2015-01-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sagt det innan men värt o nämnas igen...

Bara cash

Bara ses irl, testa, känna o prova innan köp.

Så jävla enkelt är livet oavsett köp.

Ja det är ju jävligt enkelt om allt man behöver finns inom en radie av 5km. Men vill man ha tillgång till resterande 99,999% av marknaden borde du vid det här laget ha förstått att dina enkla tips faller pladask.
Citera
2015-01-15, 09:50
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tquix
Så användaren M1159 hade alltså en Teori om hur det gick till (som är rätt långsökt enl. mig, men inte omöjlig), och sen verkar alla ha tagit detta för någon sanning och utgått från det!? Eller har TS bekräftat att det gått till så här? Sa tjejen med Swish-numret att hon mottagit några pengar ö.h.t? Eller bara att folk ringt till henne och sagt att de blivit lurade?
Ni med Swish; Kan man koppla sitt bankkonto till ett random nummer utan att själv äga numret och bekräfta?
Jag tänker ju att hon med Swish-numret som påstår sig inte ha någon aning lika gärna kan ligga bakom allt. Annars borde hon kunna uppge vart hon skickat varor, om hon ens gjort det. Märkligt att hon bara skulle koppla bort swish annars nu efter.. Svarar hon i telen längre ens?
Och viktigt; svarade Swish-mottagaren i telefonen med namnet Lisa-Marie Pettersson? - Annars är ju hon helt klart bedragaren.

Nja, alltså det som behövs är att du kan logga in på din bank genom bankID eller mobilt bankID.
Därifrån fixar du swish.

Så med andra ord behöver du tillgång till BankID.
Citera
2015-01-15, 09:50
Medlem
tquixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Veritas-
jepp, klockrent

Precis detta jag menar... Hur vet du det?
Citera
2015-01-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1339
Ta kontakt med henne då?
Hon finns på Facebook bland annat....

Men det finns ju fler än en person med det namnet
Citera
2015-01-15, 10:14
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasarN
Men det finns ju fler än en person med det namnet

Det finns väl bara 2 varav det ena kontot skapades den 12 oktober 2014?
Citera
2015-01-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det finns väl bara 2 varav det ena kontot skapades den 12 oktober 2014?

Har nu skrivit ett meddelande till henne. Får se om jag får svar
Citera
2015-01-15, 11:58
Medlem
För att kunna koppla ett mobilnummer till ett bankkonto genom swhish måste du ju ha tillgång till telefonen med det numret, korrekt?

Bedragaren måste ha haft tillgång till telefonen med numret som du swishat till, för att kunna koppla det till sitt bankkonto, alltså någon närstående eller så är personen som svarade med på bluffen alternativt bedragaren?

Polisen bör ju väldigt enkelt genom banken kunna kolla upp bankkontot som är anslutet till numret du swishat till. Jag tror knappast någon ber dig swisha till ett nummer och så får inte bedragaren tillgång till pengarna utan det är såklart kopplat till bedragarens bankkonto.

När du skriver in nummer och summa du ska swisha och trycker nästa så får du upp namnet på bankkonto innehavaren innan du trycker slutför för att slutföra betalningen, detta var inget du tänkte på antar jag? om swishkontot nu är avslutat kan du ju inte se det heller..
Senast redigerad av Knoxxarn 2015-01-15 kl. 12:04.
Citera
2015-01-15, 12:04
Medlem
Infinitiv86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Embracethecurse
Tjena!
Har kollat på en del begagnade märkeskläder på tradera och fastnade för second hand-säljaren "Andrahandsessens". Denna lirare säljer drösvis med begagnade kläder och jag är osäker om det som säljs är äkta. Vill inte åka på en blåsning i form av billiga kopior för dyra pengar. Vänder mig därför till er flashback för råd innan budgivning.

Länk till säljarens auktioner:
http://gamla.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=3460107

Med all säkerhet äkta.

Gant/Sherman finns i regel på second hander för ett par tior per skjorta och de varierande storlekarna talar även de för att de är köpte och sedan utlagda med ett par hundra procents "rabatt"
Citera
2015-01-15, 12:13
Bannlyst
swish fixar man via sitt bank id, det är hon med swish som blåst dig. Ratsit.se?
Citera
2015-01-15, 12:20
Medlem
Odd3lishs avatar
Säkert en pundare som lurat mamma att hon bör ha swish och sen lånat för att ta emot pengar och bett henne ta ut sätta på sin familj är inget pundare drar sig för.
Citera
2015-01-15, 14:04
Medlem
Gin-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
hon kan ju lika gärna vara med på bluffen? bara fixa ett kontantkort och lägga ut massa annonser i annat namn och be om förskottsbetalning swish till hennes riktiga nummer, bam! hon får in massa förskottsbetalningar och när folk börjar ringa upp swishnumret så svarar hon och säger att hon trodde dom här swish-överföringarna var från en annan person som hade köpt en sak av henne.

om hon skulle fått flera betalningar från olika nummer så borde hon ju fatta att nått är lurt och ge tillbaka pengarna speciellt när flera olika personer hör av sig och säger samma sak.

undrar hur personen har förklarat för den här tjejen att "här jag skickar xxx kronor från detta nummer sen några timmar senare skickar jag xxx pengar från ett annat nummer sen en dag senare skickar jag xxxx pengar från ännu ett nytt nummer"

det är ju tjejen som är dum i huvudet om hon inte misstänker nått då. tror mer på att hon samarbetar med skurken och bara kommer säga att hon sålde en sak och fick betalt vid olika tillfällen.

Detta låter ju som mest sanning faktiskt. Eller iallafall något liknande scenario.
Citera
2015-01-15, 15:32
Medlem
buffalos avatar
Eftersom att transaktionen skett genom banksystemet så kan det väl inte vara särskilt svårt för polisen att nysta upp det här? Självklart har mottagaren av pengarna en koppling till bedragaren, annars skulle ju denne inte få några pengar.

Har svårt att se varför det här ärendet skulle läggas ner när bevisläget är så pass bra. Det får väl inte hög prioritet, men polisen lär väl säkert göra ett försök med att få fram personuppgifter kopplade till banktransaktionen och kalla till förhör? De lägger ju inte ner utredningar av vardagsbrott för att det är roligt utan för att det ofta inte går att utreda, men utredningsläget borde väl vara ganska bra i det här fallet?

Har fler blivit utsatta av samma bedragare och skickat pengar till samma mottagare så borde ju ärendet få högre prioritet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in