ingen term för ateism behövs. DET bevisar att det inte är en tro eller en religion då det hade fortsatt ha mening.

Du börjar lära dig lite. Det som har mening är att man inte ska behöva tro på något. Ateister har en föreställning att Gud inte finns. Sluta tro på det!

Citat:
En falsk ambition? Nu hittar du på igen. När har ateism betytt att man inte vill ta reda på något om livet?

Därför att Ateism grundar sig i en enkel tro: Att gud inte finns. Det är viktigast för ateister. Hur ska du lära dig något om livet när det är bara det enda du bryr dig om? Du hade knappast kallat dig för ateist ifall du hade ett intresse för att lära dig sånt som teism försöker uppnå.

Citat:
Sluta ljug. Struntprat. Det är magiska lösningar som just gudar som leder till stagnation. Allt kan besvaras med "guds vilja" under det systemet.När har man det? Sluta ljug.

Nej. En seriös person som vill ta reda på religiösa sanningar nöjer sig inte med nya trosuppfattningar. Utan hellre vill ha rena svar. Fakta. Ateister kan aldrig nå dit då de inte ens försöker. De har redan gett upp. De tycker det är roligare att leka passiv apa som inte kan något. De finner det mer ändamålsenligt.
Citera
2015-01-16, 18:14
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kommer med stor sannolikhet inte inse något när jag dör. Att ateismen inte skull finnas utan religion är självklart. Men ateism blir inte en religion för det. Men vad vet jag , som är fast i icke-rökare träsket. Jag har ett riktigt tungt missbruk av icke rökning..... (återigen,din logik....)

Okej bra, då är vi överens på den punkten. Klart det blir en religion, du TROR ju på att något inte finns. Religion är baserat på just det: Att TRO, dvs att inte VETA.
Citera
2015-01-16, 18:17
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Okej bra, då är vi överens på den punkten. Klart det blir en religion, du TROR ju på att något inte finns. Religion är baserat på just det: Att TRO, dvs att inte VETA.
Nej du feltolkar alt. övertolkar, tolk-sjukan är igång igen...

Ateism betyder inte att inte-tro!

försök ta dig samman med båda hjärnhalvorna, inte enbart ENA, BÅDA tack.

eller så får du mogna...
Citera
2015-01-16, 18:21
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Sluta fjanta dig. Sen när har att inte spela fotboll blivit en sport? Att inte samla frimärken en hobby? Du BEVISAR bara hur enastående korkad du är, men det är väl det som är tanken...
Citera
2015-01-16, 18:24
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Sen när har att inte spela fotboll blivit en sport? Att inte samla frimärken en hobby?

För ateister är det en hobby.

Finns ju massvis med ateister som lägger ner massor med energi genom att skriva böcker om det och starta organisationer om det: Jag samlar inte frimärken!
Citera
2015-01-16, 18:26
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Finns ju massvis med ateister som lägger ner massor med energi genom att skriva böcker om det och starta organisationer om det: Jag samlar inte frimärken!

Gissa varför?
Citera
2015-01-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ateisten säger: Jag tror inte på Gud. Gud är ett Kristet koncept. Därav måste man använda Kristendomen för att definiera sin egna tro.

Det andra misstaget är att Ateismen grundar sig i att man inte tror på något. Vilket betyder att man TROR, man VET inte. Ateism är alltså en form av tro där man antar att Gud inte finns trots att man inte vill bevisa det först.

Du kan inte säga agnostisk ateist. Det betyder i så fall att man säger: Jag vet inte men jag tror på att Gud inte finns. Antingen vet man inte (vilket är ärligt) eller så tror man inte (vilket är en TRO)

Här är felet som jag pratar om, du kan inte förneka något någon annan hittat på då det inte finns bevis för det från början. Det är som att jag säger det finns äppelträd på andra sidan månen utan att backa upp det med bevis sen så säger du: jag tror inte på det och grundar hela din världssyn från den referenspunkten.

Av precis samma anledning så finns det ingen anledning att förneka det heller. Båda är lika felaktiga.

