2013-12-10, 20:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Många beter sig som "starka" ateister här i detta forum och jag tänker inte peka ut några. Men jag kan lägga ut några punkter och skulle man uppfylla dessa så är man en "stark" ateist:

1. Säger bestämt att Gud inte existerar
2. Förnekar möjligheten att Gud existerar.

Det finns några få som gör det, ja.

Citat:
3. Gör narr av Gud och hans anhängare.
4. förnekar livet efter detta.
5. Inlåst i sin världsbild och vill inte förändras.
6. Visar inget intresse för religion.

Har inte ett dyft med stark ateism-kriterier att göra.
Citera
2013-12-10, 20:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur många gånger har inte bogomil slängt sig med kvantfysik, och han kan inte ens räkna fram egenvärden eller egenvektorer som ju är helt centralt inom kvantfysik.

Goddag ... yxskaft.

Har du inget bättre att komme med än strawmen?
Citera
2013-12-10, 20:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men visst tror vi på vetenskapen - utan bevis.

Speak for yourself.
Citera
2013-12-10, 20:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inte ens vetenskapsmän läser alla avhandlingar, men tror ändå!

Semantisk akrobatik, byggd på en total förvrängning av vetenskapens systematiska metodologi.

Kunne du inte försöka att bli intellektuellt hederlig istället för att komme med sån trams.
Citera
2013-12-10, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej ingen panik, jag försöker bara beskriva vad som sker, och jag ser en sammanhållning från ateister mot teister, även om den är lös, att man håller varandra om ryggen och inte argumenterar emot sina "trosfränder", utan bara argumenterar emot teister, och gärna i nedvärderande ordalag som "hemska jävla människa" o.s.v.

Som samlingskategori har "ateism" vissa gemensama kriterier av vilket det viktigste självklart är betydelsen av prefixet "a".

Sen finns det ..... som du borde veta nu .... starka eller svaga ateister, och ytterligare "informerade" ateister som ofta också är religions-kritiker.

Och blant informerade ateister/religions-kritiker är den största och främsta kritiken av (pådyvlande) teism den, att ni till 90-95% är intellektuellt ohederliga i er 'argumentation'; manifesterat i förvrängning av rationell akademisk vetenskap/filosofi och användandet av semantisk akrobatik. Och det finns inte mycket utrymme för nuanser i kritiken av denna pådyvlar-religiösa intellektuelle ohederlighet ... lögn är och förblir lögn oavsett hur den paketeras.
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-10 kl. 20:53.
Citera
2013-12-10, 20:43
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
lögn är och förblir lögn oavsett hur den paketeras.

Eller hur ofta den upprepas.
Citera
2013-12-10, 20:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att det är fakta om man begränsar ordet "ateist" till "utan gud".

Jag vill inte använda ordet "ateist" på ett så begränsat sätt, det är dom som startar en egen tråd i detta ämne som vill ha denna begränsade tillämpningen. Men då påpekar jag konsekvensen och problemet med denna snäva tillämpning. Jag vill gärna tillämpa ordet "ateist" på ett annat sätt, men ateister begränsar mitt användande av ordet genom ständiga påpekanden, och nu även startandet av en helt egen tråd (som i sig är OT, och har inget med religion att göra).

Nu är det ju faktisk det ordet primärt betydar, men självklart försökar du komme undan i en av dina definitions-danser med egna regler.

Citat:
För mig är en ateist någon som inte tror på att en gud har skapat universum och livet, utan menar att allt har kommit till av sig självt.

Där ser du. Du stoppar ordet in i din världsbilds-bubbla innehållande "tro", och vips får du ett nonsens-argument ut av det.

Citat:
Ett annat ord som ateister fastnar på är "slumpen", men det borde vara tydligt att slumpen har en avgörande roll om det inte handlar om en intelligent medveten skapelse.

Du menar väl "indetermism" .... om du nu tänker efter.

Citat:
Det är ateister som håller på med den semantiska akrobatiken hela tiden.

Du verkar ha tappat greppet, sen du retirerar till: "Den som sägar det är det".
Citera
2015-01-16, 00:40
Medlem
Herzs avatar
Detta är helt falskt. Ateism är lika mycket en religion som Kristendomen. Därför att det baseras på att man TROR på att det INTE finns en Gud.

Ofta gör Ateister detta till en religion genom att göra angrepp på Religion och säga att det inte borde existera, vilket än en gång är en sak de tror på är bra för samhället.

