Asiatisk horror 2004 – 2014: #3-4
Spider Forest (Geomi Sup) 2004
Felaktigt benämnd skräck på IMDb men passar in ganska bra i projektet ändå på grund av dess obehagliga stämning och grafiska scener. Vi får se hur vår huvudkaraktär bevittnar ett brutalt dubbelmord i en stuga ute i skogen. Vi inser snart att allting inte är vad det borde vara och vad som följer är en surrealistisk resa där huvudkaraktären desperat försöker pussla ihop vad det är som egentligen har hänt.
Det är uppfriskande med något annat än klassisk asiatisk skräck.
Spider Forest är surrealism dragit till sin spets men utan att tappa den röda tråden eller för den sakens skull göra filmen särskilt svår att följa. Det är allså inte
Mulholland Drive som kräver 5 omtittningar (eller en uppsökning av den kronologiska ordningen på internet) för att man ska förstå vad som händer. Däremot kan man dra många olika slutsater om filmen och vad det är som egentligen har hänt. Tyvärr något för många enligt mig; det är för mycket som pekar åt olika teorier och medan det är roligt att läsa och diskutera hur andra upplevt filmen så ser man ganska tydligt att det finns väldigt goda argument åt att tolka den på flera sätt. Det finns positiva sidor med det greppet men det gör att vissa scener känns obegripliga i kontexten man själv byggt upp och andra scener håller inte riktigt filmens inre logik när man försöker se det ur ett annat perspektiv. Spider Forest är en bra film med tillräckligt mycket obehag i sig för att få en plats här även om det är långt ifrån skräck. Bra skådespel, visuellt utmanande och vettig (om än något spretig) surrealism gör den här drama-thrilern till något jag absolut kan rekommendera. Efter denna sökte jag upp en annan film av regissören, som var en total främling för mig. Det är alltid ett bra betyg när en film gör att man vill uppleva mer av skaparen. Denna gång såg jag
Always som till min förvåning var en totalt straight-forward, gullig och charmig romantisk film. Väldigt olik hans
Spider Forest alltså och uppenbarligen en regissör som har ett brett register i vad han kan skapa. Jag tycker att fans av asiatisk cinema och surrealism á la David Lynch bör se
Spider Forest. Bra!
3/5
http://www.imdb.com/title/tt0407821/?ref_=fn_al_tt_1
Creepy Hide And Seek (Hitoru Kakurenbo: Gekijô-ban) 2009
Uppföljaren till
Hide And Go Kill får mig att spekulera i hurvida det här är en egentlig uppföljare eller en remake anpassad för bioduken då budgeten är tydligt större, främst synligt i ett mycket mer omfattande manus och bättre hantering av kamera-arbetet. Detsamma gäller spellängden och trots att jag läst varierande längder så var den jag såg 100+ minuter och bör därför vara en av de längsta versionerna där ute. Vi får inte följa några av karaktärerna från första filmen utan vi har ett helt nytt ensemble. Handlingen kretsar fortfarande kring leken ”Hide and seek alone” som, med rätt utförd ritual kommer framana ett spöke som letar efter dig och som du bara kan besegra genom att följa ritualen till punkt och pricka...
Åtminstone var premissen denna i första filmen och den utger sig för att vara det i denna men tyvärr så lider den här filmen av ”mer är bättre”-syndromet. Större budget har gett oss en längre film men istället för att fylla på med karaktärsdramat jag gillade i ettan har man fler subplots och en sorts utläggning om vad förbannelsen egentligen är och jag förstår ärligt talat inte riktigt varför man kör en sådan exposition som inte alls passar in i upplägget? Där Hide And Go Kill använde sig av en lek vars enkla benämning belyser utanförskap i den Japanska ungdomen så gör denna uppföljare/reboot alla försök till att skapa en sorts mytologi som inte är vettig på något sätt. Detta gör filmen onödigt lång och onödigt konventionell.
Det finns fortfarande några obehagliga scener men budgeten kunde väl ha använts till att få dessa att se bättre ut. Den första filmen är inget att skryta med när det kommer till den kategorin men det passade in i resten av filmens lågbudgetkänsla. Här står de ut för mycket och det gränsar till komiskt ibland.
En mycket tråkig uppföljare till en trevlig upplevelse. Godkänd men knappast med bravur. IMDb-länken hänvisar till en 83 minuters-version och jag uppmanar alla att se den istället om man kan. Det finns ingen anledning att göra den här filmen 100 minuter lång men möjligtvis finns det en bättre film med mycket tydligare markerade protagonister i en 83 minuter lång version.
2/5
http://www.imdb.com/title/tt1441436/?ref_=fn_al_tt_1
--
Next up; dålig koreansk skräck i
29 February och en långdragen utläggning om varför den utmärkta
Sun Scarred av Takashi Miike passar in i filmprojektet trots att det är en grafisk thriller.