2015-01-13, 05:12
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Någon som sett The One-aremed Swordsmen filmerna (1967-71)? Verkar skitcoola och tänkte ta ett marathon med dem någon helg framöver.

Efter lite inspiration från despondency skall jag nu sätta mig och se på den japanska skräckfilmen Rabbit Horror 3d (2011). Mest för att namnet är coolt och alice i underlandet är lite fascinerande i mörkare framställningar. Den går också under namnet Tormented om någon undrar.

Väldigt säker på att jag sett en utav The One-Armed Swordsman-filmerna på TV i mina yngre år. Jag minns bara väldigt mycket (på den tiden) cool action, en en-armad hämnare med ett avbrutet svärd... och inte mycket mer. Den kändes dock betydligt nyare så det är möjligt att det var någon sorts remake. I mitt minne så var det på tok för högt tempo i actionsekvenserna för en film som kom 67-71. Någon kanske kan sprida lite ljus kring detta?

Jag har Tormented på DVD, utan undertext så jag orkade inte se särskilt mycket utav den. Verkade inte vara särskilt bra av vad jag såg heller, tyvärr, så jag har inte eftersökt någon version med undertext särskilt hårt.

Påtal om Shimizu så gillade jag verkligen stora delar av Marebito samtidigt som jag hade stora problem med andra delar utav den. Svag rekommendation men jag skriver säkert mer utförligt om den senare. Ett Shimizus mest intressanta projekt även om den inte håller den klass hans tidiga Ju-On-filmer.
Citera
2015-01-15, 16:04
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Väldigt säker på att jag sett en utav The One-Armed Swordsman-filmerna på TV i mina yngre år. Jag minns bara väldigt mycket (på den tiden) cool action, en en-armad hämnare med ett avbrutet svärd... och inte mycket mer. Den kändes dock betydligt nyare så det är möjligt att det var någon sorts remake. I mitt minne så var det på tok för högt tempo i actionsekvenserna för en film som kom 67-71. Någon kanske kan sprida lite ljus kring detta?

Tittade runt lite och såg att Tsui Hark gjort en remake 1995 som hette The Blade of Vengaence (orig. titel: Dao) så det verkar ju stämma bra med vad du säger. Såg originalet idag och den var faktiskt riktigt bra, förutom att fightscenerna inte höll den klass de kanske borde gjort, men det fanns så mycket annat bra med den så det gjorde inte så jättemycket.
Citera
2015-01-15, 16:25
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Tittade runt lite och såg att Tsui Hark gjort en remake 1995 som hette The Blade of Vengaence (orig. titel: Dao) så det verkar ju stämma bra med vad du säger. Såg originalet idag och den var faktiskt riktigt bra, förutom att fightscenerna inte höll den klass de kanske borde gjort, men det fanns så mycket annat bra med den så det gjorde inte så jättemycket.

Jag minns filmen med barnslig förtjusning men i slutet av nittiotalet fanns det inte särskilt mycket mognad i någon av mina förtjusningar. Jag hyrde ju The Tai Chi Master tre gånger trots allt... Inte helt säker på att jag skulle vara lika imponerad idag, nostalgivärde till trots. Ändå, just den filmen av Hark, om det är den, skulle jag vilja återvända till. Fantastisk upplevelse att som yngre grabb sitta sömnlös och bläddra bland kanalerna och hitta den i etern. Tack för att du kollade upp det, den får hamna på min logg över filmer att se.
Citera
2015-01-15, 16:33
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Jag minns filmen med barnslig förtjusning men i slutet av nittiotalet fanns det inte särskilt mycket mognad i någon av mina förtjusningar. Jag hyrde ju The Tai Chi Master tre gånger trots allt... Inte helt säker på att jag skulle vara lika imponerad idag, nostalgivärde till trots. Ändå, just den filmen av Hark, om det är den, skulle jag vilja återvända till. Fantastisk upplevelse att som yngre grabb sitta sömnlös och bläddra bland kanalerna och hitta den i etern. Tack för att du kollade upp det, den får hamna på min logg över filmer att se.