Inte nog med det så skapar de sitt egna testamente där de säger att man ska använda sin logik och kritiska tänkande. Det än en gång är en TRO som de vill påverka andra med. Finns ingen som säger att jag måste basera mitt liv på logik, jag kan välja att tro på saker som inte kan bevisas.

Ateister verkar ha svårt att förstå att de är lika mycket troende som Kristna då de redan tror på att Gud inte finns utan att ha bevis för det.
Citera
2015-01-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Detta är helt falskt. Ateism är lika mycket en religion som Kristendomen. Därför att det baseras på att man TROR på att det INTE finns en Gud.

Ofta gör Ateister detta till en religion genom att göra angrepp på Religion och säga att det inte borde existera, vilket än en gång är en sak de tror på är bra för samhället.

Inte nog med det så skapar de sitt egna testamente där de säger att man ska använda sin logik och kritiska tänkande. Det än en gång är en TRO som de vill påverka andra med. Finns ingen som säger att jag måste basera mitt liv på logik, jag kan välja att tro på saker som inte kan bevisas.

Ateister verkar ha svårt att förstå att de är lika mycket troende som Kristna då de redan tror på att Gud inte finns utan att ha bevis för det.
Det är bristen på bevis för någon guds existens som utgör bevis för att det troligvis inte existerar någon gud. Ungefär som att bristen på bevis för Bigfoot,mångubbar,Loch Ness odjuret,Jultomten gör att de flesta inte tror på dessa . Och dom som tror på Bigfoot,Jultomten m.m. försöker inte få in den tron i samhället. Om religiösa tänkte lika så skulle ateisterna inte bråka lika mycket. Jag talar naturligtvis inte för alla ateister,men tror att de flesta ateister inte tjafsar mycket med folk som håller sin tro på en bra och personlig nivå.
För att kallas religion måste man väl tro på någon gud (eller liknande) samt ha lagar och regler att leva efter? Kanske en helig skrift att följa? Någon/något att tillbe? Inget av detta ingår i att vara ateist.
Så nej,att vara ateist är inte att vara religiös.
Citera
2015-01-16, 01:21
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är bristen på bevis för någon guds existens som utgör bevis för att det troligvis inte existerar någon gud. Ungefär som att bristen på bevis för Bigfoot,mångubbar,Loch Ness odjuret,Jultomten gör att de flesta inte tror på dessa . Och dom som tror på Bigfoot,Jultomten m.m. försöker inte få in den tron i samhället. Om religiösa tänkte lika så skulle ateisterna inte bråka lika mycket. Jag talar naturligtvis inte för alla ateister,men tror att de flesta ateister inte tjafsar mycket med folk som håller sin tro på en bra och personlig nivå.
För att kallas religion måste man väl tro på någon gud (eller liknande) samt ha lagar och regler att leva efter? Kanske en helig skrift att följa? Någon/något att tillbe? Inget av detta ingår i att vara ateist.
Så nej,att vara ateist är inte att vara religiös.

Ateister är egentligen Kristna eftersom de definierar sin "tro" på förnekelse av något som är påhittat, Kristendomen. Spelar ingen roll om Gud finns eller inte, men Ateister gör fel ett gravt fel i deras ställningstagande.

Det beror inte på att de är dumma, utan på att de är egoistiska och vill ändra på folk som tror på religion. De hatar religion och på så sätt baseras Ateism på andras religioner. Därför att de gör allt för att få folk att inte tro på Gud. Ateister har en vision där religion försvinner mer eller mindre helt från samhällsbilden.

En korrekt syn skulle vara att säga "jag vet inte" eller "I am that i am". Dvs men bejakar bara det som finns utan att ens behöva förneka någon Guds existens. Här ligger kruxet för de flesta ateister, de kännser sig så kränkta av religion pga av någon personlig anledning att de måste ha det som avstamp för sina egna övertygelser som inte går att bevisa. Hur kan de veta att det inte finns någon Gud? Verkar som att de lägger mer energi på att trampa på Kristendomen än att ta reda på om Gud finns eller inte finns. De har bråttom att hoppa på tåget.
Citera
2015-01-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ateister är egentligen Kristna eftersom de definierar sin "tro" på förnekelse av något som är påhittat, Kristendomen. Spelar ingen roll om Gud finns eller inte, men Ateister gör fel ett gravt fel i deras ställningstagande.

Det beror inte på att de är dumma, utan på att de är egoistiska och vill ändra på folk som tror på religion. De hatar religion och på så sätt baseras Ateism på andras religioner. Därför att de gör allt för att få folk att inte tro på Gud. Ateister har en vision där religion försvinner mer eller mindre helt från samhällsbilden.

