2015-01-16, 14:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ateister är egentligen Kristna eftersom de definierar sin "tro" på förnekelse av något som är påhittat, Kristendomen. Spelar ingen roll om Gud finns eller inte, men Ateister gör fel ett gravt fel i deras ställningstagande.

Trams. Lär dig vad källgranskning är.

Citat:
Det beror inte på att de är dumma, utan på att de är egoistiska och vill ändra på folk som tror på religion. De hatar religion och på så sätt baseras Ateism på andras religioner. Därför att de gör allt för att få folk att inte tro på Gud. Ateister har en vision där religion försvinner mer eller mindre helt från samhällsbilden.

Strawman.

Citat:
En korrekt syn skulle vara att säga "jag vet inte"

Vilket är vad "svaga ateister" gör.

Citat:
Dvs men bejakar bara det som finns utan att ens behöva förneka någon Guds existens. Här ligger kruxet för de flesta ateister, de kännser sig så kränkta av religion pga av någon personlig anledning att de måste ha det som avstamp för sina egna övertygelser som inte går att bevisa. Hur kan de veta att det inte finns någon Gud? Verkar som att de lägger mer energi på att trampa på Kristendomen än att ta reda på om Gud finns eller inte finns. De har bråttom att hoppa på tåget.

Pop-psykologi.
Citera
2015-01-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket är vad "svaga ateister" gör.

Det finns inget som heter "svag ateism". Om man har "svag ateism" så måste det innebära att övertygelsen skiftar i 2 riktningar, både mot tron på Gud och icke tron på Gud. Ateism innebär icke tro på Gud, inget annat. Oavsett om den är "svag" eller "stark"

Agnosticism är en illusion och ett påhittat ord som inte existerar i verkligheten och praktiken. Hur kan du luta 50/50 i din övertygelse? Den ena sidan väger mer än den andra d.v.s om du säger dig inte veta att Gud finns, hur reflekterar du då över dina övriga övertygelser? Vilka substanser består de av och vilka premisser utgår de ifrån? Frågor som moral, syfte, värde och mening? Du lever väl heller inte utan dessa övertygelser?
Citera
2015-01-16, 15:06
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man är kristen om man inte tror på kristendomen? Hur tänkte du nu? Jag tror det är du som gör fel. Vänta nu, om jag tror att någon har fel, så har jag fel för jag föhåller mig till någon som har fel. Logicz!

Du kan inte hålla på att definiera någon efter vad dom inte tror på.

Ateisten säger: Jag tror inte på Gud. Gud är ett Kristet koncept. Därav måste man använda Kristendomen för att definiera sin egna tro.

Det andra misstaget är att Ateismen grundar sig i att man inte tror på något. Vilket betyder att man TROR, man VET inte. Ateism är alltså en form av tro där man antar att Gud inte finns trots att man inte vill bevisa det först.

Citat:
Vilket är definitionen av en sk. agnostisk ateist. Majoriteten av ateister med över 90%.

Du kan inte säga agnostisk ateist. Det betyder i så fall att man säger: Jag vet inte men jag tror på att Gud inte finns. Antingen vet man inte (vilket är ärligt) eller så tror man inte (vilket är en TRO)

Citat:
Det handlar om att man förnekar teistens påstående snarare än förhåller sig till någon gud.

Här är felet som jag pratar om, du kan inte förneka något någon annan hittat på då det inte finns bevis för det från början. Det är som att jag säger det finns äppelträd på andra sidan månen utan att backa upp det med bevis sen så säger du: jag tror inte på det och grundar hela din världssyn från den referenspunkten.

Citat:
Man behöver inte motbevisa något som aldrig blivit bevisat. Filosofi grundkurs.

Av precis samma anledning så finns det ingen anledning att förneka det heller. Båda är lika felaktiga.

Citat:
För att han är ett ofalsifierbart postulat, inget mer.

Du kan inte förneka något som inte har en substans, idéer kan inte bli förnekade. Det kan dom såklart vilket det är vad Ateister sysslar med men det har ingen mening. Vad spelar det för foll? Det är lika produktivt att vara neutral. Men ateister väljer att var färgade då de känner av en anledning att definiera sin existens på att förneka religion. Det är ju inte lika bekvämt att inte veta, att inte ha kontroll. Alla vill ju luta sitt huvud nåt något håll.

Citat:
Religiösa har misslyckats med sin bevisbörda i tusentals år. Det är inte vår uppgift att motbevisa det de misslyckats med att bevisa.

Religiösa ska inte bevisa något. Religion är inte som vetenskap där något ska bevisas. Inom religion är det människan som är beviset. Det är ateisters uppgift att validiera t.ex. Jesus läror och se om de stämmer. För att se det så måste man först förstå, men det är mycket bekvämare att förneka hela grejen från början än att ta sig an det svåra jobbet att faktiskt ta reda på om det finns något meningsfullt budskap som stämmer.

