2014-03-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Jag tar upp regissörer för att tydliggöra och jämföra. Tycker inte du valt ut regissörernas bästa filmer. Att du dessutom fortsätter att svara på samma spår visar ju bara att det trots allt är regissörerna som är av intresse.

Kiyoshi Kurosawa: Kyua, Eyes of The spider!
Barren Illussion och License to Live tycker jag är två artfilmer som håller minst lika hög kvalitet som Hanging Garden. Dock är ingen av de tre några mästerverk! Men du hade trots allt den sistnämnda på din topplista.

Dolls och Hana Bi är fantastiska. Sonatine, Kids Return och Violent Cop är alla filmer som förtjänar att vara på en topp 50 lista om man jämför med många halvdana filmer som du redan har.

Time, Summer Winter autumn (fantastisk film trots sitt buddistiska dravvel) och 3-Iron är alla bättre filmer.

Still Walking! Efter 2009 har du Like Father Like Son och I wish som är minst lika bra som Nobdy Knows..

Japan spottar ut mycket av den genren. Men Blue Spring definierar verkligen den genren och är månt och mycket en av de bättre i sin subgenre.

Vacker film men ack vilken olidligt handling. En långsam film som inte förmedlar nånting mer än tröttsamt och repetitivt skådespel.

Jag ser den som en mix. Lite av varje, men det är ingen renodlad dramafilm.

Absolut.

Din lista är på tok ihålig och populistisk för min smak..
Den listan hade sett annorlunda ut (med några få undantag)!

Du läser visst inte vad jag skriver, LISTAN GÄLLER ASIATISKA FILMER 2000-2009. Ändå namedroppar du 90-talsrullar.

De här filmerna du nämner är inte ens påtänkta eftersom de inte kan kvalificera sig på en sådan lista

Kyua
Eyes of The spider
Barren Illussion
License to Live
Hana-Bi
Sonatine
Violent Cop
Like Father, Like Son
I Wish

Kvar återstår dina Kim Ki-duk tips (som jag inte är så förtjust i) och Dolls som jag nämnt. Inte mycket till förslag på ändring...speciellt inte som de knappast petar nån av filmerna på listan imo, men smaken är olika

Om du gnällt på att Josee the tiger and the fish, Funky Forrest, The Taste of Tea eller nåt annat kul saknades hade jag nog haft lite mer förståelse. Men det är förstås ironiskt att du kallar listan populistisk för att sen namedroppa sådana avantgardister (ironi) som Kurosawa, Kitano, Kim Ki-duk....gäääsp....kan DET bli mer populistiskt?
Citera
2014-03-01, 23:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Strike
Du läser visst inte vad jag skriver, LISTAN GÄLLER ASIATISKA FILMER 2000-2009. Ändå namedroppar du 90-talsrullar.

Skit i honom, det är som att snacka med en vägg!
Citera
2014-03-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Håller med, det är dessutom bra att sådana listor är ganska breda och innehåller fler genrer, annars kan man lika gärna göra en genre-lista istället.

Har du sett The Face Reader än förresten? Vann ju "best picture" på senaste grand bell awards, så tänkte se den någon gång i de närmaste dagarna.

Inte än. Mitt ex (koreanska) tjatar på mig att jag ska se den för hon tror jag skulle gilla den haha
Men! Jag har hittils aldrig gillat något av dessa kostymdraman som koreaner och kanske ännu mer, kineser är så förtjusta i. Att den toppar listor (box office) eller vinner priser är därför ingen garanti att jag kommer gilla den. Den är dessutom 2 tim 20 min lång...så jag har skjutit på den. Men jo, den måste väl avhandlas för eller senare. Du får återkomma när du sett den!
Pillat lite mer med den koreanska listan...ska ta och sätta mig nån dag och verkligen plita ner lite fler bidrag där.
Citera
2014-03-01, 23:30
Bannlyst
Citat:

De här filmerna du nämner är inte ens påtänkta eftersom de inte kan kvalificera sig på en sådan lista

Kyua
Eyes of The spider
Barren Illussion
License to Live
Hana-Bi
Sonatine
Violent Cop
Like Father, Like Son
I Wish

Kvar återstår dina Kim Ki-duk tips (som jag inte är så förtjust i) och Dolls som jag nämnt. Inte mycket till förslag på ändring...speciellt inte som de knappast petar nån av filmerna på listan imo, men smaken är olika

Om du gnällt på att Josee the tiger and the fish, Funky Forrest, The Taste of Tea eller nåt annat kul saknades hade jag nog haft lite mer förståelse. Men det är förstås ironiskt att du kallar listan populistisk för att sen namedroppa sådana avantgardister (ironi) som Kurosawa, Kitano, Kim Ki-duk....gäääsp....kan DET bli mer populistiskt?