En korrekt syn skulle vara att säga "jag vet inte" eller "I am that i am". Dvs men bejakar bara det som finns utan att ens behöva förneka någon Guds existens. Här ligger kruxet för de flesta ateister, de kännser sig så kränkta av religion pga av någon personlig anledning att de måste ha det som avstamp för sina egna övertygelser som inte går att bevisa. Hur kan de veta att det inte finns någon Gud? Verkar som att de lägger mer energi på att trampa på Kristendomen än att ta reda på om Gud finns eller inte finns. De har bråttom att hoppa på tåget.
Jag vet ingen ateist som försöker få troende att sluta tro. Vad träffar du för folk egentligen?
Ateister brukar inte hata religionen i sig,utan vad den ställer till med. Ateister brukar inte heller säga med säkerhet att det inte finns någon gud. Extremt sällan jag har hört sådana påståenden. Jag tror det är vanligare åt andra hållet,att troende är säker på att gud finns. Och det är väl ok. Men när dom säger att gud vill si och så och att gud hatar vissa saker/handlingar,då brukar en ateist reagera. Med all rätt.
Citera
2015-01-16, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ateister är egentligen Kristna eftersom de definierar sin "tro" på förnekelse av något som är påhittat, Kristendomen.
Man är kristen om man inte tror på kristendomen? Hur tänkte du nu?
Citat:
Spelar ingen roll om Gud finns eller inte, men Ateister gör fel ett gravt fel i deras ställningstagande.
Jag tror det är du som gör fel. Vänta nu, om jag tror att någon har fel, så har jag fel för jag föhåller mig till någon som har fel. Logicz!

Citat:
Det beror inte på att de är dumma, utan på att de är egoistiska och vill ändra på folk som tror på religion.
Man behöver inte vara pådyvlande bara för att man är ateist. Det var en rätt kass generalisering.
Citat:
De hatar religion och på så sätt baseras Ateism på andras religioner.
Alla ateister hatar inte religion. Det är inte del av ateism. Om inga religioner fanns, så behövdes inget ord som "ateist" heller. Vad skulle vara alternativet till en ateism som förhåller sig till religioner? Kan du berätta vad det skulle vara och hur det ens skulle kunna existera?
Citat:
Därför att de gör allt för att få folk att inte tro på Gud.
Strawman, vet du vad det är?
Citat:
Ateister har en vision där religion försvinner mer eller mindre helt från samhällsbilden.
Antiteister kanske. Det är ingenting gemensamt bland ateister.

Citat:
En korrekt syn skulle vara att säga "jag vet inte" eller "I am that i am".
Vilket är definitionen av en sk. agnostisk ateist. Majoriteten av ateister med över 90%.
Citat:
Dvs men bejakar bara det som finns utan att ens behöva förneka någon Guds existens.
Det handlar om att man förnekar teistens påstående snarare än förhåller sig till någon gud.
Citat:
Här ligger kruxet för de flesta ateister, de kännser sig så kränkta av religion pga av någon personlig anledning att de måste ha det som avstamp för sina egna övertygelser som inte går att bevisa.
Man behöver inte motbevisa något som aldrig blivit bevisat. Filosofi grundkurs. Om anhängare av det Zzyrlianska hattmonstret kom och krävde att du skulle offra alla dina snedkepsar på en offereld skulle nog du också bli irriterad över att någon som tror på något du inte tror på kräver att du ska följa deras regler och dogmer. Samma sak för ateister gällande religioner.
Citat:
Hur kan de veta att det inte finns någon Gud?
För att han är ett ofalsifierbart postulat, inget mer.
Citat:
Verkar som att de lägger mer energi på att trampa på Kristendomen än att ta reda på om Gud finns eller inte finns. De har bråttom att hoppa på tåget.
Religiösa har misslyckats med sin bevisbörda i tusentals år. Det är inte vår uppgift att motbevisa det de misslyckats med att bevisa.

Du kan inte hålla på att definiera någon efter vad dom inte tror på.
Att vara ateist handlar inte om att ha ett förhållningssätt till Gud, det handlar om att man inte tror på vad någon annan påstått. Ateism är en religion lika lite som det är att vara en atlet genom att man inte sysslar med valfri godtycklig sport.
Ateism innehåller inga dogmer, inga instruktioner och inga bud. Det enda man behöver göra är att inte ha en aktiv tro på någon gud. Att kalla DET en religion är.. Låt oss säga förhastat, så behöver ingen bli grinig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in