Först då, när man insett att det inte finns någon Gud, kan man säga: Gud finns inte. Att säga: Jag tror inte på Gud är ett falskt påstående då det grundar sig på en tro.

Citat:
Ateism är en religion lika lite som det är att vara en atlet genom att man inte sysslar med valfri godtycklig sport.

Så istället för att definiera dig som en människa så definierar du dig som en icke-atlet.

Citat:
Ateism innehåller inga dogmer, inga instruktioner och inga bud.

Ateismen innehåller hela bibeln, fast de säger jag tror inte på det.

Citat:
Det enda man behöver göra är att inte ha en aktiv tro på någon gud. Att kalla DET en religion är.. Låt oss säga förhastat, så behöver ingen bli grinig.

Vilket är en slutsats, en trosuppfattning man lever med för resten av sitt liv. Alltså tror man på något hela tiden precis som en kristen gör hela tiden. Ateisten säger bu, prästen säger bä. Ni är två sidor av samma mynt.

Det är en form av falsk ambition där man har ambitionen att förneka Gud men sedan inte vilja själva ta reda på något om livet. Nu när det inte finns någon Gud så verkar det inte heller finnas någon motivering att besvara de frågor som religion försöker besvara. Det är lätt att tänka så eftersom man förnekat allt religion gör.
Citera
2015-01-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ateisten säger: Jag tror inte på Gud. Gud är ett Kristet koncept. Därav måste man använda Kristendomen för att definiera sin egna tro.

Det andra misstaget är att Ateismen grundar sig i att man inte tror på något. Vilket betyder att man TROR, man VET inte. Ateism är alltså en form av tro där man antar att Gud inte finns trots att man inte vill bevisa det först.

Du kan inte säga agnostisk ateist. Det betyder i så fall att man säger: Jag vet inte men jag tror på att Gud inte finns. Antingen vet man inte (vilket är ärligt) eller så tror man inte (vilket är en TRO)

Här är felet som jag pratar om, du kan inte förneka något någon annan hittat på då det inte finns bevis för det från början. Det är som att jag säger det finns äppelträd på andra sidan månen utan att backa upp det med bevis sen så säger du: jag tror inte på det och grundar hela din världssyn från den referenspunkten.

Av precis samma anledning så finns det ingen anledning att förneka det heller. Båda är lika felaktiga.

Du kan inte förneka något som inte har en substans, idéer kan inte bli förnekade. Det kan dom såklart vilket det är vad Ateister sysslar med men det har ingen mening. Vad spelar det för foll? Det är lika produktivt att vara neutral. Men ateister väljer att var färgade då de känner av en anledning att definiera sin existens på att förneka religion. Det är ju inte lika bekvämt att inte veta, att inte ha kontroll. Alla vill ju luta sitt huvud nåt något håll.

Religiösa ska inte bevisa något. Religion är inte som vetenskap där något ska bevisas. Inom religion är det människan som är beviset. Det är ateisters uppgift att validiera t.ex. Jesus läror och se om de stämmer. För att se det så måste man först förstå, men det är mycket bekvämare att förneka hela grejen från början än att ta sig an det svåra jobbet att faktiskt ta reda på om det finns något meningsfullt budskap som stämmer.

Först då, när man insett att det inte finns någon Gud, kan man säga: Gud finns inte. Att säga: Jag tror inte på Gud är ett falskt påstående då det grundar sig på en tro.

Så istället för att definiera dig som en människa så definierar du dig som en icke-atlet.

Vilket är en slutsats, en trosuppfattning man lever med för resten av sitt liv. Alltså tror man på något hela tiden precis som en kristen gör hela tiden. Ateisten säger bu, prästen säger bä. Ni är två sidor av samma mynt.

Det är en form av falsk ambition där man har ambitionen att förneka Gud men sedan inte vilja själva ta reda på något om livet. Nu när det inte finns någon Gud så verkar det inte heller finnas någon motivering att besvara de frågor som religion försöker besvara. Det är lätt att tänka så eftersom man förnekat allt religion gör.
Nu får du tänka till lite. Gud är inte ett kristet begrepp, Det finns många olika gudshypoteser. Det finns säkert många påstådda gudar du inte tror på? Kan man då säga att din "icketro" på dom gudarna är en religion? (Ja,med din "logik" ) Definierar du dig som en "icke mormon"? Är din religion att inte vara mormon? (Ja,med din "logik") .
Citera
2015-01-16, 16:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, bara om man utgår ifrån den falska premissen att det är en de facto tro, vilket det inte är. Det är avsaknad av tro på något. Det är upp till den kristna att definiera Gud, inte mig.

