Citat:
Ursprungligen postat av
Herz
Ateister är egentligen Kristna eftersom de definierar sin "tro" på förnekelse av något som är påhittat, Kristendomen.
Man är kristen om man inte tror på kristendomen? Hur tänkte du nu?
Citat:
Spelar ingen roll om Gud finns eller inte, men Ateister gör fel ett gravt fel i deras ställningstagande.
Jag tror det är du som gör fel. Vänta nu, om jag tror att någon har fel, så har jag fel för jag föhåller mig till någon som har fel. Logicz!
Citat:
Det beror inte på att de är dumma, utan på att de är egoistiska och vill ändra på folk som tror på religion.
Man behöver inte vara pådyvlande bara för att man är ateist. Det var en rätt kass generalisering.
Citat:
De hatar religion och på så sätt baseras Ateism på andras religioner.
Alla ateister hatar inte religion. Det är inte del av ateism. Om inga religioner fanns, så behövdes inget ord som "ateist" heller. Vad skulle vara alternativet till en ateism som förhåller sig till religioner? Kan du berätta vad det skulle vara och hur det ens skulle kunna existera?
Citat:
Därför att de gör allt för att få folk att inte tro på Gud.
Strawman, vet du vad det är?
Citat:
Ateister har en vision där religion försvinner mer eller mindre helt från samhällsbilden.
Antiteister kanske. Det är ingenting gemensamt bland ateister.
Citat:
En korrekt syn skulle vara att säga "jag vet inte" eller "I am that i am".
Vilket är definitionen av en sk. agnostisk ateist. Majoriteten av ateister med över 90%.
Citat:
Dvs men bejakar bara det som finns utan att ens behöva förneka någon Guds existens.
Det handlar om att man förnekar teistens påstående snarare än förhåller sig till någon gud.
Citat:
Här ligger kruxet för de flesta ateister, de kännser sig så kränkta av religion pga av någon personlig anledning att de måste ha det som avstamp för sina egna övertygelser som inte går att bevisa.
Man behöver inte motbevisa något som aldrig blivit bevisat. Filosofi grundkurs. Om anhängare av det Zzyrlianska hattmonstret kom och krävde att du skulle offra alla dina snedkepsar på en offereld skulle nog du också bli irriterad över att någon som tror på något du inte tror på kräver att du ska följa deras regler och dogmer. Samma sak för ateister gällande religioner.
Citat:
Hur kan de veta att det inte finns någon Gud?
För att han är ett ofalsifierbart postulat, inget mer.
Citat:
Verkar som att de lägger mer energi på att trampa på Kristendomen än att ta reda på om Gud finns eller inte finns. De har bråttom att hoppa på tåget.
Religiösa har misslyckats med sin bevisbörda i tusentals år. Det är inte vår uppgift att motbevisa det de misslyckats med att bevisa.
Du kan inte hålla på att definiera någon efter vad dom inte tror på.
Att vara ateist handlar inte om att ha ett förhållningssätt till Gud, det handlar om att man inte tror på vad någon annan påstått. Ateism är en religion lika lite som det är att vara en atlet genom att man inte sysslar med valfri godtycklig sport.
Ateism innehåller inga dogmer, inga instruktioner och inga bud. Det enda man behöver göra är att inte ha en aktiv tro på någon gud. Att kalla DET en religion är.. Låt oss säga förhastat, så behöver ingen bli grinig.