2015-01-16, 17:37
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Enligt din logik så blir varje icketro en egen religion. Så varje människa har miljontals religioner....enligt dig. Måste vara jobbigt att följa så många religioner,tycker du inte? Hur orkar du med det?

De är inte "min" logik. Det är ett faktum. Utan religion skulle inte ateism funnits.

Sluta luta huvudet åt ateism för att finna någon tröst, att slippa bli "lurad" när du dör och inser att du inte kommer till något bättre ställe. Ta bort den där beskyddande slöjan av icke-tro.
Citera
2015-01-16, 17:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag pratar nästan aldrig om guds vara eller icke vara. Bara här på FB. De flesta jag känner har jag inte riktigt koll på vad dom tror på. Jag säger själv inget,om ingen frågar mig.
Lika här ! Här inne skriker ateister högt och hest. Men även ute i samhället genom att alltid håna och säga dumhuvud i stället för att endast säga jaha det gör inte jag.
En ateist hörs högre och oftare och skriker GUD så att alla som inte vet vad Gud är börjar fundera på vad skriker den om?
Citera
2015-01-16, 17:41
Medlem
goran744s avatar
Jag tror att det handlar om rädsla annars finns det ingen anledning att bli arg eller förbannad på någon som tror på Gud. Måste vara svårt att gå ute i samhället och se en kyrka som påminner om att GUD INTE FINNS......
Citera
2015-01-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
De är inte "min" logik. Det är ett faktum. Utan religion skulle inte ateism funnits.

Sluta luta huvudet åt ateism för att finna någon tröst, att slippa bli "lurad" när du dör och inser att du inte kommer till något bättre ställe. Ta bort den där beskyddande slöjan av icke-tro.
Jag kommer med stor sannolikhet inte inse något när jag dör. Att ateismen inte skull finnas utan religion är självklart. Men ateism blir inte en religion för det. Men vad vet jag , som är fast i icke-rökare träsket. Jag har ett riktigt tungt missbruk av icke rökning..... (återigen,din logik....)
Citera
2015-01-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Lika här ! Här inne skriker ateister högt och hest. Men även ute i samhället genom att alltid håna och säga dumhuvud i stället för att endast säga jaha det gör inte jag.
En ateist hörs högre och oftare och skriker GUD så att alla som inte vet vad Gud är börjar fundera på vad skriker den om?
Ute i samhället "skriker ateister högt och hest" när troende försöker få in sin tro i , just det , SAMHÄLLET! Jag har aldrig sett någon ateist stå på gatan och skrika predikande saker om att gud inte existerar. Men det verkar hända dig ofta?
Citera
2015-01-16, 17:51
Medlem
Citat:
Jag tror att det handlar om rädsla annars finns det ingen anledning att bli arg eller förbannad på någon som tror på Gud. Måste vara svårt att gå ute i samhället och se en kyrka som påminner om att GUD INTE FINNS......
En kyrka påminner bara om att religion finns. Ingen blir väl arg för att någon tror på gud? De ggr någon blir arg är när den troende säger att vi ska leva efter en viss guds regler. Folk får tro på vad dom vill. Där är dom flesta ateister överens. Det är ju snarare troende som har problem med andras tro. En ateist reagerar oftast bara när troende försöker packa på sin tro på någon eller försöker få folk att följa religiösa lagar.
Citera
2015-01-16, 17:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ute i samhället "skriker ateister högt och hest" när troende försöker få in sin tro i , just det , SAMHÄLLET! Jag har aldrig sett någon ateist stå på gatan och skrika predikande saker om att gud inte existerar. Men det verkar hända dig ofta?
Oftast ateister som börjar att fråga: Tror du på Gud? Inte tvärtom.
Jag uppfattar det som att ateister är fixerade vid Guds ickeexistens så till den milda grad att de nästan alltid vill prata om det.
Räcker med att de går förbi en kyrka eller en troende de ser att är troende går förbi så är de igång direkt...
Jag kan sitta på bussen och nunnor kommer ombord och ateisterna börjar håna, skämta och pratar om Gud resten av resan....
Intressant! Ja jag har sett detta i samhället och ofta. Och ser det här inne också. Ateister som måste in på religionssidorna och skrika hela dagarna: Guuuud fiiins iiinte.
De tycks dras mot Gud på ett roligt sätt, eller kanske det är Gud som drar i dem
Citera
2015-01-16, 17:56
Medlem
Citat:
Oftast ateister som börjar att fråga: Tror du på Gud? Inte tvärtom.
Jag uppfattar det som att ateister är fixerade vid Guds ickeexistens så till den milda grad att de nästan alltid vill prata om det.
Räcker med att de går förbi en kyrka eller en troende de ser att är troende går förbi så är de igång direkt...
Jag kan sitta på bussen och nunnor kommer ombord och ateisterna börjar håna, skämta och pratar om Gud resten av resan....
Intressant! Ja jag har sett detta i samhället och ofta. Och ser det här inne också. Ateister som måste in på religionssidorna och skrika hela dagarna: Guuuud fiiins iiinte.
De tycks dras mot Gud på ett roligt sätt, eller kanske det är Gud som drar i dem
Antingen ljuger du,eller så bor du på ett väldigt konstigt ställe. Det låter absolut inte som du bor i Sverige,där alla är tyst och sköter sig själv. Jag har aldrig under mina dryga 40 år hört en troende bli hånad av en ateist bara sådär. Och hur vet du att det är ateister som hånar och skämtar? Står det i pannan på dom? Om någon hånar en nunna så är den en ateist? Du som läxat upp hela FB om fördomar,kanske ska titta i spegeln?
Seså,nu kan du ta av dig offerkoftan....
Citera
2015-01-16, 18:00
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Efter att ha läst flera trådar i religionsdelen här på flashback så har jag märkt att flera vill likställa ateism med religioner genom att påstå att ateism handlar om att tro. Istället för att rätta varje individ i de olika trådarna, med inlägg om tillslut skulle försvinna i mängden, så startar jag en helt ny tråd istället.

Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?

Att säga att "a-teism" (d.v.s. sakna tro på guds/gudars existens) är en tro är som att säga att "a-tomteism" (d.v.s. att sakna tro på tomtens existens ) är en tro. Det är egentligen märkligt att kalla "avsaknad av tro" för tro, och "avsaknad av religion" för religion.

Dessutom är inte för min del ”a-teism” är ett relevant begrepp, eftersom jag inte definierar mig själv, mina värderingar eller livåskådning utifrån vad jag saknar tro på. Visst, jag saknar tro/övertygelse på att gud/gudar existerar, i alla fall de gudsbegrepp jag stött på i livet (t.ex. Jesus, Zeus, Yahweh, Oden, Allah, Unkulunkulu för att nämna några exempel). Och anledningen är att jag inte funnit några verifierbara och testbara bevis för sådana entiteters existens. Så i ordets rätta bemärkelse är jag ”a-teist”

Men det finns en massa saker jag saknar tro på. Jag saknar tro på tomtens existens (men jag kallar mig inte för ”a-tomteist”). Jag saknar tro på spöken (men jag kallar mig inte för ”a-spökeist”). Jag saknar tro på att blixten uppkommer av att guden Tor slår med sin hammare (men jag kallar mig inte a-Torist). Men detta säger inte per se om vem jag är, mina värderingar eller min livsåskådning.

Jag definierar mig själv snarare efter de värderingar som jag står för, inte det jag saknar tro på. Nu är det svårt att beskriva mina värderingar med enkelspåriga etiketter och ”-ismer”, eftersom ingen -”ism” ger en rättvis beskrivning av hur jag betraktar världen.

Om jag skulle sätta etikett på mig själv skulle jag nog kalla mig själv t.ex. humanist (d.v.s. ett moraliskt förhållningssätt som baserar sig på axiomet att den individuella människan har ett egenvärde), socialliberal (d.v.s. att staten ska göra det möjligt för varje individ att leva det liv de själva vill leva, så länge de inte skadar andra individer), och fritänkare (d.v.s. att vår verklighetsuppfattning ska vara baserat på vetenskap, förnuft och logik och inte på auktoriteter, traditioner eller doktriner) för att nämna några exempel.

Trots att detta är stora samlingsbegrepp som kan betyda mycket tycker jag att det säger mer om mina värderingar och livsåskådning att kalla mig för humanist, socialliberal och fritänkare, än t.ex. a-teist, a-tomteist eller a-spökeist.
Senast redigerad av qbit 2015-01-16 kl. 18:03.
Citera
2015-01-16, 18:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Antingen ljuger du,eller så bor du på ett väldigt konstigt ställe. Det låter absolut inte som du bor i Sverige,där alla är tyst och sköter sig själv. Jag har aldrig under mina dryga 40 år hört en troende bli hånad av en ateist bara sådär. Och hur vet du att det är ateister som hånar och skämtar? Står det i pannan på dom? Om någon hånar en nunna så är den en ateist?
Seså,nu kan du ta av dig offerkoftan.....
Lika med troende hörru e är tysta och sköter sig själva
Citera
2015-01-16, 18:02
Medlem
Citat:
Lika med troende hörru e är tysta och sköter sig själva
Ja,det har väl aldrig hänt att en troende går dörr till dörr och predikar. Där du bor så gör ateisterna det dagligen.....
Citera
2015-01-16, 18:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja,det har väl aldrig hänt att en troende går dörr till dörr och predikar. Där du bor så gör ateisterna det dagligen.....
Jehovas gör det, men inte hos mig. Portkod. Måste ha det så inte en ateist kommer och gör inbrott hos mig, eller kan det vara en troende? Vet inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in