Citat:
Det andra misstaget är att Ateismen grundar sig i att man inte tror på något.
Ateismen är ett svar på teism, den står inte för sig själv. Utan gudar, ingen ateism. Det hade varit ett meningslöst koncept.
Citat:
Vilket betyder att man TROR, man VET inte. Ateism är alltså en form av tro där man antar att Gud inte finns trots att man inte vill bevisa det först.
Igen, inte vår uppgift att bevisa det vi inte tror på.

Citat:
Det kan man visst säga. Lär dig dina termer istället för att hitta på vad de betyder.

Citat:
Här är felet som jag pratar om, du kan inte förneka något någon annan hittat på då det inte finns bevis för det från början.
Klart jag kan. Det är därför jag gör det. Är du helt ute och cyklar? Teisten har inga bevis för det han säger, alltså tror jag inte på det han påstår. Enkelt.
Citat:
Det är som att jag säger det finns äppelträd på andra sidan månen utan att backa upp det med bevis sen så säger du: jag tror inte på det
Fullt logiskt, tills..
Citat:
och grundar hela din världssyn från den referenspunkten.
Vem gör det? Ateism behandlar bara en fråga, om man tror på någon gud eller ej.

Citat:
Lika felaktiga? Det är lika felaktigt att påstå något utan bevis som att inte acceptera det någon säger utan bevis? Hur tänker du då?

Citat:
Du kan inte förneka något som inte har en substans, idéer kan inte bli förnekade. Det kan dom såklart vilket det är vad Ateister sysslar med men det har ingen mening.
Bara för att du säger det gör det inte så.
Citat:
Vad spelar det för foll? Det är lika produktivt att vara neutral.
Neutral? Antingen tror du eller så tror du inte. Det är ett binärt förhållande.
Citat:
Men ateister väljer att var färgade då de känner av en anledning att definiera sin existens på att förneka religion.
Min existens definieras absolut inte av min ateism. Varför är du så desperat att göra strawmen?
Citat:
Det är ju inte lika bekvämt att inte veta, att inte ha kontroll. Alla vill ju luta sitt huvud nåt något håll.
Jag säger ofta att jag inte vet om en massa saker. Inklusive Gud. Däremot tror jag inte på Gud eftersom det inte finns någon anledning att göra det.

Citat:
Religiösa ska inte bevisa något.
Om dom lämnar stadiet var deras tro är personlig, så visst ska dom det.
Citat:
Religion är inte som vetenskap där något ska bevisas. Inom religion är det människan som är beviset.
Bara om man inte vet vad bevis är.
Citat:
Det är ateisters uppgift att validiera t.ex. Jesus läror och se om de stämmer.
Nej.
Citat:
För att se det så måste man först förstå, men det är mycket bekvämare att förneka hela grejen från början än att ta sig an det svåra jobbet att faktiskt ta reda på om det finns något meningsfullt budskap som stämmer.
Jesus sa säkert en del vettiga grejer, minst lika många korkade, men det betyder inte att jag kommer att tro på Gud.

Citat:
Struntprat. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Du gör bara en massa påståenden.

Citat:
Under dina regler, precis. Förstår du då varför det du skriver är så korkad?

Citat:
Nej. Igen, man definieras inte av det man inte tror på.

Citat:
Vilket är en slutsats,
Nej, det är förnekandet av någon annans slutsats.
Citat:
en trosuppfattning man lever med för resten av sitt liv.
Nu kläcker du bara ur dig ord som inte har något sammanhang med det vi pratar om och inte baseras på någon sorts verklighet.
Citat:
Alltså tror man på något hela tiden precis som en kristen gör hela tiden. Ateisten säger bu, prästen säger bä. Ni är två sidor av samma mynt.
Nej. Så är det inte. Däremot är jag ateist bara för att det finns folk som tror på gudar. Om inga sådana hade funnits hade normen gjort att ingen term för ateism behövs. DET bevisar att det inte är en tro eller en religion då det hade fortsatt ha mening.

Citat:
Det är en form av falsk ambition där man har ambitionen att förneka Gud men sedan inte vilja själva ta reda på något om livet.
En falsk ambition? Nu hittar du på igen. När har ateism betytt att man inte vill ta reda på något om livet? Sluta ljug.
Citat:
Nu när det inte finns någon Gud så verkar det inte heller finnas någon motivering att besvara de frågor som religion försöker besvara.
Struntprat. Det är magiska lösningar som just gudar som leder till stagnation. Allt kan besvaras med "guds vilja" under det systemet.
Citat:
Det är lätt att tänka så eftersom man förnekat allt religion gör.
När har man det? Sluta ljug.
Citera
2015-01-16, 16:48
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nu får du tänka till lite. Gud är inte ett kristet begrepp, Det finns många olika gudshypoteser. Det finns säkert många påstådda gudar du inte tror på? Kan man då säga att din "icketro" på dom gudarna är en religion? (Ja,med din "logik" ) Definierar du dig som en "icke mormon"? Är din religion att inte vara mormon? (Ja,med din "logik") .