Du kan inte förneka något som inte har en substans, idéer kan inte bli förnekade. Det kan dom såklart vilket det är vad Ateister sysslar med men det har ingen mening. Vad spelar det för foll? Det är lika produktivt att vara neutral. Men ateister väljer att var färgade då de känner av en anledning att definiera sin existens på att förneka religion. Det är ju inte lika bekvämt att inte veta, att inte ha kontroll. Alla vill ju luta sitt huvud nåt något håll.

Religiösa ska inte bevisa något. Religion är inte som vetenskap där något ska bevisas. Inom religion är det människan som är beviset. Det är ateisters uppgift att validiera t.ex. Jesus läror och se om de stämmer. För att se det så måste man först förstå, men det är mycket bekvämare att förneka hela grejen från början än att ta sig an det svåra jobbet att faktiskt ta reda på om det finns något meningsfullt budskap som stämmer.

Först då, när man insett att det inte finns någon Gud, kan man säga: Gud finns inte. Att säga: Jag tror inte på Gud är ett falskt påstående då det grundar sig på en tro.

Så istället för att definiera dig som en människa så definierar du dig som en icke-atlet.

Ateismen innehåller hela bibeln, fast de säger jag tror inte på det.

Vilket är en slutsats, en trosuppfattning man lever med för resten av sitt liv. Alltså tror man på något hela tiden precis som en kristen gör hela tiden. Ateisten säger bu, prästen säger bä. Ni är två sidor av samma mynt.

Det är en form av falsk ambition där man har ambitionen att förneka Gud men sedan inte vilja själva ta reda på något om livet. Nu när det inte finns någon Gud så verkar det inte heller finnas någon motivering att besvara de frågor som religion försöker besvara. Det är lätt att tänka så eftersom man förnekat allt religion gör.
Detta var nog något av det mest förvirrade man kan läsa. Först och främst, varför skulle Gud vara ett kristet koncept? det finns ju för sjutton en uppsjö andra religioner.

Och sen...den som påstår att det finns äppelträd på andra sidan månen gör ett påstående, ett godtyckligt sådant. Vaerför i hela friden måste den som väljer att inte tro på dessa äppelträd BEVISA att träden ifråga inte finns? Kontentan i ditt resonemang blir ju att man måste tro på varje godtyckligt påstående man inte kan motbevisa...det blir som Russells tekanna......d v s man måste operera med trovärdighhet och sannolikheter.
Citera
2015-01-16, 18:34
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Gissa varför?

Brist på intelligens. Egoism. Transhumanism. Fascism. Kommunism.
Citera
2015-01-16, 18:38
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta var nog något av det mest förvirrade man kan läsa.

Ateism i sig är ett förvirrande koncept.

Citat:
Först och främst, varför skulle Gud vara ett kristet koncept? det finns ju för sjutton en uppsjö andra religioner.

Använder kristendom som ett exempel.

Citat:
Och sen...den som påstår att det finns äppelträd på andra sidan månen gör ett påstående, ett godtyckligt sådant. Vaerför i hela friden måste den som väljer att inte tro på dessa äppelträd BEVISA att träden ifråga inte finns?

Haha, "välja att inte tro". Du är rolig. Du väljer bara om du redan blivit hjärntvättad att tro på det. Men om du inte tror på det från början så finns det ingen anledning att skapa Ateism. Bara för att man simmar upp på land så måste man inte komma med en icke-ideologi.

Citat:
Kontentan i ditt resonemang blir ju att man måste tro på varje godtyckligt påstående man inte kan motbevisa...det blir som Russells tekanna......d v s man måste operera med trovärdighhet och sannolikheter.

Asså, om du inte tror så är det en TRO. Det är vad jag försöker säga. Om du inte vill tro så måste du bevisa. Inte för någon annans skull utan för dig själv. Du måste ju övertyga dig själv först med bevis att universum är bara en spontan grej utan någon mening.
Citera
2015-01-16, 18:39
Medlem
Citat:

Om du inte lugnar dig kanske det blir några böcker till..........synd att Chistopher Hitchens inte är kvar i livet...han hade säkert fått ihop några underhållande rader.....

...såtillvida du inte.........eller jo, det kanske du gör.........häftigt i så fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in