Själv så har jag inte riktigt vuxit ifrån tuffa kampsportsfilmer, jag blir 13 år igen när jag sätter igång en HK-rulle eller t.ex. en 90-tals action med Marc Dacascos *host*Crying Freeman*host*. Har ju annars mognat en hel del i mitt filmtittande, men kungfu och övrig kampsportsfilm så går jag tillbaka ett par år mentalt igen. Har inte sett The Tai Chi Master, menar du den med Jet Li?

Inga problem, bara trevligt att vara till hjälp. Hade tyvärr inga kanaler som visade så mycket kungfu-film, men hade ju ett par kompisar man kopierade VHS ifrån.
Citera
2015-01-15, 17:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tittade runt lite och såg att Tsui Hark gjort en remake 1995 som hette The Blade of Vengaence (orig. titel: Dao) så det verkar ju stämma bra med vad du säger.

Den är bra, Dao alltså!
Citera
2015-01-15, 17:39
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den är bra, Dao alltså!

Har lagt den på min vill se lista, du borde se originalet En trilogi bestående av The One-armed Swordsman, Return of the One-armed Swordsman och New One-armed Swordsman
Citera
2015-01-15, 17:53
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Själv så har jag inte riktigt vuxit ifrån tuffa kampsportsfilmer, jag blir 13 år igen när jag sätter igång en HK-rulle eller t.ex. en 90-tals action med Marc Dacascos *host*Crying Freeman*host*. Har ju annars mognat en hel del i mitt filmtittande, men kungfu och övrig kampsportsfilm så går jag tillbaka ett par år mentalt igen. Har inte sett The Tai Chi Master, menar du den med Jet Li?

Inga problem, bara trevligt att vara till hjälp. Hade tyvärr inga kanaler som visade så mycket kungfu-film, men hade ju ett par kompisar man kopierade VHS ifrån.

Det är den filmen, ja. Jet Li och Michelle Yeoh. Klart spektakulär over-the-top action så om du fortfarande gillar den stilen så tror jag nog att jag kan rekommendera den. Li var ju glödhet under början av 90-talet så den borde nog falla dig i smaken. Men nu var det närmare 18 år sedan jag såg den så du får ta den rekommendationen med den nypa salt.
Citera
2015-01-15, 18:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Har lagt den på min vill se lista, du borde se originalet En trilogi bestående av The One-armed Swordsman, Return of the One-armed Swordsman och New One-armed Swordsman

Ja, jag drar hem den första nu, fanns som freeleech på Cinemageddon dessutom!
Citera
2015-01-16, 09:09
Medlem
despondencys avatar
Hittade Dao till slut, tydligen döpt till The Blade. Ser den säkert inom en månad eller så.

Viktigare; jag behöver lite hjälp med mitt asiatiska filmprojekt. På tok för mycket mediokritet har letat sig in bland filmerna och jag har redan klarlagt en av mina frågeställningar, nämligen vad som gick fel. Det är ganska tydligt, jag ska bara läsa upp lite om det. Vad jag inte längre behöver är en hop tvåor eller svaga treor. Jag vill se den bästa asiastiska skräck mellan 2004 och 2014 och jag behöver hjälp. Listor, titledrops, vad som.
Citera
2015-01-16, 09:12
Medlem
despondencys avatar
För att bidra något annat till tråden så såg jag Confession Of Murder i veckan.

Godkänt men medioker. Typisk 2/5. Rekommenderas ej, finns mycket bättre i genren. 2 timmar jag kunde spendera på annat.
Citera
2015-01-16, 09:29
Medlem
N.I.Bs avatar
Vilka asiatiska filmer från 2014 är ett måste att se?
Citera
2015-01-16, 10:41
Medlem
despondencys avatar
The Raid 2 är en personlig favorit. Fungerar utmärkt att se första filmen innan, de flyter ihop väl utan att för den sakens skull ha samma ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in