Ja precis. Finns ju andra Gudar också. En ateist kan ta avstånd från flera Gudar. T.ex. Allah och Gud.
När man gör det så har man fortfarande definierat sin ateism på förnekelsen av Islam och Kristendomen.

För mig är det är det självklart. Man blir en icke-mormon eller en icke-jude. Ifall ingen av dessa religioner fanns skulle inte ateismen heller finnas.
Citera
2015-01-16, 16:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ja precis. Finns ju andra Gudar också. En ateist kan ta avstånd från flera Gudar. T.ex. Allah och Gud.
När man gör det så har man fortfarande definierat sin ateism på förnekelsen av Islam och Kristendomen.

För mig är det är det självklart. Man blir en icke-mormon eller en icke-jude. Ifall ingen av dessa religioner fanns skulle inte ateismen heller finnas.
Människan beviset för gud?

Redovisa den slutsatsen tack.

Ser du världens människor, så ser du inte att människan bevsar sig lägga "gud" åt sidan så fort människan behöver casha in för överlevnaden?

annars... du är Goran477-förstärkande.. det räcker alltså att säga jag-vet-vad jag-känner och jag-känner-så-som- autkroriteterna VILL.

du är en typ : soldat. (jesuiterna var extremt, märk väl, extremt, hängivna...)

rigiditeten.. gör att det blir så farligt att det blir rubbade normer, men räknar ej med att du ska förstå vad mental störning är.. eftersom vi sett det så länge ges lov att ta auktoritativt ordande.

nu ser vi hur omvärden reagerar gentemot IS, kvarstår dock att andra starka trosövertygade... sitter med så gott som samma fanatik 24/7 i HUVUDET, FÖRVRIDNA av rätt drömskt "sanningssägande, då de ser sig som sannare än sanning", vilket ger i motsvarande grad rätt starkt hat... gentemot dem som inte äger samma tro : t.ex ateister.

man VILL krig. man låter känslorna av sådana grader underhålla och permanenta och göda krig.

Någonstans behöver man inte inse att din känsla inte är norm? för du säger att människan? är "bevis" ??????

för, vad? för att din känsla behöver ges rätt över annans.

men det svider att erkänna.

Nationalistiskt laddad gudsövertygelse är livsfarlig om du frågar mig, den lille helige hitler, var också passionerad, han visste vad andra behövde.

ni gudsövertygade, menar att ni är heligare.. inte? och när ni läser , så läser ni MER ÄN GÄRNA IN, att dem vilka inte respekterar ER (ni skiter blankt i gud... när det gälelr) utan NI.. DU, vill UPP.

gud är = politik/ekonomi
/ utpressningsverktyg!
Citera
2015-01-16, 17:16
Medlem
Citat:

Enligt din logik så blir varje icketro en egen religion. Så varje människa har miljontals religioner....enligt dig. Måste vara jobbigt att följa så många religioner,tycker du inte? Hur orkar du med det?
Citera
2015-01-16, 17:21
Medlem
goran744s avatar
Ateismen hade inte existerat om inte dess motsats funnits.
Det är ett utbrytar fenomen och en grupp av människor som vill frigöra sig från att tro. En motståndsrörelse
Citera
2015-01-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ateismen hade inte existerat om inte dess motsats funnits.
Det är ett utbrytar fenomen och en grupp av människor som vill frigöra sig från att tro. En motståndsrörelse
Fast de flesta ateister bryr sig inte så mycket. Dom tror inte på någon gud , dom pratar aldrig om gud. Du kanske tror att de flesta ateister är motståndare till religion bara för att det finns ett tjugotal här på FB som gör väsen av sig? Det kan ju även vara så att det är teister som är utbrytar-fenomen. Dom flyr verkligheten och har startat en motståndsrörelse till verkligheten. Se,jag kan också flumma iväg och hitta på saker....
Citera
2015-01-16, 17:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast de flesta ateister bryr sig inte så mycket. Dom tror inte på någon gud , dom pratar aldrig om gud. Du kanske tror att de flesta ateister är motståndare till religion bara för att det finns ett tjugotal här på FB som gör väsen av sig? Det kan ju även vara så att det är teister som är utbrytar-fenomen. Dom flyr verkligheten och har startat en motståndsrörelse till verkligheten. Se,jag kan också flumma iväg och hitta på saker....
Jo det är just det de gör alltid! Pratar om att INTE Gud finns.
Citera
2015-01-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jo det är just det de gör alltid! Pratar om att INTE Gud finns.
Jag pratar nästan aldrig om guds vara eller icke vara. Bara här på FB. De flesta jag känner har jag inte riktigt koll på vad dom tror på. Jag säger själv inget,om ingen frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in