Svarade på det du skrev och la till angående regissörerna.

Och när det gäller de årtalen så finns det så mycket bättre filmer som kan placeras in. Men det är förmodligen filmer som du inte sett..

Den är oerhört populistiskt i sammanhanget. Haha Ki Du Kim och Kyoishi Kurosawa är ju knappast mainsstream i jämförelse med din älskling Park.
Citera
2014-03-01, 23:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den är oerhört populistiskt i sammanhanget. Haha Ki Du Kim och Kyoishi Kurosawa är ju knappast mainsstream i jämförelse med din älskling Park.

Ja, Park har gjort en bra film och gillar Ki Duk och Kurosawa mera än honom.
Citera
2014-03-01, 23:41
Medlem
Citat:
Svarade på det du skrev och la till angående regissörerna.

Och när det gäller de årtalen så finns det så mycket bättre filmer som kan placeras in. Men det är förmodligen filmer som du inte sett..

Nej du svarade med att det fanns bättre filmer (du tänkte på 90-talsfilmer...vilket var fail).

Ooookay

Men du, vilka är dessa mystiska filmer som jag inte sett?

Jag har aldrig sagt att Park inte är mainstream. Men det är ju lite naivt att säga att en lista är populistisk enbart för att den innehåller en regissör som är populär.

Vet inte om jag ska komplicera diskussion mer, men begreppet mainstream är i sig ganska godtyckligt. Hur många av Parks filmer tror du hamnar på den koreanska box-officen? Eller Kim Ki-duks för den delen? Vad som är populärt i Korea och i väst gällande koreanska regissörer skiljer sig en hel del. Samma kan sägas om Japan.
Citera
2014-03-02, 00:03
Medlem
Jag gjorde ju listan för att kunna diskutera och dela med sig, så jag har inget emot att folk tycker annorlunda. Det som irriterar är ju att din kritik hittills vart irrelevant. Min lista innehåller enligt min mening både blockbuster a la Kim Ji-woon, Bong Joon-ho, Kang Hyeong-cheol, Takashi Miike, Dante Lam och indie så som Nakamura, Joko Anwar, Matsuo, Gen Takahashi m.fl

Så jag tycker inte ditt argument är gångbart när dina referenser sträcker sig till Kurosawa och Kim Ki-duk...två regissörer som ändå får betraktas som de mest populära asiatiska här i väst.
Citera
2014-03-02, 00:27
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Inte än. Mitt ex (koreanska) tjatar på mig att jag ska se den för hon tror jag skulle gilla den haha
Men! Jag har hittils aldrig gillat något av dessa kostymdraman som koreaner och kanske ännu mer, kineser är så förtjusta i. Att den toppar listor (box office) eller vinner priser är därför ingen garanti att jag kommer gilla den. Den är dessutom 2 tim 20 min lång...så jag har skjutit på den. Men jo, den måste väl avhandlas för eller senare. Du får återkomma när du sett den!
Pillat lite mer med den koreanska listan...ska ta och sätta mig nån dag och verkligen plita ner lite fler bidrag där.

Ja, de är ju väldigt förtjusta i dem! Själv har jag inte sett så många av dem mer än Crouching Tiger, Hidden Dragon och Flying Daggers, men bägge de två tyckte jag om. Så skall bli kul att se Face Reader, skall gå igenom de flesta som vunnit i den galan när jag väl får tid.

Gud så kul att du hjälper till! Riktigt schysst alltså, säg till när du är mer eller mindre färdig så blir det lättare att kopiera allt med en gång istället för lite och lite. Skriver även ner de jag lägger till nu i efterhand, så kan jag sända dem till dig via pm så kan vi lägga in dem tillsammans i en ultimat lista
Citera
2014-03-02, 10:48
Medlem
Citat:
Jag skall se Enemy at the Dead End nu från 2010. Har en nice plot i vart fall så den verkar ruskigt intressant:

"A post-traumatic stress disorder patient bounded to his bed, finds himself sharing his room with a gang looking paralyzed amnesia patient. And he must kill him off before he is recognized."

Den la jag in på filmtipset för ett par år sedan om jag inte minns fel. Inte sett själv dock, kanske får göra det.
Citera
2014-03-02, 14:15
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Den la jag in på filmtipset för ett par år sedan om jag inte minns fel. Inte sett själv dock, kanske får göra det.

Den var faktiskt bra! Gillade den väldigt mycket, kan rekommendera den.
Citera
2014-03-02, 15:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den var faktiskt bra! Gillade den väldigt mycket, kan rekommendera den.

Såg den för två år sedan och gillade den, ganska rolig emellanåt.
Citera
2014-03-04, 10:42
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Hade varit kul att se en Nordkoreansk plagiatfilm. Eller en av de där filmerna som gjordes av kidnappade regissörer. Någon som vet namnen på dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in