Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Här är ett kort, sammanhängande svar:
1/ Ditt förvirrade och imprecisa språkbruk omkring distinktionen faith/fact (~eller hur man nu annars kan uppställa det, som t.ex. subjektivt/objektivt) är helt meningslös. Dina ord överförar inte förståelse/inforemation, men är bara semantiska vittlyftigheter.
2/ Vad har subjektiva kemisk/fysisk reaktioner på "tro" med saken att göra?
Men Bogomil dåå!
Tron uppstår i hjärnan, det är där fysikaliska och kemiska processer sätts igång, bara genom en tanke t ex. Dessa processer är fysiska anser jag.
Om tron är en övertygelse om det man hoppas, då kommer dessa processer igång. (De är ju igång hela tiden förresten, eftersom det hela tiden pågår aktivitet).
Hoppet ger mig eller någon annan den
kraft att ta mig igenom något svårt. Det hoppet är en produkt av att jag har
bestämt mig för att tro! T ex att det kommer någon och hjälper i sjönöd. Det är ju för tusan livsviktigt med den processen! Därför kan mycket av det en människa bestämmer sig för att tro, tänka och handla ger konsekvenser. Signalsubstanserna är fysiska i sig och inget mumbojumbo.
Därför kan den gå under som inte
bestämmer sig för att tro att det finns hopp. (Ja, jag vill mena att man kan bestämma sig för många saker i livet, man kan inte gå omkring och känna hela tiden).
Hur jag tänker sätter igång kemisk process som sätter igång ett positivt eller negativt mående. Enkelt sagt.
Det börjar i högsta grad i det fysiska med min vilja och tanke, det är för mig TRO.
Du får ta det att jag inte är lika precis och äger ditt sätt att formulera mig. Finns det inga intressanta trådar på det filosofiska området av akademisk karaktär där du kan svinga din ekvilibristiska förmåga med likasinnade? Det borde ju ge dig mer?